Hekserigheden

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

siger

Bericht door siger »

Kitty schreef: En veel uit de Wicca is afkomstig van heel oude religies, veel ouder dan het christendom.
Op wat doel je bijvoorbeeld?
a.r.

Bericht door a.r. »

En veel uit de Wicca is afkomstig van heel oude religies, veel ouder dan het christendom.
Maar wel New Age dus, het opnieuw leven inblazen van occulte sprookjesverhalen, kruidengeneeskunde en waarzeggerij!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

siger schreef:
Kitty schreef: En veel uit de Wicca is afkomstig van heel oude religies, veel ouder dan het christendom.
Op wat doel je bijvoorbeeld?
Bijvoorbeeld de oude religie van de Kelten en Druïden met vele goden en godinnen. De Romeinse goden met ongeveer dezelfde eigenschappen als de Keltische goden. Goden en godinnen die bij verschillende volken onder verschillende namen bekend waren. De goden en godinnen bij de Wicca en de moderne hekserij borduren voort op deze oeroude gewoonte en zijn hiervan dus een variatie.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

a.r. schreef: Maar wel New Age dus, het opnieuw leven inblazen van occulte sprookjesverhalen, kruidengeneeskunde en waarzeggerij!
Dat is geen newage :)
Overigens hebben sommige sprookjes wel met hekserij en druidisme te maken .. zoek maar eens op wat de oorspronkelijke functie van een sprookje is. ( nee ga ik niet voorkauwen)
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
a.r.

Bericht door a.r. »

:D Ik ben dol op sprookjes, ik heb pas nog Jane Eyre zitten kijken en plensbuien gehuild. Moraal van dit verhaal: Geniet van het verhaal, maar blijf of kom wel (weer) met twee benen op de grond :wink:
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

uhu .. maar veel sprookjes hebben een dubbele bodem, er valt vaak iets uit te leren.

Het verhaal van de steen der wijzen wordt ook totaal verkeerd begrepen.
Als je het naar het engels vertaald gaat je misschien een lichtje branden, immers wat moet een filosoof nu met goud...... :wink:

As above, so below
a.r.

Bericht door a.r. »

In mijn optiek heeft een filosoof een hamer nodig :D

Zonder dollen, natuurlijk hebben sprookjes, mythen, sagen en andere verhalen vaak een dubbele bodem en kun je er tot op zekere hoogte iets van opsteken. Het echte leven is vaak echter nog bizarder dan welk sprookje ook. Het schijnt voor veel mensen buitengewoon moeilijk te zijn de realiteit te aanvaarden, ook voor mij is dat lange tijd zo geweest, maar ik heb nooit de behoefte gehad om mij dan maar te gaan bezighouden met spreuken, waarzeggerij en andere kinderachtige/middeleeuwse/(voor)christelijke beuzelarijen die mensen verzinnen en/of in stand houden, omdat "de mens" toen zoveel wijzer zou zijn geweest. Er zal ongetwijfeld (veel) kennis verloren zijn gegaan (denk bijv aan de bibliotheek van Alexandrië) en natuurlijk is het heel goed mogelijk dat bepaalde stoffen in de natuur kunnen helpen tegen ziekten en kwalen, je hoeft je echter geen gelovige van whatever soort te noemen om dat aan te kunnen nemen. Bidden tot een god om genezing, waarzeggerij, sterrenwichelarij, koffiedikkijkers, handpalmlezers, waterinstralers, vrijdagdedertiendebelievers.....tis allemaal quatsch, maar ja de mens wordt graag bedonderd, laat zich graag bedonderen of bedonderd anderen.....een andere manier van survivel of fittest zal ik maar zeggen :angel12:
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

13 is GEEN ongeluks getal ;)

As above, so below
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Raven doe nu niet net of je ons allerlei wijsheden kenbaar maakt. We zijn niet achterlijk hoor.

Edit: ik was zo achterlijk om de t in achterlijk te vergeten.
Laatst gewijzigd door Kitty op 27 jun 2009 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

ligt aan de situatie ;)

wist je dat iets met 3 poten niet omflikkert

As above, so below
siger

Bericht door siger »

Raven schreef:ligt aan de situatie ;)

wist je dat iets met 3 poten niet omflikkert
Alleen als het niet moet lopen. Wanneer spreek je eens een volledige gedachte uit, Raven?
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

nou daar zeg je zo iets.. als je ziet hoe insekten lopen dan hebben ze niet gewoon 6 maar 2 * 3 poten ;) ze houden steeds 3 poten aan de grond .. 2 aan de ene en 1 aan de andere kant :wink:

As above, so below
a.r.

Bericht door a.r. »

@Raven, je leest vanaf 1-3-2007 mee op dit forum, heb je je wel eens werkelijk verdiept in wat er hier geschreven wordt, of leg je gewoon alles naast je neer en droomt je sprookje?
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Ik lees vrijwel alles :)
Alleen begrijpen sommigen van jullie mijn antwoorden niet altijd.

Als je eens probeerde om de betekenis erachter te vinden in plaats van te zoeken naar een reden om er "jollig" over te doen, misschien ga je het plaatje dan zien.

Er is bijvoorbeeld iets wat ik al vanaf 01-03-2007 duidelijk probeer te maken, maar het kwartje valt nog steeds niet......

As above, so below
Plaats reactie