Op wat doel je bijvoorbeeld?Kitty schreef: En veel uit de Wicca is afkomstig van heel oude religies, veel ouder dan het christendom.
Hekserigheden
Moderator: Moderators
-
siger
-
a.r.
Bijvoorbeeld de oude religie van de Kelten en Druïden met vele goden en godinnen. De Romeinse goden met ongeveer dezelfde eigenschappen als de Keltische goden. Goden en godinnen die bij verschillende volken onder verschillende namen bekend waren. De goden en godinnen bij de Wicca en de moderne hekserij borduren voort op deze oeroude gewoonte en zijn hiervan dus een variatie.siger schreef:Op wat doel je bijvoorbeeld?Kitty schreef: En veel uit de Wicca is afkomstig van heel oude religies, veel ouder dan het christendom.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Dat is geen newagea.r. schreef: Maar wel New Age dus, het opnieuw leven inblazen van occulte sprookjesverhalen, kruidengeneeskunde en waarzeggerij!
Overigens hebben sommige sprookjes wel met hekserij en druidisme te maken .. zoek maar eens op wat de oorspronkelijke functie van een sprookje is. ( nee ga ik niet voorkauwen)
-
a.r.
-
a.r.
In mijn optiek heeft een filosoof een hamer nodig
Zonder dollen, natuurlijk hebben sprookjes, mythen, sagen en andere verhalen vaak een dubbele bodem en kun je er tot op zekere hoogte iets van opsteken. Het echte leven is vaak echter nog bizarder dan welk sprookje ook. Het schijnt voor veel mensen buitengewoon moeilijk te zijn de realiteit te aanvaarden, ook voor mij is dat lange tijd zo geweest, maar ik heb nooit de behoefte gehad om mij dan maar te gaan bezighouden met spreuken, waarzeggerij en andere kinderachtige/middeleeuwse/(voor)christelijke beuzelarijen die mensen verzinnen en/of in stand houden, omdat "de mens" toen zoveel wijzer zou zijn geweest. Er zal ongetwijfeld (veel) kennis verloren zijn gegaan (denk bijv aan de bibliotheek van Alexandrië) en natuurlijk is het heel goed mogelijk dat bepaalde stoffen in de natuur kunnen helpen tegen ziekten en kwalen, je hoeft je echter geen gelovige van whatever soort te noemen om dat aan te kunnen nemen. Bidden tot een god om genezing, waarzeggerij, sterrenwichelarij, koffiedikkijkers, handpalmlezers, waterinstralers, vrijdagdedertiendebelievers.....tis allemaal quatsch, maar ja de mens wordt graag bedonderd, laat zich graag bedonderen of bedonderd anderen.....een andere manier van survivel of fittest zal ik maar zeggen
Zonder dollen, natuurlijk hebben sprookjes, mythen, sagen en andere verhalen vaak een dubbele bodem en kun je er tot op zekere hoogte iets van opsteken. Het echte leven is vaak echter nog bizarder dan welk sprookje ook. Het schijnt voor veel mensen buitengewoon moeilijk te zijn de realiteit te aanvaarden, ook voor mij is dat lange tijd zo geweest, maar ik heb nooit de behoefte gehad om mij dan maar te gaan bezighouden met spreuken, waarzeggerij en andere kinderachtige/middeleeuwse/(voor)christelijke beuzelarijen die mensen verzinnen en/of in stand houden, omdat "de mens" toen zoveel wijzer zou zijn geweest. Er zal ongetwijfeld (veel) kennis verloren zijn gegaan (denk bijv aan de bibliotheek van Alexandrië) en natuurlijk is het heel goed mogelijk dat bepaalde stoffen in de natuur kunnen helpen tegen ziekten en kwalen, je hoeft je echter geen gelovige van whatever soort te noemen om dat aan te kunnen nemen. Bidden tot een god om genezing, waarzeggerij, sterrenwichelarij, koffiedikkijkers, handpalmlezers, waterinstralers, vrijdagdedertiendebelievers.....tis allemaal quatsch, maar ja de mens wordt graag bedonderd, laat zich graag bedonderen of bedonderd anderen.....een andere manier van survivel of fittest zal ik maar zeggen
Raven doe nu niet net of je ons allerlei wijsheden kenbaar maakt. We zijn niet achterlijk hoor.
Edit: ik was zo achterlijk om de t in achterlijk te vergeten.
Edit: ik was zo achterlijk om de t in achterlijk te vergeten.
Laatst gewijzigd door Kitty op 27 jun 2009 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
-
a.r.
Maar 7 is wel een geluksgetal?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wicca#Rituelen
http://www.geocities.com/devinatie/numerologie.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wicca#Rituelen
http://www.geocities.com/devinatie/numerologie.htm
-
siger
-
a.r.
Ik lees vrijwel alles
Alleen begrijpen sommigen van jullie mijn antwoorden niet altijd.
Als je eens probeerde om de betekenis erachter te vinden in plaats van te zoeken naar een reden om er "jollig" over te doen, misschien ga je het plaatje dan zien.
Er is bijvoorbeeld iets wat ik al vanaf 01-03-2007 duidelijk probeer te maken, maar het kwartje valt nog steeds niet......
Alleen begrijpen sommigen van jullie mijn antwoorden niet altijd.
Als je eens probeerde om de betekenis erachter te vinden in plaats van te zoeken naar een reden om er "jollig" over te doen, misschien ga je het plaatje dan zien.
Er is bijvoorbeeld iets wat ik al vanaf 01-03-2007 duidelijk probeer te maken, maar het kwartje valt nog steeds niet......