Halal in de cel.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Appelflap

Bericht door appelfflap »

ik herhaal:
waarom moet het gevangenismenu zonodig verandert worden? waarom moet/mag men bij menuwijziging blijkbaar enkel rekening houden met moslims?
siger

Re: Wildersreflex

Bericht door siger »

Geert Jeuring schreef:Kunnen we dan ook de gevangenispastoor afschaffen? Is een godsdienst tijdens detentie dan ook niet in orde.

Hier wordt een logistiek probleem verdraaid tot een populistisch argument voor de Wildersfraktie.

Geert Jeuring
Je slaat de nagel op de kop. Hoe kan je in 's hemelsnaam een gevangenispastoor verantwoorden?
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Geert Jeuring schreef: Hier wordt een logistiek probleem verdraaid tot een populistisch argument voor de Wildersfraktie.
Tot die conclusie kom ik ook.
Het is de beslissing van justitie, niet van islamitische gedetineerden. (de centen)
Maar ik ben er nog niet helemaal uit, ga er nog eens over nadenken.

Zijn er hier mensen die vlees eten en weigeren halal/kosher vlees te eten?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
siger

Re: Appelflap

Bericht door siger »

appelfflap schreef:ik herhaal:
waarom moet het gevangenismenu zonodig verandert worden?
De enige logische reden kan zijn: bezuiniging.
...waarom moet/mag men bij menuwijziging blijkbaar enkel rekening houden met moslims?
Dat it gewoon ongrondwettelijk. Het gevangenisreglement mag met geen enkele levensovertuiging rekening houden. Wat met de levensovertuiging die inhoudt dat je elke ochtend 45' moet dauwtrappen in ongerepte heide?
siger

Bericht door siger »

Fenomeen schreef:Zijn er hier mensen die vlees eten en weigeren halal/kosher vlees te eten?
Ik eet zelden vlees, en als het gebeurt weet ik gewoonlijk niet of het halal is. Ik ben wel iemand die weigert vlees wel of niet te eten omdat het halal is.

Je hebt het misschien niet opgemerkt, maar je vraag is zeer manipulatief.

Verder lijtk heel dat halal gedoe me niet minder hypocriet dan andere moslim uitingen. Laatst las ik in één krant een interview met een moslim die vertelde hoe halal-vlees vanaf de geboorte wordt verzorgd en verwend, en een interview van een westerse veehandelaar die de vraag naar (ongecontroleerd) schapenvlees tijdens het offerfeest niet kon volgen.

Wie durft nog vrij denken? Wie wil de beschuldiging van populisme aan???
Cluny
Banned

Re: Cluny

Bericht door Cluny »

Geert Jeuring schreef:"Het hollandse balletje gehakt halfom en echte hollandse erwtensoep was volgens het krantebericht al van het menu gehaald."

Het enige dat ik uit dit bericht destilleren kan, is dat men geen varkensvlees serveert en dat de koeien en de schapen die gegeten worden ritueel geslacht zijn.

Daar komt nog bij dat een bericht uit de telegraaf bij voorbaat, niet bijzonder voor gequalificeerde citaten geschikt is.

Geert Jeuring
Toch, jouw eerste reactie in dit topic had een groter pavlovgehalte dan elke willekeurige voorafgaande.
Wil je jouw reacties nog vergelijken met de anderen betreffende het populismegehalte?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
siger

Bericht door siger »

Kitty schreef:Het is toch wel idioot dat de keuzemogelijkheid op deze manier wordt weggenomen. De Islamitische gevangenen krijgen precies het eten dat zij wensen, maar de niet-moslim wordt verplicht ritueel geslacht vlees te gaan eten.
Het hoeft dan ook niet te verbazen dat aan de ene kant de gevangenisdirectie denkt dat ze met integratie bezig is, terwijl heel wat moslims in hetzelfde verhaal het bewijs van hun superioriteit zien.
Geert Jeuring

Bericht door Geert Jeuring »

"Toch, jouw eerste reactie in dit topic had een groter pavlovgehalte dan elke willekeurige voorafgaande"

Oneliners zijn geen argumenten. Kom a.u.b. met valide argumenten als je in een forum wilt argumenteren.

Geert Jeurig
Als Galileo zich ook achter een pseudonym verstopt had, draaide de zon zich waarschijnlijk nog steeds om de aarde.
Geert Jeuring

Grondwet

Bericht door Geert Jeuring »

Ter Herinnering,

Godsdienstvrijheid is een van de klassieke grondrechten. Het houdt in dat men de vrijheid heeft zelf te kiezen om tot een godsdienst toe te treden en deze te belijden en beoefenen. Het is een van de rechten uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens : Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachten, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van geboden en voorschriften. (artikel 18)

Geert Jeuring
Als Galileo zich ook achter een pseudonym verstopt had, draaide de zon zich waarschijnlijk nog steeds om de aarde.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Geert Jeuring schreef:In mijn ogen hebben we het bij de voorgaande posters met een typische Wildersreflex te doen.
Ik vind jouw reactie een schoolvoorbeeld van typische anti-Wildersreflex.
Het woord Islam, Halal of wat anders valt en meteen wordt er op gehamerd.
Nee, hoor. De moslimschoften krijgen een voorkeursbehandeling.
Gewone schoften hebben geen ene reet met halaleten te schaften.
Het gaat hier helemaal niet om geloof, maar om een financiele kwestie.
Het gaat hier om het feit dat in de gevangenis geen normale hollandse pot meer te krijgen is.
en (en dat zijn geen Moslims) "dwingt" niet religieuze gedetineerden een maaltijd op die volgens bepaalde rituelen toebereidt is.

Varkensvlees was al afgeschaft.
Zouden de voorgaande posters net zo reageren op gedetineerde Veganisten die een normale hollands hap voorgeschoteld krijgen?
Gaan we een potje tu quoque doen?
Als de posters problemen hebben met het detentiebeleid, dan moeten ze dat aanspreken. Als er goede argumenten zijn voor een ontzegging van geloofsbelijdenis tijdens detentie, wil ik ze graag ervaren. Kunnen we dan ook de gevangenispastoor afschaffen? Is een godsdienst tijdens detentie dan ook niet in orde.
Net zoals in de scholen dienen ook de gevangenissen godsdienstvrij te zijn.
Dat is mijn persoonlijke mening, maar met gevangeniseten heeft dat niets te maken.

Hier wordt een logistiek probleem verdraaid tot een populistisch argument voor de Wildersfraktie.
Nee hoor, de anderen wordt moslimeten opgedrongen. Dat is fundamenteel fout.
Moslimdwang in Nederland.
Populistische is een woord wat ik gemakkelijk op je eigen anti-Wilderspraatje kan labelen.
Of is het wellicht ook een populistisch anti-Telegraafpraatje?
Laatst gewijzigd door Cluny op 27 jun 2009 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

siger schreef: Je hebt het misschien niet opgemerkt, maar je vraag is zeer manipulatief.
Nee hoor, dan pak ik het anders aan.
Ik vroeg het me af.
De optie iedereen vegetarisch zou kunnen, die optie iedereen halal idem, tenzij er iemand is die dit niet wil.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn problemen hebben met de methode van slachten in het kader van dierenwelzijn, vandaar mijn vraag.
Cluny
Banned

Re: Grondwet

Bericht door Cluny »

Geert Jeuring schreef:Ter Herinnering,

Godsdienstvrijheid is een van de klassieke grondrechten. Het houdt in dat men de vrijheid heeft zelf te kiezen om tot een godsdienst toe te treden en deze te belijden en beoefenen. Het is een van de rechten uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens : Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachten, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van geboden en voorschriften. (artikel 18)

Geert Jeuring
Nou en?
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Ik denk dat je de moeilijkheden kunt omzeilen op dit vlak door vandaag varkensvlees, morgen schapenvlees en overmorgen ossenvlees, enz. te serveren en bij alle drie mogelijkheden en dat betreffende gerecht zónder vlees voor de bezwaarden tegen de geserveerde vleessoort als het een verboden vleessoort betreft.

Overigens zijn m.i. godsdiensten natuurlijk ook uitingen van populisme (al schreeuwt men natuurlijk moord en brand daartegen vanuit die kringen :lol: )
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

fbs33 schreef:Ik denk dat je de moeilijkheden kunt omzeilen op dit vlak door vandaag varkensvlees, morgen schapenvlees en overmorgen ossenvlees, enz. te serveren en bij alle drie mogelijkheden en dat betreffende gerecht zónder vlees voor de bezwaarden tegen de geserveerde vleessoort als het een verboden vleessoort betreft.
Dat zal wel duurder zijn, fbs.
siger

Bericht door siger »

Fenomeen schreef:Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn problemen hebben met de methode van slachten in het kader van dierenwelzijn, vandaar mijn vraag.
Als dat het geval zou zijn (als je dus je bezorgdheid voor dierenwelzijn zou mogen inroepen bij het kiezen van je menu als gevangene) dan ben ik tégen halal voeding, omdat halal inhoudt dat dieren niet verdoofd mogen worden bij de slachting. Nu weet ik dat hier eindeloos debatten over gevoerd zijn door moslims en fellow-travellers die bij hoog en laag beweren dat verdoving ongezond is en niet-verdoofde dieren feitelijk minder lijden dan verdoofde dieren, maar daar gaat het gelukkig niet om: het gaat erom of gedetineerden dergelijke soort diskussie hoeven aan te gaan om hun menu te bepalen.

Het is ergerlijk hoe moslims in alle omstandigheden verwaande eisen stellen en zich desnoods op dezelfde universele mensenrechten beroepen die ze zo snel mogelijk willen afschaffen, er telkens een hoop slecht geinformeerden meehuilen zonder te beseffen dat ze helpen aan de uitbouw van een superioriteitsbesef en een ideologie die ongelijkheid en verdrukking als haar voornaamste doel ziet, met alle risico's die dat inhoudt.

Ik ben overigens niet geinteresseerd in een soort godsdienstvrijheid die niet in all richtingen gelijk werkt, omdat ik, in tegenstelling tot moslims en fellow-travellers, universele mensenrechten nog altijd als universeel beschouw.
Plaats reactie