Een kritiek, nu van de Sociobiologie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

siger schreef:
heeck schreef:Bedoel je met je compilatie een ieder te waarschuwen tegen het misbruiken van bekende denkbeelden of theorieën ?
Ik had wel iets concreters op het oog met deze draad: waarschuwen voor wetenschappers die biologie aanwenden als een argument tegen verandering, terwijl echte wetenschap volgens mij enkel een hefboom voor ontvoogding kan of mag zijn.
Siger,

Dat zijn wetenschappers met een dubbele pet.
Pet-1 dekt het vergaren en toetsen van samenhangende kennis, het zg wetenschap bedrijven en
Pet-2 dekt de toegepaste wetenschap.
Ik reageerde alsof je het alleen over Pet-2 en daarbij niet-wetenschappers had, die verlegen zaten om een excuus of motief.

Met zo een opdelen als hierboven plaats ik je compilatie beter hoop ik.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Crossing-over
Geregelde verschijning

Bericht door Crossing-over »

siger schreef:
heeck schreef:Bedoel je met je compilatie een ieder te waarschuwen tegen het misbruiken van bekende denkbeelden of theorieën ?
Ik had wel iets concreters op het oog met deze draad: waarschuwen voor wetenschappers die biologie aanwenden als een argument tegen verandering, terwijl echte wetenschap volgens mij enkel een hefboom voor ontvoogding kan of mag zijn.
Is dit nu een thread tegen sociobiologie?
Je stelt dat niet echt duidelijk. Iig veel tekst. :lol:

Maar ik hou wel van evolutionair psychologische boeken. Sociobiologie is een interessante tak van de biologie.
siger

Bericht door siger »

Het is geen eenvoudig onderwerp, en ik heb hard gewerkt om een goed leesbaar overzicht te presenteren. Maar voor wie er niet doorheen geraakt: ik huiver voor nazisme, voor de vermomming van nazisme genaamd "sociobiologie" en voor de vermomming van sociobiologie genaamd "evolutionaire psychologie". En ook voor elke volgende vermomming die dierlijke erfelijkheid hoger acht dan menselijke mogelijkheden.

Maar als je toch nog zou vinden dat enige inspanning niet onzinnig is voor zo'n belangrijke zaak, raad ik aan de openingspost toch maar eens door te lezen.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger,

Heb je voorbeelden van evo-psycho die je verwachting invullen ?
In algemeenheid ben je te volgen, maar zijn er specifieke voorbeelden van evo-psycho auteurs ? En idem de socio-bio ?

Roeland
siger

Bericht door siger »

Ondermeer onder het titeltje "enkele voorbeelden" in de openingspost heb ik sociobioloog Alcock geciteerd of samenvattend weergegeven.

De tweede post is een samenvatting van een bespreking van een boek van de evolutionaire psycholoog Steven Pinker.
Crossing-over
Geregelde verschijning

siger schreef:Het is geen eenvoudig onderwerp, en ik heb hard gewerkt om een goed leesbaar overzicht te presenteren. Maar voor wie er niet doorheen geraakt: ik huiver voor nazisme, voor de vermomming van nazisme genaamd "sociobiologie" en voor de vermomming van sociobiologie genaamd "evolutionaire psychologie". En ook voor elke volgende vermomming die dierlijke erfelijkheid hoger acht dan menselijke mogelijkheden.

Maar als je toch nog zou vinden dat enige inspanning niet onzinnig is voor zo'n belangrijke zaak, raad ik aan de openingspost toch maar eens door te lezen.
Ten eerste haal je oude koeien uit de sloot. Dit was een onderwerp waarvan ik dacht dat het 30 jaar geleden voor controverse zorgde en waarover gediscussieerd werd.

Als we er even een simpele definitie bijhalen:
Sociobiologie is de tak van biologie die zich bezig houdt met onderzoek naar de evolutionaire oorsprong van sociaal gedrag
That's it! Er bestaat nu al geen twijfel over dat een deel van ons gedragsgestuurd wordt door genen. Dit gaat over universeel gedrag dat men in alle culturen en over de hele geschiedenis aantreft.
Maar tegelijkertijd wordt ons gedrag evengoed gevormd via onze cultuur, via nurture.

Er bestaat helemaal geen nature meer, evenmin bestaat er nurture. Het is onhoudbaar zich in één van deze kampen te zetten.

Sociobiologie een nazi-praktijk? Dat wordt/werd (--> nogmaals: het is een beschuldiging van 30 jaar geleden) zo beschouwd ja. Maar volledig onterecht.

Laat me trouwens even duidelijk stellen dat de grondleggers van de sociobiologie zeker niks mat nazi-praktijken van doen hadden.
Ook waren er genoeg sociobiologen die er linkse ideeën op nahielden. Zoals bijvoorbeeld John Maynard Smith of Robert Trivers.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

siger schreef:Dat kan ik echt niet waarnemen, maar ik ben dan ook geen deskundige. Ik zie allen maar honderden zondagsschilders, kermiskoersers, jeugdvoetballertjes die zich allemaal de gekte amuseren. Wat meer willen? Misschien wel. Maar als ze gefrustreerd zouden zijn, zou je dan niet eerder een golf van opluchting en haat voelen dan een golf van genegenheid als bijvoorbeeld Michael Jackson sterft?
Wanneer is iemand een deskundige op dit soort van gebieden?
Ik denk (als óók een leek!) dat affiniteit met het waargenomene, gekoppeld aan een bepaalde mate van zelfkennis een verwachtingspatroon oproept dat dan, al waarnemende, - -al dan niet ingevuld gaat worden volgens dat verwachtingspatroon.
De diversiteit van degenen die zich daarmee als zgn. 'vakmensen' bezig houden (gekoppeld aan hun resp. affiniteit, etc.) staat borg voor verschillen van mening die zelfs tot het gieten van ijswater over het hoofd van zo'n meninghebber kan leiden.
Zónder dat daarmee definitief komt vast te staan wie er gelijk heeft op basis van doorslaande rationele argumenten!
Er kan m.i. alleen op gevoelens geoordeeld worden, en dat op basis van meerderheden die afwijzen, dan wel toejuichen.
Impliciet erken je dat zelf als je wijst op gevoelens van haat dan wel opluchting die er zouden moeten zijn inzake het overlijden van M.J. , maar er niet waren, maar eerder gevoelens van genegenheid die de boventoon voerden!
Kun jij in al die hoofden kijken v.d. mensen die er aanwezig waren?
Zou die genoemde 'genegenheid' niet een soort nostalgie geweest kunnen zijn (als basis), , of, of?(waar je in de herinnering terug mijmert naar tóen?)
Je zou een enquête moeten houden met iedere deelnemer afzonderlijk! om enigszins een indruk te krijgen van hun gevoelens aldaar.

Ik wéét dat er sprake is van prestatiedrang bij al die voetballertjes, winnen of verliezen laat (hoewel gelukkig niet zo lang) zijn sporen na, evenals het aanzien dat je hebt als eerste elftalspeler boven de mindere goden.
De 'lol' om te spelen verdwijnt langzamerhand als hij gewogen en te licht bevonden is, in tegenstelling tot het bijna-fanatisme als hij aan alle kanten te horen krijgt hoe goed hij is.
(Bij AJAX liep het altijd storm als je op een specifieke datum aldaar je kunsten vertonen kon, enz. enz.)
Afgewezen worden was bijna altijd het eind van de voetbalperiode, m.i.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

siger schreef:Ondermeer onder het titeltje "enkele voorbeelden" in de openingspost heb ik sociobioloog Alcock geciteerd of samenvattend weergegeven.

De tweede post is een samenvatting van een bespreking van een boek van de evolutionaire psycholoog Steven Pinker.
Dank, Had het niet op die manier gelezen. Ga opnieuw.
R.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger,

Inmiddels gedaan.
En voor een veroordelende tekst heb eea je wat te neutraal beschreven, zodat de slechte gewoontes en het misbruiken van ideeen wel opvallen, maar de "slechterikken" minder.

Omdat je je kennelijk hebt ingelezen nog een vraag: Zijn er voorbeelden in het NL-taalgebied die je vrees illustreren ?

Roeland
siger

Bericht door siger »

heeck schreef:Siger,

Inmiddels gedaan.
En voor een veroordelende tekst heb eea je wat te neutraal beschreven, zodat de slechte gewoontes en het misbruiken van ideeen wel opvallen, maar de "slechterikken" minder.

Omdat je je kennelijk hebt ingelezen nog een vraag: Zijn er voorbeelden in het NL-taalgebied die je vrees illustreren ?

Roeland
Nee, ik ken er geen.

Ik vrees wel voor een nieuwe lichting studenten, die Amerikaanse bestsellers als die van Pinker onkritisch lezen en "evolutionaire biologie" voorgeschoteld krijgen als een neutrale research strategie.
siger

Bericht door siger »

fbs33 schreef:Ik denk (als óók een leek!) dat affiniteit met het waargenomene, gekoppeld aan een bepaalde mate van zelfkennis een verwachtingspatroon oproept dat dan, al waarnemende, - -al dan niet ingevuld gaat worden volgens dat verwachtingspatroon.
Dinsdagochtend heb ik het vuil buitengezet. Eerst de volle zak toebinden, een nieuwe in de houder plaatsen, een dikke vest aantrekken en dan met twintig kilo bergop door onguur weer, zo'n 150 meter. Dan terug binnen, een kop koffie, en een fier gevoel van tevredenheid.
siger

Bericht door siger »

@Crossing-over

Je hebt de openingspost niet of niet goed gelezen. Sinds de jaren 90 wordt de term "sociobiologie" niet meer gebruikt, en ik heb getoond waarom het vandaag "evolutionaire psychologie" heet.

Verder kunnen linkse wetenschappers ook genetische deterministen zijn.

Ik wil er graag over doorbomen, maar het is toch een redelijke verwachting dat je mijn argumenten even overloopt tot het eind?

PS: dat over "fascisme" was niet echt een stelling, ik was alleen wat pissed.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

siger schreef:
fbs33 schreef:Ik denk (als óók een leek!) dat affiniteit met het waargenomene, gekoppeld aan een bepaalde mate van zelfkennis een verwachtingspatroon oproept dat dan, al waarnemende, - -al dan niet ingevuld gaat worden volgens dat verwachtingspatroon.
Dinsdagochtend heb ik het vuil buitengezet. Eerst de volle zak toebinden, een nieuwe in de houder plaatsen, een dikke vest aantrekken en dan met twintig kilo bergop door onguur weer, zo'n 150 meter. Dan terug binnen, een kop koffie, en een fier gevoel van tevredenheid.
Hellingpercentage? (wees gerust! ik zal niet meer om je hoofd zoemen, opdat je je kunt wentelen in je tevredenheid :D )
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger,

Mijn alertheid zal ik opschroeven.
Voor zover dat nodig zou zijn.

Roeland
Crossing-over
Geregelde verschijning

siger schreef:@Crossing-over

Je hebt de openingspost niet of niet goed gelezen. Sinds de jaren 90 wordt de term "sociobiologie" niet meer gebruikt, en ik heb getoond waarom het vandaag "evolutionaire psychologie" heet.

Verder kunnen linkse wetenschappers ook genetische deterministen zijn.

Ik wil er graag over doorbomen, maar het is toch een redelijke verwachting dat je mijn argumenten even overloopt tot het eind?

PS: dat over "fascisme" was niet echt een stelling, ik was alleen wat pissed.
Ik heb het gelezen. En weet ook dat men het tegenwoordig evolutionaire psychologie noemt. Maar dat weerhoudt me er iet van om de term sociobiologie nog te gebruiken. :lol:

Maar verder geef jij wel een mooi lap tekst weer, maar geen punten waarover je eventueel zou willen discussiëren.
Plaats reactie