Kitty schreef:Je hebt het over eigen analyse, wat moet ik mij daar bij voorstellen?Ook beweer je dat het overgrote deel van de moslims de sharia wil, hoe kun je dit zo zeker zeggen? Omdat jij toevallig moslims sprak die dat beaamde? Hoe veel van de ca. 1 miljoen moslims in Nederland heb je gesproken? Dus kun je aantonen dat het overgrote deel van de moslims de sharia wil?
Mijn bronnen zijn in de eerste plaats eigen contacten. Ik schat dat ik zo'n 100-200 gelovige moslims goed genoeg ken of gekend heb - in het dagelijkse leven en langs het internet - om mijn mening te vormen over wat de meesten denken. Daarbij waren collega's op het werk, gewone mensen, schaamteloze drinkebroers die niet eens de islam voor zichzelf praktiseerden. Eentje heb je zelf kunnen zien toen toevallig de pasbekeerde scholier Vera hier nog rondhing. Toen men naar het kalifaat vroeg antwoordde ze heel eerlijk in de trant van "dat weet ik niet, maar de jihadis zullen daar wel voor zorgen".
Het mooie is dat niemand mij hierover hoeft te geloven. Vraag gewoon zelf aan moslims die je kent of ze voorstander zijn van een kalifaat en van de sharia in een land waar de islam sterk gevestigd is (dat laatste is belangrijk als je geen ontwijkend antwoord wil.) Ik ben oprecht benieuwd. Sta me toe dat ik het voorlopig bij mijn eigen conclusies houd, omdat ik voor mezelf weet dat ze met zorg en oprechtheid getrokken zijn.
Heb je opgemerkt dat deze site geen enkele persoonsnaam bevat? Bovendien staat er een enquete op waaruit blijkt dat slechts 4% van de moslims het met de site eens is en 2% vind dat hij niet ver genoeg gaat (al kan je je moeilijk voorstellen hoe je nog verder kunt). Dus "ze zijn er wel": 6% namelijk.
De site van het
Institiute for the Secularising of Islam Societies geeft ruwweg hetzelfde beeld. Op hun homepage (
http://www.centerforinquiry.net/isis) staat een beginselverklaring. Die is door en 14-tal mensen ondertekend, waarvan minstens tweederde géén moslim zijn. Hoe zou het toch komen dat tweederde van de ondertekenaars van een seculier moslim-manifest niet-moslim zijn, als er wereldwijd honderden miljoenen seculiere moslims rondlopen?
Dit is wat ik op het internet bijeengevonden heb over de ondertekenaars:
Ayaan Hirsi Ali: ex-moslim
Magdi Allam: ex-moslim
Mithal Al-Alusi: seculier moslim. ZIjn twee zonen werden vermoord en de regering van Iraq wilde hem vervolgen. Bij de verkiezingen in Irak van 2005 haalde zijn lijst slechts 0.3%.
Shaker Al-Nabulsi: religie onbekend.
Nonie Darwish: ex-moslim
Afshin Ellian: ex-moslim
Tawfik Hamid: moslim.
Shahriar Kabir: religie onbekend.
Hasan Mahmud: moslim
Wafa Sultan: ex-moslim
Amir Taheri: ex-moslim
Ibn Warraq: ex-moslim
Manda Zand Ervin: ex-moslim
Banafsheh Zand-Bonazzi: ex-moslim
Kitty schreef:Het Wahabisme komt voornamelijk uit Saoedi Arabië, dus denken dat iedere moslim deze stroming aanhangt is niet juist. We moeten wel de invloed van het Wahabisme onderkennen en proberen tegen te gaan. Maar het blijft één van de stromingen binnen de Islam.
Ik ben het er niet mee eens dat het wahabisme het hele probleem is omdat een BBC ploeg daar toevallig is binnengedrongen. Het is zeer moeilijk (buiten de moskeeën uit de documentaire) moslims vast te pinnen op een stroming, of te weten of ze al dan niet beinvloed zijn door een imam die getraind is in S-Arabie. Zoals je weet zijn er ook binnen het wahabitische S-Arabie terroristische aanslagen gepleegd. Ik ken heel wat moslims die vinden dat het S-Arabische koningshuis heiligschennis is, omdat alleen een geestelijke aardse leiding mag geven. Dat zijn dus geen wahabieten.
Het is de islam tout court, en niet Wahabi, die zegt dat wetten niet door mensen gemaakt mogen worden, dat de sharia verplicht is en dat de wereld geleid moet worden door een vertegenwoordiger van Allah.
Kitty schreef:Dus het is wat naïef om van De Islam te spreken en daar een eenduidig etiketje op te plakken. Uiteraard beweert elke stroming dat zij de Enige Ware Islam verkondigen. .
Naief is wie te snel conclusies trekt, in de ene richting of in de andere.
Kitty schreef:Maar dat is een gegeven dat wij ook uit het Christendom herkennen, waar bij ieder kerkgenootschap beweert de enige ware leer te verkondigen.
Waarom zou de islam zoals het christendom zijn? De islam als ideologie heeft als essentieel geloofspunt een bepaalde organisatie van onze samenleving. De overgrote meerderheid van het christendom heeft zulk een ideaal al eeuwen opgegeven.