alleen als je gaat evangeliserenKitty schreef:Ja, dat lijkt er inderdaad wel op.collegavanerik schreef:Ietsist !Kitty schreef:In die zin hou ik rekening met een onbeschreven kracht die men god is gaan noemen en waar mensen in de loop der geschiedenis allerlei voorstellingen van hebben trachten te maken. Wat het dan precies wel is, geen idee. Of het er niet is? Ook geen idee, maar in mijn gevoel neig ik meer naar wel dan naar niet.Lig ik er nu uit?
Iets of niets?
Moderator: Moderators
- collegavanerik
- Superposter
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 16 apr 2009 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Dat is niet juist. Ik heb wél een argument: je spreekt jezelf compleet tegen, oftewel je verstandelijke redenering deugd niet.Kitty schreef:Je mag mij gerust bijgelovig noemen of geestelijk onvolwassen, hoewel ik dat ook maar een etiketje vind en geen argument
Je zegt
1) Ik weet niets te zeggen over een onbekende kracht die men God zou kunnen noemen. Ik heb geen ervaringen met die kracht.
2) Toch neig ik ernaar dat er zo'n kracht is.
Een etiketje is juist altijd gewenst: zo slik je nooit een pilletje of drankje zonder enigszins op de hoogte te zijn van de inhoud.en etiketjes zijn nu eenmaal nooit zo sterk
Op bepaalde flesjes moet inderdaad het woord 'gif' staan, dwz niet in te nemen, niet na te volgen....en alleen maar veroordelend.
Dat is onzin. Zoals iedereen weet heeft men onweer en aardbevingen aan God/goden toegeschreven. Er zijn dus honderden zaken die bestaan en die men God' of 'goddelijke werking' heeft genoemd. Mijn stelling is dat alles wat men God of goden noemt iets anders is wanneer men het eindelijk begrijpt. Bijgevolg staat het woord 'god' enkel voor dingen die niet waar zijn. Zodra je het gaat hebben over iets wat bestaat, dan heet het geen god meer, maar is het eenvoudig een natuurkracht, of misschien een civilisatie in de andromeda galaxie, of een deeltje van Higgs waar men naar heeft lopen zoeken, of weer wat anders waar we nooit eerder idee van hadden. Maar beslist geen god. God behoort enkel tot onvolgroeid denken en/of waandenken.En dat etiketje kriijg ik dus alléén maar omdat ik niet honderd procent uit kan sluiten dat er zoiets zou kúnnen bestaan wat men eventueel god is gaan noemen.
Hier maak jij volgens mij je denkfout: geen redelijk mens zal ontkennen dat er dingen zijn die wij (nog) niet kunnen begrijpen. Wellicht is dat het enige wat je naar voren wilde brengen maar dan zou ik zeggen: 1) dat je enkel een triviale zaak naar voren brengt; er is niemand die het oneens met je is 2) dat je je zorgvuldiger moet uitdrukken, aangezien je formulering misverstand oplevert.Of anders gesteld, dat er iets bestaat waar wij het bestaan niet concreet van kunnen bewijzen.
Dat is juist wat jij niet doet. Je houdt in jouw formulering juist de deur open voor God of god. Je kan dat woord enkel gebruiken indien je enigszins kan aangeven wat je er mee bedoelt. Indien je enkel bedoeld de deur open te houden voor het ontdekken van tot nu toe onbekende zaken, dan is dat de saaiste opmerking die je kunt lanceren, want zoals gezegd is iedereen het met je eens dat zulke zaken bestaan. Je moet het dan eenvoudig hebben over 'het onbekende', of 'onbekende zaken'. Da's iets geheel anders dan God/god.En natuurlijk kun je geheel rationeel dan stellen, als je er rationeel niets van weet, kun je er ook niets concreets over zeggen. En zoals je ziet, zeg ik er dus ook niets concreets over.
Nee, het verschil zit em hierin dat jij met je eerste formulering/benadering de deur opengooit voor respect voor irrationele religie, oftewel bijgeloof.Het verschil zit hem gewoon in het volledig uitsluiten dat er toch iets bestaat en het niet volledig uitsluiten.
Dat klopt niet. Je merkte net op dat je aangaande Zeus en alle andere goden een sterke atheïst bent. Welke God is volgens jou nog niet overtuigend genoeg uit te sluiten?De argumenten voor volledige uitsluiting zijn voor mij niet overtuigend genoeg om eensluidend en met een 100% zekerheid tot die conclusie te kunnen komen.
Gevoel en intuïtie zijn enkel onderdelen, aspecten van onze rationaliteit. Ze kunnen geenszins tevoorschijn toveren wat er rationeel gesproken niet is. Je kan bijvoorbeeld angst hebben voor een spook. De realiteit van de angst maakt geenszins het spook tot een realiteit. Zo maakt ook de realiteit van een geloof in een god geen god.En rationaliteit is slechts één aspect wat je mens maakt er is ook nog zoiets als gevoel en intuïtie,
Dat is absolute crap. Ik ben een volbloed rationalist maar kan ook volbloedig voelen. Ik leef net als alle mensen van gevoel en intuïtie. 't Is maar dat je het weet.de rol die aan de laatste twee aspecten gegeven wordt door de rationalisten is mijns inziens veel te karig.
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
- Socratoteles
- Diehard
Het verbaast me dat je religie reduceert tot een verzameling beliefs over hoe de wereld in elkaar zit en welke entiteiten ze bevat, terwijl religie in essentie toch een levenshouding is (iemand kan alle christelijke dogma's geloven, zonder christen te zijn). Weliswaar doet men soms een beroep op religieuze leerstellingen om de adequatie van die levenshouding te rechtvaardigen, maar dat is nauwelijks relevant. Zelfs als alle christelijke leerstellingen onjuist zijn, zouden er goede redenen kunnen zijn om een christelijke levenshouding aan te nemen; dus te leven alsóf men - bijvoorbeeld - deel uitmaakt van een bedoelde wereld. Intussen schijnt Feuerbachs stelling dat religie de mens van zichzelf vervreemd niet meer erg in zwang te zijn, maar wordt religie door neurowetenschappers beschouwd als iets wat wezenlijk is aan de mens-zijn. Natuurlijk zou je hierop met Nietzsche kunnen antwoorden dat we boven ons huidige mens-zijn moeten uitgroeien, omdat ze getuigd van slechte smaak. Maar als je het eenmaal tot een esthetische kwestie hebt uitgeroepen, wordt het nog lastiger om de superioriteit van je positie op rationele gronden te verankeren. Misschien kun je je beroepen op heldhaftigheid als je je existentiele behoeftes negeert, op dezelfde manier als het erg heldhaftig is om een paar weken lang niet te eten of om op een betonvloer te slapen. Dat zou misschien wel een paar mensen aanspreken.Rereformed schreef:Indien je God, Jahweh, Zeus, Wodan, Osiris, en ga de lijst van honderden namen van 'bekende goden' maar bij langs, allemaal kan ontmaskeren als niet bestaand, dan blijft er echt geen God meer over waar je wél in kan geloven, want iedere volgende god op de lijst ontmasker je dan.
Intussen zegt iemand als DeLeek echter gewoon: of alle dogma's in het christendom nu waar zijn of niet, ik leef alsof ze waar zijn en geef zo betekenis aan mijn bestaan. Dit veroordelen als geestelijke onvolwassenheid getuigt vooral van minachting voor de verantwoordelijkheid van het individu om zélf te beslissen hoe hij de vraag waar zijn leven om draait beantwoordt - een minachting die alle evangelisten gemeen hebben en de claims van (esthetische) superioriteit er voor mij niet geloofwaardiger op maken.
Volgens mij ben ik resistent. 8)Rereformed schreef:Ik heb zelf jarenlang op de manier gepraat zoals jij nu doet. Gewoon stevig drie maal daags Freethinkerpenicilline innemen dan komt het wel weer goed.Kitty schreef:Ja, dat lijkt er inderdaad wel op.Ietsist !Lig ik er nu uit?
En ik zeg juist dat ik het zelf geen god zou noemen, maar dat er mensen zijn geweest en nog zijn die er een godlabel aan hebben gehangen. Dus hier en daar vat je niet wat ik in weze zeg. Er zit in mijn gevoel een soort van besef van meer dan we concreet kunnen zien en weten. Crap? Ja vast, maar pillen slikken, zelfs FT-pillen werken niet. Niet dat dat erg is, tenminste ik heb er geen moeite mee. Maar dat maakt wel dat ik de stap naar het pertinent niet bestaan niet neem.
En zoals je zelf toegeeft, jij dus ook niet.
En het onbekende noemden mensen door de tijden heen dus god.Rereformed schreef:want zoals gezegd is iedereen het met je eens dat zulke zaken bestaan. Je moet het dan eenvoudig hebben over 'het onbekende',
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Maar dan heb je niet goed gelezen waar het over ging. Het ging enkel om de vraag of je jezelf een atheïst kunt noemen, of je ruimte moeten openlaten voor iets wat je God kunt noemen.Socratoteles schreef:Het verbaast me dat je religie reduceert tot een verzameling beliefs over hoe de wereld in elkaar zit en welke entiteiten ze bevat, terwijl religie in essentie toch een levenshouding is (iemand kan alle christelijke dogma's geloven, zonder christen te zijn).
Mee eens.Weliswaar doet men soms een beroep op religieuze leerstellingen om de adequatie van die levenshouding te rechtvaardigen, maar dat is nauwelijks relevant.
Dan is het een kwestie van definiëren wat je met religie bedoelt. Indien atheïsten ook in die definitie kunnen worden opgenomen ben ik het er weer helemaal mee eens.Zelfs als alle christelijke leerstellingen onjuist zijn, zouden er goede redenen kunnen zijn om een christelijke levenshouding aan te nemen; dus te leven alsóf men - bijvoorbeeld - deel uitmaakt van een bedoelde wereld. Intussen schijnt Feuerbachs stelling dat religie de mens van zichzelf vervreemd niet meer erg in zwang te zijn, maar wordt religie door neurowetenschappers beschouwd als iets wat wezenlijk is aan de mens-zijn.
Nietzsche zei het overigens 125 jaar geleden al.
Inderdaad, volgens hem was de christelijke smaak de slechtste smaak. Kwestie van smaak uiteraard.Natuurlijk zou je hierop met Nietzsche kunnen antwoorden dat we boven ons huidige mens-zijn moeten uitgroeien, omdat ze getuigt van slechte smaak.
Dat zie je verkeerd. Er is niets zo gemakkelijk dan te twisten over smaak.Maar als je het eenmaal tot een esthetische kwestie hebt uitgeroepen, wordt het nog lastiger om de superioriteit van je positie op rationele gronden te verankeren.
Hier stel je dus dat jezelf harden wanneer je geconfronteerd wordt met existentiële benauwdheid een mogelijkheid is om je benauwdheid op te lossen. Je illustratie vind ik niet erg zinnig, maar indien je ermee bedoelt dat iemand zichzelf moet opvoeden tot grotere volwassenheid van geest, net zoals een volwassen mens niet meer gaat huilen wanneer hij zich per ongeluk in zijn vinger snijdt, dan begrijp je goed welke weg ik aanbeveel.Misschien kun je je beroepen op heldhaftigheid als je je existentiele behoeftes negeert, op dezelfde manier als het erg heldhaftig is om een paar weken lang niet te eten of om op een betonvloer te slapen. Dat zou misschien wel een paar mensen aanspreken.
Ik vind dat minachting voor wat zo objectief mogelijk als waarheid beschouwd kan worden, juist een teken van grote decadentie en karakterzwakte. Het staat gelijk aan minachting voor de wereld van de wetenschap. Uiteraard betekent zo'n minachting wel degelijk dat men niet volwassen in denken is.Intussen zegt iemand als DeLeek echter gewoon: of alle dogma's in het christendom nu waar zijn of niet, ik leef alsof ze waar zijn en geef zo betekenis aan mijn bestaan. Dit veroordelen als geestelijke onvolwassenheid getuigt vooral van minachting voor de verantwoordelijkheid van het individu om zélf te beslissen hoe hij de vraag waar zijn leven om draait beantwoordt - een minachting die alle evangelisten gemeen hebben en de claims van (esthetische) superioriteit er voor mij niet geloofwaardiger op maken.
Ik laat DeLeek er overigens liever buiten; ik heb van hem een beeld dat hij juist wél rationeel wil zijn.
Jij spreekt van minachting van het individu, maar dan stel ik voor om eens één christelijk dogma op de keeper te beschouwen: het christelijk geloof stelt dat men bezeten kan worden van boze geesten, en dat zulke demonen uitgedreven kunnen worden in de naam en kracht van een bovennatuurlijke macht. Ik stel je nu de vraag: getuigt het van minachting wanneer ik op basis van het wetenschappelijke wereldbeeld stel dat deze leer foutief is en geen respect verdient omdat ze schadelijk is voor onze maatschappij? En sta jij erop dat mensen die in dit dogma blijven geloven volwassen van denken zijn? En sta jij erop dat men er niet goed aan doet om het ene wereldbeeld superieur te beschouwen boven het andere?
Laatst gewijzigd door Rereformed op 16 apr 2009 16:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Maar dat is helemaal niet waar, Kitty. Het onbekende is enkel het onbekende. We kunnen er echt niets over zeggen. We kunnen het echt niet God noemen. God is altijd een geladen begrip. God is voor mensen altijd iets waar ze zelf wat aan hebben. God is een behoefte. God is gevoel dat wil bestaan. Het onbekende is nooit onze behoefte. Leer nu maar gewoon om onderscheid te maken tussen 'het onbekende' en 'God'.Kitty schreef: En het onbekende noemden mensen door de tijden heen dus god.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 16 apr 2009 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Volgens Wikipedia ben je idd een ietsist:Kitty schreef:Ondanks al het gebrek aan bewijzen heeft mijn gevoel mij nog niet honderd procent weten te overtuigen dat er niet meer is dat we dan god zouden kunnen noemen.
"Ietsisme is de moderne overtuiging dat er 'íets' is, maar dat hoeft geen god te zijn."
"Iets" zou in theorie idd kunnen bestaan. Wat wij een god noemen zou een kracht of energie kunnen zijn. Mss wel de singulariteit voor de oerknal en de oorzaak van de oerknal.
Echter mbt het theisme heb ik wel de indruk dat je atheist ben. Maw je bent geen gelovig en overtuigd aanhanger van een van de diverse theismen.
Het is niet zomaar een uit de lucht vallend denkbeeld, want dan zou je het inderdaad als ongefundeerd gezwatel kunnen benoemen. Maar in mijn jarenlange poging mij een atheïst te voelen heb ik in alle aspecten gefaald. Waarom? Omdat ergens in mij iets zit dat mij anders doet voelen en daarom anders doet denken. Kun je je gevoel verloochenen? En je atheïst noemen puur omdat je dat zou willen zijn? Ook wanneer je merkt dat je gevoel hier tegenin gaat? Dat is mijn probleem, hoewel is het wel een probleem? En dan helpen statements als opgroeien, onvolwassen denkpatronen en hele hoofdstukken die mij willen overtuigen dat atheïsme toch echt de beste keus is niet. Nee, geen god, hoewel ik dat maar een kreet vind, dus ja, dan zeker atheïst gezien de huidige omschrijving van die goden vooral die uit de heilige boeken. Maar wat is het dan? Dan kom je inderdaad als snel tot 'iets'. En dat iets kan in mijn idee best wel verbonden zijn aan datgene waar mensen dan al die verhalen over verzonnen hebben. Het begon, denk ik, bij dat innerlijke gevoel van er is meer. Het duiden met een flinke dosis machtswellust van de machtshebbers in die tijden, heeft dan tot de huidige religies geleid. Een boel crap inderdaad, daar ben ik het mee eens, maar met een uitgangspunt van een innerlijk ervaren van iets dat is.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Maar wat is dat nou voor idiote zin. Iedereen heeft een overtuiging dat er wel iets is.Kochimodo schreef:Volgens Wikipedia ben je idd een ietsist:
"Ietsisme is de moderne overtuiging dat er 'íets' is, maar dat hoeft geen god te zijn."
So?
En iedereen weet dat wind en zwaartekracht en wolken en energie, en atomen, en magnetisme, en electriciteit en licht en de onbekende factors X, Y en Z geen god is.
Dus?
Wat men dus wil zeggen is dat men wel degelijk een bepaald restant van een voor-wetenschappelijk -ook wel kinderlijk- wereldbeeld in zijn hoofd meesleept en daar gewicht aan wil geven. Men is niet meer zo kinderachtig om God met een baard op een wolk neer te zetten, maar niet volwassen genoeg om eenvoudig helemaal op te houden met het over God te hebben. Men heeft het geloof in 'iets' nodig om de psyche gerust te stellen, de garantie te geven dat alles wel goed komt.
Born OK the first time
Vertel mij eens Rereformed hoe jouw gevoel dat er wel iets is zich laat kennen? Want is het werkelijk zo dat iedereen dat wel heeft? En nee, ik bind er geen enkele garantie aan vast, het is er gewoon zonder daar ook maar wat voor geruststelling aan vast te knopen.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer: