Laten wij bidden voor de bevrijding van Johannes Calvijn en Abraham Kuyper uit het vagevuur.
Weer een aflaat verdient.
Moderator: Moderators
Hebr 6: Vagevuur voor Calvijn? Die ws niet katoliek en zweeft nu met Luther in de hemel! En Kuyper in het vagevuur? Ook geen katoliek maar de christelijke meningen lopen daarover uiteen!collegavanerik schreef:ik was nog niet klaar
Laten wij bidden voor de bevrijding van Johannes Calvijn en Abraham Kuyper uit het vagevuur.
Weer een aflaat verdient.
Een ziekelijk idee, als je het mij vraagt.Theoloog schreef: Als Lineke zegt dat de mens 'slecht' is, doelt ze - vanuit haar traditie - waarschijnlijk op dat Augustiaanse erfzondemodel. De mens is 'zondig', gecorrumpeerd. Hij kan niet anders dan zondigen.
Waarom dan vroom zijn, waarom christen willen zijn, waarom je volgens de 10 geboden gedragen, als het toch allemaal geen bal uitmaakt?Theoloog schreef: Een probleem van de uitverkiezingsleer is dat het niet uitmaakt wat je doet,
De kans dat je een grote prijs wint in de Staatsloterij is ontzettend klein en toch worden heel veel loten gekocht. Er is immers een kansje dat je wint. "Niet geschoten is altijd mis".The Prophet schreef:Waarom dan vroom zijn, waarom christen willen zijn, waarom je volgens de 10 geboden gedragen, als het toch allemaal geen bal uitmaakt?Theoloog schreef: Een probleem van de uitverkiezingsleer is dat het niet uitmaakt wat je doet,
Maar een dogma is toch een stelling? En waar haal je vandaan dat jouw god buiten de tijd staat? En kom nu niet aan met de bijbeltekst: 1 jaar in mijn ogen als 1 dag en 1 dag als 1 jaar! Waarom durf je niet realistisch na te denken? Het verhaal zoals ik de uitverkiezing schetste klopt gewoon, of god nou buiten of in de tijd staat!Lieve help, ik legde alleen maar een dogma uit, ik bedoelde het niet als stelling...
Zoiets valt notoir slecht hier, alleen door het woordje 'genade' alleen al.Lineke schreef:Lieve help, ik legde alleen maar een dogma uit, ik bedoelde het niet als stelling...
Dat is juist de reden waarom de dubbele predestinatie en de vrije wil elkaar wederzijds uitsluiten.Lineke schreef:Lieve help, ik legde alleen maar een dogma uit, ik bedoelde het niet als stelling...
Ik zie dat Theoloog al aardig heeft uitgelegd wat de uitverkiezing is. Moet ik daar nog iets aan toevoegen? Oh ja, dit: Wat je bij de uitverkiezing niet moet vergeten is dat christenen geloven dat God buiten de tijd staat. Hij weet dus alles van tevoren, omdat hij buiten de tijd staat. Dat is iets anders als 6000 jaar geleden een beslissing hebben genomen. Dat klinkt inderdaad heel oneerlijk. Maar God staat buiten de tijd (wat wij ons nauwelijks kunnen voorstellen), dat verandert de zaak nogal.
En iets vergelijkbaars wat betreft de hel: Je kunt wel blijven roepen dat iemand die Liefde is, geen hel maakt, maar dan bepaal jij wat liefde is en prop je God in je eigen hokje. Terwijl, als je in God gelooft, God heeft bepaald wat Liefde is. En als Hij Liefde is, heb jij je daar maar naar te schikken. Als God Liefde is, is dus alles wat Hij doet, Liefde. Die conclusie kun je ook trekken. (Je kunt natuurlijk ook de andere kant op, dat God inderdaad geen Liefde is. Maar dat hangt van je perspectief af.)
Maar, laat ik het er maar even duidelijk bij zeggen: Hiermee leg ik slechts dogmata uit. Ik neem geen stelling. Zoals ik al heb aangegeven: ik ben nog aan het zoeken. Overigens, is dit niet meer iets voor een ander topic?
Hebr 6: Dit soort topics laat ik normaal ook aan me voorbijgaan, deze keer niet.Kitty schreef:Lieve Fenomeentje, ook zonder mijn uitstapje was ik al nooit zo heel erg aanwezig in topics over mensens religieuze levensbeschouwing.![]()
Dat weet ik, ik lees mee, wel heel selectief, mijn 2 geliefde tantes en Martien.Op refo beperk ik me grotendeels tot de fora die gaan over wetenschap en evolutie.
Heb ik natuurlijk ook gelezen, hoofdschuddend, duidelijk een van de beter topics.Hoewel ik ook een klein uitstapje maakte naar het zelfbevredigingstopic.