Joodse sekten?
Moderator: Moderators
- Marcus Scaurus
- Forum fan
Mag ik de vraag stellen waarom zij zich niet liet opereren? Wist/dacht zij dat het niet zou helpen? En over dat ze God vertrouwd, ik vind dat een prachtig iets. Mijn grootmoeder ligt in een verzorgingstehuis, is vrij dement en is waarschijnlijk in de laatste maanden van haar leven, maar van tijd tot tijd haalt ze grote troost uit haar geloof. Dit vind ik mooi, ondanks dat er helemaal niets van waar is. Als mensen mij, als atheist, vertellen dat zij bijv. toen ze kanker hadden veel steun bij God hadden, houdt ik wijselijk mijn mond, ook al wil ik de vraag stellen: 'Hoe kan je troost vinden bij een God die met een vingerknip kan zorgen dat jij geen kanker kan krijgen?'Cathy schreef: Ik denk daar wel regelmatig aan en ik hoop dat ik kan reageren zoals mijn schoonmoeder dat deed. Zij was absoluut geen vriendin van me, zoals dat wel vaker voorkomt met schoonmoedersMaar ik heb enorm respect voor haar.
Afgelopen zomer, 1 dag voor we op vakantie zouden gaan overleed zij, betrekkelijk plotseling. Sinds kerst wisten we dat zij op 2 plaatsen darmkanker had en dat haar darmen op ong. 1 centimeter na, 'dicht' zaten. De chirurgen wilden haar opereren, maar zij koos ervoor niets te doen en haar tijd af te wachten. Door haar voortdurend aan de diarree te houden ging het nog steeds redelijk en redderde ze in haar huisje rond met hulp van mijn ‘ meiden’ (Ik heb een eigen toko in part. thuisverpleging) en genoot ze van iedere dag en van haar tuintje in de lente.
Persoonlijk had ik er een zwaar hoofd in. Je begrijpt; op een dag ileus, faecaal braken, uitdrogen enz. Allerlei narigheid. Maar zij vertelde me steeds dat ze volledig op God vertrouwde, Die haar al haar hele leven had geholpen. Hij zou dat laatste ‘rukje’ ook wel voor haar zorgen.
Van al mijn angstvisioenen werd er geen enkele bewaarheid. Zij overleed zoals ik al zei onverwacht, in haar slaap. We vonden haar de volgende morgen. Ze heeft nooit een paracetamolletje nodig gehad.
Kun je je voorstellen dat wij als familie God hebben gedankt ?
All men by nature desire knowledge - Aristoteles