De Rehabilitatie van Lucifer
Moderator: Moderators
-
Eric de Wagt
De lichtbrenger
Waarom zouden wij iemand die 'Lichtbrenger' wordt genoemd zien als een Kwaad iemand.
Een iemand die aan het menswezen laat zien dat niet alles rozegeur en maneschijn is en dat er getwijfeld mag worden aan een entiteit die zijn 'kinderen' in het duister laat.
Waarom mochten die eerste mensen niet van de appel eten !?........,
omdat ze erachter zouden komen dat Hij/het niet de enige is die zich voor doet als de of een almachtige schepper.
Was hij die tot die eerste menswezens sprak wel de scheppende god of was het een van de vele entiteiten (zoals lucifer=lichtbrenger).
Lees eens het apocriefe 'Enoch' of in de Nag Hammadi geschriften, dan krijg je een andere kijk op het verhaal van de eerste mensen.
(Ik zal de bewuste teksten opzoeken en hier plaatsen.)
Eric (Sapas)
Een iemand die aan het menswezen laat zien dat niet alles rozegeur en maneschijn is en dat er getwijfeld mag worden aan een entiteit die zijn 'kinderen' in het duister laat.
omdat ze erachter zouden komen dat Hij/het niet de enige is die zich voor doet als de of een almachtige schepper.
Was hij die tot die eerste menswezens sprak wel de scheppende god of was het een van de vele entiteiten (zoals lucifer=lichtbrenger).
Lees eens het apocriefe 'Enoch' of in de Nag Hammadi geschriften, dan krijg je een andere kijk op het verhaal van de eerste mensen.
Eric (Sapas)
Op mijn pet een rode ster met acht armen, ik noem haar Geloof & Wijsheid.
Re: De lichtbrenger
Mag ik vragen tegen wie je "praat"?Eric de Wagt schreef:Waarom zouden wij iemand die 'Lichtbrenger' wordt genoemd zien als een Kwaad iemand.
Eric (Sapas)
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Hier een linkEric de Wagt schreef: Lees eens het apocriefe 'Enoch' of in de Nag Hammadi geschriften, dan krijg je een andere kijk op het verhaal van de eerste mensen.
Eric (Sapas)
http://www1.tip.nl/~t961736/henoch.htm (waybackmachine 2007-10-23).
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Is de link hierboven datgene wat je bedoelde, of heb je nog meer? Wel interessant. Maar ik geloof niet in de historische betrouwbaarheid van de bijbel, dus geloof ik ook niet dat hier de eerste mensen worden beschreven.Eric de Wagt schreef: Lees eens het apocriefe 'Enoch' of in de Nag Hammadi geschriften, dan krijg je een andere kijk op het verhaal van de eerste mensen.
Eric (Sapas)
-
Eric de Wagt
De lichtbrenger.
Geen enkel menselijk geschrift is historisch betrouwbaar omdat de mens een feilbaar wezen is wat alleen maar interpreteert wat het ziet of denkt te zien.
Heinrich Schliemann heeft de historisch onbetrouwbare griekse mythen en sagen gebruikt om 'Troje' te kunnen vinden.
Even Enoch.
Wie zegt dat het boek Enoch gaat over de eerste mensen ?
Gaat het misschien over aliens die genetische proefjes doen met een tweebener waaruit wij misschien zijn ontstaan. Of was het hagedissenras er eerder of misschien toch dat aapachtige ras.
Misschien moeten wij die oude boeken anders gaan lezen, wij 'moderne'
mensen wijzen van alles af, maar weten vaak niet wat we afwijzen.
Wij moderne mensen vinden ons zelf vergeleken met onze 'menselijke' voorouders zo superieur, zo geweldig rationeel.
Wij zijn niet beschaafder dan hen, ik denk zelfs dommer omdat we afgestompt zijn door te veel luxe.
Onze technische vooruitgang maakt ons ook niet superieur , eerder inferieur door te veel te vertrouwen op de rationaliteit.
Sorry, de Lichtbrenger himself was even aan het woord.
Heinrich Schliemann heeft de historisch onbetrouwbare griekse mythen en sagen gebruikt om 'Troje' te kunnen vinden.
Even Enoch.
Gaat het misschien over aliens die genetische proefjes doen met een tweebener waaruit wij misschien zijn ontstaan. Of was het hagedissenras er eerder of misschien toch dat aapachtige ras.
Misschien moeten wij die oude boeken anders gaan lezen, wij 'moderne'
Wij moderne mensen vinden ons zelf vergeleken met onze 'menselijke' voorouders zo superieur, zo geweldig rationeel.
Wij zijn niet beschaafder dan hen, ik denk zelfs dommer omdat we afgestompt zijn door te veel luxe.
Onze technische vooruitgang maakt ons ook niet superieur , eerder inferieur door te veel te vertrouwen op de rationaliteit.
Re: De lichtbrenger.
Helemaal mee eens.Eric de Wagt schreef: Geen enkel menselijk geschrift is historisch betrouwbaar omdat de mens een feilbaar wezen is wat alleen maar interpreteert wat het ziet of denkt te zien.
Als de bijbel historisch niet betrouwbaar is wil dat natuurlijk niet zeggen dat er geen waarheden in kunnen staan en wil dat niets zeggen over griekse mythen.Eric de Wagt schreef: Heinrich Schliemann heeft de historisch onbetrouwbare griekse mythen en sagen gebruikt om 'Troje' te kunnen vinden.
Ik heb geen idee of het hier om de eerste mensen handelt, jij haalt dat zelf aan in het bericht waarop ik reageerde.Eric de Wagt schreef: Even Enoch.
Oude boeken zijn interessant om te lezen, maar er geen conclusies aan verbinden is iets anders als afwijzen. superieur hoeven we ons niet te voelen, we doen het zelf ook allemaal niet zo geweldig.Eric de Wagt schreef: Misschien moeten wij die oude boeken anders gaan lezen, wij 'moderne'
De vraag is wat er onder beschaving verstaan moet worden, als je in b.v de bijbel leest wat voor volken er allemaal worden uitgemoord, zou ik dat niet beschaafd willen noemen. als je in onze tijd hoort van vrouwen die zo nodig gestenigd moeten worden zou ik dat zeker niet beschaafd willen noemen, het is echter wel aannemelijk dat hun voorbeeld in die oude boeken is te vinden.Eric de Wagt schreef: Wij zijn niet beschaafder dan hen, ik denk zelfs dommer omdat we afgestompt zijn door te veel luxe.
Zo zijn we weer aangeland bij hetzelfde thema "wie is nu eigenlijk de lichtbrenger"
-
Eric de Wagt
Wie is de lichtbrenger ?
Lichtbrenger schijnt een vertaling te zijn van het woord 'astoreth' wat weer een verbastering schijnt te zijn van Ishtar een babylonische godin.
Deze babylonische godin was natuurlijk weer een daemon voor andere volken.
Hoe vernietig je een geloof ?
Je daemoniseert de goden van je tegenstander.
Sceptic schreef;
Deze oude boeken worden levend gehouden door veel mensen waardoor die ideeen werkzaam zijn en blijven in onze tijd.
We moeten er wel conclusies aan verbinden want zij zijn deel van de menselijke geschiedenis, we worden er dagelijks mee geconfronteerd ookal ben jij je er niet bewust van.
De inhoud van (H)Enoch.
Ik persoonlijk weet ook niet precies wat ik aan moet met dit geschrift en de conclusies die ik er aan verbind zijn niet de mijne.
In mijn eerdere posting filosofeerde ik er op los met ideeen van Rozekruizers / Theosofen/vrijmetselaars.
Laat de lichtbrenger maar gewoon het archetypische kwaad zij, een kreatie van mensen, niet meer en niet minder.
Hoe vernietig je een geloof ?
Je daemoniseert de goden van je tegenstander.
Sceptic schreef;
Geen conclusies verbinden aan oude geschriften is als het bv. het ontkennen van de holocaust.Oude boeken zijn interessant om te lezen, maar er geen conclusies aan verbinden is iets anders als afwijzen. superieur hoeven we ons niet te voelen, we doen het zelf ook allemaal niet zo geweldig.
Deze oude boeken worden levend gehouden door veel mensen waardoor die ideeen werkzaam zijn en blijven in onze tijd.
We moeten er wel conclusies aan verbinden want zij zijn deel van de menselijke geschiedenis, we worden er dagelijks mee geconfronteerd ookal ben jij je er niet bewust van.
De inhoud van (H)Enoch.
Ik persoonlijk weet ook niet precies wat ik aan moet met dit geschrift en de conclusies die ik er aan verbind zijn niet de mijne.
In mijn eerdere posting filosofeerde ik er op los met ideeen van Rozekruizers / Theosofen/vrijmetselaars.
Laat de lichtbrenger maar gewoon het archetypische kwaad zij, een kreatie van mensen, niet meer en niet minder.
Ik laat 'de lichtbrenger' liever het archetypische 'goed' zijn. Precies wat het is. Goed' wat in discrediet is gebracht door het kwaad.
Ik hoop niet dat je het erg vind.
devious...
Ik hoop niet dat je het erg vind.
devious...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Re: Wie is de lichtbrenger ?
Hi Eric, Wat je hier vertelt, intrigeert mij. Heb je dit ergens gelezen of weet je een website? Het personage 'Yshtar' interesseert mij heeel erg, en de combinatie met 'Lucifer' helemaal. Ik wil dit graag nader bestuderen.Eric de Wagt schreef:Lichtbrenger schijnt een vertaling te zijn van het woord 'astoreth' wat weer een verbastering schijnt te zijn van Ishtar een babylonische godin.
8) devious... 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Re: De Rehabilitatie van Lucifer
In een artikel van Paul Cliteur over Gerard Reve las ik het volgende:N-Rico schreef: ↑15 jul 2003 13:33 Hoi, we zijn erg benieuwd naar uw reacties op onderstaand artikel....
https://freethinker.nl/artikelen/de-reh ... an-lucifer
Wij staan absoluut open voor kritiek, maar graag wel beargumenteren![]()
Gr.
N-Rico
Romantisch is verder zijn belangstelling voor het kwaad, iets dat zelfs in zijn godsbegrip terugkeert. “Niemand schijnt voor Satan op te komen”, beklaagt Reve zich tegenover Josine M., “en iederen loochent en lastert hem. Daarom ben ik gekomen om hem te dienen, geloof ik.”1 In een andere brief wordt ons gemeld dat Satan het tweelingbroertje van Christus is.2
Het zou voor beide heren goed zijn "de rehabilitatie van Lucifer" te lezen, de ene zou tot de conclusie kunnen komen dat het "kwaad" zoals hij het noemt, misschien zo kwaad nog niet is en de ander zou tot de conclusie kunnen komen, dat er toch iemand is die voor Satan (Lucifer) opkomt.
Ook over het tweelingbroertje is al iets te vinden op dit forum.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=243
- RavenVrouw
Dag Eric,
Heel kort over Henoch, het Boek van Henoch beschrijft het verhaal van een aantal Engelen die ervoor kozen om op aarde een aardse vrouw te nemen. Uit deze relatie's tussen Engelen en aardsen zijn kinderen geboren, de zonen kennen wij als reuzen. Welnu, die Engelen zijn ook begonnen met hun kennis van het occulte aan hun vrouwen en kinderen te leren. Dit zinde God niet en daarom heeft hij "voor" de zonvloed de Engelen en hun vrouwen in de onderwereld gegooid, een banvloek over ze uitgesproken en ze geketend. Toen dat gebeurt was heeft hij de zonvloed over de wereld laten komen om alle nabestaanden te vernietigen alsook het dierenrijk wat hij zag als besmet enz., behoudens Noach, dat was de enigste 'reine' mens.
Bon, de Engelen en hun vrouwen zijn de geschiedenis in gegaan als 'demonen' en hun vrouwen als de 'sirenes' . Dus deze gevallen Engelen zijn van een andere categorie als de Engel van Licht die God naar de troon stond, waar jullie nu over praten als Lucifer. Dat is een onderdeel van het verhaal over de Hemelse Strijd en komt niet voor in Henoch.
Groet
RavenVrouw.
In welke posting van jou vind ik de ideeen van Rozekruisers, Theosofen en Vrijmetselaars aangaande het Boek van Henoch?De inhoud van (H)Enoch.
Heel kort over Henoch, het Boek van Henoch beschrijft het verhaal van een aantal Engelen die ervoor kozen om op aarde een aardse vrouw te nemen. Uit deze relatie's tussen Engelen en aardsen zijn kinderen geboren, de zonen kennen wij als reuzen. Welnu, die Engelen zijn ook begonnen met hun kennis van het occulte aan hun vrouwen en kinderen te leren. Dit zinde God niet en daarom heeft hij "voor" de zonvloed de Engelen en hun vrouwen in de onderwereld gegooid, een banvloek over ze uitgesproken en ze geketend. Toen dat gebeurt was heeft hij de zonvloed over de wereld laten komen om alle nabestaanden te vernietigen alsook het dierenrijk wat hij zag als besmet enz., behoudens Noach, dat was de enigste 'reine' mens.
Bon, de Engelen en hun vrouwen zijn de geschiedenis in gegaan als 'demonen' en hun vrouwen als de 'sirenes' . Dus deze gevallen Engelen zijn van een andere categorie als de Engel van Licht die God naar de troon stond, waar jullie nu over praten als Lucifer. Dat is een onderdeel van het verhaal over de Hemelse Strijd en komt niet voor in Henoch.
Groet
RavenVrouw.
Dat de raven van kommer en kwel over je hoofd vliegen, kun je niet beletten. Dat ze zich in je haar nestelen dat kun je voorkomen.
Hi Ravenvrouw. Op een antwoord van Eric kun je lang wachten denk ik. Ik heb hem al een hele tijd niet meer gezien op het forum.RavenVrouw schreef:Dag Eric,
In welke posting van jou vind ik de ideeen van Rozekruisers, Theosofen en Vrijmetselaars aangaande het Boek van Henoch?De inhoud van (H)Enoch.
Toen dat gebeurt was heeft hij de zonvloed over de wereld laten komen om alle nabestaanden te vernietigen alsook het dierenrijk wat hij zag als besmet enz., behoudens Noach, dat was de enigste 'reine' mens.
Hoeveel dieren had Noach aan boord?
Hoeveel voedsel en water had hij aan boord?
Hoeveel poept een olifant per dag?
Lees het in 'Het zoetwater aquarium van Noach'
https://freethinker.nl/artikelen/het-zo ... -van-noach
De discussie is eigenlijk met Henoch een beetje een zijpad ingeslagen. Henoch wordt in 'De rehabilitatie van Lucifer' ook niet behandeld.Dus deze gevallen Engelen zijn van een andere categorie als de Engel van Licht die God naar de troon stond, waar jullie nu over praten als Lucifer. Dat is een onderdeel van het verhaal over de Hemelse Strijd en komt niet voor in Henoch.
Wat mij wel erg interesseerde was de opmerking van Eric over de godin 'Ishtar'.
Ik heb geen idee of hier iets van klopt. Wat weet jij hiervan?Eric de Wagt schreef:Lichtbrenger schijnt een vertaling te zijn van het woord 'astoreth' wat weer een verbastering schijnt te zijn van Ishtar een babylonische godin.
ciao.. Devious... 8)
- RavenVrouw
Hoi Devious,

Groet
Raafje
Ja daag, zullen we het danook nog even gaan hebben hoe Noach het voor elkaar heeft gekregen om de sexen te onderscheiden bij b.v. insecten?Lees het in 'Het zoetwater aquarium van Noach'
O.k. dan stop ik over Henoch en ga even bijlezen, echter dat artikel over Lucifer krijg ik niet meer geopend!!!? Advies?De discussie is eigenlijk met Henoch een beetje een zijpad ingeslagen. Henoch wordt in 'De rehabilitatie van Lucifer' ook niet behandeld.
Groet
Raafje
Dat de raven van kommer en kwel over je hoofd vliegen, kun je niet beletten. Dat ze zich in je haar nestelen dat kun je voorkomen.