Lol, ja ik dacht wat heb ik nu toch weer geschreven. Ik was nog niet helemaal wakker.collegavanerik schreef:ik vond viruskenner(voor je edit) leukerKitty schreef: virusscanner
En in viruskenner, zit ook wel wat in inderdaad. 8)
Moderator: Moderators
Lol, ja ik dacht wat heb ik nu toch weer geschreven. Ik was nog niet helemaal wakker.collegavanerik schreef:ik vond viruskenner(voor je edit) leukerKitty schreef: virusscanner
Dank voor de complimenten. Ik heb nog een tekst gevonden die dient als een dergelijk schrikdraad. lees het eens zorgvuldig en probeer door de ogen van de gelovige te kijken. Het is echt een psychologisch spelletje dat Paulus speelt met gelovigen.Destinesia schreef:Ik zou teksten van deze strekking eens willen verzamelen. Waarom? Omdat deze teksten dienen als afschrikwekkend schrikdraad voor gelovigen. Het is zeer vernuftige psychologie die iedere gelovige verlamd en geketend houdt.
Keer op keer worden deze teksten - herinnerd - wanneer een gelovige zich verleidt voelt buiten het christelijke dogma te gaan denken en werpen hem onmiddelijk met grote schrik weer terug in zijn waan, gelovende dat 'dwaasheid' Gods weg is voor de mens en dat de satan de meester der 'wereldse wijsheid' is, de schrijver, inspirator en sluwe redenaar van de "verdichtsels der wereldse wijsheid".
Schrikdraad. Met het lijden als 'bewijs' en als 'bevestiging' en 'teken' dat het allemaal 'waar' is.Leef in overeenstemming met het evangelie van Christus, zodat ik kan horen, of straks zelf kan zien, dat u één van geest bent en samen voor het geloof in het evangelie strijdt. Laat u op geen enkele manier door uw tegenstanders angst aanjagen, want dat is een teken van God: voor hen dat ze ten onder gaan, voor u dat u wordt gered. Aan u is de genade geschonken niet alleen in Christus te geloven, maar ook omwille van hem te lijden. U voert dezelfde strijd die u mij vroeger hebt zien voeren en die ik, zoals u hoort, nog steeds voer.
Men is bang voor de confrontatie met zichzelf!Destinesia schreef:Met andere woorden zoekt men eigenlijk steeds maar weer naar uitvluchten en een excuus om maar niet te hoeven ingaan op wat iemand aan stellingen inbrengt. Kortom, men is er bang voor.
Geweldig stukje weer! Ga door, ga door.Destinesia schreef:Dank je. Op een gegeven moment moet ik er gewoon vanaf blijven. Ik zou er zo weer een stuk aan kunnen plakken. 8)
Derde versie? haha Dat zal ik wel proberen al had Think ook een goed punt. .. Ik zal het zeker gaan gebruiken als voorbeeld uit mijn persoonlijke ervaring. Het is een standaard 'wedergeboorte' verhaal he? Feitelijk is het met mij zoveel jaar geleden ongeveer "zo" gegaan. Best belangrijk - vooral ook voor mezelf - om dat zo even op papier te hebben staan.Rereformed schreef:Eeh, heb je het overdacht de derde versie () van dit artikel op een christelijk forum neer te zetten?... Dit is een tekst waar een gelovige bij het lezen het klamme zweet herhaaldelijk voelt uitbreken, zou ik denken.
Rereformed schreef:Hele goede overdenking. Ik zal er later eens wat langer mijn gedachten over laten gaan en er voorbeelden van opzoeken. Het is inderdaad een bijzonder interessante zaak deze dingen te bestuderen.
Slimme uitleg van Paulus om aan te geven dat god niet bewijsbaar is mbv wetenschap (1), zodat het evangelie maar gebracht moet worden door retoriek [en domweg geloven](2). Immers de markt op tekenen is al bezet door de Joden (3) en de markt op wijsheid/filosofie is al bezet door de Grieken (4).Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft(1), heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen die geloven(2). Immers, de Joden verlangen tekenen (3) en de Grieken zoeken wijsheid (4), doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid (5), maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods (6) (1Kor. 1:21-24).
Precies. "Geactiveerd" is het juiste woord.Kiwi schreef:Zodra een gelovige geconfronteerd wordt met een ongelovige die "wat een onzin" of "wat een gruwelijkheden" argumenten opwerpt, zal voornoemde patroon geactiveerd worden.