Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

collegavanerik schreef:
Kitty schreef: virusscanner
ik vond viruskenner(voor je edit) leuker :wink:
Lol, ja ik dacht wat heb ik nu toch weer geschreven. Ik was nog niet helemaal wakker. :D

En in viruskenner, zit ook wel wat in inderdaad. 8)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Destinesia

Re: Schrikdraad

Bericht door Destinesia »

Destinesia schreef:Ik zou teksten van deze strekking eens willen verzamelen. Waarom? Omdat deze teksten dienen als afschrikwekkend schrikdraad voor gelovigen. Het is zeer vernuftige psychologie die iedere gelovige verlamd en geketend houdt.

Keer op keer worden deze teksten - herinnerd - wanneer een gelovige zich verleidt voelt buiten het christelijke dogma te gaan denken en werpen hem onmiddelijk met grote schrik weer terug in zijn waan, gelovende dat 'dwaasheid' Gods weg is voor de mens en dat de satan de meester der 'wereldse wijsheid' is, de schrijver, inspirator en sluwe redenaar van de "verdichtsels der wereldse wijsheid".
Dank voor de complimenten. Ik heb nog een tekst gevonden die dient als een dergelijk schrikdraad. lees het eens zorgvuldig en probeer door de ogen van de gelovige te kijken. Het is echt een psychologisch spelletje dat Paulus speelt met gelovigen.

Paulus schreef aan de gemeente van de Fillipenzen:
Leef in overeenstemming met het evangelie van Christus, zodat ik kan horen, of straks zelf kan zien, dat u één van geest bent en samen voor het geloof in het evangelie strijdt. Laat u op geen enkele manier door uw tegenstanders angst aanjagen, want dat is een teken van God: voor hen dat ze ten onder gaan, voor u dat u wordt gered. Aan u is de genade geschonken niet alleen in Christus te geloven, maar ook omwille van hem te lijden. U voert dezelfde strijd die u mij vroeger hebt zien voeren en die ik, zoals u hoort, nog steeds voer.
Schrikdraad. Met het lijden als 'bewijs' en als 'bevestiging' en 'teken' dat het allemaal 'waar' is.
Destinesia

Even een - 4e - aanpassinkje gemaakt in het verhaal voor een nog completer beeld. Ik kon het niet laten. Het was gewoon niet "af" toen ik het doorlas. Als dat weer gebeurd pas ik dit bericht wel aan anders wordt het een rommeltje. :D

--------------------

AMYGDALA.DLL

De software 'gelovig bevatten' vraagt veel 'werkgeheugen' en vooral veel ruimte op de harde schijf om zaken na te rekenen op 'waarheid'. De tijd die het vraagt om het programma te installeren vertraagd bovendien het systeem waardoor je keer op keer vervelende foutmeldingen krijgt. Vervelende "pop-ups" met schuldgevoel opwekkende teksten als je niet onmiddelijk update. Je had er ooit wel vaag iets over gelezen in de beschrijving, maar dat was op dat moment toch niet relevant voor de situatie van dat moment, en bovendien kwam het allemaal wat dubieus op je over.

Je was in het begin nog wat sceptisch. Je stelde nog vragen naar de herkomst van de software en dat klonk je ook wel wat vaag in de oren allemaal. Maar ach, je was diep onder de indruk van de vele andere positief klinkende zaken die je over de software te horen kreeg.

Je wilde het eerst wel eens gaan bekijken van afstand, maar vrijwel onmiddelijk kreeg je de raad dat je het echt alleen maar volkomen kon begrijpen wanneer je de software op je - eigen harde schijf - zou instaleren.

"Maar ik zou toch gewoon mee kunnen kijken op jouw scherm?" Vroeg je nog "Nee nee; werd er gelachen; Dat kan helaas niet want zo werkt dat niet met deze software. Dit is een 'levend programma'; Je kunt de software alleen in zijn 'volkomenheid en volle schoonheid' begrijpen en ervaren op je eigen persoonlijke harde schijf. Bovendien loop je alle geweldige updates en het 'ware contact'met de maker van de software volkomen mis. Vertrouw er gewoon op, dan doet de software de rest. Echt! Je leven zal compleet veranderen! Ga op je knieen en installeer."

"Maar eh, is het wel betrouwbaar? Dit lijkt wel een copy?" mompelde je nog.
"Ja dat klopt maar hij is wel degelijk geinspireerd door de makers hoor, het is geen truuk. Installeer en je zult alles begrijpen; Je krijgt trouwens ook persoonlijke updates en veel meer inzicht".

Je was inmiddels redelijk overtuigd geraakt van de goede bedoelingen en vele interessante verhalen en thuisgekomen was je toch wel erg blij met deze vreemde, mooie, spannende, mystieke software en je had bij: "toch doorgaan?" ongeduldig op "ja" geklikt. Een wonder geschiedde. Driftig en bedreven brandde je je eigen copieen en deelde ze aan iedereen uit. Maar het voelde niet lekker.

"Ja het klopt haha, het is inderdaad een soort copy maar het is wel degelijk geinspireerd door de maker hoor ... enne, er zijn ook een soort van up-dates".

Inmiddels wil je het instaleerproces dat nu inmiddels jaren duurt onderbreken, omdat je de herkomst van de software allang niet meer vertrouwd, maar je bent helaas al volkomen vastgelopen en erg angstig. Het knopje 'instalatie onderbreken' blijft grijs en is verder niet te bedienen. Het programma zelf waarschuwt ondertussen steeds opnieuw voor 'ernstige onherstelbare gevolgen bij verwijderen'. Je kunt de overige programma's wel bedienen maar het gaat niet erg naar wens en bovendien reuze traag. Toch maar verwijderen dan? Helaas, er is geen un-install optie bij de software meegeleverd en verwijderen kan helaas alleen handmatig; en dan alleen maar met sommige onderdelen. Veel kan niet verwijderd worden en je hardware kan er 'niet meer bij' om het probleem te ontrafelen met de vraag; Waarom? Het programma dat je eerst zo geweldig interessant vond maar zich constant voortdurend ongevraagd automatisch updated is voortdurend in conflict met allerlei andere programma's en is van zeer nadelige invloed op het functioneren van het hele systeem.

Bij iedere gedeeltelijke handmatige verwijderingen van flarden uit een onderdeel van dit dominerende programma zorgt het gegijzelde en gedwongen amygdala.exe voor 2 ongevraagde updates vol pop-ups, en allerlei waarschuwingen voor het onstabiel raken van het geheugen en de harde schijf met een mogelijk onherstelbare crash tot gevolg.

Er is geen ruimte voor andere programma's die in "conflict" komen met de alsmaar meer ruimte vragende 'religieuze angstige denkbeelden'. Andere 'kritische software' installeren zorgt ervoor dat het systeem volkomen instabiel wordt. Het reeds bedienbare dominerende programma dat alsmaar meer ruimte inneemt geeft hierdoor steeds vaker vervelende, onlogische, verwarrende en soms zelfs uitermate dreigende aanwijzingen om de andere programma's die schadelijk zouden zijn, zo spoedig mogelijk te verwijderen.

Alle software er dan maar af en de hele schijf wissen zou je zeggen. Helaas; steeds komt er een foutmelding dat de harde schijf niet gewist kan worden omdat er een "onbekend programma op de achtergrond schijnt te draaien dat eerst moet worden afgesloten". Zelfs de veilige modus werkt niet. F1 t/m F12? Niets werkt.

Weer klik je de zoveelste pop-up weg.

Dit programma kan niet verwijderd worden omdat amygdala.dll door een onbekend programma in gebruik is. Sluit het programma eerst af.

Er is geen toegang tot amygdala.dll

Neem contact op met de eigenaar van de software.

U heeft een niet bestaand nummer gebeld
Laatst gewijzigd door Destinesia op 21 aug 2008 20:16, 4 keer totaal gewijzigd.
a.r.

Bericht door a.r. »

@ Destinesia

Huiveringwekkend indrukwekkend!
Destinesia

Dank je. Op een gegeven moment moet ik er gewoon vanaf blijven. Ik zou er zo weer een stuk aan kunnen plakken. 8)
Think
Forum fan

Bericht door Think »

In der Beschränkung zeigt sich der Meister, hè? Schrijven is schrappen. Ik vind het niet zo erg dat de eerste versie er nog op staat hierboven. De tweede is mooier door z'n uitgebreide beschrijving, maar de eerst was pakkend in z'n beknoptheid. Als ik een tekst heb geschreven voor publikatie, of zelfs maar een verslag van een vergadering, loop ik 'm achteraf nog een keer door voor ik het doormail, niet alleen om te kijken naar taalfouten, maar ook naar wat eigenlijk wel weggelaten kan worden en ingekort zonder de kern aan te tasten.
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Destinesia schreef:Met andere woorden zoekt men eigenlijk steeds maar weer naar uitvluchten en een excuus om maar niet te hoeven ingaan op wat iemand aan stellingen inbrengt. Kortom, men is er bang voor.
Men is bang voor de confrontatie met zichzelf!
De confrontatie met zijn/haar 'lijflijke ik' inclusief de daarbij horende 'gevoelens' waar bijv. in de diverse religismen onsterfelijkheid aan beloofd is op voorwaarde te geloven.
Appelleren aan zgn. 'rechten' (van die zgn. god gegeven)om andere levensvormen in biefstukjes te snijden of hun huid te looien en onder je voetzolen te timmeren of op je gezicht te smeren.
De kracht v.d. sterkste(intelligentste) is te bruut en te dierlijk om als zodanig rechtstreeks te kunnen erkennen maar kan wél geaccepteerd worden als een gegeven recht door de een of andere godheid gegeven.
Psychologie in de notendop, maar wél onprettig voor de mens om te horen, haha.
De ratio die samen met het bewustzijn (van een toekomst bijv.) de mens met zijn dierlijkheid en de daarmee bewuste sterfelijkheid confronteerde!
En die toen zijn 'ratio' ging gebruiken om zijn dierlijkheid te verbergen achter de ongrijpbare, onbewijsbare ontastbare.
M.a.w. Een gelovige vecht met zijn ratio om het leven ten eeuwige dage te behouden!
En dus van nature met iedereen die 'hem/haar' op die eigen ratio wijst!
Realistisch is het te veronderstellen dat een apensoort via de weg- - -aap- - - 'mensaap' - - - aapmens uiteindelijk uit zijn 'dop' kroop en zijn weg als homo sapiens vervolgde
Maar ook dát wordt natuurlijk ten stelligste ontkend door de religist :D
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Destinesia schreef:Dank je. Op een gegeven moment moet ik er gewoon vanaf blijven. Ik zou er zo weer een stuk aan kunnen plakken. 8)
Geweldig stukje weer! Ga door, ga door. :cheers:

Eeh, heb je het overdacht de derde versie ( :wink: ) van dit artikel op een christelijk forum neer te zetten?... Dit is een tekst waar een gelovige bij het lezen het klamme zweet herhaaldelijk voelt uitbreken, zou ik denken.
Born OK the first time
Destinesia

Rereformed schreef:Eeh, heb je het overdacht de derde versie ( :wink: ) van dit artikel op een christelijk forum neer te zetten?... Dit is een tekst waar een gelovige bij het lezen het klamme zweet herhaaldelijk voelt uitbreken, zou ik denken.
Derde versie? haha Dat zal ik wel proberen al had Think ook een goed punt. .. Ik zal het zeker gaan gebruiken als voorbeeld uit mijn persoonlijke ervaring. Het is een standaard 'wedergeboorte' verhaal he? Feitelijk is het met mij zoveel jaar geleden ongeveer "zo" gegaan. Best belangrijk - vooral ook voor mezelf - om dat zo even op papier te hebben staan.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Nu pas de tijd om het rustig door te lezen, hilarisch....
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
Persoonlijk was ik al onder de indruk van de posting zonder de laatste edit bewerking. Orginaliteit een 8 (moet ruimte laten voor andere eventuele creatieve vondsten). Edoch jammer, is er ergens nog een kopie van het orgineel beschikbaar. Mail is prima, al is een herhaling ook goed. Post de vorige versie gewoon nogmaals of in een PB het is mij om het eender.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
Destinesia

af87 schreef:..is er ergens nog een kopie van het orgineel beschikbaar. Mail is prima, al is een herhaling ook goed. Post de vorige versie gewoon nogmaals of in een PB het is mij om het eender.
De korte, eerste versie staat gewoon op pagina 1van deze draad.
Destinesia

Nog even terugkomend op mijn allereerste bericht.

Zacht en tevreden zoemend vonkt er een stroompje tussen 2 paaltjes ergens in de omheining.

Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen die geloven. Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods (1Kor. 1:21-24).

De prediking is "dwaas", want dát heeft "Gode behaagt".
eeeh? :?

Zelfs wanneer de gelovige christen zélf vind dat hij zélf dwaasheden orakelt (dus moét het wel waar zijn) gelóóft hij nog steeds dat de Heilige geest .. (dóór de gelovige heen) .. er wel mee "wegkomt" via deze "magische formule" van redenatie.

Uitwerking: --- Gelaten maar tevreden met het 'antwoord', wandeld de enigzins twijfelend gelovige dan maar weer terug naar zijn plaats in zijn "geloofswereld" en wacht op de volgende rationele denkvonk om zich weer eens voorzichtig naar het schrikdraad durven te begeven.
Rereformed schreef:Hele goede overdenking. Ik zal er later eens wat langer mijn gedachten over laten gaan en er voorbeelden van opzoeken. Het is inderdaad een bijzonder interessante zaak deze dingen te bestuderen.
:evil3: :)
Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi »

Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft(1), heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen die geloven(2). Immers, de Joden verlangen tekenen (3) en de Grieken zoeken wijsheid (4), doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid (5), maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods (6) (1Kor. 1:21-24).
Slimme uitleg van Paulus om aan te geven dat god niet bewijsbaar is mbv wetenschap (1), zodat het evangelie maar gebracht moet worden door retoriek [en domweg geloven](2). Immers de markt op tekenen is al bezet door de Joden (3) en de markt op wijsheid/filosofie is al bezet door de Grieken (4).
En ja, wat christenen belijden klinkt voor ongelovigen gruwelijk en/of achterlijk (5), maar niet voor [de ware] gelovigen (6) [dus kies maar aan welke kant je wilt staan].

Zoals ik het zie: Dit soort "schrikdraad" teksten zijn (onbedoeld?) gemaakt om alvast het "Zie je wel, Paulus had het al gezegd" patroon in de hersenen van de gelovige vast te leggen. Zodra een gelovige geconfronteerd wordt met een ongelovige die "wat een onzin" of "wat een gruwelijkheden" argumenten opwerpt, zal voornoemde patroon geactiveerd worden. Zo zal een tegenargument van een ongelovige al snel als een bevestiging van het eigen geloof gezien worden.

Een slimme strategie, verwant aan reverse psychology, die ook opgaat in het dagelijkse leven:
"Als hij/zij aardig tegen je gaat doen, dan moet je opletten!"
"Pas op, hij bedoeld altijd het omgekeerde als dat hij zegt"
en toepasselijker:
"Ik heb gelijk (A), let maar op, als je met [dit] of [dat] argument komt (B) zullen ze altijd met [zus] of [zo] tegenargument komen (C)"
Als je dus daadwerkelijk argument B opwerpt en de tegenpartij komt inderdaad op met antwoord C, zal je dit gaan zien als bevestiging van A.
Destinesia

Kiwi schreef:Zodra een gelovige geconfronteerd wordt met een ongelovige die "wat een onzin" of "wat een gruwelijkheden" argumenten opwerpt, zal voornoemde patroon geactiveerd worden.
Precies. "Geactiveerd" is het juiste woord.

Een fundamentalistisch christen straalt "zelfverzekerdheid" uit. Zo iemand kan met een stalen gezicht beweren dat hij in de meest vreemde wonderen gelooft. Dat zet een toehoorder aan het denken.

"heb ik dan soms iets gemist?"

Ik werd vermoed ik ooit "gelovig" om méde deze reden. Ik ontmoette een welbespraakte man op leeftijd die zó zeker overkwam en zoveel "normale algemene kennis" van de wereld had dat ik niet kon begrijpen dat zó iemand de bijbel daadwerkelijk kon geloven. Feitelijk was deze man gewoon intelligent, en dáárom geloofwaardig.

Neem nu zo'n Willem Ouweneel. Iets naievere mensen worden (blijven) gelovig omdat deze man het "allemaal wel zal weten".

Voor de rest ben je als gelovige alleen maar bezig om de rest van je "loopbaan als christen" , het vantevoren "aangenomen" geloof (meer) aannemelijk te maken voor jezelf. Je begraaft je in allerlei christelijke boeken om je geloof te behouden en 'overtuigd' te blijven. In dit zeer logische proces kom je later onheroepelijk voor het schrikdraad te staan. En je durft er niet overheen. Het angstzweet breekt je uit. Je moét je wel afsluiten voor die slimme satanische buitenwereld met z'n sluwe redenaren.

Want daarachter ligt immers de 'beloofde hel'.
Plaats reactie