Tips voor informatieve boeken?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

PdH
Forum fan

Bericht door PdH »

Iets luchtigers: Lichamelijke Oefening van Midas Dekkers, een must voor iedereen die liever een boek leest dan naar de Olympische Spelen te kijken. Dekkers maakt gehakt van de hedendaagse sportcultuur.

Parasite Rex van Carl Zimmer over, de titel zegt het al, parasieten. Een sterke maag is wel nodig, maar het opent wel je ogen over de wereld onder, of beter gezegd in, onze eigen wereld.
Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer »

Bedankt voor de tips, maar deze:
PdH schreef:Iets luchtigers: Lichamelijke Oefening van Midas Dekkers, een must voor iedereen die liever een boek leest dan naar de Olympische Spelen te kijken. Dekkers maakt gehakt van de hedendaagse sportcultuur.
...
heb ik al. En ik kan hem iedereen ten zeerste afraden. Dekkers heeft z'n eigenzinnige en humoristische manier om zaken te belichten die het leuk maken om zijn columns te lezen. Maar een boek is veel te lang om de van-de-hak-op-de-tak manier van schrijven en slecht onderbouwde uitspattingen te kunnen blijven waarderen. Plus dat ik, als sportliefhebber :wink:, de continue minachting van sport en het menselijk lichaam erg frustrerend vind. Het was dan ook een cadeautje.

Maar mocht iemand het willen lezen, je kunt het bij mij gratis komen afhalen :D
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Balzer schreef:
collegavanerik schreef:Douwe Draaisma, Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt, Historische Uitgeverij, ISBN 90 655 4470 4
...
Hmmm, Ik ken dat boek wel, maar misschien moet ik daar nog even mee wachten. De titel heeft (nog) geen betrekking op mij. (ik ben nog te jong denk ik :wink: )
Had jij dan niet als kind de ervaring dat je vakanties eindeloos leken, terwijl ze nu om vliegen?

zo jong Afbeelding ben je toch niet?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer »

collegavanerik schreef:...
Had jij dan niet als kind de ervaring dat je vakanties eindeloos leken, terwijl ze nu om vliegen?

Ik weet het, ik kom heel wijs en belezen over 8) Maar ik noem mezelf nog wel jong - al denk ik niet dat ik de jongste op dit forum ben hoor. En nee, eindeloze vakanties heb ik nooit gehad, al kwamen die autoritten heen en terug aardig in de buurt.
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Ik weet niet of je al wat uitgezocht hebt, maar anders kun je misschien een leuk geschiedenisboek lezen. Ik lees zelf nu Macht zonder grenzen: Rome en zijn imperium van Fik Meijer. Geschiedenis in een leuke en tamelijk luchtige historiografische stijl. Ik denk dat er wel boeken van hem te koop zijn bij Bruna.

Ik weet natuurlijk niet of je een beetje van Romeinse geschiedenis houdt, maar ik wens je hoe dan ook veel leesplezier en succes met uitzoeken (indien nog van toepassing).
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Guns, germs and steel van Jared Diamond vind ik zelf een heel mooi boek, als je wilt lezen wat de verschillen in economische en technologische ontwikkelingen kan verklaren vanuit een geologisch en biologisch perspectief, dus zonder een bepaalde culturele superioriteit aan te nemen: waarom is het westen nu de overheersende cultuur? Het heeft volgens Diamond alles te maken met de geografie van Europa en de verspreiding van prehistorische gewassen en domesticeerbare dieren.
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
ongelovige
Forum fan

Bericht door ongelovige »

Heb je Gerard Koolschijn al gelezen?

Sterk aanbevolen: "Plato - De strijd tegen het democratische beest".
ongelovige
Forum fan

Ook aan te bevelen van Michel Onfray:

Cynismes. Vertaald: Cynismen, Portret van de hondse filosoof.
ongelovige
Forum fan

Nog eentje. Marvin Harris vind ik een heel belangrijk auteur. Een anthropoloog die zijn volledig werk aan de hypothese van het Cultureel Materialisme heeft gewijd.

Cultural Materialism is mi. zijn hoofdwerk en verdediging.
Een toegankelijker werk is Our Kind: Who We Are, Where We Came From, Where We Are, in het Nederlands vertaald als Onze Soort.

Andere zeer leesbare werken van de meester (sommige bestaan ook zeker in het Nederlands):
Why nothing works
Cannibals and Kings
Death, Sex, and Fertility
Cows, Pigs, Wars, and Witches

....
wahlers
Bevlogen

Re: Tips voor informatieve boeken?

Bericht door wahlers »

Balzer schreef:Ik heb onlangs een paar boekenbonnen cadeau gekregen. Nu ben ik niet zo'n snelle lezer, dus ik ben extra gedreven om ze kwalitatief goed te besteden. Ik hoop van een boek ook nog iets te leren. Dus heeft iemand goede tips voor boeken waar hij iets aan gehad denkt te hebben qua ontwikkeling?

PS: liever geen boeken met een religieus onderwerp.
Welk genre? Wim.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
ongelovige
Forum fan

collegavanerik schreef:
Balzer schreef:
collegavanerik schreef:Douwe Draaisma, Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt, Historische Uitgeverij, ISBN 90 655 4470 4
...
Hmmm, Ik ken dat boek wel, maar misschien moet ik daar nog even mee wachten. De titel heeft (nog) geen betrekking op mij. (ik ben nog te jong denk ik :wink: )

Toen ik nog jong was heb ik erg genoten van een ander boek van Douwe Draaisma: Het verborgen raderwerk. Over tijd, machines en bewustzijn.

Met in de hoofdrol oude uurwerken, de bête machine, artificiele itelligentie, etc... ik moet het eens dringend teruglezen. Sterk aanbevolen voor jong en oud.
Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer »

arthas schreef:Ik weet niet of je al wat uitgezocht hebt,
...
Ja, een aantal dagen terug zijn de bonnetjes opgegaan aan The Dangerous Book for Boys om het jongetje in mij weer wakker te maken. (@collegavanerik: zo jong ben ik dus ook weer niet :D). Maar toch bedankt voor de tips, ze zijn geen verspilde moeite hoor!
ongelovige schreef:Nog eentje. Marvin Harris vind ik een heel belangrijk auteur. Een anthropoloog die zijn volledig werk aan de hypothese van het Cultureel Materialisme heeft gewijd.
....
Bedankt, dit (en ook de aanbeveling van Think trouwens) betreft een onderwerp waar ik nog maar weinig vanaf weet.
wahlers schreef:...
Welk genre? Wim.
Maakt niet uit. Zoals hierboven: er kunnen heel interessante boeken/genres zijn die ik nog niet ken - maar waarvan jij denkt dat iedereen ze zou moeten lezen.
Plaats reactie