Israel en de profetieen in de bijbel (OT)
Moderator: Moderators
-
Destinesia
-
Destinesia
Rereformed schreef:Nou dat zal tegenvallen, de Finnen doen in ieder geval niet mee. Zoveel is zeker.En het zal te dien dage geschieden, dat Ik Jeruzalem stellen zal tot een lastigen steen allen volken; allen, die zich daarmede beladen, zullen gewisselijk doorsneden worden; en al de volken der aarde zullen zich tegen haar verzamelen.
Sorry! Prima! Ik kon vannacht niet slapen dus ramde er maar meteeen op los. Daarna sliep ik als een roos.XcsM schreef:Ga je niet ietsjes te snel Kochimodo? Kunnen we niet gewoon eerst je eerste bijdrage behandelen?
Gelukkig voor mij herken niet wat jij en Rereformed hebben met die profetieen. Ook heb ik mij nooit zo erg bezig gehouden met boeken over de eindtijd. Het enige boek wat ik daarover heb gelezen is het boek De Laatste Strijd van Rock Joyner.
Ik zal nu rustig de reactie afwachten en mijn vingers bedwingen tekest na tekst hier neer te plempen.
Zou je de 'voorspelde' terugkeer niet kunnen zien als mensenwerk? Dat je het enkel verklaart vanuit historisch oogpunt? Ik weet te weining van de hele voorgeschiedenis, maar kan het zijn dat het christelijke Europa en het christelijke VS, de joden hebben laten terugkeren naar Palestina, mede vanuit de erkenning dat Palestina ogv de bijbel aan de joden toebehoort? Wanneer deze gedachtengang van mij onjuist is, wordt ik graag verbeterd. Gesteld dat mijn gedachtengang juist is zou je dan ook kunnen stellen dat de mens zelf actief heeft meegewerkt, 'Gods profetieen' te verwezenlijken.XcsM schreef:Toch knaagt er iets. Ik heb ik nog steeds geen korte metten gemaakt met het vraagstuk profetie. De diaspora van de Joden en de 'voorspelde' terugkeer naar het land. Het herstel van Israel. Kan ook dat wishfull thinking en zelfvervullende profetie zijn?
Hier een link over zionisme en hier een link over religieus zionisme. De joden hebben m.i. dus zelf ook actief meegewerkt aan het 'vervullen' van de profetieen. Zeg maar God een handje geholpen. Zoals je kan lezen waren en zijn er ook orthodoxe joden tegen de staat Israel van nu, omdat zij de profetie van Ezechiel letterlijk nemen dat alles olv de messias zal gebeuren. Israel is hen te seculier.
-
Destinesia
Kochimodo schreef:Zou je de 'voorspelde' terugkeer niet kunnen zien als mensenwerk? Dat je het enkel verklaart vanuit historisch oogpunt? Ik weet te weining van de hele voorgeschiedenis, maar kan het zijn dat het christelijke Europa en het christelijke VS, de joden hebben laten terugkeren naar Palestina, mede vanuit de erkenning dat Palestina ogv de bijbel aan de joden toebehoort? Wanneer deze gedachtengang van mij onjuist is, wordt ik graag verbeterd. Gesteld dat mijn gedachtengang juist is zou je dan ook kunnen stellen dat de mens zelf actief heeft meegewerkt, 'Gods profetieen' te verwezenlijken.
Ja je hebt hier een heel goed punt. Sommige profetieen kunnen heel makkelijk "zelfverwezenlijkt" zijn en gestuurd. Maar andere profetieen lijken haast onvervulbaar.Ik ben hier nog niet uit. Ik zou ze moeten opzoeken.
Ik verdenk bijvoorbeeld de USA van "menselijke vervulling". Die vrijmetselaars zijn er volgens mij ook goed in. Ik mag die conspiracy theorieen graag lezen zonder er zelf niet al te paranoia van te worden. Wanneer ik plotseling begin te filosoferen dat de meeste conspiracy websites mogelijk gewoon het werk van het vrijmetselaarsclubje zelf zijn dan moet ik stoppen met lezen.
De machtigen der aarde creeren de loop van geschiedenis als golven onder hun surfboard voor zich uit. Althans dat is het streven. Dus ja, misschien zit er wel winst in het vervullen van profetieen. Bush denkt van wel. En die Reagan had het ook altijd over Armagedon.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Iets wat ook helpt om profetieën te ontmaskeren is erop studeren hoe ze ook heel anders uitgelegd kunnen worden dan wat jou geleerd is. Je kunt ze veelal precies uit laten komen in de kraam die je te pas komt. Zo beroepen de moslims zich op bijbelse profetieën:
http://www.islam-guide.com/ch1-3.htm
http://www.islam-guide.com/ch1-3.htm
Born OK the first time
-
Theoloog
Al die oudtestamentische profetieen hebben betrekking op de tijd waarin ze uitgesproken werden. Allen beloven ze dat na de komende strijd of na de uittocht uit de ballingschap nu echt het vrederijk zal aanbreken.
Jesaja spreekt over 70 jaar na val van Jeruzalem (586) en de ingang van de ballingschap, het boek Daniel maakt daar 70 weken van jaren (70 x 7 jaar) van; en als je die berekening uitvoert kom je uit op 586 - 490 = 96 v. Christus.
Het boek Daniel doelt op de opstand van de Makkabeeen, maar kan zelfs de data niet correct krijgen.
Elke keer opnieuw wordt de onvervulde profetie opnieuw gebruikt. Ze wordt opnieuw gebruikt door Jezus, door de apostelen, door de kerkvaders, apocalyptici door de eeuwen heen, en in onze tijd niet minder.
En inderdaad, het is het heilige boek zelf die de geschiedenis ook nog stuurt. Zelfs onder seculiere Joden, die toch vinden dat het Joodse volk een bijzondere band heeft met het land en de graven.
Jesaja spreekt over 70 jaar na val van Jeruzalem (586) en de ingang van de ballingschap, het boek Daniel maakt daar 70 weken van jaren (70 x 7 jaar) van; en als je die berekening uitvoert kom je uit op 586 - 490 = 96 v. Christus.
Het boek Daniel doelt op de opstand van de Makkabeeen, maar kan zelfs de data niet correct krijgen.
Elke keer opnieuw wordt de onvervulde profetie opnieuw gebruikt. Ze wordt opnieuw gebruikt door Jezus, door de apostelen, door de kerkvaders, apocalyptici door de eeuwen heen, en in onze tijd niet minder.
En inderdaad, het is het heilige boek zelf die de geschiedenis ook nog stuurt. Zelfs onder seculiere Joden, die toch vinden dat het Joodse volk een bijzondere band heeft met het land en de graven.
Dat is historisch onjuist. De keuze voor een Joodse staat op de huidige plaats is er uit mijn hoo0fd bij het 6e Zionistische Wereldcongres door de Oost-Europese orthodoxe Joden doorheen gedrukt. Alternatieven zoals Madagaskar zijn op dat congres verworpen. Lees bijv. de Jodenstaat en je ziet dat Herzl (een zeer seculiere Jood destijds) niet een locatie noemt.Zelfs onder seculiere Joden, die toch vinden dat het Joodse volk een bijzondere band heeft met het land en de graven.
Laatst gewijzigd door Sararje op 04 mei 2008 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Het is offtopic en sorry voor de reactie dus, maar ik wil wel even zeggen dat heel veel in de bijbel is gejat van naaste culturen. Ik kan er moeilijk tegen wanneer er zulke dingen worden gezegd, alsof de bijbel de bron is van iets terwijl het komt uit het hoofd en hart van een mens en vrijelijk wordt geuit zonder dat de persoon per c gebonden moet zijn aan het boek of de religie door dit idee!Pieter schreef:
Ja, die eindtijd profetieën. Hoeveel versies zijn daar wel niet van? Een ding is zeker, er is er nog nooit een uitgekomen. Dingen ontmaskeren is trouwens een bijbelse uitspraak.
Als ik je goed lees bedoel je dit waarschijnlijk niet, toch moest ik er even aan denken en het delen.
Groet.
Hoezo opmerkelijk? Doel je op het idee dat de 'profetie' van Jezus eigelijk geen profetie was maar een geschiedschrijving in de vorm van een gefabriceerde profetie?Daniel schreef:Ik vind dit behoorlijk opmerkelijk als je bedenkt dat de evangeliën minstens een generatie na JC zijn geschreven.Theoloog schreef: Voorwaar, Ik zeg u, deze generatie zal geenszins voorbijgaan voordat dit alles geschiedt."[/i]
*edit ik zat onzin neer te kalken.Kevin schreef:Het is offtopic en sorry voor de reactie dus, maar ik wil wel even zeggen dat heel veel in de bijbel is gejat van naaste culturen. Ik kan er moeilijk tegen wanneer er zulke dingen worden gezegd, alsof de bijbel de bron is van iets terwijl het komt uit het hoofd en hart van een mens en vrijelijk wordt geuit zonder dat de persoon per c gebonden moet zijn aan het boek of de religie door dit idee!Pieter schreef:
Ja, die eindtijd profetieën. Hoeveel versies zijn daar wel niet van? Een ding is zeker, er is er nog nooit een uitgekomen. Dingen ontmaskeren is trouwens een bijbelse uitspraak.
Als ik je goed lees bedoel je dit waarschijnlijk niet, toch moest ik er even aan denken en het delen.
Groet.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Wat bovenal in aanmerking moet worden genomen is dat vele profetieën achteraf zijn geschreven. De profetie in Deuteronomium bijvoorbeeld die ballingschap voorspelt is duidelijk tijdens de ballingschap geschreven. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Deuteronomy )
Nog een observatie: Deuteronomium laat ook weten (hfdst. 18 ) dat indien een profeet iets voorspelt en het komt niet uit hij dan een valse profeet is. De conclusie die men hieruit kan trekken is dat profetieën niet gegeven kunnen worden over iets wat duizenden jaren later moet plaatsvinden, want dan zou men nooit kunnen controleren of een profeet nu een ware of een valse is.
Nog een kanttekening: Deuteronomium 13 laat weten dat indien een profeet iets voorspelt wat uitkomt en zelfs een teken geeft/wonder doet, dan is zelfs dat nog geen garantie voor of het een ware profeet is, want indien hij iets zegt wat afwijkt van de originele godsdienst, dan is hij sowieso vals.
In 1 Kon. 22 laat de bijbel weten dat God af en toe ook een leugengeest/leugenprofeet kan sturen om mensen op de proef te stellen.
Het boek Jona laat een profeet optreden met een ware boodschap van God, maar aangezien het volk zich bekeert, gebeurt niet wat hij voorspelde. Op die manier maakt God dus eigenlijk van zijn eigen profeet een valse profeet. Of anders gezegd: je kunt er nooit op vertrouwen dat een profetie uitkomt.
Er zijn ook tal van bijbelse profetieën die bewijsbaar nooit uitgekomen zijn, en de uitsprekers ervan dus tot valse profeten maakt. Jezus en alle NT schrijvers die hem spoedig laten wederkomen behoren hiertoe. Jeremia ook. Hij profeteerde dat de muren van Babylon met de grond gelijk gemaakt zouden worden en de stad vernietigd, de stad verlaten en leeg zou zijn, en wel binnen 70 jaar. Dit gebeurde niet.
Of Hosea. Hij voorspelt dat het noordelijke Israel (de zogenaamde verloren stammen) uit Assyrië (waarnaartoe ze verbannen zijn) zullen terugkeren naar Israel. Dit is nooit gebeurd.
De hele goddelijke politiek van profetieën als 'bewijs' van goddelijke oorsprong, inspiratie oid. is dus nogal stuntelig.
Nog een observatie: Deuteronomium laat ook weten (hfdst. 18 ) dat indien een profeet iets voorspelt en het komt niet uit hij dan een valse profeet is. De conclusie die men hieruit kan trekken is dat profetieën niet gegeven kunnen worden over iets wat duizenden jaren later moet plaatsvinden, want dan zou men nooit kunnen controleren of een profeet nu een ware of een valse is.
Nog een kanttekening: Deuteronomium 13 laat weten dat indien een profeet iets voorspelt wat uitkomt en zelfs een teken geeft/wonder doet, dan is zelfs dat nog geen garantie voor of het een ware profeet is, want indien hij iets zegt wat afwijkt van de originele godsdienst, dan is hij sowieso vals.
In 1 Kon. 22 laat de bijbel weten dat God af en toe ook een leugengeest/leugenprofeet kan sturen om mensen op de proef te stellen.
Het boek Jona laat een profeet optreden met een ware boodschap van God, maar aangezien het volk zich bekeert, gebeurt niet wat hij voorspelde. Op die manier maakt God dus eigenlijk van zijn eigen profeet een valse profeet. Of anders gezegd: je kunt er nooit op vertrouwen dat een profetie uitkomt.
Er zijn ook tal van bijbelse profetieën die bewijsbaar nooit uitgekomen zijn, en de uitsprekers ervan dus tot valse profeten maakt. Jezus en alle NT schrijvers die hem spoedig laten wederkomen behoren hiertoe. Jeremia ook. Hij profeteerde dat de muren van Babylon met de grond gelijk gemaakt zouden worden en de stad vernietigd, de stad verlaten en leeg zou zijn, en wel binnen 70 jaar. Dit gebeurde niet.
Of Hosea. Hij voorspelt dat het noordelijke Israel (de zogenaamde verloren stammen) uit Assyrië (waarnaartoe ze verbannen zijn) zullen terugkeren naar Israel. Dit is nooit gebeurd.
De hele goddelijke politiek van profetieën als 'bewijs' van goddelijke oorsprong, inspiratie oid. is dus nogal stuntelig.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 04 mei 2008 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
-
Theoloog
Prima Sararje: blijft de vraag openstaan: waarom uitgerekend Palestina?Sararje schreef:Dat is historisch onjuist. De keuze voor een Joodse staat op de huidige plaats is er uit mijn hoo0fd bij het 6e Zionistische Wereldcongres door de Oost-Europese orthodoxe Joden doorheen gedrukt. Alternatieven zoals Madagaskar zijn op dat congres verworpen. Lees bijv. de Jodenstaat en je ziet dat Herzl (een zeer seculiere Jood destijds) niet een locatie noemt.Zelfs onder seculiere Joden, die toch vinden dat het Joodse volk een bijzondere band heeft met het land en de graven.
Kevin schreef:Het is offtopic en sorry voor de reactie dus, maar ik wil wel even zeggen dat heel veel in de bijbel is gejat van naaste culturen. Ik kan er moeilijk tegen wanneer er zulke dingen worden gezegd, alsof de bijbel de bron is van iets terwijl het komt uit het hoofd en hart van een mens en vrijelijk wordt geuit zonder dat de persoon per c gebonden moet zijn aan het boek of de religie door dit idee!
Groet.
Dat ben ik met je eens, de bijbel is geen oorspronkelijke bron. Het komt uit de mens, daar is de bron.
Ik bedoelde het eigenlijk meer om te laten zien dat er naar mijn idee niet alleen onzin in de bijbel staat.
Groet.
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)