ff voorstellen
Moderator: Moderators
- miss marple
- Confused
- Geregelde verschijning
Bedankt voor deze waarschuwing vooraf. Mijn geloof in de Bijbel is echter allang verleden tijd. Toen ik de site las van rereformed kwam ik veel van mijn eigen vragen tegen. Ik ben vastgelopen op het punt dat ik God moet liefhebben om wie Hij is. Toen ik las in het oude testament dat God het hart van Farao verstokte om vervolgens de eerstgeborenen van alle Egyptenaren te doden kon dat voor mij 2 dingen betekenen.Lucas schreef:Wees welkom.
Neem de raad van Apologetus ter harte! Realiseer je dat hier voornamelijk atheisten rondlopen, waardoor sommige zaken eenzijdig worden belicht. Een topic als 'waarom is de Bijbel een cool boek' zul je niet zo snel tegenkomen.
1: die God kan ik nooit liefhebben
2: de bijbel geeft een onjuist beeld van God.
Ik heb voor het 2e gekozen en daarmee was mijn geloof in de bijbel ten einde. Er waren wel meer problemen die daarvoor zorgden (ik noem ff het probleem van het sterrenlicht en afstanden in ons universum, de ark en de termieten die er nu niet meer waren geweest als ze met z'n tweeen in de ark gingen omdat deze insecten een compleet nest nodig hebben om te overleven) maar dit was wel een erg belangrijke. Dit tast namelijk Gods goedheid aan, en dat is veel erger...
Wat ik op dit forum zoek is het 'hoe nu verder'. Volgens onze kerk ga ik als ik zo blijf denken toch naar de hel omdat ik de bijbel niet als onfeilbaar zie. Als ik dan kijk naar de discussies hier zie ik dat er hier mensen zijn die veel over dat 'hoe verder' hebben nagedacht. Ik hoop dan ook dat ik hier nog wat van jullie kan leren. Ik weet, nu ik niet meer van die bijbel uit kan gaan, helemaal niets meer over God en ik kan geen zinnig woord over Hem/Haar/Het zeggen. Ik weet het gewoon niet. Ik dacht als christen van alles te weten maar op dit moment weet ik echt HELEMAAL NIKS...
Het is echter verschrikkelijk moeilijk voor mij om de christelijke wereld achter mij te laten. Toen ik 9 was is mijn oudere zus overleden (15 jaar, kanker) Vlak voor haar dood zei ze nog tegen mijn moeder: "Mam, wat is het daar mooi, wat mooi wat mooi." Als ik vervolgens van mijn moeder de vraag krijg hoe ik daar dan tegenaan kijk als ik niks meer geloof, waar zij volgens mij nu is... Dan knaagt het van binnen: zou Hij er dan toch zijn??? Wat kan ik hier tegenin brengen zonder mijn ouders, die ik zo enorm waardeer, te kwetsen? Dat soort vragen houden mij enorm bezig. Ik moet gewoon weten hoe het zit, wat waar is. Ik weet niet eens wat ik geloof... Als ik het fout heb ga ik volgens mijn kerk naar de hel, en onbewust blijft die schim van angst in mijn onderbewuste. Ik hoop dat ik hier een manier kan vinden om dat te boven te komen, om verder te kunnen te gaan in mijn leven. Het goede te doen omdat ik dat wil en niet om de straf die anders volgt.
To say, in answer to any question, “some incomprehensible being
did some inconceivable thing in some unfathomable manner for unknowable purposes,” cannot be
considered any sort of rational answer.(Stefan Molyneux, Freedomain Radio)
did some inconceivable thing in some unfathomable manner for unknowable purposes,” cannot be
Hoi Confused,
Ik vind het echt heel dapper hoe je nu al zo bloot durft te geven. Doe gewoon rustig aan hier en onthou: je moet niks.
Veel plezier hier en ik hoop dat je de antwoorden vind waarnaar je op zoek bent.
Mvg.
Ik vind het echt heel dapper hoe je nu al zo bloot durft te geven. Doe gewoon rustig aan hier en onthou: je moet niks.
Veel plezier hier en ik hoop dat je de antwoorden vind waarnaar je op zoek bent.
Mvg.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Welkom Confused.
Ik hoop dat dit forum en de bijbehorende website jou verder kunnen helpen in jouw zoektocht. Ik hoop dat je beseft dat men op dit forum doorgaans geen rekening wordt gehouden met godsdienstige gevoelens. Een groot deel van de forumgebruikers hier is atheïstisch of agnostisch, plus nog wat pantheïsten. Koran, Bijbel en God worden hier niet gespaard en regelmatig op de hak genomen. Maar ik vermoed dat je die indruk al had voor jij je registreerde.
Vriendelijke groet.
Ik hoop dat dit forum en de bijbehorende website jou verder kunnen helpen in jouw zoektocht. Ik hoop dat je beseft dat men op dit forum doorgaans geen rekening wordt gehouden met godsdienstige gevoelens. Een groot deel van de forumgebruikers hier is atheïstisch of agnostisch, plus nog wat pantheïsten. Koran, Bijbel en God worden hier niet gespaard en regelmatig op de hak genomen. Maar ik vermoed dat je die indruk al had voor jij je registreerde.
Maar Lucas, daar hebben we jou toch voor om dat allemaal even recht te zetten? (en Cathy niet te vergeten)Lucas schreef:Neem de raad van Apologetus ter harte! Realiseer je dat hier voornamelijk atheisten rondlopen, waardoor sommige zaken eenzijdig worden belicht.
Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Aii, dit had ik nog niet gelezen. Dit soort dingen is ontzettend moeilijk. De meeste mensen die gelovig zijn geweest hebben wel met dergelijke vreselijke dilemma's te maken gehad. We hebben hier een subforum met 'getuigenissen van afvalligen'. Hier staan veel persoonlijke verhalen van o.a. mensen die ook op dit forum actief zijn. Misschien heb je daar iets aan.Confused schreef: Het is echter verschrikkelijk moeilijk voor mij om de christelijke wereld achter mij te laten. Toen ik 9 was is mijn oudere zus overleden (15 jaar, kanker) Vlak voor haar dood zei ze nog tegen mijn moeder: "Mam, wat is het daar mooi, wat mooi wat mooi." Als ik vervolgens van mijn moeder de vraag krijg hoe ik daar dan tegenaan kijk als ik niks meer geloof, waar zij volgens mij nu is... Dan knaagt het van binnen: zou Hij er dan toch zijn???
Als ik het fout heb ga ik volgens mijn kerk naar de hel, en onbewust blijft die schim van angst in mijn onderbewuste.
Het geloof in de hel is een verschrikking, een kanker. Die zou je hoe dan ook moeten overwinnen. Ik heb daar zelf ook mee te kampen gehad. (zie mijn verhaal in het zojuist genoemde subforum 'Van het christelijke bijgeloof naar het licht van de rede')
Ik kan je alleen maar wijzen op je eigen verstand. Gebruik dit, en je zult ontdekken dat de Bijbel een fabel is.
Vriendelijke groet, en veel sterkte met je zoektocht.
Laatst gewijzigd door Devious op 11 apr 2008 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
- Socratoteles
- Diehard
Welkom Confused,
Toen het 'wat nou als het toch waar is' nog in flarden door mijn geest spookte, dacht ik vaak dat een werkelijk goede God mij toch nooit zou straffen; ik was immers niet kwaadwillend. Alles wat God lelijk maakte noemde ik onwaar, en wat ik overhield was een soort goedheid dat de natuur zou bezielen. De wereld was lichter sindsdien en het ademde ruimer. En op warme zomerdagen in het lange gras uitgestrekt, waar torretjes kropen en ik me afvroeg of ze wisten waarheen, of zwemmend in een meertje waar omheen bomen in een waterval van kleuren in bloei stonden, was ik er gelukkig mee. Het was gedroom, natuurlijk. Van een goddelijke goedheid in de natuur is weinig te bespeuren, het is een onbarmhartige kwestie van eten en gegeten worden. Overleven en nakomelingen verwekken, luidt het evolutionair devies. En zo heeft de natuur ons geprogrammeerd: 'dorst naar vrouwelijk gezelschap, naar fruitschotels, naar een koel glas water', beveelt ze. Ach, wie zal haar weerstaan?
Toen het 'wat nou als het toch waar is' nog in flarden door mijn geest spookte, dacht ik vaak dat een werkelijk goede God mij toch nooit zou straffen; ik was immers niet kwaadwillend. Alles wat God lelijk maakte noemde ik onwaar, en wat ik overhield was een soort goedheid dat de natuur zou bezielen. De wereld was lichter sindsdien en het ademde ruimer. En op warme zomerdagen in het lange gras uitgestrekt, waar torretjes kropen en ik me afvroeg of ze wisten waarheen, of zwemmend in een meertje waar omheen bomen in een waterval van kleuren in bloei stonden, was ik er gelukkig mee. Het was gedroom, natuurlijk. Van een goddelijke goedheid in de natuur is weinig te bespeuren, het is een onbarmhartige kwestie van eten en gegeten worden. Overleven en nakomelingen verwekken, luidt het evolutionair devies. En zo heeft de natuur ons geprogrammeerd: 'dorst naar vrouwelijk gezelschap, naar fruitschotels, naar een koel glas water', beveelt ze. Ach, wie zal haar weerstaan?
Normaliter reageer ik liever niet met oneliners, maar in dit geval maak ik een uitzondering.Socratoteles schreef:Van een goddelijke goedheid in de natuur is weinig te bespeuren, het is een onbarmhartige kwestie van eten en gegeten worden. Overleven en nakomelingen verwekken, luidt het evolutionair devies. En zo heeft de natuur ons geprogrammeerd: 'dorst naar vrouwelijk gezelschap, naar fruitschotels, naar een koel glas water', beveelt ze. Ach, wie zal haar weerstaan?
En natuurlijk van mij ook een hartelijk welkom Confused.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
@Confused: Die angst van de hel heeft mij enige tijd vervolgd (voornamelijk in mijn tijd als christen). Goede stap dat je de bijbel al hebt verworpen, maar weet dat het hele hel idee daar ook op gebaseerd is (en verder uitgewerkt door de katholieken). Angst is een slechte raadgever. Het hele idee van een 'hel' is pas van n.C. In het OT is er niets over te vinden, enkel over het dodenrijk (voor zowel rechtvaardigen als zondaars). Wees niet bang voor de hel, het is een verachterlijk verzinsel om mensen aan het lijntje te houden.
Zoals anderen al aangaven, lees het 'Getuigenissen van afvalligen' subforum eens door. Het heeft mij in mijn tijd als 'twijfelende' erg geholpen. Getuigenissen zijn vaak krachtiger dan een langdradig betoog (daarom wordt er in de kerk ook vaak gebruik van gemaakt, bij de een meer dan de ander). En daarnaast wil ik je aanraden voornamelijk de subfora 'Christendom/judaïsme' en 'Filosofie' eens te bekijken.
Groet.
Zoals anderen al aangaven, lees het 'Getuigenissen van afvalligen' subforum eens door. Het heeft mij in mijn tijd als 'twijfelende' erg geholpen. Getuigenissen zijn vaak krachtiger dan een langdradig betoog (daarom wordt er in de kerk ook vaak gebruik van gemaakt, bij de een meer dan de ander). En daarnaast wil ik je aanraden voornamelijk de subfora 'Christendom/judaïsme' en 'Filosofie' eens te bekijken.
Groet.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
- Confused
- Geregelde verschijning
Oké, dat ga ik zeker doen. Ik wilde de forums hier (en natuurlijk ook andere sites voor het evenwicht) toch al gaan doorlezen om jullie, als ik met de discussies mee ga doen, niet te vermoeien met het eindeloos herhalen van dingen die door anderen al tig keren zijn gezegd en/of weerlegd. Voordat ik aan de discussie begin wil ik goed voorbereid zijn. Ik heb eerder de fout gemaakt een geloof min of meer klakkeloos aan te nemen, en ik wil niet dat dat opnieuw gebeurt.Apologetus schreef:@Confused: Die angst van de hel heeft mij enige tijd vervolgd (voornamelijk in mijn tijd als christen). Goede stap dat je de bijbel al hebt verworpen, maar weet dat het hele hel idee daar ook op gebaseerd is (en verder uitgewerkt door de katholieken). Angst is een slechte raadgever. Het hele idee van een 'hel' is pas van n.C. In het OT is er niets over te vinden, enkel over het dodenrijk (voor zowel rechtvaardigen als zondaars). Wees niet bang voor de hel, het is een verachterlijk verzinsel om mensen aan het lijntje te houden.
Groet.
To say, in answer to any question, “some incomprehensible being
Mwah, na zo'n openhartige openingspost, vraag ik me hardop af of het je wel enorm kwalijk zal worden genomen als je heel erg in de herhaling zal vallen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Heb je hem opgegeten?chromis schreef:Welkom!De vis op mijn plaatje weet daar alles van!Socratoteles schreef:het is een onbarmhartige kwestie van eten en gegeten worden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Ik denk eerder dat hij mij had willen opeten maar helaas: de vis in kwestie is maar pakweg 8 cm dus dat gaat niet passen.. Maar een dergelijke vis eet dus virtueel alles wat enigsinds beweegt, en dat is altijd heel gezellig als het dan weer lente/zomer is en ik in staat ben om levende muggenlarven uit de regentonnen te vangen en te geven.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.