Uitvoerig commentaar op Ouweneel

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ Rereformed,

Ongelooflijk waar jij de energie vandaan haalt om aan zo'n klus te beginnen. Ik heb nog lang niet alles gelezen, maar heb je er ooit over nagedacht om je e-boeken in echte boekvorm uit te geven? Mij zou je er iig blij mee maken en ik denk dat ik niet de enige ben!
Met je Nederlands is niks mis!

Ik ga weer verder lezen! :)

Mvg.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Apologetus schreef:@miss marple: Vergeet niet de blindheid van het geloof. Paulus spreekt in zijn brieven over een sluier die het aangezicht van de ongelovigen bedekt,
Ja 'mooi' is dat he? Deze en alle "het is alleen geestelijk te verstaan" teksten en retoriek is een prima psychologische beveiliging/verzekering om maar te blijven 'geloven' als een koe.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Uit een boek lezen is prettiger dan van het scherm, maar een dure grap voor Rereformed, vermoed ik.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Apologetus schreef:Uit een boek lezen is prettiger dan van het scherm, maar een dure grap voor Rereformed, vermoed ik.
ik heb geen verstand van hoe het uitgeven van een boek gaat, dus weet niet of je dat per se uit eigen zak moet betalen. In films of tv-series zie je ze vaak een manuscript naar deze of gene uitgever sturen, die dan uiteraard wild enthousiast besluit het boek uit te geven. Uiteraard wordt het dan ook een bestseller....... :roll:

Hoe het in the real world gaat weet ik niet.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Ik weet ook niet hoe het precies gaat. Maar je zal sowieso een uitgever enthousiast moeten zien te maken over je boek, ofwel overtuigen dat het zodanig gaat verkopen dat er genoeg winst wordt gemaakt waar de uitgever voldoende van mee kan profiteren. Daarnaast staan zijn boeken online, dus dan vermindert de kans op verkoop (hoewel minimaal, waarschijnlijk). Dus het is mogelijk, maar dan zal Rereformed eerst hard moeten maken dat hij z'n boeken goed in de markt krijgt. :)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

XcsM schreef:
Rereformed schreef:Volgens mij is Ouweneel iemand die het geloof eigenlijk allang ontmaskerd heeft als vals, maar voelt dat het opgeven ervan zo'n ingrijpende schok in zijn leven zou zijn dat hij daar tot nu toe niet in staat is.
Interessant nu je dit opmerkt. Ik herinner mij dat toen ik nog regelmatige omgang had met evangelischen (ik heb het nu over ongeveer 3 a 4 jaar geleden) dat er felle kritiek was op Ouweneel over "iets". Verder heb ik me er niet in willen verdiepen maar er gaat me nu wel een belletje rinkelen vanuit jouw perspectief. Ik had wel wat oude boeken liggen van hem waaronder: "Het domein van de slang" en een deel van boekjes uit een soort kleine serie die je hier kunt vinden. Echter, de laatst genoemde boekjes heb ik nog niet zo lang geleden vrijwel ongelezen weggegooid. De laatste jaren kon ik het lezen van evangelische "schuld, angst, eindtijd en "zorg dat je erbij bent" boekjes" niet meer verdragen.
Ouweneel is blijkbaar al jaren zeer het onderwerp van gesprek bij de evangelischen. Sommigen vinden dat hij teveel de kant van de pinkstermensen is opgegaan en hebben een hele hetze tegen de beste man opgezet: http://www.dossiers.tk/vanderven-sluier.htm
Maar iets ervan begrijp ik best. Op die link staan deze woorden te lezen:

"Van der Ven, een voormalige natuurarts en New Age volgeling, heeft de indruk dat Ouweneel een gespleten persoonlijkheid is (geworden). Hij schreef dat ruim een jaar geleden al in een persoonlijke brief aan de driemaal gepromoveerde geleerde van evangelische huize, waarop hij nooit antwoord kreeg en die nu in het boek is afgedrukt. Volgens Van der Ven zijn veel gelovigen in verwarring geraakt door de vele veranderingen bij Ouweneel. Hij zegt twee verschillende Ouwenelen te horen spreken: de gelovige en de theoloog. De auteur citeert in dat verband een uitspraak die Ouweneel deed na een lezing: "Als ik op de kansel sta, ben ik eenvoudig gelovige en breng ik geloofskennis. Op het moment waarop ik onder aan de kansel sta ben ik wetenschapper en weet ik de dingen, die ik op de preekstoel heb verkondigd, niet zo zeker meer."

Ik had bij het lezen van De God die is steeds het gevoel dat Ouweneel zich tegen de wetenschap afzette, het eigenlijk het liefst allemaal in de vuilnisbak gooit en er niets om geeft, en eigenlijk in het diepst van zijn hart een musicus wil zijn. Zijn betoog komt er bijna op neer dat geloof iets is wat je met de diepste gevoelens die muziek oproept kan vergelijken.
Aangezien ikzelf musicus ben kan ik dit zeer goed begrijpen; maar ik heb het wel gebruikt als een argument tegen het theïsme, namelijk met het argument dat de mooiste muziek veel dieper gaat dan religieuze gevoelens en veel volmaakter is.
Born OK the first time
Destinesia

Bericht door Destinesia »

De auteur citeert in dat verband een uitspraak die Ouweneel deed na een lezing: "Als ik op de kansel sta, ben ik eenvoudig gelovige en breng ik geloofskennis. Op het moment waarop ik onder aan de kansel sta ben ik wetenschapper en weet ik de dingen, die ik op de preekstoel heb verkondigd, niet zo zeker meer."
Dit is interessant. Ik had dit altijd met evangelisatie en folderen. Ik had genoeg te vertellen om mensen te 'overtuigen', maar of ik het zelf nog allemaal wel geloofde? Ik vraag me af hoeveel gelovigen er rondlopen die het eigenlijk 'allemaal wel geloven' maar er toch nooit van loskomen en de knoop niet durven doorhakken vanwege hun familie, omgeving, vriendenkring, of een vreselijk twijfelend gevoel van: "Misschien is het allemaal toch wel waar".
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dus er is bij Ouweneel een onderscheid tussen 'geloofskennis' en wetenschappelijke kennis, waarbij hij in de wetenschappelijke kennisrol twijfelt aan zijn geloofskennis. Dat lijkt mij een vorm van sluimerend atheïsme.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Kitty schreef:Dus er is bij Ouweneel en onderscheid tussen 'geloofskennis' en wetenschappelijke kennis, waarbij hij in de wetenschappelijke kennisrol twijfelt aan zijn geloofskennis. Dat lijkt mij een vorm van sluimerend atheïsme.
Ouweneel lijkt liever zijn verstand uit te schakelen dan zijn geloof los te laten. Wel, misschien dat Rereformed's schrijven en oproepen tot iets hogers hem weet te raken. Zijn eerdere teksten deden dat bij mij vroeger wel, kan ik me herinneren.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

miss marple schreef:@ Rereformed

Ik zou wel eens willen weten wat ouweneel hierop te zeggen heeft.Als ik je commentaar lees op het boek van ouweneel,zou toch iedere gelovige door de mand moeten vallen?
Het is waar dat één van de sterkste argumenten die vrome gelovigen hebben tegen de atheïsten is dat zij niets begrijpen van de diepste dimensies van het geloof. Het gaat in geloof uiteindelijk niet om het bestaan van God, maar om een intense beleving van het leven. En gelovigen denken dat zij daar heel veel meer van begrepen hebben dan atheïsten; atheïsten schildert Ouweneel af als mensen die slechts van oppervlakkige zaken weet hebben en in het gesprek met de gelovige totaal geen idee hebben waar het eigenlijk om draait. Ouweneel gebruikt oa een vergelijking dat wetenschappers een kathedraal reduceren tot bouwstenen, maar van de kathedraal geen enkel idee hebben. Of dat geloof iets is als Bourgogne of klassieke muziek: je moet het leren te appreciëren om het te begrijpen.

Ik had bij het lezen van Ouweneels boek de hele tijd de gedachte dat hij enkel bepaalde atheïstische collega-wetenschappers in zijn hoofd heeft waartegen hij zich afzet, wetenschappers die (volgens hem) van de finesses van geloof niets weten en er geen enkele affiniteit mee hebben.

Maar ik heb in precies hetzelfde gelovige zwemwater gezwommen als hijzelf en spreek me nu uit als atheïst. Zoiets is veel moeilijker te pareren dan de atheïsten waar Ouweneel het altijd over heeft.
Voor iemand als ik is het helemaal geen punt van discussie of God bestaat of niet. Ook indien de bijbelgod zou bestaan zouden we van hem moeten af zien te komen is mijn opinie. En dan zit je als theïst met heel andere problemen, moet je een geheel ander betoog gaan houden. Het gaat er dan niet meer om het bestaan van je God te bewijzen, maar je moet argumenteren dat Hij het meer waard is om in geloofd te worden dan je geloof te schenken aan de mens. En dan wordt het zeer moeilijk. Want het mag dan gemakkelijk zijn de mens aan te klagen als verrot en in staat tot welke barbaarsheid dan ook, maar de beste mensen zijn in staat tot hogere ethiek dan zijn God ooit heeft laten zien.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Apologetus schreef:Ik weet ook niet hoe het precies gaat. Maar je zal sowieso een uitgever enthousiast moeten zien te maken over je boek, ofwel overtuigen dat het zodanig gaat verkopen dat er genoeg winst wordt gemaakt waar de uitgever voldoende van mee kan profiteren. Daarnaast staan zijn boeken online, dus dan vermindert de kans op verkoop (hoewel minimaal, waarschijnlijk). Dus het is mogelijk, maar dan zal Rereformed eerst hard moeten maken dat hij z'n boeken goed in de markt krijgt. :)
Ik heb wel wat anders te doen dan uitgevers achterna te lopen en bedelen om uitgegeven te worden. Echt, tot zoiets ben ik niet in staat. Ze komen maar netjes naar mij toe om te vragen of ze het mogen uitgeven, en anders blijven ze maar weg. Ik kan m'n belastingpapieren ook nooit invullen. Dat moet iemand anders altijd doen...
Ik kan als ik de definitieve tekst klaarheb nog wel een knopje neerzetten om het uit te printen als Word-document als iemand het op papier wil lezen.

Volgens mij zitten we overigens over vijf jaar allemaal met een electronisch leesblokje op schoot dat het boek vervangt.
Born OK the first time
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Chappeau Rereformed!! =D>

Dan Barker materiaal!
Op zijn minst zou Ouweneel dit onder ogen moeten krijgen, of liever nog moet iedere gelovige dit werk tegenkomen in de boekenwinkel.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kochimodo schreef: Met je Nederlands is niks mis!

Ik ga weer verder lezen! :)

Mvg.
Enkele andere mensen hebben dit ook tegen mij gezegd. Blijkbaar moet ik nu maar eens dat idee van me afzetten dat ik m'n Nederlands verleer of half verloren heb (een idee dat ik vele jaren had). Ik heb de laatste jaren blijkbaar zoveel aan het forum meegedaan en teksten geschreven dat het allemaal weer teruggekomen is.
Born OK the first time
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

De God die ver te zoeken is schreef: Dawkins geeft als grap nog het 'ontologisch bewijs voor atheïsme' dat iemand uitgedacht heeft: De schepping van het universum is het geweldigste waar een intelligentie maar toe in staat zou kunnen zijn. De mate van verdienste van zo'n geweldige zaak hangt echter niet alleen af van de kwaliteit van het product, maar ook van de mate van kunnen van de Schepper. Hoe meer de Schepper gehandicapt is, des te geweldiger is zijn verdienste! De grootste handicap die de Schepper zou kunnen hebben is dat Hij niet bestaat. Een schepping die bestaat desondanks dat de Schepper niet bestaat is een grotere uitmuntendheid dan een schepping die bestaat via een bestaande Schepper. Een God die niet bestaat is daarom groter dan een God die wél bestaat. Ergo: God bestaat niet (en let op het prachtige 'desondanks', zo'n bewijs blijft je aanspreken!).
Geweldig! =D>
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik had ook plannen om nog iets over Ouweneel te gaan schrijven, maar dat is nu niet meer nodig :)
Het is een heel knap staaltje werk, vooral gezien het tijdsbestek waarin het is geschreven.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie