Wil je een eerlijk antwoord? Zo ja, dan ga ik je nu heel erg pijn doen. Zo nee, filsofeer dan maar verder over Velikovsky.
Waarom zou je mij pijn doen als je eerlijk bent? Ik kan wel een stootje hebben hoor.
Ik kan een heel eind met je meegaan dat het domme pech is als je kinderen dood gaan. Precies datgene wat je zegt dat dit hier in het westen eigenlijk niet vaak voorkomt dat er in een gezin zoveel overlijden heeft bij mij toch wat vraagtekens opgeroepen maar goed.
Daarover kan ik gelukkig mijn ei goed kwijt bij de vereniging Ouders van een Overleden Kind de VOOK.
Wat betreft het gefilosofeer over Velikovski.
Hoe lezen jullie eigenlijk een boek?
IAls ik voor mezelf spreek, kan ik bij de aanvang van een boek me geen idee vormen wat er te lezen staat. Ik begin en zonder mijn eigen mening ertussen te proppen probeer ik door te dringen tot wat een schrijver te zeggen heeft. Ik probeer zijn gedachten tot mij te laten doordringen. Aan het eind benik volledig meegegaan met zijn denkwijze. Dan leg ik het weg, en komt langzamerhand mijn eigen visie weer opborrelen en kan ik dingen begrijpen, bevestigen dan wel als voor mij onwaar beschouwen.
Daar ontdek ik dan dat ik wat verder ben gekomen of niet. De schrijver beschouw ik als iemand met een bedoeling, een visie, die na het lezen niet belangrijker of onbelangrijker wordt. Ieder mens heeft wel wat bij te dragen aan mijn ontwikkeling, daarom ben ik hier ook af en toe op dit forum. Ik waardeer de ingebrachte visies, maar ik kan er wel mee leven dat er bij zijn waar ik niet veel mee kan.
Zo ook met Velikovski. Ik heb al zijn boeken ooit gelezen, en heb toegepast wat op dat moment in mijn straatje te pas kwam. niet meer en niet minder. Wat hij verder voor achtergrond heeft zal mij worst zijn. Ik denk dat er veel mensen in de wereld zijn die door interesse in een vakgebied uitstekend in staat zijn een eigen mening in dat vakgebied te ontwikkelen. Autodidact heet dat.
Maar goed ik zal voortaan voorzichtiger zijn met bronvermelding, dit schept slechts verwarring.
groet herman
Statenleden bekritiseren archeologie
Moderator: Moderators
-
Theoloog
Zeker. Dat zijn mensen die zich zonder begeleiding van hoogleraren en doctores inlezen in een vakgebied en daar zo goed van op de hoogte raken dat ze weten wat waardevol is en wat niet.Ik denk dat er veel mensen in de wereld zijn die door interesse in een vakgebied uitstekend in staat zijn een eigen mening in dat vakgebied te ontwikkelen. Autodidact heet dat.
Daarnaast zijn er de aluhoedjes en crackpot-theoretici, die met voorbij gaan aan wetenschappelijke studies een ratjetoe van informatie verzamelen om een bij voorbaat bepaald idee uit te werken.
Dat u deze twee categorieen met elkaar tracht te verwarren, zegt ALLES over uw intellectuele integriteit.
Integendeel. Het is nu volkomen duidelijk waar u uw 'kennis' vandaan haalt.Maar goed ik zal voortaan voorzichtiger zijn met bronvermelding, dit schept slechts verwarring.
- herman van der helm
- Forum fan
Integendeel. Het is nu volkomen duidelijk waar u uw 'kennis' vandaan haalt.
Beste theoloog, denk je werkelijk dat dit de enige bron is? Ik heb vele ander hoor, de belangrijkste daarvan is gewoon openminded rondkijken in het leven. Je verwonderen over wat er allemaal plaatsvindt en te zien is in natuur etc.
Opzienbarende, ingewikkelde en gewone boeken en schrijvers lezen en naar vertellers luisteren zoals daar bijvoorbeeld zijn: de koran, dubbel taschenbuch , bijbel (NT/OT), thermodynamics, veel technische vakliteratuur, Inayat Kahn, etc. Ook door mijn vrijwilligers werk in allerlei organisaties hoor ik ook veel uit het “werkelijke” leven.
Ik zou geen visie kunnen vormen van deze mix. Maar om me na het plaatsen van enkele berichten op dit forum al te kunnen plaatsen in een bepaald kader vind ik ongelooflijk knap van u. We gaan vast nog veel van u horen.
Beste theoloog, denk je werkelijk dat dit de enige bron is? Ik heb vele ander hoor, de belangrijkste daarvan is gewoon openminded rondkijken in het leven. Je verwonderen over wat er allemaal plaatsvindt en te zien is in natuur etc.
Opzienbarende, ingewikkelde en gewone boeken en schrijvers lezen en naar vertellers luisteren zoals daar bijvoorbeeld zijn: de koran, dubbel taschenbuch , bijbel (NT/OT), thermodynamics, veel technische vakliteratuur, Inayat Kahn, etc. Ook door mijn vrijwilligers werk in allerlei organisaties hoor ik ook veel uit het “werkelijke” leven.
Ik zou geen visie kunnen vormen van deze mix. Maar om me na het plaatsen van enkele berichten op dit forum al te kunnen plaatsen in een bepaald kader vind ik ongelooflijk knap van u. We gaan vast nog veel van u horen.
Het herkennen van zin en onzin, sommige mensen zijn daarin meer getalenteerd dan gemiddeld.
Sterker nog, dergelijke ongetalenteerden lijken zelf heel actief met het opzoeken van dit soort charlatans.
Bij dit soort uitspraken is er sprake van een volkomen ontbreken van dit talent, dergelijke personen zijn dan ook vaak willig slachtoffer van allerlei soorten al dan niet spirituele oplichters en kwakzalvers.herman van der helm schreef:6000 jaar of miljoene jaren, het zijn toch allemaal aannames.
Sterker nog, dergelijke ongetalenteerden lijken zelf heel actief met het opzoeken van dit soort charlatans.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.