Gelukkig! Eindelijk iemand die ook de Nederlandse natuur op prijs weet te stellen. Terschelling ken ik niet zo, maar het Altai Gebergte zal pure fascinatie en genot zijn.chromis schreef:Ik ben laatst een week op Terschelling geweest, dat was zeker de moeite waard!
Shamanisme
Moderator: Moderators
Waarom een fysische termen gebruiken voor iets dat helemaal niets met fysica te maken heeft, is mij een raadsel.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Omdat woorden verstoken zijn van essentie. Ik zou hetgeen ik voel beschrijven als natuurlijke energie, jij beschrijft het misschien als Jupterdidamptiso. Alsof de fysische wetenschap een patent heeft op woorden. Wat zullen we nu beleven?Sararje schreef:Waarom een fysische termen gebruiken voor iets dat helemaal niets met fysica te maken heeft, is mij een raadsel.
Nee, maar je schept er wel onnodige verwarring me. Ik ga toch ook niet quantumhealing claimen als woord omdat het wel mooi staat? (En ja, ik zag laatst een boekje over quantumhealing)
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
Het gaat niet erom of het opzettelijk is, het gaat erom dat je zo verwarring creeert, bewust of onbewust.
Het is dus voor jou zoiets als even in de mooie natuur bijtanken met natuurlijke energie.1000 schreef:Mijn excuses hiervoor. Mijn kennis van de fysische wetenschap is zeer beperkt.
Ik ben oude gebouwen freak
Sommige gebouwen, daarvan heb ik dus tientallen jaren alleen maar foto's, plattegronden, al dan niet knullige tekeningen en hele vluchtige filmpjes gezien als er toevallig wat op tv is.
En dan rij je op een dag op weg naar je vakantiebestemming en dan zie je het gebouw van 15(?) kilometer afstand in het glooiend landschap bovenop een veel grotere en steilere heuvel liggen. Dus direct de eerste afslag richting deze middeleeuwse stad, auto parkeren in de binnenstad en lopend richting kathedraal.
Ik denk dat ik bij aankomst exact hetzelfde had gevoel als jij daar, stuiterend van opwinding en als mensje overdonderend geïmponeerd. Je zou het bijna vergelijken met...............
Toch zou ik het niet architectonische energie willen noemen, helemaal niet dat het daar barst van de architectonische energie.

Ik ben helemaal bezeten van Ska muziek, zo liep ik ooit eens in de binnenstad van Haarlem en zag ik een CD aldaar.
Wat ik daar voor een denkbeeldige vreugdedans heb gemaakt, dat wil je niet weten.
En toch barstte het in de CD-winkel niet van muzikale energie.

Toch is volgens mij in alle drie de situaties geen sprake dat er ergens iets van energie rondzweeft die jouw individuele levensvreugde verhoogt.
Als je zulke woorden gebruikt suggereer je dat wel.
Laatst gewijzigd door Cluny op 17 jan 2008 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Dan hebben wij verschillende gedachten bij de term energie. Zoals ik al zei: ik weet niet hoe energie wordt omschreven in de fysische wetenschap, daar is mijn kennis hiervan te gering voor.cluny schreef:Het is dus voor jou zoiets als even in de mooie natuur bijtanken met natuurlijke energie.
Toch zou ik het niet architectonische energie willen noemen, helemaal niet dat het daar barst van de architectonische energie.
zo liep ik ooit eens in de binnenstad van Haarlem en zag ik een CD aldaar.
Wat ik daar voor een denkbeeldige vreugdedans heb gemaakt, dat wil je niet weten.
En toch barstte het in de CD-winkel niet van muzikale energie.
Toch is volgens mij in alle drie de situaties geen sprake dat er ergens iets van energie rondzweeft die jouw individuele levensvreugde verhoogt.
Als je zulke woorden gebruikt suggereer je dat wel.
Volgens mij kun je het wel degelijk omschrijven als Oude Gebouwen energie, Muzikale energie bestaat wel, maar daar was in dit geval geen sprake van omdat je de CD zag liggen, je hoorde niet de muziek.
Sorry, maar ik blijf volhouden dat het voor bij pure natuurlijke energie is wat je opdoet als je in de wouden, de bergen en de valleien ronddwaalt.
- herman van der helm
- Forum fan
Het maakt mij niet uit verder hoe iemand iets noemt, maar het woord energie wordt schaamteloos misbruikt door allerlei in de wilde weg fantaserende esoterisch, sprirituele en/of religieuze zweverikken.herman van der helm schreef:"Dan hebben wij verschillende gedachten bij de term energie."
energie is voor mij trilling. Je kunt het woord dus voor fysische energie alswel voor emotionele energie gebruiken. Is er eigenlijk wel verschil tussen?
groet herman
Soms heb ik de behoefte om de grenzen van de wetenschap waarin het begrip energie thuishoort een beetje af te bakenen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Technoshamanism is meer iets voor mij.
Niks natuurlijke energie, gewoon farmacologie, lekker makkelijk en je hoeft er de natuur niet voor in, ik heb een hekel aan natuur, ben een stadsmens.Wiki schreef:Technoshamanism is a term used to describe various methods of integrating modern technology into shamanic practice. Methods of doing this include such diverse disciplines as synthetic drug use, modern psychotherapy, and raving.
Technoshamans generally embrace the view that mystical experiences are at least partially biological in nature; as such, they find the use of biological and mechanical means to influence and even induce mystical states and experiences perfectly acceptable.