Radicale dierenactivisten versus radicale moslims

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Kitty schreef:
fbs33 schreef:Maar met de brute macht v.h. verstand jezelf en je soort (dank je, haha) op de eerste plaats zet!
Als je dit zegt, moet je beter lezen. Ik stel namelijk dat ik een dier niet belangrijker vind dan een mens, en dat ik dat zelfs een gevaarlijke gedachte vind. Dus ik stel mezelf nergens boven, maar stel dus ook het dier nergens boven. En als mensen fruitvliegjes belangrijker gaan vinden dan mensen, en die idioten zijn er, dan ontstaan er idiote verhoudingen en gevaarlijke toestanden.
Dát ben ik 100% met je eens!
En mijn verontschuldigingen voor het verkeerd lezen/ opvatten van jouw commentaar waar ik op reageerde! (nederig!)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

fbs33 schreef:En mijn verontschuldigingen voor het verkeerd lezen/ opvatten van jouw commentaar waar ik op reageerde! (nederig!)
Geen probleem hoor :wink:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rafke Pafke
Geregelde verschijning

Bericht door Rafke Pafke »

Ik denk dat je toch niet zo makkelijk de vergelijking kunt maken tussen de mechanismen die aan de grondslag liggen van Moslimextremisme en terrorisme en Dierenrechtenextremisme en terrorisme.

Allezins zijn de mensen die in naam van dierenrechten wandaden gepleegd hebben voornamelijk afkomstig uit bepaalde jeugdsubculturen. Ik denk hierbij aan de veganistische straight edge en hardline(vooral actief geweest medio jaren 90), extreem linkse crusties die bijeenhokken in kraakpanden, enz..

Ik denk niet dat deze mensen geindoctrineerd worden. Ik denk dat dit enkelingen zijn die op eigen initiatief besluiten de ideeen en idealen uit hun subcultuur om te zetten in daden zoals bv. een MC Donalds in de fik te steken.

Daar waar er bij Moslimterrorisme wel degelijk figuren achter de schermen mensen actief opzoeken, overtuigen en aanzetten tot terroristische acties.
Can not breath we stifle cry
As gray fills in our numbered days
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

de Mechanismen omm ensen aan te zetten tot terror zijn in weze altijd hetzelfde

neem nu het voorbeeld van de Mc donalds. Daar weet men gewoon dat de opdrachten van een oudere persoon kwam. de "organisatie" is kleiner maar daar gaat het niet om.
Drie jonkies heeft men kunnen "overtuigen" dat de grote dierenvijand met geweld bestreden moest worden.
Rafke Pafke
Geregelde verschijning

Bericht door Rafke Pafke »

appelfflap schreef:de Mechanismen omm ensen aan te zetten tot terror zijn in weze altijd hetzelfde

neem nu het voorbeeld van de Mc donalds. Daar weet men gewoon dat de opdrachten van een oudere persoon kwam. de "organisatie" is kleiner maar daar gaat het niet om.
Drie jonkies heeft men kunnen "overtuigen" dat de grote dierenvijand met geweld bestreden moest worden.
Jij hebt het nu geloof ik over het geval van Anja Hermans. Zij verwijst inderdaad naar een oudere man waarmee ze die aanslagen deed en die ook haar lief was. Zij heeft haar hoofd inderdaad misschien gek laten maken door die kerel. Maar die kerel zelf was gewoon iemand uit de krakersscene die op eigen initiatief handelde.

Ik ben was in de jaren 90 goed bekend met de cultuur van de vegan straight edge beweging en ik weet uit persoonlijke ervaring dat er mensen waren die het tof vonden een aantal vandalenstreken uit te halen (zogezegd vanwege hun dierenrechten activisme).

Die hele subcultuur was voor velen gewoon een manier om cool te zijn en hun agressie die ze anders misschien in een voetbal stadion zouden afreageren, konden ze daar kwijt door bv. de clown van Mc Donalds kapot te trappen.

Nee, ik vind de link die men hier wil leggen echt onterecht.
Can not breath we stifle cry
As gray fills in our numbered days
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Rafke Pafke schreef: Zij heeft haar hoofd inderdaad misschien gek laten maken door die kerel.
lees indoctrinatie.
Rafke Pafke schreef: Maar die kerel zelf was gewoon iemand uit de krakersscene die op eigen initiatief handelde.
hij indoctrineerde mensen om aanslagen te plegen.
Molotovcocktails gebruiken in woonwijken noem ik geen vandalenstreek maar dat zal wel een kwestie van interpretatie zijn
Rafke Pafke schreef: Nee, ik vind de link die men hier wil leggen echt onterecht.
het gaat niet om een link maar om gelijkenissen.
mensen (jongeren/gelovigen) manipuleren om met buitensporig geweld politieke doeleinden na te streven.
Brent
Geregelde verschijning

Bericht door Brent »

Rafke Pafke schreef: Daar waar er bij Moslimterrorisme wel degelijk figuren achter de schermen mensen actief opzoeken, overtuigen en aanzetten tot terroristische acties.
Dat is zeker in de Nederlandse situatie meestal niet het geval. Iemand als Mohammed Bouieri handelde vanuit persoonlijke inspiratie en voelde zich denk ik meer gesteund door zijn eigen interpretaties van Islamitische basisteksten en de daden van andere Moslims in het buitenland. Ik denk niet dat hij door indoctrinatie van anderen tot een moord kwam die hij anders nooit zou hebben overwogen.

BIj dierenrechtenactivisten die tot geweldadige acties overgaan is het ook de eigen overtuiging die sterker speelt, maar zal in de omgeving waarin ze verkeren wel sprake zijn van morele druk.

Net zoals er op dit forum een druk lijkt te bestaan om a-theist te zijn, heb je een dergelijke groepsdruk overal wel waar mensen zich groeperen rond een overtuiging.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Er is hier geen druk om atheïst te zijn.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie