mijn getuigenis

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Bedankt voor het delen. :)
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

biajas schreef:
collegavanerik schreef:heftig... :shock:
was ik te lang van stof?
nee hoor :) , het doet me weer beseffen dat onrecht zo ongelijk verdeeld is in de wereld, sommige mensen krijgen alle klappen.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Damn! Jij bent sterk zeg! 'N hoop meegemaakt zie ik, ik kom nog maar net kijken.. :oops:
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Samante

Bericht door Samante »

Indrukwekkend verhaal. Ik wens je veel kracht toe.
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

Jtje wat heb jij een hoop meegemaakt

Het lijkt erop dat jouw god ernstig te kort schoot wat rechtvaardigheid betreft, en op het sociale vlak, Hij was er niet voor je, omdat hij simpelweg niet bestaat. En nu weet je dat je genoeg ervaring en kracht hebt om je eigen keuzes te maken.
Succes in 2008 en bedankt voor je verhaal
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

ach Exdeo,
zoveel te klagen heb ik niet, hoor.
Ik tracht altijd realistisch te redeneren.
er waren weleens momenten dat je je afvraagt van: 'God, waarom nou?'
maar naar verloop van tijd kom je erachter dat je zinloos bezig bent.
En nu ik volwassen ben, heb ik zelf de keuze in mijn leven. Want geluk moet je maken, voor niemand wordt dat gemaakt!
Martha
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sterker nog, gelukkig moet je zijn. Als je atlijd maar denkt dat je ooit wel gelukkig zal worden, dan is de kans groot dat je het nooit bent.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Kitty schreef:Sterker nog, gelukkig moet je zijn. Als je atlijd maar denkt dat je ooit wel gelukkig zal worden, dan is de kans groot dat je het nooit bent.
Daar heb je helemaal gelijk in!!! :) :)
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Heftig, wat jij allemaal hebt meegemaakt. Zeker als je ook beschouwt de tijd waarin dit allemaal heeft plaatsgevonden.
Probeer het geloven of niet geloven, niet te koppelen aan mensen en hun gedrag. Dat zou betekenen, dat mensen met een positief gedrag het geloof moeten versterken en met negatief gedrag het geloof verzwakken?
Probeer voor jezelf uit te maken wat goed en slecht is. Laat iedereen geloven wat hij / zij wil en hoop maar dat ze daar gelukkig mee worden.
Veel sterkte in de toekomst.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

HarrieMe: ik denk dat als gedeeltelijk gelijk hebt, anderzijds heb je denk ik volledig ongelijk. Het probleem m.i. met een vastomlijnde doctrine (en daar reken ik even goed Christendom als bijv. Communisme onder) is dat de morele en ethische normen en waarden ondergeschikt zijn aan het menselijk gedrag. In plaats van dit dmv consensus uit te vinden, wordt de ethiek een stokpaardje dat de leer met zich meebrengt. Het probleem is dat er mijns insziens altijd frictie zal ontstaan tussen het menselijk gedrag enerzijds en een opgelegde doctrine anderzijds. Hierdoor ontstaat menselijk gedrag dat een samenleving als onwenselijk ziet en men vaak wil bestraffen. Echter, men beseft vaak niet dat het een menselijke gedraging is.
Nu het verhaal met de gelovige: die leeft in theorie volgens een vastomlijnde doctrine. Echter, zodra het menselijke zich aandringt, moet hij in het reine komen met die doctrine omdat hij anders de doctrine verloochend. De bekendste uitvluchten zijn wel: "De allerhoogste heeft mij toestemming gegeven..." of "Ik heb een nieuw verbond gesloten..." of vul maar wat (hypocriets) in. In die zin is er wel degelijk een verband tussen hypocriet gedrag en een gelovige. Niet dat een niet-gelovige niet hypocriet zou zijn, maar omdat een gelovige zijn menselijke gedrag goedkeurt ondanks de religieuze voorschriften.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
vrijeFreddy
Contacteer:

Bericht door vrijeFreddy »

Hallo Martha,
ik vind het ook knap van je dat je zo over jezelf hebt geschreven. En ik begrijp je ook. Zelf ben ik nu in het geloof, maar ben ook gestopt met het bezoeken van de kerk. Ik ervaar er ook veel dingen die niet kunnen (misschien maak ik er ooit een topic over) en daarom kan ik begrijpen dat je nu zo 'n afkeer van het geloof hebt. Ik hoor ontzettend veel negatieve geruchten over de algemene kerk en ik ben het met veel zaken eens, ondanks mijn geloof.

Aan je schrijfgedrag kan ik ook wel merken dat ik je nergens van hoef proberen te overtuigen. Ik ga dat ook niet doen. Ik heb wel wat ervaringen met evangeliseren, maar ben ook op mijn gedrag moeten terugkomen. Ik ben ook van allerlei standpunten veranderd, maar ben wel blijven geloven. Ik evangeliseer nu niet meer zoals de kerk mij dat heeft aangeleerd. Nu vind ik het veel belangrijker om weer eens wat mensen te leren kennen en eventuele vriendschappen te sluiten.

Ik ga ook voornamelijk om met atheisten of niet-christelijken en moet (tot mijn spijt) toegeven dat ik door hen meer gerespecteerd wordt, dan door christelijken. Er zijn uitzonderingen en ik heb ook nog wel wat christelijke contactjes, maar in het algemeen loop ik ook steeds tegen hun hypocriete gedrag aan.
Ik voel me ook enorm bemoedigd in jouw verhaal en ik ben van mening dat het sterker is dat ik jouw in ere in de hemel zal zien i.p.v. al die kerk-gangers die elkaar maar wat napraten en hun eigen eer zoeken.
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Sararje schreef:HarrieMe: ik denk dat als gedeeltelijk gelijk hebt, anderzijds heb je denk ik volledig ongelijk.
Iedereen kan hierboven lezen wat je nog meer schreef. Mijn reactie:

Sararje, bedankt voor de reactie. Ik wil helemaal geen gelijk hebben. En natuurlijk mogen we het niet allemaal met elkaar eens zijn. Zie hieronder maar eens wat Walter Lipmann daar van zegt.
Ik heb in mijn leven ook een aantal verkeerde voorbeelden gehad van gelovigen. Nota bene, van de geestelijken die zelf het goede voorbeeld hadden moeten geven. Lange tijd heb ik dat verkeerde gedrag als een van de argumenten gezien, waardoor ik het geloof de rug heb toegekeerd. Maar dat is niet waar. Zelfs als ik alleen maar voorbeeld figuren in de meest positieve zin van het woord had bezig gezien, had het geloof in een god bij mij niet stand gehouden. Om die reden vraag ik eigenlijk geloof niet te koppelen aan gedrag van andere mensen. Zoek naar andere dingen, waarom je vindt dat er wel / niet een god bestaat.
(Walter Lipmann)
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

geloof niet te koppelen aan gedrag van andere mensen.
Het is zeer tof , humaan en lovenswaardig van Harry , dat hij zo de gelovige medemens benaderd en zo diens gedrag ontkoppeld wilt zien van de sturende overtuigingen en ingesleten geloof-automatismen van de gelovige medemensen ...
Echter de gelovige zelf zal steeds opnieuw zijn heilige schriften citeren /aanpassen /interpreteren en erg standvastig beweren dat
" men de boom herkent aan zijn vruchten ....en hij die geen vruchten voortbrengt
( ten gerieve van de goddelijke zaak natuurlijk ) moet worden omgehakt en in het vuur gegooid "

Waarom je vindt dat een god wel/of niet bestaat ,komt niet eens ter sprake
Hij bestaat /of hij bestaat niet ...punt ...
en je kan hem alleen maar ervaren wanneer je hem in volle vertrouwen aanneemt ;
je moet ,maw , jezelf genoeg openstellen zodat de denkende delen van je hersenen eruit vallen ( of eruit gepeuterd kunnen worden ) en kunnen worden vervangen door allerlei gimmicks en automatismen en diep-gekoesterde wensen

Je moet niet eens openbaar geloven in het bestaan van een god ,
je moet doen wat wordt verordent en respect opbrengen voor het "geloof ."...Voor de rest mag je , je plan trekken en zelf de boontjes doppen

Echter
Het echte christelijke gebod( voor zover ik het heb begrepen ) heeft te maken met de zorg voor en de hulp die je bied aan de naaste,....en of er een god , een vliegend spaghetti monster , een jebus of een heilige kikvors , een hemel of een hel, al dan niet bestaat , heeft er niets mee te maken ....stop gewoon het gekwaak , doe gewoon iets voor je medemensen :
zoals hier op dit forum gewoon de verlopen gristenen en de zogenaamde afvalligen die hun wonden komen likken , te onderwijzen dat het gaat om de mens en niet over iets anders om de medemensen te onderdrukken of te verdelen in vijanden en meelopers

Move your ass en help jouw medemens en leer hen ( indien ooit mogelijk ) zich te beschermen tegen de oplichterijen , is de boodschap
Weg met de goden , leve de mensen de mensheid
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Tsjok45 schreef:....stop gewoon het gekwaak , doe gewoon iets voor je medemensen :

Move your ass en help jouw medemens en leer hen ( indien ooit mogelijk ) zich te beschermen tegen de oplichterijen , is de boodschap
Weg met de goden , leve de mensen de mensheid
Ik kan hier niets meer aan toevoegen.

Ik word er helemaal stil van.
(Walter Lipmann)
Plaats reactie