Een link heeft geen zin, aangezien ik dan krijg: u heeft niet genoeg rechten om deze pagina te bekijkenMarinus schreef:http://forum.credible.nl/topic.php?id=14622
Dit had ik niet verwacht: een spin-off topic. Blijkbaar toch een gevoelige snaar geraakt?
Waarom ik niet naar de hemel wil
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gelukkig is daar de hel kitty: als de eeuwige euforie je verveelt kun je altijd even daar een kijkje nemen. Dat is trouwens het enige nut van een hel bedenk ik me. Dat is fijn om te bedenken als we eeuwig branden tot meerdere glorie van de hemelvaardersKitty schreef:Of het ultieme Zwitserleven gevoelFenomeen schreef:LOL Exdeo!
Kennen jullie die reclames van Bona nog uit begin jaren 80; dat gelukkige gezinnetje op die picknick met die verdacht blije gezichten?
Zoiets is het volgens mij.
Hoewel dat toch het lekkerste voelt, als niet iedereen dat heeft
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Als er wat interessants gebeurd plaats ik het wel. Het gaat over de vraag of geluk bestaat bij de gratie van het kwaad.Kitty schreef:Een link heeft geen zin, aangezien ik dan krijg: u heeft niet genoeg rechten om deze pagina te bekijkenMarinus schreef:http://forum.credible.nl/topic.php?id=14622
Dit had ik niet verwacht: een spin-off topic. Blijkbaar toch een gevoelige snaar geraakt?
Laatst gewijzigd door Marinus op 06 dec 2007 15:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Ook de hel is uiterst saai, want daar is alleen maar kwaad, dus hetzelfde gebrek aan dualiteit.Marinus schreef:Gelukkig is daar de hel kitty: als de eeuwige euforie je verveelt kun je altijd even daar een kijkje nemen. Dat is trouwens het enige nut van een hel bedenk ik me. Dat is fijn om te bedenken als we eeuwig branden tot meerdere glorie van de hemelvaardersKitty schreef:Of het ultieme Zwitserleven gevoelFenomeen schreef:LOL Exdeo!
Kennen jullie die reclames van Bona nog uit begin jaren 80; dat gelukkige gezinnetje op die picknick met die verdacht blije gezichten?
Zoiets is het volgens mij.
Hoewel dat toch het lekkerste voelt, als niet iedereen dat heeft
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Mja, daar zijn wel gezellig de hypocrieten, bandieten etc. kan je gezelliger mee ouwehoeren. Met heiligen ben je het meestal toch snel eens.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Sararje, je wordt in de hel geacht te lijden en niet gezelllig te ouwehoerenSararje schreef:Mja, daar zijn wel gezellig de hypocrieten, bandieten etc. kan je gezelliger mee ouwehoeren. Met heiligen ben je het meestal toch snel eens.
Nou in de hemel mag dat ook niet hoor. Alleen al de afschuw op de smoeltjes van de engelen als je het woord ouwehoeren zou gebruiken.Sararje schreef:wat een hel idd als je niet eens mag ouwehoeren.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
De hemel en de hel te overdenken met christenen levert altijd de grootste vuilnis op indien ze bereid zijn er iets over te zeggen. Een groot deel van de gelovers is er echter muisstil over, aangezien men de onmogelijkheid van de denkbeelden wel degelijk beseft. Vroeger was het anders. Ik heb me indertijd zeer verbaasd toen ik de preek van de grote evangelische prediker Spurgeon (uit de 19e eeuw) tegenkwam die deze woorden bevatte:
"‘De rechtvaardigen in de hemel zullen volkomen tevreden zijn met de veroordeling van hen die verloren gaan. Vroeger dacht ik dat als ik de veroordeelden zou kunnen zien in de hel, ik hen wellicht zou gaan bewenen. Zou ik hun geklaag horen, hun vreselijk lijden zien, ik zou medelijden met ze krijgen. Maar zulk een sentiment is er niet in de hemel. De gelovige zal zo volkomen tevreden zijn met de uitvoering van Gods wil, dat hij de verlorenen volledig zal vergeten, in de gedachte dat God de uitvoerder is van al het goede, dat hun oordeel te danken is aan hun eigen kwaad, en dat God oneindig rechtvaardig is. Zouden mijn ouders mij zien in de hel, dan zouden ze er geen traan om laten, want ze zouden zeggen: Gij zijt rechtvaardig, en Uw rechtvaardigheid zal geloofd worden gelijk uw genade. Ze zouden ervaren dat God zo ver verheven is boven ons schepselen, dat ze tevreden de vernietiging van alle schepselen zouden aanschouwen als dit ter meerdere glorie van God zou zijn."
Deze woorden waren voor mij zo schokkend dat ik een gruwelijke hekel begon te krijgen aan evangelisch christendom. Ik vroeg me af of het misschien komt vanwege de aanbidding van de goddelijke Führer en de klakkeloze massa afslachting van joden dat ze voor mij het hoogtepunt van godslastering zijn. De parallel is te sterk.
"‘De rechtvaardigen in de hemel zullen volkomen tevreden zijn met de veroordeling van hen die verloren gaan. Vroeger dacht ik dat als ik de veroordeelden zou kunnen zien in de hel, ik hen wellicht zou gaan bewenen. Zou ik hun geklaag horen, hun vreselijk lijden zien, ik zou medelijden met ze krijgen. Maar zulk een sentiment is er niet in de hemel. De gelovige zal zo volkomen tevreden zijn met de uitvoering van Gods wil, dat hij de verlorenen volledig zal vergeten, in de gedachte dat God de uitvoerder is van al het goede, dat hun oordeel te danken is aan hun eigen kwaad, en dat God oneindig rechtvaardig is. Zouden mijn ouders mij zien in de hel, dan zouden ze er geen traan om laten, want ze zouden zeggen: Gij zijt rechtvaardig, en Uw rechtvaardigheid zal geloofd worden gelijk uw genade. Ze zouden ervaren dat God zo ver verheven is boven ons schepselen, dat ze tevreden de vernietiging van alle schepselen zouden aanschouwen als dit ter meerdere glorie van God zou zijn."
Deze woorden waren voor mij zo schokkend dat ik een gruwelijke hekel begon te krijgen aan evangelisch christendom. Ik vroeg me af of het misschien komt vanwege de aanbidding van de goddelijke Führer en de klakkeloze massa afslachting van joden dat ze voor mij het hoogtepunt van godslastering zijn. De parallel is te sterk.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 06 dec 2007 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Dat noemen ze liefdevol? Ik vind dit eerder hardvochtig....
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Precies, het is alsof juist de allergrootste haat onder een masker van liefde schuilgaat. Het is eng gewoon. Maar goed, dat is het denken over de hel; we moeten het hier over de hemel hebben. Dat is inderdaad een stuk saaier. Geen christen heeft er eigenlijk ooit raad mee geweten. Exdeo sloeg de spijker op zijn kop.Sararje schreef:Dat noemen ze liefdevol? Ik vind dit eerder hardvochtig....
Born OK the first time
Dus in de hemel verword je tot een meedogenloos en gevoelloos mens dat zich totaal niets meer aantrekt van het leed van anderen. Vreemd wel, aangezien juist de religieuzen het idee hebben dat je alleen als mens met compassie voor anderen een 'goed' mens genoemd kan worden. De hemel bevat dus louter slechte mensen. Hoe kun je dus als goed mens een slecht mens worden, door de hemel te verdienen.
- lost and not found yet!
- Superposter
Dit: http://forum.credible.nl/topic.php?id=14620 is de link Kitty.Kitty schreef:Een link heeft geen zin, aangezien ik dan krijg: u heeft niet genoeg rechten om deze pagina te bekijkenMarinus schreef:http://forum.credible.nl/topic.php?id=14622
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Waarom schiet er ineens het liedje "In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier" door mijn hoofd? :P
En zo blijkt, dat de hemel ook niets anders is dan "Just another story" en dat het uiteraard helemaal niet bestaat.
De meesten zullen zich de hemel toch voorstellen als een plaats in de zachte grote wolkjes, als je omhoog kijkt dan ziet dat er toch werkelijk prachtig uit. De vergelijking is gauw gemaakt
De meesten zullen zich de hemel toch voorstellen als een plaats in de zachte grote wolkjes, als je omhoog kijkt dan ziet dat er toch werkelijk prachtig uit. De vergelijking is gauw gemaakt