Anthony Flew gelooft nu in God..

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Lex-Legis
Forum fan

Re: Anthony Flew gelooft nu in God..

Bericht door Lex-Legis »

robindr schreef:
Plons schreef:Na dit hierboven te hebben gelezen vraag ik me af hoe je dat combineerd met je orthodoxe manier van denken ? Of heb je ergens twijfels in je geloof, en ben je mogelijk op zoek naar antwoorden ?
Het lijkt me inderdaad ook zeer interessant om jouw kijk op je eigen orthodoxe geloof te weten. En hoe je dit rijmt met je kennelijke rationaliteit.
Oh Oh, Pandora's Box is open :-)

It seems to me dat Torah en rede elkaar niet tegen spreken. De Joodse traditie leert dat wij, als mensen, alltijd ons verstand dienen te gebruiken. En heb ik soms twijfels? Natuurlijk, dat is menselijk, en ik ben een mens :-)

Lex-Legis
"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
-Rabbi Moshe Chaim Luzzato (1707-1746)
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Lex-Legis schreef:
It seems to me dat Torah en rede elkaar niet tegen spreken.
Lex, je neemt de torah aan als 'absolute waarheid', hoe kan je iets wat je voor absoluut houd beredeneren ?
De Joodse traditie leert dat wij, als mensen, alltijd ons verstand dienen te gebruiken.
Ook om met je verstand de torah te lezen ?
En heb ik soms twijfels? Natuurlijk, dat is menselijk, en ik ben een mens :-)
Daar twijfelde ik ook niet aan :wink:
Fuck met alles.
Lex-Legis
Forum fan

Bericht door Lex-Legis »

Plons schreef:
Lex-Legis schreef:
It seems to me dat Torah en rede elkaar niet tegen spreken.
Lex, je neemt de torah aan als 'absolute waarheid', hoe kan je iets wat je voor absoluut houd beredeneren ?
Goede vraag. Hoe weten wij iets? Doormiddel van onze zintuigen en verstand. Voor een (Orthodoxe) Jood is er ook de Torah als toets voor werkelijkheid. Dus is het Torah, zintuigen en verstand. En uiteraard zijn er redenen waarom ik de Torah als 'absolute waarheid' zie. Of de mensen op dit forum het eens zouden zijn met die redenen, is natuurlijk een andere vraag.
Plons schreef:
De Joodse traditie leert dat wij, als mensen, alltijd ons verstand dienen te gebruiken.
Ook om met je verstand de torah te lezen ?
Ja.

Voor de duidelijkheid. Ik ben hier niet op het forum voor evangelisatie (Of in dit geval Torah-satie :-) )

Be well,
Lex-Legis
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Is de Torah als waarheid zien niet vooral een kwestie van opvoeding en traditie dan dat de Torah zelf zorgt voor het ontdekken van die waarheid?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Lex-Legis schreef:Dus is het Torah, zintuigen en verstand.
Wil je nou aan m'n neus hangen dat die drie perfect met elkaar werken, liggen ze nou nooit overhoop met elkaar ? En welke van die drie weegt het zwaarst mee in een beslissing ?
En uiteraard zijn er redenen waarom ik de Torah als 'absolute waarheid' zie.
Is (zie) Kitty's vraag de reden ?
Plons schreef: Ook om met je verstand de torah te lezen ?
Ja.
En op geen enkele pagina van de torah zegt je verstand: dat klopt niet, of dat je op z'n minst er vraagtekens bij zet ?
Voor de duidelijkheid. Ik ben hier niet op het forum voor evangelisatie (Of in dit geval Torah-satie :-) )
Dat is dan duidelijk, maar zowiezo staat m'n evangelisatie-alarm (bijna altijd) op onn. Ik hoop dat je de vele vragen niet vervelend vind, maar niet iedere dag komt een "gelovige" langs die (naar schijnd) oprecht wilt discussieren. Dus ik wil deze kans niet onbenut laten om dieper in te gaan hoe een gelovige denkt en beredeneerd.
Fuck met alles.
Lex-Legis
Forum fan

Bericht door Lex-Legis »

Ik zal een topic starten waarin ik de vragen beandwoord. Ik heb niet zoveel tijd nu, maar hopelijk is het er voor het weekend.

Lex-Legis
Plaats reactie