Bewijs genoeg - Lee Strobel

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Theoloog

Bericht door Theoloog »

Sararje schreef:En bovendien zijn beide van minimaal een generatie na Jezus en dus geen oogetuigen meer.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld het leven van Alexander de Grote die een geschiedschrijver (Callisthenes) bij zich had, en Julius Caesar, die zijn eigen verslag van de oorlog in Gallië bijhield.

http://www.livius.org/aj-al/alexander/a ... r_z1b.html
http://www.livius.org/caa-can/caesar/ca ... ml#sources

Overigens is er op dezelfde website een lijst te vinden met verwijzingen naar 13 messiaspretendenten in het antieke Judea.

http://www.livius.org/judaea.html
Gebruikersavatar
Sararje
Superposter
Berichten: 5994
Lid geworden op: 11 jul 2005 15:35

Bericht door Sararje »

Met dank aan Theoloog voor dit een-tweetje.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Gebruikersavatar
lanier
Superposter
Berichten: 6824
Lid geworden op: 14 sep 2004 23:20

Bericht door lanier »

Is het niet zo dat we iets weten van de geboorte en van de dood en dat we ongeveer dertig jaar van zijn leven missen?
Aanvullend bewijsmateriaal: zoals bekend zijn er bijvoorbeeld Josephus, Tacitus, Africanus en Plinius die over Jezus (en zijn volgelingen) schrijven. Dit wordt verbazingwekkend snel afgedaan door sommigen, zonder een fatsoenlijk argument. Ik neem aan dat jullie wel weten over genoemde auteurs, dus die commentaar hebbe, die poste
De meesten die genoemd zijn schreven over de vroege christenen en niet over Jezus. Het is juist verbazingwekkend hoe weinig er over Jezus door anderen (buitenbijbels) is geschreven. Eigenlijk helemaal niets!
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Sararje schreef:En bovendien zijn beide van minimaal een generatie na Jezus en dus geen oogetuigen meer.
En bovendien worden de opmerkingen van Josephus algemeen beschouwd als interpolaties, of geheel of ten dele door latere christenen aangebracht in de tekst.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
CXT
Bevlogen
Berichten: 1889
Lid geworden op: 06 nov 2007 18:03

Bericht door CXT »

Theoloog schreef:Kortom: je post hier iets over een boek waar je je nauwelijks in hebt verdiept.
Ik formuleerde me verkeerd. Ik ben al redelijk ver in het boek gekomen en tot nu toe vind ik zijn argumenten sterk zoals ze naar voren komen.
Theoloog schreef:Het is aan jou om met teksten, data etc. etc. te komen en aan te tonen dat deze geschiedschrijvers wisten waar ze het over hadden.
Ik vermoedde dat jullie al wisten wat ze hadden geschreven, maar ik zal het posten:

Hij (Ananias, de hogepriester) riep een vergadering van het Sanhedrin bijeen en leidde hier een man voor met de naam Jakobus, de broer van Jezus, die de Christus genoemd werd, en enkele anderen. Hij beschuldigde hen ervan de wet te hebben overtreden en liet hen stenigen.

Rond deze tijd leefde daar Jezus, een wijs man, als men hem tenminste een man zou moeten noemen. Want hij was iemand die verbazingwekkende daden deed en een leraar was van mensen die de waarheid graag aannemen. Hij won vele Joden en vele van de Grieken voor zich. Hij was de Christus. Toen Pilatus, die hem gehoord had na beschuldiging van zeer hooggeachte mannen onder ons, hem had veroordeeld tot de kruisdood, gaven degenen die als eersten van hem waren gaan houden, hun genegenheid voor hem niet op. Op de derde dag verscheen hij aan hen, aan het leven teruggegeven, want Gods profeten hadden deze en talloze andere wonderbaarlijke dingen over hem geprofeteerd. En de groep christenen, zo naar hem genoemd, is tot op de huidige dag niet verdwenen.
Joodse Oorlog - Flavius Josephus

Er zou in geïnterpoleerd zijn (vetgedrukt), maar dat haalt niet weg dat Josephus over Jezus schreef.

Het argument van 'Josephus was geen ooggetuige' is ongeldig. Zoals uit bovenstaande alinea te zien is, schreef Josephus 'rond deze tijd'. Dat betekent dat hij over die tijd schreef. Waarom wordt dat dan wel allemaal voor waar aangenomen? Josephus was een historicus die zijn informatie kreeg van mensen die wél ooggetuigen waren en stelde deze op schrift.

Ik heb hun gevraagd of ze christenen zijn, en als ze dit toegeven, herhaal ik de vraag een tweede en derde keer, met een waarschuwing voor de straf die hun te wachten staat. Als ze volhouden, geef ik bevel hen weg te leiden voor de terechtstelling; want wat de aard van hun bekentenis ook is, ik ben ervan overtuigd dat hun koppigheid en onwrikbare halsstarrigheid niet ongestraft kan blijven...
Zij hebben ook verklaard dat hun hele schuld of overtreding slechts hierin bestond: zij waren regelmatig voor de dageraad op een vaste dag bij elkaar gekomen om afwisselend verzen voor elkaar te zingen, ter ere van Christus als aan een god, en ook zich onder ede aan elkaar te verbindenen, niet met enig misdadig doel, maar om zich te onthouden van diefstal, roof en overspel...
Dit deed mij te besluiten dat het eens te meer noodzakelijk was door marteling de waarheid uit twee slavinnen te trekken, die zij diaoconessen noemden. Ik vond niets behalve een soort gedegenereerd, sektarisch geloof dat tot in het extreme wordt uitgevoerd.

Brieven X.96 - Plinius Secundus

Christus, de stichter van de naar Hem algemeen genoemde christenen, werd ter dood gebracht door Pontius Pilateus, die stadhouder over Judea was tijdens de regering van Tiberius, maar het verderfelijke bijgeloof, dat voor een poosje onderdrukt scheen, stak opnieuw de kop op en verspreidde zich niet alleen door Judea, waar het kwaad ontstaan was, maar ook door Rome.
Annales XV.44 - Cornelius Tacitus
lanier schreef:De meesten die genoemd zijn schreven over de vroege christenen en niet over Jezus. Het is juist verbazingwekkend hoe weinig er over Jezus door anderen (buitenbijbels) is geschreven. Eigenlijk helemaal niets!
Je hebt gelijk dat als deze bronnen alles zijn buiten de Bijbel, het erg weinig is. Misschien is het dan wel belangrijk rekening te houden met het feit dat meerderen de Messias claimden te zijn (zoals Theoloog aantoonde met zijn derde link in zijn laatste post).
Gebruikersavatar
Lex-Legis
Forum fan
Berichten: 208
Lid geworden op: 30 okt 2007 18:03

Bericht door Lex-Legis »

lanier schreef: Het is juist verbazingwekkend hoe weinig er over Jezus door anderen (buitenbijbels) is geschreven. Eigenlijk helemaal niets!
Is niet zo verbazingwekkend. In een tijd waar er geen massa media was. In een tijd waar er vele kleine joodse en niet-joodse secten waren in oud Israel. In een tijd waar er honderden mensen jaarlijks aan het kruis gingen. Waarom zou het verbazingwekkend zijn dat men niet veel schreef over een Klein mesiaans sectje

Neem Israel vandaag de dag, heb jij b.v.b. wel eens van de Joodse secte "Anshei Ungevar" gehoord? Waarschijnlijk niet. Betekend niet dat hun leider Rabbi Yoshua Gould niet bestaat.

Lex-Legis
"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
-Rabbi Moshe Chaim Luzzato (1707-1746)
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Apologetus schreef:Het argument van 'Josephus was geen ooggetuige' is ongeldig. Zoals uit bovenstaande alinea te zien is, schreef Josephus 'rond deze tijd'. Dat betekent dat hij over die tijd schreef. Waarom wordt dat dan wel allemaal voor waar aangenomen? Josephus was een historicus die zijn informatie kreeg van mensen die wél ooggetuigen waren en stelde deze op schrift.
Hoezo ongeldig argument? Er is verdorie over Jezus geen enkele ooggetuige aan te wijzen. Alle verwijzingen naar Jezus, inclusief alle evangeliën zijn anoniem, en tientallen jaren later geschreven. Hijzelf heeft notabene geen woord op schrift gezet, noch werd er ook maar één woord tijdens zijn leven op schrift gezet, de enige tijd dat er iets van waarheid op papier had kunnen komen. Indien God zo'n voorliefde heeft voor boeken die duizenden jaren geëerbiedigd moeten worden als Gods woord, dan zou het eerste waar hij aan gedacht zou moeten hebben Jezus en zijn discipelen schrijven te leren en van boeken te laten houden, moeten zijn.

En wanneer je alle gegevens over Jezus naast elkaar zet, dus inclusief alle evangeliën die de christenen niet in hun bijbel hebben opgenomen, dan krijg je een onmogelijk contradictoir beeld van Jezus, zó tegenstrijdig dat voor de hand ligt dat het allemaal uit de duim gezogen is. Iets wat uiteraard iedereen al kan weten wanneer men verhalen leest over lopen op water en door muren heen lopen, stormen met een gebiedend woord luwen en een in ontbinding zijnd lijk tot leven wordt geroepen. Welk gerechtshof zou aan zulke verhalen gehoor geven? Blijkbaar alleen het gerechtshof van Strobel, een gerechtshof waar hijzelf zowel de advokaat is als ook als rechter optreedt.

Wat dat gerechtshof betreft, ik ben benieuwd wat voor uitspraak Strobels gerechtshof doet over het verhaal van Jezus' verzoeking door de Satan in de woestijn. Waar haalt de evangelieschrijver dit verhaal vandaan? Moeten we echt geloven dat Jezus zichzelf zo ophemelde en zijn discipelen dit verhaal vertelde?
Laatst gewijzigd door Rereformed op 07 nov 2007 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
CXT
Bevlogen
Berichten: 1889
Lid geworden op: 06 nov 2007 18:03

Bericht door CXT »

Zoals Lex-Legis al vermeldde, werd er niet zo snel iets opgeschreven als nu. Nu hebben we pc's, faxen, telefoons etc. om al het nieuws zo snel mogelijk te verspreiden. Dat was in Jezus' tijd eenvoudigweg niet mogelijk. Als er dan iemand hoorde over een speciaal geval als Jezus, kon hij wel vragen naar het gewone volk dat hem had gezien (aangezien grote menigten hem volgden) en dit op schrift stellen.
Rereformed schreef:En wanneer je alle gegevens over Jezus naast elkaar zet, dus inclusief alle evangeliën die de christenen niet in hun bijbel hebben opgenomen, dan krijg je een onmogelijk contradictoir beeld van Jezus, zó tegenstrijdig dat voor de hand ligt dat het allemaal uit de duim gezogen is. Iets wat uiteraard iedereen al kan weten wanneer men verhalen leest over lopen op water en door muren heen lopen, stormen met een gebiedend woord luwen en een in ontbinding zijnd lijk tot leven wordt geroepen. Welk gerechtshof zou aan zulke verhalen gehoor geven? Blijkbaar alleen het gerechtshof van Strobel, een gerechtshof waar hijzelf de advokaat is en blijkbaar als rechter optreedt.
Daarom zijn die andere ook niet meegenomen in de canon. Dit kan om twee redenen zijn:
1. Ze waren onjuist, nergens op gebaseerd. De Kerk accepteerde ze niet, omdat het niet strookte met dat wat ze overgedragen was door de apostelen.
2. Ze spraken de synoptische evangeliën en die van Johannes teveel tegen en werden er daarom door de Kerk uitgekickt.

Atheïsten, naar ik heb gemerkt, kiezen al snel voor de tweede. Niet zozeer met de reden dat dit historisch gezien het meest correct is (dat zoekt men nl. niet uit), maar omdat dit beter binnen het straatje van atheïsme past. Ik beweer niet dat de geschiedenis het tegenspreekt, maar ik bedoel maar dat atheïsten ook hard kunnen zijn in standpunten die ze niet eens hebben uitgezocht. Logisch, want mensen kunnen simpelweg niet alles bewezen zien.
Rereformed schreef:Wat dat gerechtshof betreft, ik ben benieuwd wat voor uitspraak Strobels gerechtshof doet over het verhaal van Jezus verzoeking door de Satan in de woestijn. Waar haalt de evangelieschrijver dit verhaal vandaan? Moeten we echt geloven dat Jezus zichzelf zo ophemelde en zijn discipelen dit verhaal vertelde?
Ik meld het wel als ik 't gevonden heb. ;)
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Apologetus,

alleen Josephus is interessant. Maar de Joodse Oudheden verschijnen in het jaar 94, zestig jaar na de gebeurtenissen, en het is volkomen onduidelijk waar Josephus zich op baseert. Hij zegt dat Jezus is overgeleverd aan Pilatus door hoogwaardigheidsbekleders onder de Joden.

Hoe weet hij dat? Heeft hij de archieven van het Sanhedrin er op nageslagen, of gewoon uit de verhalen van christenen het minimum gedestilleerd? Die verhalen zijn echter hoogst ongeloofwaardig. Zoals Robert Price terecht opmerkt: is het denkbaar dat de Joodse Hoge Raad op de avond van het Pesachfeest bij elkaar komt op te praten hoe ze Jezus uit de weg zullen ruimen? Veel waarschijnlijker is dat de evangelisten dat moment pakken vanwege de symboolwaarde, en merk op dat Johannes een eerder moment pakt, op de dag vóór het Pesachfeest (bij Johannes is het de dag erop namelijk pas Pesach; Joh. 18:28, 39; 19:14), zodat de kruisiging van Jezus mooi samenvalt met de slachting van het Pesachlam (vgl. Joh. 19:36 "Want dit is geschied, opdat het schriftwoord zou vervuld worden: Geen been van Hem zal verbrijzeld worden.") met Exodus 12:46 waar een verbod is op het breken van de botten van het Pesachvlees.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Apologetus schreef:Zoals Lex-Legis al vermeldde, werd er niet zo snel iets opgeschreven als nu. Nu hebben we pc's, faxen, telefoons etc. om al het nieuws zo snel mogelijk te verspreiden. Dat was in Jezus' tijd eenvoudigweg niet mogelijk. Als er dan iemand hoorde over een speciaal geval als Jezus, kon hij wel vragen naar het gewone volk dat hem had gezien (aangezien grote menigten hem volgden) en dit op schrift stellen.
Inderdaad, en dan krijg je als resultaat tientallen tegenstrijdige zaken, talrijke misverstanden, ettelijke overdrijvingen, (vooral in een bijgelovige maatschappij als die van 2000 jaar geleden) vooral steeds wonderlijker gang van zaken, enz enz, maar überhaupt nooit de waarheid.
Apologetus schreef:
Rereformed schreef:En wanneer je alle gegevens over Jezus naast elkaar zet, dus inclusief alle evangeliën die de christenen niet in hun bijbel hebben opgenomen, dan krijg je een onmogelijk contradictoir beeld van Jezus, zó tegenstrijdig dat voor de hand ligt dat het allemaal uit de duim gezogen is. Iets wat uiteraard iedereen al kan weten wanneer men verhalen leest over lopen op water en door muren heen lopen, stormen met een gebiedend woord luwen en een in ontbinding zijnd lijk tot leven wordt geroepen. Welk gerechtshof zou aan zulke verhalen gehoor geven? Blijkbaar alleen het gerechtshof van Strobel, een gerechtshof waar hijzelf de advokaat is en blijkbaar als rechter optreedt.
Daarom zijn die andere ook niet meegenomen in de canon. Dit kan om twee redenen zijn:
1. Ze waren onjuist, nergens op gebaseerd. De Kerk accepteerde ze niet, omdat het niet strookte met dat wat ze overgedragen was door de apostelen.
2. Ze spraken de synoptische evangeliën en die van Johannes teveel tegen en werden er daarom door de Kerk uitgekickt.
En als de kerk het evangelie van Thomas had aangenomen, dan zou jij nu geredeneerd hebben dat de bijbelse evangeliën onjuist waren, obvious latere verzinsels vol absurd bijgeloof.
Ieder rechtshof kan het evangelie van Thomas nog aan een echt bestaand wijs man toeschrijven. Maar zo'n mythische verschijning als in de bijbelse evangeliën serieus te nemen is eenvoudig een onmogelijke zaak.
Dit wordt nog versterkt door de volstrekte onmogelijkheid de persoon van de synoptische evangeliën aan die van Johannes te rijmen.

Ik zou de christen die het evangelie van Petrus en Thomas afwijst willen vragen op welke grond hij/zij beweert: "Ze waren onjuist, nergens op gebaseerd". Ze zijn namelijk a)uitdrukkelijk geschreven door een apostel. Hun naam wordt expliciet genoemd, terwijl juist de bijbelse evangeliën niet apostolisch zijn, maar anoniem. b)ze zijn door christenen geschreven, mensen van wie we uiteraard mogen verwachten dat ze geen fabels en onzin vertellen, en maar een loopje nemen met hun redder en God.
Apologetus schreef:Atheïsten, naar ik heb gemerkt, kiezen al snel voor de tweede. Niet zozeer met de reden dat dit historisch gezien het meest correct is (dat zoekt men nl. niet uit), maar omdat dit beter binnen het straatje van atheïsme past.
Je hebt het hier volkomen bij het verkeerde eind. Ten eerste ben ik een heel leven met het christelijk geloof bezig geweest, en dateert mijn atheïsme slechts van één jaar. Er is dus volstrekt geen sprake van 'snel', maar juist van veel meer overweging dan waartoe het gros van de gelovigen ooit bereid is moeite te doen. Kun je me even zeggen hoeveel meter boeken jij over de bijbel op je boekenplank hebt staan? Dan zal ik het ook even meten. :wink:
Apologetus schreef:Ik beweer niet dat de geschiedenis het tegenspreekt, maar ik bedoel maar dat atheïsten ook hard kunnen zijn in standpunten die ze niet eens hebben uitgezocht. Logisch, want mensen kunnen simpelweg niet alles bewezen zien.
Ik vind het uiterst ondoordacht dat jij die geen enkele weet heeft tegen wie hij praat zulke uitspraken doet.
Apologetus schreef:
Rereformed schreef:Wat dat gerechtshof betreft, ik ben benieuwd wat voor uitspraak Strobels gerechtshof doet over het verhaal van Jezus verzoeking door de Satan in de woestijn. Waar haalt de evangelieschrijver dit verhaal vandaan? Moeten we echt geloven dat Jezus zichzelf zo ophemelde en zijn discipelen dit verhaal vertelde?
Ik meld het wel als ik 't gevonden heb. ;)
Surprise me! Ik durf te wedden dat Strobel er muisstil over is.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
CXT
Bevlogen
Berichten: 1889
Lid geworden op: 06 nov 2007 18:03

Bericht door CXT »

Theoloog schreef:alleen Josephus is interessant. Maar de Joodse Oudheden verschijnen in het jaar 94, zestig jaar na de gebeurtenissen, en het is volkomen onduidelijk waar Josephus zich op baseert. Hij zegt dat Jezus is overgeleverd aan Pilatus door hoogwaardigheidsbekleders onder de Joden.
Inderdaad, Josephus heeft niet zelf kunnen zien wat er gebeurde. Maar het is redelijk hypocriet om heel zijn geschrift goed te keuren op het gedeelte van Jezus na. Wie Josephus' verhaal over Jezus wilt afkeuren, moet consequent zijn en de rest ook als onbetrouwbaar achten.
Reroformed schreef:En als de kerk het evangelie van Thomas had aangenomen, dan zou jij nu geredeneerd hebben dat de bijbelse evangeliën onjuist waren, obvious latere verzinsels vol absurd bijgeloof.
Het evangelie van Thomas komt ook, kort, ter sprake in 'Bewijs genoeg'. De conslusie die eruit volgt is dat de uitspraken die in Thomas staan, wel lijken op die uit de synoptische evangeliën, maar dat er iets toegevoegd is (gnostisch/pantheïstisch).
Rereformed schreef:Dit wordt nog versterkt door de volstrekte onmogelijkheid de persoon van de synoptische evangeliën aan die van Johannes te rijmen.
Ook dit onderwerp wordt besproken in Strobel's boek. *zoekt het gedeelte op* Hij gaat dan te rade bij Craig Blomberg. Zijn conclusie is dat het evangelie van Johannes alleen verschilt in die zin dat het theologische aspect meer benaderd wordt, terwijl de synoptische evangeliën meer Jezus' vleselijke aanwezigheid op de aarde beschrijven.
Rereformed schreef:Ik zou de christen die het evangelie van Petrus en Thomas afwijst willen vragen op welke grond hij/zij beweert: "Ze waren onjuist, nergens op gebaseerd". Ze zijn namelijk a)uitdrukkelijk geschreven door een apostel. Hun naam wordt expliciet genoemd, terwijl juist de bijbelse evangeliën niet apostolisch zijn, maar anoniem. b)ze zijn door christenen geschreven, mensen van wie we uiteraard mogen verwachten dat ze geen fabels en onzin vertellen, en maar een loopje nemen met hun redder en God.
En je acht het wel betrouwbaar dat het inderdaad door Petrus of Thomas is geschreven? Iedereen kan een naam bij een geschrift vermelden. Ik verdedig niet het feit dat er evangeliën wel of niet in de Bijbel staan, ik wil alleen maar aanduiden dat de naam niet zoveel zegt.
Rereformed schreef:Je hebt het hier volkomen bij het verkeerde eind. Ten eerste ben ik een heel leven met het christelijk geloof bezig geweest, en dateert mijn atheïsme slechts van één jaar. Er is dus volstrekt geen sprake van 'snel', maar juist van veel meer overweging dan waartoe het gros van de gelovigen ooit bereid is moeite te doen. Kun je me even zeggen hoeveel meter boeken jij over de bijbel op je boekenplank hebt staan? Dan zal ik het ook even meten. ;)
Ik heb het niet over hoe lang men atheïst is. Ik bedoel dat, eenmaal atheïst, men ook sneller de atheïstische verklaringen aan zal nemen (wat meer dan logisch is). Maar dat wilt niet persé zeggen dat het de goede verklaring is. Ik beweer absoluut niet dat ik meer weet van het christendom en ik geloof best dat je meer boeken hebt dan ik. Discussies zijn er om van te leren, dus 't is alleen maar beter als je de feiten die in boeken staan ook naar voren brengt, waar nodig. ;)
Rereformed schreef:Ik vind het uiterst ondoordacht dat jij die geen enkele weet heeft tegen wie hij praat zulke uitspraken doet.
Zie het niet als een persoonlijke aanval, dat is absoluut niet mijn bedoeling. Wat ik bedoelde, is dat niemand 100% objectief is en sommige dingen sneller zal aannemen dan andere omdat die beter in het perspectief passen. Dit kan om kleine en grote dingen gaan. Dat gaat meestal dan ook geheel onbewust.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Apologetus schreef:
Theoloog schreef:alleen Josephus is interessant. Maar de Joodse Oudheden verschijnen in het jaar 94, zestig jaar na de gebeurtenissen, en het is volkomen onduidelijk waar Josephus zich op baseert. Hij zegt dat Jezus is overgeleverd aan Pilatus door hoogwaardigheidsbekleders onder de Joden.
Inderdaad, Josephus heeft niet zelf kunnen zien wat er gebeurde. Maar het is redelijk hypocriet om heel zijn geschrift goed te keuren op het gedeelte van Jezus na. Wie Josephus' verhaal over Jezus wilt afkeuren, moet consequent zijn en de rest ook als onbetrouwbaar achten.
Het is absoluut van generlei belang of Josephus wat de andere zaken betreft historisch zeer betrouwbaar is (behalve voor historici uiteraard). Maar de zaak waar het om gaat is dat men hier duidelijk te maken heeft met interpolaties van latere christenen. Sommigen stellen voor dat enkel de door jou vetgedrukte zinnen van latere makelij zijn, anderen dat de gehele passage over Jezus een interpolatie is. Je kunt hierover uitgebreid lezen in Earl Doherty: The Jesus Puzzle.
De zaak waar het om gaat - indien we als rechtbank optreden - is dus dat de oudste christenen een hele bibliotheek vol hadden aan door christenen geschreven boeken die onbetrouwbaar waren. Ze deinsden er zelfs niet voor terug iets in naam van een apostel te schrijven, terwijl het uit hun eigen duim gezogen was! De christenen van de eerste eeuwen hebben een boekenkast vol aan geschriften neergepend die het evangelie van Jezus zouden zijn, de handelingen, leringen of visioenen van deze of gene apostel, zelfs in naam van Pilatus hebben ze later geschriften gemaakt. Ook in het Nieuwe Testament zijn voorbeelden te vinden van pseudepigrafieën, bijvoorbeeld de tweede brief van Petrus wordt nagenoeg unaniem afgewezen als een geschrift niet door Petrus geschreven (zelfs Calvijn gaf dit toe!). Deze feiten zijn voor een denkbeeldige rechtbank het afdoende bewijs dat christelijke geschriften in het algemeen absoluut onbetrouwbaar zijn wat historische accuratie betreft.

Apologetus schreef:
Rereformed schreef:En als de kerk het evangelie van Thomas had aangenomen, dan zou jij nu geredeneerd hebben dat de bijbelse evangeliën onjuist waren, obvious latere verzinsels vol absurd bijgeloof.
Het evangelie van Thomas komt ook, kort, ter sprake in 'Bewijs genoeg'. De conslusie die eruit volgt is dat de uitspraken die in Thomas staan, wel lijken op die uit de synoptische evangeliën, maar dat er iets toegevoegd is (gnostisch/pantheïstisch).
Die conclusie maakt Strobel dan omdat hij graag wil dat de bijbelse evangeliën als juist worden beschouwd. Maar zoals gezegd, indien men uiteindelijk algemeen een gnostisch christendom had aangenomen, zouden de gelovigen van nu tot de conclusie komen dat de evangeliën die wij kennen als bijbelse latere verzinsels zijn, 'toevoegingen' van een paar generaties wonderverhalen verzinnen over een superheld, zoals dat ging in die tijd en onder het ongeschoolde bijgelovige volk gebruikelijk was.

Strobel heeft dus geen enkele degelijke grond om op te staan om tot zijn conclusie te komen. Hij kan bijvoorbeeld absoluut onmogelijk aantonen dat Thomas een laat evangelie was en de bijbelse evangeliën van vroege datum zijn. We hebben van geen enkel christelijk geschrift het oorspronkelijke in handen. Allemaal kopies van kopies van kopies, zodat een denkbeeldige rechtbank dus met geen mogelijkheid een uitspraak kan doen over de datering van een evangelie. Er is geen enkele gedegen, zwaarwegende reden waarom de synoptische evangeliën niet pas geschreven zouden kunnen zijn, zeg, 170 na Christus (Justinus Martelaar bijvoorbeeld, ca. 150 na Christus, die altijd de naam van de bijbelboeken noemt wanneer hij teksten uit de bijbel aanhaalt, kent de evangeliën niet bij naam, hetgeen zeer vreemd zou zijn wanneer ze al bijna een eeuwlang bestonden!)
Dat er aan Thomas weinig of niet 'toegevoegd' kan zijn is al meteen duidelijk uit de uiterste beknoptheid van het evangelie. Zoiets duidt eerder op juist grote accuratie en zeer vroege datum van ontstaan. Theologen die zich op tekstkritiek richten hoor je ook vaak zeggen dat de formuleringen van uitspraken in het evangelie van Thomas authentieker aandoen dan die van de bijbelse evangeliën.
Apologetus schreef:
Rereformed schreef:Dit wordt nog versterkt door de volstrekte onmogelijkheid de persoon van de synoptische evangeliën aan die van Johannes te rijmen.
Ook dit onderwerp wordt besproken in Strobel's boek. *zoekt het gedeelte op* Hij gaat dan te rade bij Craig Blomberg. Zijn conclusie is dat het evangelie van Johannes alleen verschilt in die zin dat het theologische aspect meer benaderd wordt, terwijl de synoptische evangeliën meer Jezus' vleselijke aanwezigheid op de aarde beschrijven.
Onder theologen is men vrijwel unaniem van mening dat de Jezusfiguur in het evangelie van Johannes op geen enkele manier aan een historisch persoon toegeschreven kan worden. Ten eerste is het evangelie een geschrift tegen de joden, die er als vijanden van Jezus worden neergezet; het is dus niet eens geschreven door een jood. Ten tweede is de vergoddelijking van Jezus die erin voorkomt a) absoluut in strijd met de synoptische evangeliën, b) absoluut onmogelijk in de joodse cultuur.
Strobels argumentering tracht deze zaken als bijkomstigheden neer te zetten. Hij zet het neer als verschillen in nuances, terwijl we in werkelijkheid te maken hebben met buitengewoon essentiële verschillen. De persoon die in Marcus beschreven wordt kán eenvoudig niet dezelfde persoon zijn als die in Johannes beschreven wordt.

Apologetus schreef:
Rereformed schreef:Ik zou de christen die het evangelie van Petrus en Thomas afwijst willen vragen op welke grond hij/zij beweert: "Ze waren onjuist, nergens op gebaseerd". Ze zijn namelijk a)uitdrukkelijk geschreven door een apostel. Hun naam wordt expliciet genoemd, terwijl juist de bijbelse evangeliën niet apostolisch zijn, maar anoniem. b)ze zijn door christenen geschreven, mensen van wie we uiteraard mogen verwachten dat ze geen fabels en onzin vertellen, en maar een loopje nemen met hun redder en God.
En je acht het wel betrouwbaar dat het inderdaad door Petrus of Thomas is geschreven? Iedereen kan een naam bij een geschrift vermelden. Ik verdedig niet het feit dat er evangeliën wel of niet in de Bijbel staan, ik wil alleen maar aanduiden dat de naam niet zoveel zegt.
Nee, ik schenk geen enkele waarde aan welk christelijk geschrift dan ook wat ik tegenkom. Alle christelijke literatuur berust op waandenken, op onwaarheden.
Men vraagt hiervoor in de regel vergiffenis met de redenering dat het religieuze denken in die tijd 'levendige beeldvorm' gebruikte om geestelijke waarheden neer te zetten. Het werd dus niet ervaren als oneerlijkheid of plagiaat, maar het was een vorm van filosofie en godsdienst bedrijven dat bepaalde zaken duidelijker maakte. Het gewone volk kon geen innerlijke werkelijkheid begrijpen, dus om het duidelijk te maken maakte men er een mythisch wonderverhaal van.

Maar nu merk je op dat iedereen wel een naam kan verzinnen en iets kan neerpennen. Maar is dat werkelijk zo? Hoe zouden christenen hiertoe in staat kunnen zijn? Iets schrijven op naam van Petrus, de leider van alle apostelen, terwijl Petrus allang dood is? Hele visioenen van Paulus neerpennen terwijl Paulus al een eeuw begraven is? Kan zoiets echt door de beugel bij christenen? In dat geval is alles bij hen mogelijk, van het eerste tot het laatste woord over Jezus.
En ik vraag je dan meteen daarop: waarom zouden we dan wel de opmerking in het Johannesevangelie moeten serieus nemen dat dit geschreven is door een ooggetuige? De vroegchristelijke literatuur blinkt dus uit in pseudepigrafieën, maar omdat dit tot de bijbel behoort, en men er zo graag in wil geloven moet deze uitspraak opeens wel betrouwbaar worden geacht? Welnu laten we die uitspraak waarmee het evangelie naar Johannes mee afsluit eens onder de loep nemen:

"...Het is deze leerling (=Johannes) die over dit alles getuigenis aflegt, en het ook heeft opgeschreven. Wij weten dat zijn getuigenis betrouwbaar is. Jezus heeft nog veel meer gedaan: als zijn daden één voor één opgeschreven zouden worden, zou de wereld, denk ik, te klein zijn voor de boeken die dan geschreven moesten worden."

Merk op: de schrijver van het Johannesevangelie laat eerst weten dat Johannes dit alles heeft opgeschreven. In de volgende zin verraadt hij zichzelf, en horen we opeens dat dit geschrift geschreven is door een "wij", die er allemaal van overtuigd zijn dat het betrouwbaar is. Alweer een bewijs van oneerlijkheid.
Daarna merkt een 'ik' op (die dus nergens een naam krijgt) dat er een hele wereld aan boeken zou geschreven kunnen worden over Jezus' andere daden. Wel, indien Jezus zo bijzonder was, dan zouden die boeken ook geschreven zijn.
Maar gek, nergens komen we die andere daden tegen. Zoals door iemand al opgemerkt ontbreken er wel 30 jaar uit zijn leven, en alle evangeliën hebben zo ongeveer dezelfde zaken, en wanneer we een evangelie tegenkomen, dat wél een hoop andere dingen te vertellen heeft (biijvoorbeeld het evangelie over de jeugd van Jezus), dan horen we zelfs van christenen al dat het allemaal nepverhalen zijn!
De laatste opmerking in het Johannesevangelie is dus zowel een absurde overdrijving als een compleet uit de duim gezogen verzinsel.

Zie het niet als een persoonlijke aanval, dat is absoluut niet mijn bedoeling. Wat ik bedoelde, is dat niemand 100% objectief is en sommige dingen sneller zal aannemen dan andere omdat die beter in het perspectief passen. Dit kan om kleine en grote dingen gaan. Dat gaat meestal dan ook geheel onbewust.
In het geval van mij, en bijvoorbeeld Theoloog, heb je te maken met mensen die de zaak uitvoerig van twee kanten hebben bezien, als gelovige en als ongelovige. Ik hoop dat je daar toch wel enige pluspuntjes aan kan geven. Ooit ben ik zelfs zeer vroom gelovig geweest.
Ik ben het met je eens dat objectiviteit een zeer moeilijk haalbare zaak is, en in het geval van een religieus geloof waarin verkondigd wordt dat het aannemen of verwerpen ervan een kwestie van leven of dood is, een totale onmogelijkheid. Maar dan weer, juist het christelijke geloof maakt objectiviteit tot een onmogelijkheid. Zij werkt namelijk met psychische druk op mensen ("neem je de boodschap niet aan, dan ga je helaas verloren"). Het is dus volslagen dwaas wanneer een christen verlangt dat men op objectieve wijze bezig moet zijn met het evangelie, want in zo'n werkklimaat kán men niet objectief bezig zijn. Het evangelie is een aanslag op iemands psyche, dus objectiviteit zal in de eerste plaats de christen zelf ontbreken.

Maar waar ik over viel was dat jij met een argument aankwam dat 'atheïsten' snel tot een bepaalde conclusie komen zonder de zaak te bestuderen. Je hebt het dan echt bij het verkeerde eind. Kijk, wanneer iemand zoals ik (al 50 jaar) al vijfendertig jaar met christelijk geloof bezig is geweest kom ik inderdaad met snelle conclusies. Maar dat is dan niet omdat ik ondoordacht maar wat uitkraam omdat mijn ideologie dat wenst, maar eenvoudig omdat ik na 35 jaar een bepaalde zaak (zoals deze waar we mee bezig zijn) niet opnieuw en opnieuw van de grond af aan hoef beginnen te overdenken wanneer er weer eens een christen langszeilt die zijn evangelie wil aanprijzen. Het lijkt er dan slechts op dat er geen argumentering achter schuilt, maar zoals je zult zien wanneer je met Freethinkers doorpraat is het omgekeerde waar.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
lanier
Superposter
Berichten: 6824
Lid geworden op: 14 sep 2004 23:20

Bericht door lanier »

Is niet zo verbazingwekkend. In een tijd waar er geen massa media was. In een tijd waar er vele kleine joodse en niet-joodse secten waren in oud Israel. In een tijd waar er honderden mensen jaarlijks aan het kruis gingen. Waarom zou het verbazingwekkend zijn dat men niet veel schreef over een Klein mesiaans sectje
Laten we eerlijk zijn, iemand met zulke uitzonderlijke gaven als Jezus zou moeten zijn opgevallen tussen alle andere zogenaamde profeten. Ook de kruisiging waar volgens de evangeliën meer dan 500 mensen aanwezig waren is door niemand anders buiten de bijbel beschreven. Dat is op zich al vreemd.

Nog vreemder vind ik het dat niemand (zeker geen enkele historicus) definitieve uitspraken durft te doen over de eerste 30 jaar van Jezus' leven! In die tijd gingen Romeinse soldaten met pensioen als ze 35-40 jaar oud waren.
We weten niets van de puberteit van Jezus, over zijn peuter- en kleutertijd en wat zijn gedachten waren in die periode. Waarschijnlijk heeft niemand in die periode ooit opgemerkt dat Jezus een bijzonder iemand was. Had Jezus als kind geen bijzonder gaven; was het 'not done' om als 12-jarig kind al over het water te lopen?
We weten echt heel, heel, heel weinig over Jezus' leven, en daardoor is het niet eenvoudig een goed beeld van hem te schetsen (als hij al bestaan heeft).
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Gebruikersavatar
Devious
Erelid
Berichten: 6467
Lid geworden op: 14 jul 2003 22:17
Locatie: saturn
Contacteer:

Bericht door Devious »

Apologetus schreef:Zoals Lex-Legis al vermeldde, werd er niet zo snel iets opgeschreven als nu. Nu hebben we pc's, faxen, telefoons etc. om al het nieuws zo snel mogelijk te verspreiden. Dat was in Jezus' tijd eenvoudigweg niet mogelijk. Als er dan iemand hoorde over een speciaal geval als Jezus, kon hij wel vragen naar het gewone volk dat hem had gezien (aangezien grote menigten hem volgden) en dit op schrift stellen.
Als er écht tweeduizend jaar geleden iemand heeft geleefd die op water kon lopen, een rottend lijk tot leven kon wekken, lammen en blinden genas, op twaalfjarige leeftijd de grote schriftgeleerden versteld deed staan, vijfduizend mensen kon voeden met slechts enkele broden en vissen, die opstond uit de dood en tijdens zijn sterven een zonsverduistering veroorzaakte, iemand waarvoor wijzen uit het verre oosten een grote reis ondernamen, en waarvoor koningen zo bevreesd waren dat zij alle pasgeborenen lieten ombrengen, dan zou deze persoon niet aan de aandacht van de geschiedschrijvers zijn ontsnapt; hij zou zelfs zeer beroemd zijn geweest in de wijde omtrek, en hij zou zeer veel sporen hebben nagelaten in de geschiedenis.
Maar... die sporen vinden we niet. Alles wat we weten stamt van tenminste tientallen jaren na Jezus' veronderstelde dood.

Een vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Gebruikersavatar
>Edwin<
Forum fan
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 feb 2006 13:25
Locatie: Het centrum van Leiden
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

Antiscience schreef:[wetende dat Nietzsche nota bene naast filosofische teksten ook
officieel erkend leverancier van waandenkbeelden was / is.
Grote inspirator van Adolf. Nietzsche -> der Denker -> Adolf -> der Täter.
Ja, en de Nazi's vonden naar hun kromme idee ook de nodige inspiratie in Goethe. Wat een simplistische manier van redeneren hou jij er op na.

Het is trouwens maar de vraag of Hitler inderdaad Nietzsche gelezen heeft.
Gezien zijn gebrekkige vocabulaire kan je je afvragen of Hitler afdoende literair was onderlegd om het te snappen.

Herwaarding van alle waarden zou wellicht een goed begin zijn geweest voor Hitler, dan was hij er heel misschien achter gekomen wat Nietzsche zoal te zeggen had over een slaafse moraal en kuddegedrag.
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk
Plaats reactie