Hoe een katholiek de kerk verliet

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Apologetus schreef:Interessant verhaal, vooral dat met die steen inderdaad. Toch vraag ik me nog steeds af of de theorie van 'Jezus is nooit opgestaan' wel zo plausibel is. Maar goed, da's iets voor een ander topic. :)
Nou, ga je gang zou ik zeggen. Ik ben heel benieuwd naar het overweldigende bewijs dat de Heer is opgestaan uit de dood.

Grtz.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Mooi verhaal.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

leuk liedje

http://nedtlyrics.nl/in-grid/tu-es-foutu
tu m'as promis
et je t'ai cru
tu es foutu
hier is de clip
http://www.youtube.com/watch?v=gqA563O68Ho
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Leuk liedje, leuke lyrics. Maar wat heeft het met dit topic te maken?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
collegavanerik
Superposter

CXT schreef:Leuk liedje, leuke lyrics. Maar wat heeft het met dit topic te maken?
Je hebt het me beloofd
en ik geloofde je

Je hebt me de zon in de winter beloofd
en een regenboog,
je hebt me gouden stranden beloofd
en ik heb een ansichtkaart gekregen,
Je hebt me de hemel op aarde beloofd
en een leven vol liefde,
je hebt me je hart beloofd, je glimlach,
maar al wat ik heb gekregen was een grijns

Je hebt het me beloofd
en ik geloofde je
je bent een rotvent
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 24 jul 2008 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
DeLeek
Forum fan

Re: Hoe een katholiek de kerk verliet

Bericht door DeLeek »

collegavanerik schreef:Toen ik de bijbel uit had, ging in verder met De wordingsgeschiedenis van het Nieuwe Testament van AFJ Klijn, de apostolische vaders(vertaling Klijn) en het Handboek van de kerkgeschiedenis van kardinaal de Jong.
Wat was de invloed van deze boeken op hetgeen je hier beschrijft? Ben je nu dan agnost misschien?
collegavanerik
Superposter

DeLeek schreef:
collegavanerik schreef:Toen ik de bijbel uit had, ging in verder met De wordingsgeschiedenis van het Nieuwe Testament van AFJ Klijn, de apostolische vaders(vertaling Klijn) en het Handboek van de kerkgeschiedenis van kardinaal de Jong.
Wat was de invloed van deze boeken op hetgeen je hier beschrijft? Ben je nu dan agnost misschien?
Nee hoor God bestaat net zoals Pinkeltje bestaat: alleen in de fantasie van mensen.
Afbeelding Hebr 6:
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

collegavanerik schreef:
DeLeek schreef:
Nee hoor God bestaat net zoals Pinkeltje bestaat: alleen in de fantasie van mensen.
Mag ik daarin lezen dat voor jou alleen bestaat wat bewezen kan worden?

En heb je de eerste vraag gezien die ik stelde? Just curious :)
collegavanerik
Superposter

DeLeek schreef:
collegavanerik schreef:
Mag ik daarin lezen dat voor jou alleen bestaat wat bewezen kan worden?
Nee het is gewoon praktisch:
Een god die gebeden verhoort, het goede beloont en het kwade straft, is een illusie: het is jezelf voor de gek houden.
Een god die dat niet doet, is geen god in de klassieke zin en heeft geen godsdienst nodig. Zo'n god speelt geen enkele rol in het dagelijks leven, het is een mooie constructie van de vrijzinnige theologen, maar een machteloze god kun je net zo goed weglaten: het voegt niets toe. Als je de bijbel dan nog wil gebruiken als allegorisch leerboek, dan zijn de fabels van fontaine en aesopus veel mooier.

Wat moet ik met een machteloze god, die zegt dat je het allemaal zelf moet doen?
Helemaal niets.

"God is niet zoals een pot pindakaas is" , inderdaad, God is zoals Pinkeltje is: Fantasie.
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 14 jul 2008 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
collegavanerik
Superposter

DeLeek schreef:
Wat was de invloed van deze boeken op hetgeen je hier beschrijft?
Het leerde me dat het nieuwe testament een lange redaktiegeschiedenis heeft gehad, dat er meer christelijke boeken zijn dan de bijbel, en dat het van het begin af aan al haat en nijd was in de kerk.
Afbeelding Hebr 6:
collegavanerik
Superposter

Harry-2008 schreef:Volgens mij zegt de Bijbel, dat het onmogelijk is om iemand die eens verlicht is geweest en daarna afvalig is geworden, wederom tot bekering te brengen; dus die roeping of "uitgangspunt" betref. XcsM beproef ik niet echt in mij momenteel.

Het is wel mogelijk om wanneer een Christen in zonde valt; hem/haar te waarschuwen, en op de heilige weg terug te brengen!

De vraag echter is:

Is iemand werkelijk bekeerd geweest?
Heeft iemand geproefd van de dingen der toekomende eeuw, en is hij/zij deelgenoot geweest aan de Heilige Geest?
Verloochend iemand het offer van Jezus Christus ter vergeving der zonden?

Maar vergeef mij; dit is niet mijn topic; en dadelijk wordt ik weer beschuldigd van topic-kaping.

Daarom:

http://uitingsvrij.6.forumer.com/viewforum.php?f=9

Ps. Ik durf alles aan; maar men houdt vol dat ik geen antwoorden geef, dus of het groot resultaat geeft betwijfel ik.
Aangezien dat mijn onderschrift is:

JA ik heb de heilige geest geproefd; ik heb gewandeld met God, maar ik zag in dat het een illusie was. Omdat ik nu een verklaring van mijn gevoelens heb, is er geen weg terug mogelijk.
Afbeelding Hebr 6:
Harry-2008
Banned

Bericht door Harry-2008 »

collegavanerik schreef:Aangezien dat mijn onderschrift is:

JA ik heb de heilige geest geproefd; ik heb gewandeld met God, maar ik zag in dat het een illusie was. Omdat ik nu een verklaring van mijn gevoelens heb, is er geen weg terug mogelijk.
Dat is een goeie! Het is onlogisch en irreeël [en bijna een psychotische logica] te zeggen dat je met 'iets' gewandeld hebt, en vervolgens beweert dat dat een fantasie of niets was! Dat zal best een fijne verklaring zijn?

Ik wandelde met mijn hond, en ik proefde wanneer hij mij uit enthousiasme en liefde likte, maar plots zag ik in dat mijn hond een illusie was, en ik met een losse lijn over straat liep!

Afbeelding

Ik ben overigens ook een afvallige katholiek; mag ik hier posten?
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Harry-2008 schreef:Ik wandelde met mijn hond, en ik proefde wanneer hij mij uit enthousiasme en liefde likte, maar plots zag ik in dat mijn hond een illusie was, en ik met een losse lijn over straat liep!
Valse analoog meneer de evangelist. CollegavanErik ziet zijn illusie onder ogen jij creert een illusie door te stellen dat je hond ineens een illusie wordt. Ach ja, valse analogen is één van de methodieken die wedergeborenen e.a. erop nahouden om eenvoudige mensen te misleiden. Verkeerd forum gekozen denk ik.
collegavanerik
Superposter

Harry-2008 schreef:
Ik ben overigens ook een afvallige katholiek; mag ik hier posten?
nee je hebt je kans al uitgebreid benut, spammert :wink:
hier namelijk
Afbeelding Hebr 6:
collegavanerik
Superposter

Harry-2008 schreef: Ik wandelde met mijn hond, en ik proefde wanneer hij mij uit enthousiasme en liefde likte, maar plots zag ik in dat mijn hond een illusie was, en ik met een losse lijn over straat liep!
inderdaad, je moet wel knettergek zijn om tegen een onzichtbare hond aan te praten. :har:
Afbeelding Hebr 6:
Plaats reactie