Mar schreef:Rereformed schreef:"Genuanceerd christelijk denken" is trouwens onmogelijk. Het is dan ofwel niet-christelijk (bijvoorbeeld wanneer men het geloof in de satan niet heeft of niet in de letterlijke opstanding van Jezus gelooft) of anders slechts een variant op het bijgeloof van fundamentalisten.
Zou er toch nog een tussenweg kunnen zijn? En in satan geloven én in de Opstanding en toch genuanceerd zijn? Gewoon vertrouwen dat het wel goed komt, als je in contact staat met de Eeuwige...
Niet constant met het één, noch met het ander bezigzijn, maar gewoon op je laten afkomen wat er kome.
Ik heb mij altijd verbaasd over het feit dat fundamentalisten zo'n grote macht aan satan geven. Dat er alleen maar klinkt: pas op voor dit, pas op voor dat, want satan...
Als je gelooft - en zeker in de Opstanding - weet je toch dat je hem geen macht hoeft te geven? (Zal wel weer comentaar geven, maar dat is niet erg...

)
Mar
De enige tussenweg die ik zelf kan zien is dat men religie blijft aanvaarden als een behoefte in ons leven, maar dit volkomen losmaakt van boekreligie.
Zoals Skeptic hierboven stelt is het de bijbel zelf die het fundamentalisme op elke bladzijde steunt. Wat dat betreft hebben de fundamentalisten volledig gelijk: modern aangepaste gelovigen hebben de zaken verdraaid. In hun opvattingen mogen ze dan wel veel genuanceerder, mensenlievender en hoogwaardiger zijn, maar hun probleem is dat ze al dat mooie denken tóch maar altijd aan die bijbel willen blijven vastknopen. Dat is onmogelijk of uiterst geforceerd en dan ook de reden waarom de kerken leeglopen: op een gegeven moment heeft iedereen de oneerlijkheid van het denken door.
De moderne christenen met hun aangepaste geloof zijn er de oorzaak voor dat het fundamentalisme maar blijft voortbestaan, omdat de christelijke religie zo steeds door een massa mensen geloofwaardigheid geschonken wordt. Zo heb jij, Mar, die Satan allang uit je denken gezet, maar behoud je hem toch als een formaliteit in je denken omdat de bijbel erover spreekt. Aan het eind van de rit zit je met bijzonder onbevredigend denken. Moderne christenen lossen dit altijd op door er maar niet al te diep over na te denken en alle lastige en absurde zaken die aan het christelijk geloof kleven van zich af te zetten.
Het geloof in Satan is de oorzaak van angst, haat en fanatisme in de religieuze denkwereld.
Indien jij, Mar, je erover verbaast dat fundamentalisten zo'n grote macht aan satan geven, vraag ik me werkelijk af of je de evangeliën hebt gelezen. Jezus doet niet anders dan met Satan vechten. Zelfs Petrus, wanneer hij wat verkeerd zegt, wordt door Hem Satan genoemd. En Jezus noemt Judas een duivel (Joh. 6: 70). ook Paulus heeft het veelvuldig over die strijd tegen allerlei 'machten der lucht'.
Lees dit indien je je er meer in wil verdiepen:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/10.htm
Moderne christenen begrijpen maar niet dat de boodschap van liefde en ontferming, hoop en troost ook zeer goed volledig zonder die bijbel kan leven. "Gewoon vertrouwen dat het wel goed komt, als je in contact staat met de Eeuwige..." vind ik zo mooi gezegd. Precies zo wil ik het ook zien. Maar een ieder zou hier volgens mij de conclusie uit kunnen trekken dat je na zo'n uitspraak het geloof zeker niet in kan vullen met talloze regels en denkwijzen van de primitieve mensheid -met wonderen, satan, bloedoffers, mensenoffer, laatste oordeel, apocalyptische godsoordelen enz.