Ik ben geen godhater omdat ik, zoals jutter al zei, niet geloof dat hij/ zij/ het bestaat.Enigma schreef: Zo zijn er wel degelijk godhaters onder te vinden net zo goed als hen die niet zo zeer een probleem met een god hebben maar met religie in al zijn verschijningsvormen.
Tegen de verschijningsvormen van de religie heb ik bezwaren omdat ze mij mijn vrijheden inperken. Denk bv aan de discussie omtrend de euthanasie of het verbod op de zondagse winkel opening (muv de koopzondagen)
Daarnaast vindt ik religie een zwakke keuze omdat een religieus iemand uit angst voor de harde werkelijkheid vlucht naar een illusie die beter aanvoelt. Die zwakte zou men moeten bestrijden om zodoende een krachtiger mensheid te creeren. Een mensheid die de werkelijkheid onder ogen durft te zien. Een werkelijkheid van onze sterfelijkheid zonder een illusie dat er na dit leven een ander, ja zelfs beter leven, zou zijn.
Generaties lang al hunkeren mensen naar een soort van vader of moeder ondanks dat ze al enige tijd volwassen zijn. Zij mogen niet meer uithuilen bij hun vader of moeder want dat zou niet volwassen zijn. Maar vreemd genoeg willen ze dan wel hun onvolwassenheid toegeven aan een illusie. Ik denk dat ze dat doen omdat dit intiem kan lekker veilig zodat niemand hen ziet. Het is immers hun persoonlijke relatie met God. Het blijft echter even onvolwassen als uithuilen bij vaders of moeders nee het is nog kinderlijker omdat het uithuilen is bij een zelf ontworpen illusie.
Dat is geen god maar een idool of een misschien een boeman die je, in je eigen belang, vooral niet in de wielen moet rijden en dus maar net doen of je hem adoreert. Beiden dus ook geboren uit zwakte.Enigma schreef: Kijk in Noord Korea is meen ik zoals het in een communistische heilstaat behoort de godsdienst verboden maar dan word de grote leider dus de god.
Zonder religie bestaat atheisme wel degelijk echter zou men het dan niet zo noemen. Zonder religie bestaat religie echter niet.Enigma schreef: Zonder religies zou het atheïsme dan wel bestaan?Zonder het godsbeeld van anderen zou het atheïsme dan nog bestaansgrond hebben?
Je kunt nog veel van je pa leren. Bv dat je iets waardevols mist namelijk de vrijheid van niet gebonden te zijn aan de dogma’s van het geloof. De vrijheid je eigen standpunten te bepalen en te herzien indien je dat nodig acht.Marijn schreef: gezien vanuit mijn referentiekader ben ik het geneigd te zeggen; het ontbreekt hem/haar aan iets. (iets dat voor mij waardevol is)
NOFI. Ik wil hiermee geen oordeel vellen, mijn pa is overtuigd atheist/nihilist.
Communisme is geen atheisme.Communisme is een politiek systeem waarin o.a. het atheisme gepropageert wordt. Kapitalisme is toch ook geen christendom integendeel zelfs.Marijn schreef: Dat woordje 'communisme' zie ik ook maar steeds terugkomen op dit forum,
Hoe onbelangrijk is het of je ooit een beeld van god hebt gehad als je dat beeld nu afwijst omdat je het bestaan van een god als onzin beschouwt.? Antwoord: volledig oninteressant.Enigma schreef: Pas als je ervoor kiest geen beeld van een god te willen hebben kan je je ervan bevrijden en een "iets", hoe vaag ook, vervangen voor een absoluut niets.
Ikzelf ben vanuit het geloof tot het atheisme gekomen door kritische vragen te stellen richting het geloof die telkens (in de loop der tijd) in het nadeel van het geloof werden beantwoord. Het was een langzaam maar rijp groeiproces en had als zodanig niets te maken met emotionele problemen.Enigma schreef:anderen zijn teleurgestelde ex-gelovigen met een emotioneel probleem.
Ik denk dat we het er dan beiden overeens zijn dat je heel veel goeie dingen uit de bijbel kunt halen maar even zo vele schikbarende van het niveau dat de laatste tijd uit de koran wordt geciteerd (lees Leviticus 20 er maar eens op na). Letterlijk nemen van die texten zou absurd zijn.Enigma schreef: de bijbel niet letterlijk te nemen
Zoals je uit de Bijbel goeie dingen en slechte zaken kunt halen kun je dat ook uit de Koran of de Upanishaden. Maar waarom krijgen dit soort boeken dan zo'n saus van heiligheid mee. Het is juist die heiligheid die gelovigen oproept alles letterlijk te nemen.
Er zijn veel geschriften met zeer waardevolle teksten.Vele zelfs voordat Jezus leefde denk aan de filosofische geschriften (neem bv Epicurus, Herakleitos). Maar ook vele van recentere datum. Ikzelf put bv erg veel kracht aan de levensbevestigende geschriften van Friedrich Nietzsche. Maar die zijn voor mij alles behalve heilig. Dat wat hij beweerd maar waar ik niet achter sta blijf ik afwijzen.
Uiteraard geen mens is gelukkig hetzelfde. Het enige wat bij atheisten gelijk is is dat ze niet in een god of godsidee geloven.Enigma schreef: Onder atheïsten tref je heel verschillende mensen aan die op verschillende wijze atheïst zijn, mensen vullen levensovertuigingen nu eenmaal in zoals het ze het best past.
Een Atheist wil helemaal geen bewijs zijn voor het bestaan van god. Dat wat niet bestaat kan nooit bewezen worden. Het zijn juist de gelovigen die wanhopig met voorbeelden komen die volgens hen bewijzen dat god bestaat.lanier schreef:Een atheist wil graag bewijs zien voor het bestaan van God.