En, wat denk je, hebben dieren notie van tijd? En stel dat er alleen planten en bomen zijn. Of helemaal geen leven.Skeptic schreef:Stel dat er alleen maar dieren zijn, dan nog worden ze geboren en sterven zullen ze ook.]
Om eens aan te geven hoe 'slordig' wij met de door onszelf uitgevonden tijd omgaan:Skeptic schreef:Hoe je de periode noemt die daar tussen ligt maakt niet uit, je mag het tijd noemen maar je kunt er ook een andere naam aan geven, het blijft echter een periode
* Welke periode noemen wij het jaar 2000? Dat is volgens mij van 01.01.2000 t/m 31.12 2000.
* Welke periode noemen wij de 20ste eeuw? Dat is volgens mij van 01.01.1901 t/m 31.12.2000.
Toch hebben we wereldwijd het begin van de 21ste eeuw gevierd op Oud en Nieuw 1999/2000, toen het laatste jaar van de 20ste eeuw begon. Geeft allemaal niets en het was best gezellig.
Het gaat er maar om dat je je realiseert dat tijd, juist gezien als periode, geen ding is dat bestaat (existeert). Een Schepper-God (als die bestaat) kan niet beginnen met de tijd te scheppen want de tijd is geen ding en kan dus niet als zodanig bestaan. Zo bestaat een periode (in zijn geheel) ook niet want die is gedeeltelijk voorbij en/of moet voor een gedeelte nog komen.
De tijd waarmee wij werken bestaat alleen in ons denken en wordt daarom een 'denkcategorie' genoemd.
Juist en niet alleen het woord en dan gewoon consequent: Tijd 'bestaat' in afhankelijkheid van de mens.Skeptic schreef:Dus het woordje tijd hebben de mensen uitgevonden.
[quote="Skeptic" Je kunt wel zeggen dat het NU eeuwig is , maar wat schiet je daar mee op?][/quote]
Het lijkt een beetje op de term 'hier'. "Skeptic waar ben je"? Antwoord luidt altijd: "Hier"! Waar anders? 'Hier' is alleen mogelijk als er 'tegelijkertijd' een 'Daar' is.
Als het NU IS dan IS er geen DESTIJDS meer en IS nog geen STRAKS.
En… moet ik er iets mee opschieten? Als maar duidelijk is dat 'tijd' geen op zich bestaand ding is maar een denkcategorie.
Van waar naar waar of van wanneer naar wanneer dan? De materie is in beweging en dank zij mij herinnering kan ik het begrip tijd invoeren.Skeptic schreef:In ieder geval moet je dan constateren dat het NU in beweging is.
En… als het NU van toen (dat er niet meer IS) naar straks (dat er nog niet IS) gaat, dan IS het altijd NU.
Inderdaad dat is de crux: ik praat over het verleden (dat ik me herinner) en ik praat over toekomst (die ik voorzie) en ik deel de tijd, die ik zelf creëer, in in perioden die ik ook creëer. Maar het zijn allemaal geen (op zich bestaande) dingen. Allemaal 'denkcategorieën'.Skeptic schreef: Het feit dat je praat over verleden en toekomst, zegt al dat je het in perioden indeelt.
Maar… het is een moeilijk hoofdstukje uit de Ontologie of Zijnsleer. 'Komt tijd, komt raad'.
Groeten.
Fons.