fbs33 schreef:Als mens is iedereen in de eerste plaats als diersoort, een onderdeel v.d. flora en fauna op het 'stofje' Aarde genaamd. blablablabla
Daar gaat het helemaal niet over

Het punt is dat bewust levende zelf nadenkende eerlijke mensen een bepaalde rem kunnen voelen in hun leven omdat de wetenschap die ze bij zich dragen op hun lijkt te drukken (tenminste, dat is wat ik er uit opmaak... Wie weet spiegeling, wie weet niet... Ik herken het verhaal van Balzer iig bij mezelf en bij anderen die ook zo denken).
Dus het heeft geen enkele zin OM HIER MET EEN EVOLUTIONAIR ONZINVERHAALTJE AAN TE KOMEN. Ik ben dan ook van mening dat door deze post de discussie ook een beetje 'off track' is geraakt... Mijn mening hierover ontopic.
Dit gaat over zinsgeving, lijkt me... niet over wetenschap. Ik weet dat het héél moeilijk is om onderscheid te maken tussen wat dan ook... Maar probéér het in ieder geval eens...
ONTOPIC: ...
Ik denk dat het ligt aan de mogelijkheid dat je 'denken nodig hebt'. Misschien zelfs een lichte verslaving. Zelfs de verklaring op de vraag 'waarom je geen antwoord hebt op de vraag "wat houdt me tegen" ', moet je logisch bereneren met overdenkingen... Afschuiven op iets 'beredeneerds'.
Er moet een bepaalde gezonde scheiding zijn tussen denken en leven... Ik ben van mening dat een mens niet 100% denkend elk stapje zorgvuldig beredeneerd moet nemen. Dit zorgt simpelweg voor teveel stress en werkt angst in de hand...
Ik weet niet meer wie het zei maar ik herinner me iets over moed. "Moed is toch een gebrek aan fantasie?"
Psychologisch gezien is het gewoon niet gezond om zoveel na te denken. Ik doe het zelf ook veel te veel en ik merk dat de staat waarin ik dan gevoelsmatig kom te zitten me weerhoudt om spontaan te kunnen zijn. (Of dit verder evolutionistisch van belang is interesseert me geen zier...) Maar spontaan zijn is toch een onderdeel van het leven. Daarom probeer ik ook, als ik bijvoorbeeld uit ga, zo min mogelijk na te denken en zo veel mogelijk te voelen en zo spontaan mogelijk antwoord te geven maar soms lukt dat gewoon niet door de gewoonte te DENKEN.
Leven is volgens mij niet een enkel aspect, het denken, wat hier op het forum toch het hoogste goed is (niet onterecht!!). Denken is belangrijk... maar ervaren, dát is het echte leven.
Gelovigen (althans de meeste toch, die ik ken, de voornaamste die ik ken, laat ik het zo stellen) kunnen dat wel. Zij hebben al een antwoord. Zij zien de constante strijd tussen denkbeelden en redenaties niet als iets wat ze beter kan maken maar als iets wat ze van het leven weghoudt. Dat hebben ze niet beredeneert, maar dat is een logisch gevolg van hun manier van denken en leven.
Zij aanvaarden antwoorden en ze kunnen zich daar verder van losmaken, terwijl denkers dag in dag uit toch steeds op dezelfde vragen terugkomen met de hoop en de intentie het antwoord daarop nóg fijner en nóg genuanceerder te maken...
Ik, heb het liefst een beetje van allebei, de genuanceerdheid van het denkproces, en de deugden die daaruit voortkomen, én de losse ongebonden ervaring van het leven op zich, los van denken, gebasseerd op het gevoel. Ik ben ook van mening dat dat de gouden middenweg is.
Ik denk ook dat het 'wat houdt je tegen' principe niets meer of minder is dan zo beschreven...
Probeer gewoon eens een dag helemaal geen moeilijke (ok, relatieve term, voor jou moeilijke) inspannende begrippen of vragen of wat dan ook te behandelen... Laat het gewoon eens lekker allemaal los.
Nog even over dit:
Ik kan bijvoorbeeld misbruik maken van een minderjarig meisje dat teveel gedronken heeft om zich iets nog later te kunnen herinneren. (vreemd voorbeeld ik weet het, was het eerste wat in me opkwam

)
Ik ken meiden die expres de dronken jongens eruit zoeken omdat die zo lekker vatbaar zijn voor alles wat ze met hun willen doen :P en als je zulke antwoorden uit zo'n meid weet te krijgen kan je ze daar vervolgens helemaal schuldig door laten voelen

en schamen dat ze zich dan doen en lachen.
Het leven is volgens mij niet alleen bedoeld om het van bovenaf te bekijken... Dit is wel van tijd tot tijd belangrijk, maar er vol in meegaan is soms even net wat belangrijker.