CSA en Landmark Education

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

http://www.apologeticsindex.org/l30.html

..met name de nadruk leggende op "Is there a Scientology connection? .. A small one".
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

De informatie daar zegt dus dat meneer Erhard, die in de jaren 60 de voorloper van het Landmark Forum heeft bedacht, ook naar Scientology heeft gekeken. Er staat trouwens ook letterlijk dat 'est' (de voorloper van het Landmark Forum) helemaal niet lijkt op Dianetics of Scientology en dat 'est' (en Landmark) geen kerk is. Waarom wijs je nu precies op dat punt wat helemaal niet zo relevant is voor het huidige Landmark Forum, terwijl er op die apologetics pagina nog veel meer informatie staat? Alleen maar omdat Scientology zo'n enge, rare sekte is?

Als ik een punt van kritiek op Landmark zou moeten geven dan is het de "pusherigheid", waarover je ook wat op die pagina terugvindt:
What Are The Concerns?

A Landmark critic sums them up as follows:

To round things up, everything in short:

1. THE BAIT
A friend/relative tricks you with the most sincere words into attending an introductory meeting, while appealing to your trust and curiosity, or actual weakness, or all of the above.

2. THE TRAP
Group pressure techniques and wordplay are used upon you and at least 100 more people in 3 days, during which, proper rest and natural needs are denied from you.

3. THE EFFECT
Overwhelming. Might lead to personality disorders. The Forum becomes the most important thing, not its outcomes. You might become a zealot for the Forum (without even registering for the advanced courses), or addicted to it by registering for more, or both. The real effect, most importantly, is economically beneficial to the Forum (unless, of course, you lose your mind and sue them...)
Ik vind de mensen van Landmark ook regelmatig nogal drammerig, maar het is niet zo dat de cursussen alleen maar uit holle nonsense bestaan, zoals ik al heb uitgelegd.

Als je het precies wilt weten dan moet je eens naar zo'n informatie-avond gaan. Je bent toch zeker niet bang, zeker niet als scepticus met beide benen op de grond, dat je gedwongen wordt om aan een cursus deel te nemen? Uiteindelijk kies je er zelf voor, of niet.

Nogmaals, ik ben hier niet om Landmark te verdedigen, het maakt mij niet uit wat je ervan vindt, maar pas wel op met oordelen over iets waarover je niets weet.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik heb zelf geen echte reden om naar zo'n Landmark-avond te gaan, maar ik ken wel een jongen die er mee te maken heeft gehad, en die was via via met z'n vriendin in zo'n avond terecht gekomen, en wat hij vooral merkte is dat er een rare "ik ben waardeloos-sfeer" hong, waar het eigenlijk draaide om "je moet kunnen toegeven hoe waardeloos je je voelt". Ze waren heel opdringerig, het kost heel veel geld, en toen hij de bovenstaande link las kon hij de kritiek goed matchen met zijn ervaringen en toen is hij maar weggebleven. Het rottige is wel dat ze hem nog via de telefoon hebben lastiggevallen om alsnog terug te komen.

Ik vind de werkwijze treffend en te vergelijken met Scientology. Alleen kan ik daar geen bronnen van vinden die dat beeld ondersteunen.

Maar in hoeverre die Landmark-groepen centraal gecoordineerd zijn, hoe representatief zo'n ervaring dan kan zijn, dat weet ik eigenlijk niet.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Via die pagina die je postte vond ik dit filmpje, waar op nogal sensationele wijze wordt beweerd dat het een sekte is. Ze hebben met een verborgen camera stiekem opnamen gemaakt tijdens een cursus. Als je zo naar het filmpje kijkt dat ziet het er allemaal nogal eng en spectaculair uit, maar je moet wel in je achterhoofd houden dat er hier allerlei stukjes volledig uit hun context gehaald worden om het spectaculair te maken voor op TV. Het gaat journalisten nu eenmaal in de eerste plaats om kijkcijfers en niet om een objectief beeld.

Ik heb zelf niets van zo'n "ik ben waardeloos-sfeer" gemerkt. Maar goed, hoe het op je overkomt dat hangt van de persoon af en ik weet niet of er op die avond met die jongen iets specifieks was wat daarover ging. Dat opdringerige is inderdaad wel irritant en ik vraag me af waarom ze dat eigenlijk zo doen, want eigenlijk is dat helemaal niet nodig als ze werkelijk iets interessants te verkopen hebben.

Ik ben geen expert op het gebied van Scientology, maar Landmark heeft niets met religie of irrationeel geloof in één of andere leider of wereldbeeld te maken. Wellicht is Scientology ook op dezelfde manier opdringerig, maar dat zegt op zich niets over wat Landmark is en waar het over gaat.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Jesper schreef:
maar wel om jullie erop te wijzen dat jullie nogal snel zijn met het vellen van een oordeel bent over iets waar je helemaal niets vanaf weet
.
Volgens mij ben jij degene die te snel oordeeld.
Ga minstens eens zelf naar een informatie-avond bij Landmark voordat je hier zonder enige kennis je oordeel klaar hebt.
Hoef ik niet want ik heb Amehoela's link uitvoerig gelezen en ik zal toch wel gek wezen om elke info-avond af te lopen als er zoiets is als internet of boeken.
Fuck met alles.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Plons schreef:Volgens mij ben jij degene die te snel oordeeld.
Hoe bedoel je dat precies Plons, ik heb zelf ervaring met Landmark en jij niet (voor zover ik weet), dus ik denk dat ik beter weet dan jij wat de cursussen van Landmark inhouden. Op welke manier oordeel ik te snel?
Hoef ik niet want ik heb Amehoela's link uitvoerig gelezen en ik zal toch wel gek wezen om elke info-avond af te lopen als er zoiets is als internet of boeken.
Van mij hoef je dat ook niet, maar kritisch denken gaat toch over zelf nadenken en niet nablaten wat anderen zeggen zonder dat je iets zelf echt onderzocht hebt. Er zijn al genoeg niet-kritische mensen die dat doen...
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Jesper schreef:
Plons schreef:Volgens mij ben jij degene die te snel oordeeld.
Hoe bedoel je dat precies Plons, ik heb zelf ervaring met Landmark en jij niet (voor zover ik weet), dus ik denk dat ik beter weet dan jij wat de cursussen van Landmark inhouden.
Geef maar eens een samenvatting dan, van de wiki pagina word ik niet echt wijzer. :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Landmark_Education

Wat kun je met een Landmark certificaat behalve aan de muur hangen? Is de LOI niet goedkoper?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Jesper schreef: Op welke manier oordeel ik te snel?
Jesper schreef:Maar wel om jullie erop te wijzen dat jullie nogal snel zijn met het vellen van een oordeel bent over iets waar je helemaal niets vanaf weet
De volgende keer beter lezen.
maar kritisch denken gaat toch over zelf nadenken en niet nablaten wat anderen zeggen
En wie blaat jij nou na !!
Fuck met alles.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

collegavanerik schreef:Geef maar eens een samenvatting dan, van de wiki pagina word ik niet echt wijzer. :D ...
Wat kun je met een Landmark certificaat behalve aan de muur hangen? Is de LOI niet goedkoper?
Je krijgt geen certificaat als je een cursus hebt gedaan bij Landmark. Ik heb boven al uitgelegd wat een Landmark cursus ongeveer inhoudt. Ik heb geen idee of de LOI ook cursussen heeft die qua onderwerp en inhoud vergelijkbaar zijn met de cursussen van Landmark. Als je er een specifieke vraag over hebt dan wil ik die wel beantwoorden voor zover ik dat kan. Wat begrijp je precies niet van die Wikipedia pagina en waar zou je graag meer duidelijkheid over willen?

Een Landmark cursus kan mensen verder helpen met hun persoonlijke ontwikkeling. Zoals ik boven al schreef kan het voor sommige mensen de ogen openen om eens heel anders tegen hun leven aan te kijken, zodat ze ineens oplossingen gaan zien voor dingen waarmee ze maar niet verder kwamen. Het is dus niet zoiets als een typecursus ofzo waarmee je een certificaat haalt wat leuk staat op je CV.

Let wel, ik heb niets met het bedrijf Landmark te maken en ik ben hier ook niet om Landmark te verdedigen of te promoten, mijn antwoord is slechts mijn eigen mening gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring met Landmark. Ik post mijn informatie hier omdat ik dacht dat jullie wellicht geïnteresseerd zouden zijn in wat iemand die er persoonlijk mee te maken heeft gehad over denkt.

@Plons: Wees eens duidelijk, want ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Vind je dat ik Landmark nablaat? Ik vertel je alleen maar wat mijn persoonlijke ervaring is na het doen van een paar cursussen. Denk jij dat je het beter weet na het lezen van een paar websites met kritiek?

Nogmaals, ik ben geen "Landmark-envangelist", ik heb niets met dat bedrijf te maken, het is al een aantal jaren geleden dat ik daar een cursus gedaan heb en ik ben niet van plan er nog een cursus te volgen. Mijn persoonlijke ervaring is dat het geen gevaarlijke sekte is die je probeert in z'n macht te krijgen. Dat het een bedrijf is wat voor commerciële tarieven cursussen verkoopt is ook niet iets waar ze geheimzinnig over doen.

Ja, de cursussen kunnen voor sommige mensen nogal heftig zijn en ik vind de drammerige verkoopmethoden ook irritant.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Jesper schreef: Denk jij dat je het beter weet na het lezen van een paar websites met kritiek?
Mijn persoonlijke ervaring
.
De kritiek komen (meeral) van andere mensen met persoonlijke ervaringen waarom zou ik jou "persoonlijke" ervaring meer waarde geven dan de andere, ik maak tenslotte zelf uit wat ik ervan vindt en daar heeft jou mening (of ervaring) geen verandering aan gebracht.
Dat het een bedrijf is wat voor commerciële tarieven cursussen verkoopt
Een bedrijf z'n hoogste prioriteit= WINST, zonder voldoende winst kun je een bedrijf sluiten, en hoe ze aan hun winst komen daar zit een heel team achter die met de meest uitlopende "ideetjes" komen.
Fuck met alles.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Plons schreef:Een bedrijf z'n hoogste prioriteit= WINST, zonder voldoende winst kun je een bedrijf sluiten, en hoe ze aan hun winst komen daar zit een heel team achter die met de meest uitlopende "ideetjes" komen.
Dat is zo, een belangrijke drijfveer voor commerciële bedrijven is winst maken. Maar wat is daar precies mis mee? Vind je dat ze het, vanwege het onderwerp van de cursussen, gratis zouden moeten weggeven ofzo? Wantrouw je ze alleen maar vanwege het feit dat het een bedrijf is wat geld wil verdienen net zoals talloze andere bedrijven? Is dat feit op zich een bewijs dat het oplichters zijn die onzin verkopen alleen maar om winst te maken? Winst maken is inderdaad een belangrijke drijfveer voor bedrijven maar is niet persé de enige drijfveer.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jesper schreef:
Plons schreef:Een bedrijf z'n hoogste prioriteit= WINST, zonder voldoende winst kun je een bedrijf sluiten, en hoe ze aan hun winst komen daar zit een heel team achter die met de meest uitlopende "ideetjes" komen.
Dat is zo, een belangrijke drijfveer voor commerciële bedrijven is winst maken. Maar wat is daar precies mis mee? Vind je dat ze het, vanwege het onderwerp van de cursussen, gratis zouden moeten weggeven ofzo? Wantrouw je ze alleen maar vanwege het feit dat het een bedrijf is wat geld wil verdienen net zoals talloze andere bedrijven? Is dat feit op zich een bewijs dat het oplichters zijn die onzin verkopen alleen maar om winst te maken? Winst maken is inderdaad een belangrijke drijfveer voor bedrijven maar is niet persé de enige drijfveer.
Klopt maar veel ideele instellingen zijn toch van het non profitsoort. Het feit dat de cursussen en groepsgrootte zijn zoals ze zijn doet bij mij toch het idee ontstaan dat profit prevaleert boven kwaliteit.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Een simpel rekensommetje volstaat hier.

De groepsgrootte is gemiddeld zo'n 150 personen.
Die betalen E495 per persoon.

495 * 150 = E74.400

De meeste medewerkers zijn vrijwilligers, dus dat is lekker vangen.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Plons schreef:Een bedrijf z'n hoogste prioriteit= WINST.
Jesper schreef:Dat is zo
Is dat feit op zich een bewijs dat het oplichters zijn
Nee,
Plons schreef:ik heb Amehoela's link uitvoerig gelezen
Dit heeft ook mee gespeeld (ik hoop dat ik mezelf niet meer hoef te herhalen).
Naar mijn mening is 1+1 nog altijd 2 en dat is mijn rekensom en dat jij anders rekent zit ik niet mee maar de "beschuldiging,
Jesper schreef:dat jullie nogal snel zijn met het vellen van een oordeel waar je helemaal niets vanaf weet
vind ik ongegrond en het bewijst voor mij dat jij degene bent die snel een oordeel velt. De curcus (die je jaren geleden hebt gevolgt) maakt van jou nog geen expert je hebt alleen een persoonlijke ervaring.
Fuck met alles.
Plaats reactie