Dag Enigma,
Enigma schreef:De rationalisering van emotie om het zo te kunnen benoemen en een plaats te geven is toch echt iets wat je eerder en meer bij mannen aantreft dan bij vrouwen, ik heb er geen moeite mee om de verschillen, die er in het algemeen gesteld, zijn tussen man en vrouw te benoemen en er rekening mee te houden.
Er zijn hier weer verschillende ´meespelende´ grootheden. En… sommige daarvan zijn weer eens een keer nog niet zolang geleden ontdekt. De moderne technieken van waarnemen en duiden (ook van psychische processen en hun hersencellensubstraat) overvoeren bijna de kennismarkt. Alleen al het verschil tussen ´emoties´ en ´gevoelens´ en de dwingende invloed van de eerste op de laatste.
Daarnaast hebben we nog de ´culturele setting´, die aan de man een andere rol toebedeelt dan aan de vrouw. Wat we voor een persoonlijke keuze houden is vaak niet anders dan door de clan aangepraat of opgedrongen. En hoe vroeger de invloed van de clan begint des te groter en onbewuster is de invloed op het latere waardeoordeel en gedrag.
Enigma schreef:Even voor de duidelijkheid ik heb het over liefde, het vermogen lief te hebben in het algemeen en in dit verband de liefde voor God.
En dan je altijd bewust blijven dat God voor jou jouw beeld van God is, dat God is zoals jij Hem je voorstelt. En die voorstelling staat altijd open voor kritiek, hetzij van anderen hetzij van jezelf.
Enigma schreef:Ik was overigens niet van plan te gaan "strijden" maar vind het wel noodzakelijk de onjuiste conclusies over wat mijn "houden van" inhoudt door and3sdej te corrigeren.
Dat ´strijden´, zoals jij en ik het blijkbaar bedoelen, is ook maar een testimonium paupertatis, in dit geval: een bewijs van geloofsarmoede. En als dan het gezeur begint over ´gebrek aan respect´ en ´ik voel mij gekwetst in mijn heiligste gevoelens´, dan vraag ik me af: ´Is er een nóg duidelijker voorbeeld van afgodendienst´?
Dát iemand zich wil geven aan een overtuiging is zijn/haar keuze en beslissing. Die gave staat niet ter discussie, wel de inhoud van de overtuiging. Als dat niet meer mag…
Groeten.
Fons.