Theoloog schreef:Atli schreef:Beste Theoloog, wanneer jij vind dat er iets niet klopt aan wat Dawkins zegt kom dan met tegenargumenten in plaats van stereotypetjes. Ik heb Dawkins nergens een haatboodschap horen ventileren behalve dat hij fel gekant is tegen religie, dat ben ik ook. Inquisiteur als we de goede boodschap afvallen?
Theoloog schreef:Dit is een drogredenering, die 'red herring' heet. Een afleidingsmanoeuvre. Ik wijs namelijk heel algemeen op een trend onder atheïsten, namelijk de sterker wordende militantheid waarmee men optreedt, die volgens mij voortkomt uit dogmatisme.
Nee dat is een drogredenernatie. Ik zie wel mogelijkheid daartoe, maar je neemt als voorbeeld Dawkins. I.p.v. op argumenten te wijzen is jouw ondersteuning dat sommige atheïsten militanter worden een stereotypering van iemand die een boekje hebt geschreven als "inquisiteur". Al is het dan beeldspraak van jouw kant af, enig feitelijke onderbouwing is ver te zoeken.
Theoloog schreef:Ik geef Richard Dawkins als voorbeeld.
Waarbij je nergens aangeeft waarom hij een (spreekwoordelijk) inquisiteur zou zijn, m.a.w. je typeert iemand zonder enig verdere onderbouwing
Theoloog schreef:Voor velen hier de kampioen van het atheïsme, en dus adequaat als voorbeeld van dat dogmatisme.
Wat is een kamioen van het atheïsme. En waarom, als iemand kennelijk een inspirerend boek heeft geschreven en er kennelijk veel mensen zijn die het graag ezen is dat een voorbeeld van dogmatisme. Persoonlijk nog nooit gelezen, ben 100% atheïst en 100% verbaasd over de nogal rare conclusie die u trekt uit zeer vage premissen.
Theoloog schreef:Ik gebruikte hierbij de vergelijking 'als een inquisiteur'. Devious stoorde zich aan die vergelijking. Ik heb uitgelegd waar de vergelijking ophoudt (namelijk precies vóór het punt waar hij zich begint te ergeren aan de vergelijking).
Je postuleert een vergelijking om je premisseloze conclusie te onderbouwen en die vergelijking zou dan stoppen waar een ander zich begint te ergeren. M.a.w., je postuleert een vergelijking die geldig is tot waar een ander zich er aan begint te ergeren, en jij weet dan te vertellen voor een ander hoe zij zich moeten ergeren en niet?
Beste Theoloog, de vergelijking is erg verregaand maar totaal niet onderbouwt (waarom) en dient als onderbouwing van een conclusie? Is het niet zo dat een open, pluriform debat alleen gevoerd kan worden met serieuze argumenten. Het postuleren van een conclusie op basis van een vergelijking die aleen subjectieve elementen bevat is in deze geen goed idee toch?
Dat je een ander ergert, daar kan je niet altijd an doen. Maar graag met onderbouwingen komen, ik heb u hoger saan dan Akkersloot of Brennus.
Theoloog schreef:Het ging mij dus niet om een aanval op Richard Dawkins. Het gaat mij erom dat jij doorkrijgt dat je als atheïst net zo intolerant kunt zijn als een fundamentalistisch christen of moslims, vanuit het idee dat je de waarheid in pacht hebt.
Ik ben atheïst en ik heb al een hoop staaltjes gezien van dogmatisme in iedere groep, of mensen die groepsgewijs dogmatist worden. Maat volgens jouw moet ik kennelijk doorkrijgen dat ik net zo fundamentalistisch, intolerant kan zijn als chrsiten en moslims. Dan ga je dus van de premisse uit dat ik dat niet weet, en waar haal jij die kennis vandaan?
Theoloog schreef:Dat jij dan eist dat ik de inhoud van Dawkins boek ga weerleggen, is dan ook een poging om mij het bos in te sturen om hout te hakken. Het gaat volkomen voorbij aan mijn boodschap.
Nee, ik kijk scherp naar jouw boodschap en ik attendeer je er graag op dat wanneer jij iemand betiteld als "inquisiteur" het ook leuk is om te laten zien waarom jij in deze die vergelijking trekt. En daar "faal" je, leg het dan niet bij andere mensen dat deze voorbij gaan aan je bedoeling.
Ik zou kunnen vaststellen dat "Dawkins te vergelijken met inquisiteur" niets meer is dan een provocatie en dat het werkelijk debat dat Theoloog wil aan gaan ergens anders ligt. Een debat over dogmatisme in ons aller denken misschien? Maar beste Theoloog, moet dit debat gestart worden met niet onderbouwde vergelijkingen waar jij kennelijk denkt ook nog eens te weten tot waar de provocatie gaat?
Met vriendelijke groet,