Emancipatie; het drogbeeld van de vrije keuze

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Bumblebee
Geregelde verschijning

Re: Emancipatie; het drogbeeld van de vrije keuze

Bericht door Bumblebee »

Mij maakt het niet uit als mensen de naam van de vrouw als hun familie aannemen. Maar ik heb mijn eigen naam en zou niet de neiging hebben mijn naam te gaan veranderen. Dat zouden vrouwen ook niet moeten doen, die hebben ook hun eigen naam . Wat betreft die stamboombijeenkomsten oftewel familie reunie's , daar horen ook de familieleden bij die van de vrouwelijke leden van zo'n familie afstammen. Dat is echt een overblijfsel van het calvinisme en daar moeten we zo snel mogelijk vanaf.

Welke naam ga jij je eventuele kinderen geven? (geen flauwe opmerking ben gewoon nieuwsgierig)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: Emancipatie; het drogbeeld van de vrije keuze

Bericht door skeptic »

Bumblebee schreef:
Mij maakt het niet uit als mensen de naam van de vrouw als hun familie aannemen. Maar ik heb mijn eigen naam en zou niet de neiging hebben mijn naam te gaan veranderen. Dat zouden vrouwen ook niet moeten doen, die hebben ook hun eigen naam . Wat betreft die stamboombijeenkomsten oftewel familie reunie's , daar horen ook de familieleden bij die van de vrouwelijke leden van zo'n familie afstammen. Dat is echt een overblijfsel van het calvinisme en daar moeten we zo snel mogelijk vanaf.

Welke naam ga jij je eventuele kinderen geven? (geen flauwe opmerking ben gewoon nieuwsgierig)
Mijn kinderen hebben allemaal al een naam, op het moment dat ze die naam kregen, werd daar nog niet zo over nagedacht, dus is het toen gegaan zoals de cultuur dat voorschreef.
Als ik het nog een keer over zou kunnen doen, zou het zeker anders kunnen gaan, mijn partner zou daar een gelijke stem in hebben. Als men zegt dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, geldt dat zeker ook hier.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Bumblebee schreef:Devious, "afraid" (in je ondertekening) schrijf je met 1 "f".
Sorry voor deze zeur-opmerking :oops: maar je post hier nogal veel en ik zie het de hele tijd.
Nu zal ik ff nadenken over emancipatie
Ben jij een taalkundige?
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Bumblebee
Geregelde verschijning

Bericht door Bumblebee »

Nee hoor, gewoon een ouwe zeurkous.... :wink:
Lara

Bericht door Lara »

Bumblebee schreef:Nu zal ik ff nadenken over emancipatie
En heb je er al ff over nagedacht?
'niets menselijks is mij vreemd'
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Wat dachten jullie van het fenomeen taal als onderdeel van emancipatie. Docente Taalbeheersing Agnes Verbiest zegt er het volgende over:'Taal is niet vrijblijvend, maar een vorm van handelen.'
De taal gebruikt bijv. verwijzingen al hij; de patient komt en neemt ZIJN medicijn. Of wat te denken van mannelijke politici die vastberaden een standpunt uiteenzetten en vrouwelijke politici dit doen op een vinnige of een charmante manier. Deze wijze van schrijven riekt naar infantilisatie; de vrouw wordt als een kind geportreteerd t.o. een zgn. daadkrachtige man. Plaatjes voorzien van teksten zijn ook vaak doorspekt met deze vorm van masculine uitingen; Een groep vogels zoekt eten. Al fluitend en en flirtend met de vrouwtjes zoeken ze naar voedsel. De tekst impliceert alsof het alleen maar mannelijke vogels betreft. Of sportsters die schaatsen als een vent of net zo fanatiek voetballen. De maatstaf is hier dus een man.
Verbiest heeft er dus een boek over geschreven ' Bij wijze van schrijven'. :idea:
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Rebecca schreef:Wat dachten jullie van het fenomeen taal als onderdeel van emancipatie. Docente Taalbeheersing Agnes Verbiest zegt er het volgende over:'Taal is niet vrijblijvend, maar een vorm van handelen.'
De taal gebruikt bijv. verwijzingen al hij; de patient komt en neemt ZIJN medicijn. Of wat te denken van mannelijke politici die vastberaden een standpunt uiteenzetten en vrouwelijke politici dit doen op een vinnige of een charmante manier. Deze wijze van schrijven riekt naar infantilisatie; de vrouw wordt als een kind geportreteerd t.o. een zgn. daadkrachtige man. Plaatjes voorzien van teksten zijn ook vaak doorspekt met deze vorm van masculine uitingen; Een groep vogels zoekt eten. Al fluitend en en flirtend met de vrouwtjes zoeken ze naar voedsel. De tekst impliceert alsof het alleen maar mannelijke vogels betreft. Of sportsters die schaatsen als een vent of net zo fanatiek voetballen. De maatstaf is hier dus een man.
Verbiest heeft er dus een boek over geschreven ' Bij wijze van schrijven'. :idea:
Ja dit is voor de meeste mensen een onbewuste handeling. Meestal zit er geen kwade bedoeling achter, maar het is wel belangrijk om deze dingen te doorzien. Ik denk dat bijna iedereen wel eens dergelijke onbewuste uitingen doet. Ik probeer er zelf altijd op te letten door bijvoorbeeld op discussiefora altijd te schrijven in meervoud of iets dergelijks als zij/hij, haar/hem.
8) Devious..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Bumblebee
Geregelde verschijning

Bericht door Bumblebee »

Lara schreef: Ik vind het jammer, Bumblebee, dat je nog niet weer gereageerd hebt op een ander topic. Het lijkt erop alsof het geloof je 'beide wangen afkeert' van andere zaken die er toe doen. Zoals bijv. de emancipatie waar je ff over zou nadenken (je lijkt me een intelligente vrouw met een interessante eigen mening ).
Voel me vereerd! :wink:

Emancipatie is een ZEER heikel puntje. Een van de grootste problemen in Nederland vind ik, dat wanneer je jezelf laat zien als een geemancipeerde vrouw, je automatisch in de ogen van anderen (mannen en vrouwen) ook het volgende bent:

1. een gefrustreerde mannenhaatster, waarschijnlijk frigide.
2. een ontaarde moeder.
3. een manwijf of op zijn minst lesbienne.
4. iemand die een flinke beurt nodig heeft.
5. een zeikwijf.

Het grote probleem is in mijn ogen, dat hierdoor de dialoog direkt uitgeschakeld wordt. Als je immers geemancipeerde opmerkingen verkondigt, worden bovenstaande dingen direkt op jouw persoon betrokken en bij jij dus niet meer serieus te nemen.
Het onderwerp wordt daarom altijd keurig omzeild, want vrouwen die het over emancipatie willen hebben sporen per definitie niet. Het valt mij in mijn omgeving op (ook bij mezelf) dat vrouwen die het over emancipatie hebben, voortdurend willen bewijzen dat ze zelf toch vooral GEEN feminist zijn.

Wanneer een onderwerp bij voorbaat als gezeur wordt afgedaan, omdat de personen die het ter sprake brengen per definitie, en omdat ze het ter sprake brengen, grote zeikerds zijn, komt er nooit een zinvolle discussie. Zolang heel veel jonge vrouwen zich generen voor hun eigen emancipatie komen we niet veel verder.

Hoewel er uiteraard en gelukkig ook mannen zijn die WEL een fatsoenlijk gesprek willen voeren over deze materie, zijn er helaas ook heel veel, en voor mijn gevoel worden het er de laatste tijd ook weer meer, mannen die vinden dat het maar eens afgelopen moet zijn met dat geemmer. Veel jonge, hoog opgeleide mannen zijn erg traditioneel en de vrouwen worden het ook steeds meer!!
De traditionele, toegewijde, zichzelf opofferende moeder is weer helemaal terug, als ze dat willen mij best, maar ga dat niet van ALLE vrouwen verwachten... maar vrouwen die zich dus niet 100% aan de kids wijden worden erop aangekeken.

Om het nog eventjes over mijn stokpaardje te hebben:
Van christelijke vrouwen wordt vaak, zowel door christenen als door niet-christenen, mannen en vrouwen, verwacht dat ze ongeemancipeerd zijn.
Door partijen als de SGP enzo worden dan dingen beweerd als: vrouwen horen niet thuis in leidinggevende functies want God heeft bepaald dat de vrouw onderdanig moet zijn aan de man.
Dit is echter niet waar: er staat alleen dat een vrouw onderdanig moet zijn aan haar eigen man, en niets meer.

Ook niets minder helaas, en hoewel ik inmiddels een wapenstilstand met Paulus heb gesloten heb ik hier voor mijn huwelijk flink mee in m'n maag gezeten. Hierover is al wat meer gezegd in andere topics.

We gaan wat mij betreft ook nog even door op de seksuele vrijheid en emancipatie van vrouwen (en mannen). Ik heb in de recentste Opzij een erg interessant artikel daarover gelezen, en ik wil de stelling poneren dat onze op seks gerichte maatschappij niet bevrijdend maar juist beangstigend en destructief werkt op (vooral) jonge vrouwen

Tenslotte beschouw ik mezelf als een geemancipeerde, christelijke vrouw. :D
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Bumblebee schreef: Om het nog eventjes over mijn stokpaardje te hebben:
Van christelijke vrouwen wordt vaak, zowel door christenen als door niet-christenen, mannen en vrouwen, verwacht dat ze ongeemancipeerd zijn.
Door partijen als de SGP enzo worden dan dingen beweerd als: vrouwen horen niet thuis in leidinggevende functies want God heeft bepaald dat de vrouw onderdanig moet zijn aan de man.
Dit is echter niet waar: er staat alleen dat een vrouw onderdanig moet zijn aan haar eigen man, en niets meer.
1 timótheüs 2 vers 11: ‘Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid. Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest. Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.’

Efeze 5 vers 22: ‘Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere; want de man is het hoofd der vrouw.’ (zie ook Kolossenzen 3 vers 18)

In 1 corinthe 14 vers 34 wordt vrouwen verboden te spreken in de kerk: ‘Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.’

1 corinthe 11 vers 7 degradeert de vrouw tot lustobject: ‘Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
We gaan wat mij betreft ook nog even door op de seksuele vrijheid en emancipatie van vrouwen (en mannen). Ik heb in de recentste Opzij een erg interessant artikel daarover gelezen, en ik wil de stelling poneren dat onze op seks gerichte maatschappij niet bevrijdend maar juist beangstigend en destructief werkt op (vooral) jonge vrouwen

Zou je misschien iets nader kunnen verklaren wat je hier :roll: mee bedoeld?
8) Devious.....
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Bumbelbee
Emancipatie is een ZEER heikel puntje. Een van de grootste problemen in Nederland vind ik, dat wanneer je jezelf laat zien als een geemancipeerde vrouw, je automatisch in de ogen van anderen (mannen en vrouwen) ook het volgende bent:

1. een gefrustreerde mannenhaatster, waarschijnlijk frigide.
2. een ontaarde moeder.
3. een manwijf of op zijn minst lesbienne.
4. iemand die een flinke beurt nodig heeft.
5. een zeikwijf.
Het lijkt erop alsof je emancipatie duidt door twee uitersten waarvan de een zogenamd ''typisch vrouwelijk'' is (frigide, zeuren, onbeheerst) en de ander ''typisch mannelijk'' ('stoer, seks belust) . Is dit wat je mensen hebt horen uitspreken of zijn het jouw eigen interpretaties van oordelen? Dit acht ik van belang omdat het OF veel over jou zegt of inderdaad veel over 'die anderen'.

Bumbelbee
Het grote probleem is in mijn ogen, dat hierdoor de dialoog direkt uitgeschakeld wordt. Als je immers geemancipeerde opmerkingen verkondigt, worden bovenstaande dingen direkt op jouw persoon betrokken en bij jij dus niet meer serieus te nemen
.

Uit eigen ervaring? Ik zelf ervaar het niet in die mate dat ik niet meer serieus genomen zou worden. Ik heb daarentegen wel bij familie en vrienden vernomen dat zij moeite hebben met het idee emancipatie als vrije keuze. Het lijkt alsof emancipatie per definitie nog steeds carriere in het werk betekent tegenover een carriere als moeder, vrijwilliger, in persoonlijke ontwikkeling. Kortom carriere gemaakt door opgelegde keuzes door maatschappij, cultuur of anders dan door keuzes opgelegd door je- (erudite, belezen,zelfbewuste, doordachte) zelf .

Bumbelbee
Het onderwerp wordt daarom altijd keurig omzeild, want vrouwen die het over emancipatie willen hebben sporen per definitie niet. Het valt mij in mijn omgeving op (ook bij mezelf) dat vrouwen die het over emancipatie hebben, voortdurend willen bewijzen dat ze zelf toch vooral GEEN feminist zijn.
Omdat de meeste mensen dus in die hokjes denken als je in de eerste alinea beschrijft? En de ge-emacipeerde vrouwen deze duidingen serieus nemen en er daarom tot vervelends aan toe steeds op in gaan? Niet doen dus. Je bent ze (je zgn. on-ge-emancipeerde gesprekspartners) een stap voor wanneer je eigen keuzes doordacht uiteen kunt zetten. Emancipatie geld dus op alle fronten dus ook voor het gebruik van je (overgenomen-) taal, de manier van uiten (hokjesdenken) en omgang daarmee.

Bumbelbee
Wanneer een onderwerp bij voorbaat als gezeur wordt afgedaan, omdat de personen die het ter sprake brengen per definitie, en omdat ze het ter sprake brengen, grote zeikerds zijn, komt er nooit een zinvolle discussie. Zolang heel veel jonge vrouwen zich generen voor hun eigen emancipatie komen we niet veel verder.
Inderdaad. Niet doen dus. :evil: :wink:

Bumbelbee
Hoewel er uiteraard en gelukkig ook mannen zijn die WEL een fatsoenlijk gesprek willen voeren over deze materie, zijn er helaas ook heel veel, en voor mijn gevoel worden het er de laatste tijd ook weer meer, mannen die vinden dat het maar eens afgelopen moet zijn met dat geemmer. Veel jonge, hoog opgeleide mannen zijn erg traditioneel en de vrouwen worden het ook steeds meer!!
Daar is in prinipe dus niets mis mee mits die vrouwen daar zelf voor kiezen! Ik zelf bijvoorbeeld vind het een traditionele gedachte dat de man boven de vrouw zou staan. En als ik de verschillende tijdschriften van de laatste tijd mag geloven zijn het de (hoog opgeleide) vrouwen die door gwonnen onafhankelijke status d.m.v. de pil en een eigen inkomen juist meer het vrije leven tegemoet willen gaan. De mannen daarentegen compenseren deze zgn. losbandigheid door zelf meer huiselijker te worden. (Elsevier, oktober 2003)

Bumbelbee
De traditionele, toegewijde, zichzelf opofferende moeder is weer helemaal terug, als ze dat willen mij best, maar ga dat niet van ALLE vrouwen verwachten... maar vrouwen die zich dus niet 100% aan de kids wijden worden erop aangekeken.
Daar (=De traditionele, toegewijde, zichzelf opofferende moeder en kinderloze vrouwen) is in prinipe dus niets mis mee mits die vrouwen daar zelf voor kiezen! Door de huidige politiek hebben de moeders wat dat betreft weinig te kiezen, i.v.m sollicitatie- en werkplicht, maar dat neemt niet weg dat sommige vrouwen voldoening putten uit die zgn. 'opoffering'.

Bumbelbee
Om het nog eventjes over mijn stokpaardje te hebben:
Dit is echter niet waar: er staat alleen dat een vrouw onderdanig moet zijn aan haar eigen man, en niets meer.Ook niets minder helaas, en hoewel ik inmiddels een wapenstilstand met Paulus heb gesloten heb ik hier voor mijn huwelijk flink mee in m'n maag gezeten. Hierover is al wat meer gezegd in andere topics.
Interpretaties vanuit de toendertijd overwegende patriarchale cultuur hebben o.a. die 'maagpijn', twijfels gezaaid?

Bumbelbee
Bij deze opmerkingen zou ik evenals Devious wel willen weten wat jij met 'beangstigend' en 'destructief' bedoeld. Om Opzij ook maar eens erbij te pakken. Ik herriner mij een artikel waarin Britney Spears en Christina Aquelera als boegbeelden werden geponeerd i.p.v. angstige, destructieve, onbeheerste, losbandige vrouwen. Door hun vrouwelijk lichaam te tonen maken zij gebruik van datgeen wat hen onderscheid van mannen. Zij schikken zich naar hun eigen ge-emancipeerde maatstaven: het lichaam als bewust insrument van schoonheid en vrouwelijkheid i.p.v.(ordinair) lustobject. Deze laatste interpretatie is ingegeven door mannen en... jaloerse vrouwen als je het mij vraagt.

Bumbelbee
Tenslotte beschouw ik mezelf als een geemancipeerde, christelijke vrouw. :D
Dank voor je bijdrage aan dit forum, er volgt meer naar ik aanneem? (!)
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Emancipatie / De man is nog onvoldoende uitgedaagd
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergrond ... 86915.html

Politiek / Een vrouw mag niet huilen
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergrond ... 17188.html
Gast

Bericht door Gast »

There's one flaw in women

By the time the Lord made woman, he was into his sixth day of working
overtime. An angel appeared and said, "Why are you spending so much time
on this one?" And the Lord answered, "Have you seen my spec sheet on her?
She has to be completely washable, but not plastic, have over 200 movable
parts, all replaceable and able to run on diet coke and leftovers, have a
lap that can hold four children at one time, have a kiss that can cure
anything from a scraped knee to a broken heart-and she will do everything
with only two hands."
The angel was astounded at the requirements. "Only two hands!? No way! And
that's just on the standard model? That's too much work for one day. Wait
until tomorrow to finish."
But I won't," the Lord protested. "I am so close to finishing this creation
that is so close to my own heart. She already heals herself when she is
sick AND can work 18 hour days."
The angel moved closer and touched the woman. "But you have made her so
soft, Lord."
"She is soft," the Lord agreed, "but I have also made her tough. You have
no idea what she can endure or accomplish."
"Will she be able to think?", asked the angel.
The Lord replied, "Not only will she be able to think, she will be able to
reason and negotiate."
The angel then noticed something, and reaching out, touched the woman's
cheek. "Oops, it ooks like you have a leak in this model. I told you that
you were trying to put too much into this one."
"That's not a leak," the Lord corrected, "that's a tear!"
"What's the tear for?" the angel asked.
The Lord said, "The tear is her way of expressing her joy, her sorrow, her
pain, her disappointment, her love, her loneliness, her grief and her
pride."
The angel was impressed. "You are a genius, Lord. You thought of
everything! Woman is truly amazing."
And she is! Women have strengths that amaze men. They bear hardships and
they carry burdens, but they hold happiness, love and joy. They smile when
they want to scream. They sing when they want to cry. They cry when they
are happy and laugh when they are nervous. They fight for what they believe
in. They stand up to injustice. They don't take "no" for an answer when
they believe there is a better solution. They go without so their family
can have. They go to the doctor with a frightened friend. They love
unconditionally. They cry when their children excel and cheer when their
friends get awards. They are happy when they hear about a birth or a
wedding. Their hearts break when a friend dies. They grieve at the loss of
a family member, yet they are strong when they think there is no strength
left. They know that a hug and a kiss can help to heal a broken heart.
Women come in all sizes, in all colors and shapes. They'll drive, fly,
walk, run or e-mail you to show how much they care about you. The heart of
a woman is what makes the world keep turning! They bring joy and hope. They
have compassion and ideals. They give moral support to their family and
friends. Women have vital things to say and everything to give.
HOWEVER, IF THERE IS ONE FLAW IN WOMEN. . . . .IT IS THAT THEY FORGET THEIR WORTH! :P
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Wat een grappig verhaaltje hierboven :roll: al gaan veel van de genoemde dingen ook op voor mannen.
Ben benieuwd wie deze gast is.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Aha, ik weet het al.
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Devious schreef:Aha, ik weet het al.
Je kunt je wel in het verhaal vinden?
Plaats reactie