Lara schreef: Ik vind het jammer, Bumblebee, dat je nog niet weer gereageerd hebt op een ander topic. Het lijkt erop alsof het geloof je 'beide wangen afkeert' van andere zaken die er toe doen. Zoals bijv. de emancipatie waar je ff over zou nadenken (je lijkt me een intelligente vrouw met een interessante eigen mening ).
Voel me vereerd!
Emancipatie is een ZEER heikel puntje. Een van de grootste problemen in Nederland vind ik, dat wanneer je jezelf laat zien als een geemancipeerde vrouw, je automatisch in de ogen van anderen (mannen en vrouwen) ook het volgende bent:
1. een gefrustreerde mannenhaatster, waarschijnlijk frigide.
2. een ontaarde moeder.
3. een manwijf of op zijn minst lesbienne.
4. iemand die een flinke beurt nodig heeft.
5. een zeikwijf.
Het grote probleem is in mijn ogen, dat hierdoor de dialoog direkt uitgeschakeld wordt. Als je immers geemancipeerde opmerkingen verkondigt, worden bovenstaande dingen direkt op jouw
persoon betrokken en bij jij dus niet meer serieus te nemen.
Het onderwerp wordt daarom altijd keurig omzeild, want vrouwen die het over emancipatie willen hebben sporen per definitie niet. Het valt mij in mijn omgeving op (ook bij mezelf) dat vrouwen die het over emancipatie hebben, voortdurend willen bewijzen dat ze zelf toch vooral GEEN feminist zijn.
Wanneer een onderwerp bij voorbaat als gezeur wordt afgedaan, omdat de personen die het ter sprake brengen per definitie, en
omdat ze het ter sprake brengen, grote zeikerds zijn, komt er nooit een zinvolle discussie. Zolang heel veel jonge vrouwen zich generen voor hun eigen emancipatie komen we niet veel verder.
Hoewel er uiteraard en gelukkig ook mannen zijn die WEL een fatsoenlijk gesprek willen voeren over deze materie, zijn er helaas ook heel veel, en voor mijn gevoel worden het er de laatste tijd ook weer meer, mannen die vinden dat het maar eens afgelopen moet zijn met dat geemmer. Veel jonge, hoog opgeleide mannen zijn erg traditioneel en de vrouwen worden het ook steeds meer!!
De traditionele, toegewijde, zichzelf opofferende moeder is weer helemaal terug, als ze dat willen mij best, maar ga dat niet van ALLE vrouwen verwachten... maar vrouwen die zich dus niet 100% aan de kids wijden worden erop aangekeken.
Om het nog eventjes over mijn stokpaardje te hebben:
Van christelijke vrouwen wordt vaak, zowel door christenen als door niet-christenen, mannen en vrouwen, verwacht dat ze ongeemancipeerd zijn.
Door partijen als de SGP enzo worden dan dingen beweerd als: vrouwen horen niet thuis in leidinggevende functies want God heeft bepaald dat de vrouw onderdanig moet zijn aan de man.
Dit is echter niet waar: er staat alleen dat
een vrouw onderdanig moet zijn aan
haar eigen man, en niets meer.
Ook niets minder helaas, en hoewel ik inmiddels een wapenstilstand met Paulus heb gesloten heb ik hier voor mijn huwelijk flink mee in m'n maag gezeten. Hierover is al wat meer gezegd in andere topics.
We gaan wat mij betreft ook nog even door op de
seksuele vrijheid en emancipatie van vrouwen (en mannen). Ik heb in de recentste Opzij een erg interessant artikel daarover gelezen, en ik wil de stelling poneren dat onze op seks gerichte maatschappij niet bevrijdend maar juist beangstigend en destructief werkt op (vooral) jonge vrouwen
Tenslotte beschouw ik mezelf als een geemancipeerde, christelijke vrouw.