Religie te beschrijven als een kristallisatieproces

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

BR

Bericht door BR »

mustafa schreef:
martien schreef:In de alchemie speelt smelten en kristallisatie ook een belangrijke rol, echter dat is dan wel symbolisch bedoeld.
isaac newton deed in het geheim ook aan alchemie, maar dan wel systematisch, en het leverde hem het inzicht op dat stoffen elkaar op afstand kunnen beinvloeden
en toen kwam zijn universele gravitratietheorie
Nee Newton probeerde de tempel van Salomo te vinden door berekeningen, dit werd hem ter stelligste afgeraden door de bisschop en hierna is hij verder gegaan met zijn inmiddels bekende werkstukjes.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

wat nee?
ook!
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
BR

Bericht door BR »

Newtons werk is in hoge mate beïnvloed door Isaac Borrow, Fermat, Galileo, met chemicaliën spelen deed zowat iedereen in zijn tijd
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

maar newton onderscheidde zich door systematiek in zijn onderzoekingen, ook betreffende alchemie
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
BR

Bericht door BR »

Vrjvwel iedere grote wetenschapper onderscheid zich in systematiek....
BR

Bericht door BR »

Ken je hier ook nog eens op ingaan? Of is dat te moeilijk?
BR schreef:
mustafa schreef:het idee van kristallisatie vind ik zeker interessant
waarbij ook de definitie van het begrip religie om de hoek komt kijken, niet als een individuele aangelegenheid, maar als een collectief sociologisch fenomeen verweven met cultuur, dus een conglomeraat van voorgeschreven ritualen, monopolisme van exegese ...

En waarbij we dan waarschijnlijk ook nog de geneugten kunnen meemaken dat alles dat zich in de geschiedenis heeft afgespeelt noodzakelijk was voor een doel, die zich als een wetmatigheid zal manifetsteren. En waaraan wij geen van allen zouden kunnen ontsnappen. Een prachtig holistisch wereldbeeld waarin alle gebeurtenissen slechts fases zijn waarin de mensheid zich verkeert. We zouden hooguit "de geboorteweeën van een nieuwe tijd kunnen versnellen"om bij Karl Marx te blijven. Zo denken de fundi terroristen ook "de geboorteweeën versnellen".

Jammer alleen dat op die manier de menselijke inbreng genihiliseerd wordt als slechts pionnen, terwijl wij mensen wel ivloed hebben op de toekomst en deze dus nooit aan dergelijke absurde wetmatigheden houd. Het is een gevaarlijke en mensonwaardig denken dat op deze manier de menselijke maatschappij als niet meer dan een pion in een grootst holistisch paradijs plaatst!
Plaats reactie