Windows Vista, License Hell

Hier kunt u alles kwijt over computers en software

Moderator: Moderators

Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

Open Suse en Ubuntu zijn prima alternatieven. Als application developper onder Windows heb je natuurlijk weinig keuze
sjun schreef:Ik verwacht overigens dat Office 2007 ook niet gaat werken op Windows 2000.
Waarschijnlijk niet. Met Offices nieuwer dan 2000 kun je trouwens niet bijzonder veel dan wat Office 2000 biedt.

Groetjes,

Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Ik adviseer je met zo'n aanname maar geen boekhoudkundig adviesbureau te gaan beginnen dat zwaar leunt op gebruik van spreadsheets.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

sjun schreef: Zie je enkel het gat in je portefeuille of de vele DRM-beperkingen/vertragingen die ongetwijfeld via Vista hun weg zullen vinden, denk dan na over alternatieven voor de aanschaf van Vista.
:)
Dat eerste is merkbaar, iets van 130 euro voor een upgrade vanaf een legaal XP Home?
Dat tweede zal niet zoveel doen, ik denk niet dat de gemiddelde pc-gebruiker weet wat een DRM-beperking is.
Daar is het veel te abstract voor.
Als je een koelkast koopt waarvan, als je je niet binnen 30 dagen registreert, de onderste 2 laden niet meer opengaan, er perse eieren van de AH in moeten en die mogen dan alleen rechtsboven in het vakje en moeten elke 3 dagen ververst worden, vindt men dat wel vreemd.
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Zolang je geen nieuwe programma’s wilt draaien, die niet zonder vista kunnen, blijf je gewoon XP gebruiken. Dat microsoft XP op den duur niet wil ondersteunen is geen enkel probleem. Met een goede (gratis) fire wall en een gratis virusscanner houd ik al jaren mijn computer schoon. Het laatste jaar heeft microsoft gebruikt om eerst het programmatje op te menen in jouw operating systeem, en enkele maanden later had je een probleem als je een illegale versie had. Ik heb wat mensen horen klagen. Verder heeft Sony dit jaar een rootkit op CD’s gezet, die zich ongevraagd installeerde als je zo’n CD draaide (of wilde draaien) en dat ding was bijna niet meer weg te krijgen. Zelfs niet met de door Sony zelf ontwikkelde programmatuur ter verwijdering hiervan. Dat Microsoft geld wil hebben voor zijn software is een goede zaak. Alleen zo kunnen ze door de jaren heen garanderen dat er nieuwe software ontwikkeld kan worden. Maar dat ze je mee laten betalen voor een product dat niet af is, blijft van de zotte. Nog steeds stikt Windows-XP, van de bugs en veiligheidsgevaren, ondanks twee heel grote revisies en talloze kleinere updates. Als vista op de markt is, zal er weer jaren worden gesleuteld om het product op een beter niveau te brengen. Tegen dat ze een nieuw operating systeem gaan introduceren weet je dan dat vista bijna goed werkt, zoals XP dat nu doet. Het voorstel van Sjun is niet zo slecht. Maar hoewel ik op een PC ubuntu heb draaien, ben ik vaak te lui om daarmee aan de slag te gaan. Het werkt allemaal wel erg mooi overingens.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

sjun schreef:Ik adviseer je met zo'n aanname maar geen boekhoudkundig adviesbureau te gaan beginnen dat zwaar leunt op gebruik van spreadsheets.
:) Als ik een boekhoudkundig adviesbureau zou beginnen zou ik er niet eens aan denken in MS Excel te gaan rondklooien en alles met macrootjes aan elkaar te knopen maar meteen een fatsoenlijk boekhoudpakket aanschaffen (b.v. van Exact). Het klopt natuurlijk dat de afhankelijkheid van een softwarepakket in hoge mate afhangt van de voor dat pakket unieke functies die worden gebruikt, maar het overgrote deel van de gebruikers heeft aan een fractie van de algemene functionaliteit genoeg.

Groetjes,

Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

HarrieMe schreef: Het laatste jaar heeft microsoft gebruikt om eerst het programmatje op te menen in jouw operating systeem, en enkele maanden later had je een probleem als je een illegale versie had. Ik heb wat mensen horen klagen.
Dat klagen hield pas op bij de WGA-patch, een legale versie kopen wil niemand horen en hoewel iemand met een meer dan middelmatige interesse op pc gebied vanzelf wel een keer tegen Linux aanloopt, gaat Linux in het bovenstaande geval als oplossing niet op, daar moet je ze echt naartoe trappen. ;)
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Zo te zien ben ik hier de enige die al vanaf 2002 geen Windows meer draait, op een schijf staat
al 5 jaar Debian en op deze Elive. Het is niet eens dat ik wat tegen Windows heb, op de computer
van m'n vrouw staat Windows (nodig voor haar werk) maar Windows interesseert me gewoonweg niet meer
en ik heb ook niet het gevoel iets te missen verder was het enige programma wat ik handig vond Photoshop
maar die draait net zo gemakkelijk op Linux.
Wat betreft dat mpeg4 gedoe, ik zet ieder beeld/geluid file (avi-mov-mpeg-divx-flv-enz-enz) als ik het wil
bewaren of bewerken gewoon om in ogg (ogg theora) wel net zo makkelijk en overzichtelijk.

Toch denk ik niet hoe lastig ze het Windows gebeuren ook maken dat veel computergebruikers naar Linux
zullen overstappen net zo min dat ik ooit naar Windows zou overstappen je bent iets gewend weet er je weg
te vinden dus waarom zou je?
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Adobe zou iets kunnen gaan doen aan de native beschikbaarheid van programma's als Photoshop, Illustrator, Dreamweaver en Elements onder Linux. Weet Open Office of KOffice zich wat verder uit te ontwikkelen of komt IBM met een workspace alternatief onder Linux dat goed mee kan komen doorbeeld haar Lotus Smartsuite tot Linuxapplicatie om te bouwen dan zou Microsoft het wel eens zwaar kunnen gaan krijgen. Van Corel's WordPerfect Office verwacht ik niets meer. Zelfs onder Windows heeft het teveel bugs om lekker mee te kunnen werken.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat Linux ook voor mensen met wat minder geduld en deductievermogen en meer wensen daadwerkelijk bruikbaar is. Tot die tijd kan onder andere met Wine wel wat aan Windowsprogramma's onder Linux worden gedraaid en kan natuurlijk ook gewoon gebruik gemaakt worden van Windows 2000 of Windows XP met een deugdelijke virusscanner en firewall.

De grootste concurrent voor Vista zou wel eens XP kunnen zijn :)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Een goed alternatief is Linspire of misschien nog beter Freespire.
Freespire wordt in twee versies geleverd, eentje met commercieele drivers en codecs voor b.v. het afspelen van dvd's en een versie zonder .
Freespire schreef: * The regular, complete version includes legally-licensed, 3rd party codecs, drivers and software, to offer better hardware, file type, and multimedia support. Freespire includes turn-key, out-of-the-box support for MP3, Windows Media, QuickTime, Java, Flash, Real, ATI drivers, nVidia drivers, proprietary WiFi drivers, modem drivers, fonts, and so on.
* The OSS Edition uses only open source software.
Ik gebruik al jaren allerlei Linux versie's, maar de laatste paar jaar meestal Linspire. Het installeren van nieuwe software is onder Linspire erg gemakkelijk door CNR, waarmee je software kunt installeren met één klik. http://freespire.org/
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

Achnaton schreef:Zo te zien ben ik hier de enige die al vanaf 2002 geen Windows meer draait...
Ik heb NOOIT welke versie van Windows dan ook op een PC voor persoonlijk gebruik laten draaien! (Mijn allereerste computer was een Mac 512, nu heb ik een iMac G5 met 20" scherm. Mmmm.)
Ni dieu, ni maître.
Terrenusaum

Bericht door Terrenusaum »

[quote]Zo te zien ben ik hier de enige die al vanaf 2002 geen Windows meer draait..[/quote]

Ik heb in 1999 mijn eerste Linux versie (SuSE 6.1) aangeschaft en heb een tijdje mij een dual-boot systeem gewerkt.

Sinds pakweg 2000/2001 draaide ik voornamelijk Linux. Nu heb ik al lang geen dual-boot meer en heb Qemu geinstalleerd en hier Windows naartoe verbannen (wordt overigens zelden gebruikt).
garris
Forum fan

Bericht door garris »

JanC schreef:Ik heb NOOIT welke versie van Windows dan ook op een PC voor persoonlijk gebruik laten draaien! (Mijn allereerste computer was een Mac 512, nu heb ik een iMac G5 met 20" scherm. Mmmm.)
Lang leve de Mac. je koopt een nieuwe computer en je krijgt er een OS bij. echt fantastisch. geen gezeik met drivers, want het werkt gewoon. het OS is voor de computer ontworpen.
LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann »

garris schreef:
JanC schreef:Ik heb NOOIT welke versie van Windows dan ook op een PC voor persoonlijk gebruik laten draaien! (Mijn allereerste computer was een Mac 512, nu heb ik een iMac G5 met 20" scherm. Mmmm.)
Lang leve de Mac. je koopt een nieuwe computer en je krijgt er een OS bij. echt fantastisch. geen gezeik met drivers, want het werkt gewoon. het OS is voor de computer ontworpen.
Je betaalt er wel 2x zoveel voor, maar dat mag de pret niet drukken. ;)
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

garris schreef:
Ik ben niet zo'n voorstander van gedwongen koppelverkoop.
Don Diego
Forum fan

Bericht door Don Diego »

Ik ben begonnen met Mac en als systeem is het beter dan Windows, omdat het rechtstreeks is. Windows blijft een middel om DOS werkzaam te maken, dus ligt het er bovenop.
Het nadeel en waarom ik ben overgestapt is dat er praktisch alleen maar software voor Windows is en heel weinig voor Mac.
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
Plaats reactie