Opening creationistenmuseum

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Bart
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Bart »

collegavanerik schreef:
frans schreef:Ik dacht eerst, goed nieuws ! Dat is precies waar die creationisten thuis horen. Maar ik had weer iets te snel gelezen. :(

Mocht er in Nederland nog eens zoiets van de grond komen dan is dat natuurlijk een uitstekende bestemming voor een freethinker uitje. :twisted:
is al in Amersfoort :!:

http://www.creaton.nl/pages/expoamersfoort.php
Bezoek het educatief centrum 'The Missing Link'!
Het educatief centrum 'The Missing Link' is een unieke tentoonstelling rond het thema 'schepping of evolutie' op initiatief van de Stichting Creaton en de Evangelische Hogeschool. Het centrum bevat een multimediale presentatie van het creationisme en een collectie van fossielen.

Openingstijden
Het educatief centrum The Missing Link is in principe op de volgende openingstijden:
Woensdagmiddag: van 1.30 uur tot 17.00 uur
Zaterdagmiddag: van 10.00 uur tot 16.00 uur
Verder kan er op afspraak een reservering gemaakt worden voor het bezoek van groepen op andere tijden. Voor scholen die met één of meerdere klassen willen komen, is in overleg een speciaal programma beschikbaar bestaande uit een lezing, rondleiding en een film. Daarnaast worden er maandelijks cursussen en lezingen verzorgd (zie agenda).
Controleer altijd de actuele openingstijden op onze web-agenda. We stellen uw reserving op prijs. Bel 0343-473895 of mail naar info@creaton.nl voor een reserving.

Educatief Centrum The Missing Link
Gebouw Evangelische Hogeschool
Ingang Puntenburgerlaan 85
3812 CC Amersfoort
Ik ben erg benieuwd! Misschien dat ik zaterdag even langsga, dan ben ik toch in de buurt.
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Bart,

De entreekosten bedraagt € 5!
Wordt jij gesponserd, of ben je bereid dit bedrag zelf neer te tellen voor iets van zo weinig waarde?
Aan de andere kant, het is ook wel weer even leuk om 'kruistocht in spijkerbroek' te beleven van dit middeleeuws gedachtegoed!
En wie weet, misschien kom je Ouweneel persoonlijk nog wel tegen!
Ja, nu ik er even over na denk heeft het wel de potentie om een gedenkwaardige dag te worden :wink:

MvG, Wim.

p.s. de HCC dagen zijn duurder. Maar de kwaliteit is gegarendeerd!
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Don Diego
Forum fan

Bericht door Don Diego »

wahlers schreef:Don Diego,

Antwoord op al jouw vragen:
God's wegen zijn ondoorgrondelijk!

En zo is het maar net! :wink:

MvG, Wim.
Ja hallo. Nu ineens gaan schermen met gods wegen zijn ondoorgrondelijk. :D
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
Bart
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Bart »

wahlers schreef:Bart,

De entreekosten bedraagt € 5!
Wordt jij gesponserd, of ben je bereid dit bedrag zelf neer te tellen voor iets van zo weinig waarde?
Aan de andere kant, het is ook wel weer even leuk om 'kruistocht in spijkerbroek' te beleven van dit middeleeuws gedachtegoed!
En wie weet, misschien kom je Ouweneel persoonlijk nog wel tegen!
Ja, nu ik er even over na denk heeft het wel de potentie om een gedenkwaardige dag te worden :wink:

MvG, Wim.

p.s. de HCC dagen zijn duurder. Maar de kwaliteit is gegarendeerd!
Ik weet het, het is moeilijk om die mensen geld te geven. Mijn nieuwsgierigheid is echter zo groot dat ik het waarschijnlijk toch niet kan laten.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Wat te denken van een variant op scambaiting (zie hier)? Ernaartoe gaan en je voordoen als een dwalende gelovige die moeite heeft om alles te begrijpen? Of steeds iets vervelender en moeilijker vragen gaan stellen? Strikt genomen kent iedereen die zich in deze materie heeft verdiept de argumenten van de creationisten net zo goed (zo niet beter) dan de creationisten zelf.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Bart
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Bart »

Ik heb even gebeld naar het Nederlandse ‘creationistisch museum’. Het blijkt te gaan over een tentoonstelling die al een tijdje geleden afgesloten is, maar dat hadden ze nog niet op de site aangepast. Blijkbaar is er zoveel interesse dat ze daar nu pas achter komen :roll: . Dat is weer positief. Helaas geen bezoek aan onze eigen creationisten dus. Over een tijd zal er weer en nieuwe tentoonstelling komen, dan pas weer een nieuwe kans dus.
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Don Diego schreef:Hoe verklaren zij de overblijfselen van vele miljoenen jaren oude dinosauriërs?
In Amerika zal zo´n museum best aan slaan met hun uitgebreide biblebelt en vele TV dominees die binnen lopen door het geld dat ze van de armen en dommen binnenhalen.
In dat museum zou je dan dus moeten zien hoe ene Adam 6000 jaar geleden in zijn blote nakie rondloopt, maar om niet te shockeren hangen ze er dan toch maar een vijgenblad voor. :lol: :lol: :lol: Misschien was Adam dan een vroeglid van een naturisten vereniging.
Maar waren er 6000 jaar geleden al niet hele beschavingen op de wereld?

Wat ook zo vreemd is dat er twee zonen kwamen waarvan de één de ander dood sloeg en toen waren er ineens hele families voor het nageslacht?
Vreemde mensen die fundamentalisten.
6000 jaar terug was de agrarische revolutie al geweest.....
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Marcus Scaurus
Forum fan

Bericht door Marcus Scaurus »

Don Diego schreef:Hoe verklaren zij de overblijfselen van vele miljoenen jaren oude dinosauriërs?
Creationisten willen maar al te graag bewijzen (lees: geloven) dat de dino's tegelijkertijd met de mens hebben bestaan in het Hof van Eden en dat ze a) door de zondvloed weggevaagd zijn of b) mee in de Ark genomen zijn, maar in de duizenden jaren daarna langzaam uitgeroeid zijn door mensen (hierin geloofd Kent Hovind).
Don Diego schreef: Maar waren er 6000 jaar geleden al niet hele beschavingen op de wereld?
Landbouw kwam rond die tijd in zwang, echte beschavingen kwamen rond 3000 v.Chr. Volgens de fundamentalistische christenen was er landbouw vanaf de eerste jaren: Kain was er een landbouwer. Dit is onverenigbaar met de wetenschap, die zegt en bewijst dat de mens eerst jager-verzamelaar is geweest. Maar ach, Gods wegen zijn nou eenmaal ondoorgrondelijk.
All men by nature desire knowledge - Aristoteles
frans
Forum fan

Bericht door frans »

Bart Klink schreef:Ik heb even gebeld naar het Nederlandse ‘creationistisch museum’. Het blijkt te gaan over een tentoonstelling die al een tijdje geleden afgesloten is, maar dat hadden ze nog niet op de site aangepast. Blijkbaar is er zoveel interesse dat ze daar nu pas achter komen :roll: . Dat is weer positief. Helaas geen bezoek aan onze eigen creationisten dus. Over een tijd zal er weer en nieuwe tentoonstelling komen, dan pas weer een nieuwe kans dus.
Bestaat de heilig land stichting eigenlijk nog? Die hadden toch ook een relipark of was dat nu net niet creationistisch ingesteld.
frans
Forum fan

Re: Opening creationistenmuseum

Bericht door frans »

Bart Klink schreef: Is dat echt zo? Wat een achterlijk gedoe! Alsof je de huidige natuur los kunt zien van de natuur uit het verleden. Jammer dat Naturalis, dat overigens een prachtige collectie heeft, hier aan meewerkt. Des te erger is het omdat op deze manier kinderen fundamentele biologische kennis wordt achtergehouden.
Op de site van naturalis staat de cursus beschreven.
Uit de beschrijving van Naturalis haal ik niet echt dat hier het creationisme gepromoot wordt. Er wordt de kinderen wel enige uitleg gegeven over wetenschap en evolutie theorie. Bij de cursus wordt nadrukkelijk ingespeeld op hun gristelijke opvoeding.

Als we afgaan op gristelijke reacties op dit en andere fora is een beetje basiskennis niet verkeerd, en in de gigantische collectie van naturalis zou het wel eens kunnen dat die kids aan het denken gezet worden. Alleen maar positief dus. Dit lijkt mij gelijk de achileshiel van de cursus, want als de cursus gegeven wordt zoals ik hier veronderstel dan zal geen gristelijke school haar lammetjes zo het hol van de leeuw insturen. :D
Ik ben dus wel benieuwd naar het aantal scholen dat hier aan meewerkt. Anderszijds kan het natuurlijk ook een project zijn wat naturalis vanuit de politiek enigszins opgedrongen is (met allerlei vervelende eisen aan subsidies ed).

groet,

Frans
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

frans schreef:Op de site van naturalis staat de cursus beschreven.
Uit de beschrijving van Naturalis haal ik niet echt dat hier het creationisme gepromoot wordt. Er wordt de kinderen wel enige uitleg gegeven over wetenschap en evolutie theorie. Bij de cursus wordt nadrukkelijk ingespeeld op hun gristelijke opvoeding.
...
Dit lijkt mij gelijk de achileshiel van de cursus, want als de cursus gegeven wordt zoals ik hier veronderstel dan zal geen gristelijke school haar lammetjes zo het hol van de leeuw insturen.
Een vriend die bij Naturalis werkt vertelde me dat speciaal voor gristelijke groepjes het deel met prehistorische botten en skeletten wordt overgeslagen. Of dit ook op deze cursus sloeg neem ik aan, maar ik zal het voor de zekerheid eens navragen.

Groetjes,

Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]
frans
Forum fan

Bericht door frans »

Baruch schreef:Een vriend die bij Naturalis werkt vertelde me dat speciaal voor gristelijke groepjes het deel met prehistorische botten en skeletten wordt overgeslagen. Of dit ook op deze cursus sloeg neem ik aan, maar ik zal het voor de zekerheid eens navragen.

Groetjes,

Baruch
Ik ben wel benieuwd, en hoor graag hoe het zit. Ben ook wel benieuwd hoeveel scholen die cursus nu eigenlijk volgen, en wat de gedachte van naturalis achter deze cursus nu eigenlijk is.

Wat betreft het vermijden van de fossielen. Als ik mij goed herinner zie je een deel van die skeletten toch wel als je door het museum loopt. De nek van dat brontosaurus skelet en dat mammoet skelet zijn volgens mij gewoon van bovenaf te zien. Juist dat soort fossielen prikkelt de interesse en fantasie van kinderen. En het hele museum ademt nu eenmaal de evolutie en een oude aarde uit. Wil je de kinderen dat onthouden dan moet je ze in wezen niet verder binnen laten dan het restaurant.

Los daarvan. Wat verboden is, is meestal ook het lekkerst. Het lijkt me daarom sterk dat je niet de nieuwsgierigheid van minstens een deel van de leerlingen opwekt. Ik denk daarom dat een dergelijk aangepast programma zinvol is om kinderen op een indirecte manier met evolutie en uberhaupt wetenschap in aanraking te brengen. Dit uiteraard op voorwaarde dat er hen tijdens de cursus geen onjuistheden over wetenschap en evolutie verteld worden.

groeten,

Frans
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Bart Klink schreef:Ik heb even gebeld naar het Nederlandse ‘creationistisch museum’. Het blijkt te gaan over een tentoonstelling die al een tijdje geleden afgesloten is, maar dat hadden ze nog niet op de site aangepast. Blijkbaar is er zoveel interesse dat ze daar nu pas achter komen :roll: . Dat is weer positief. Helaas geen bezoek aan onze eigen creationisten dus. Over een tijd zal er weer en nieuwe tentoonstelling komen, dan pas weer een nieuwe kans dus.
Bummer! :cry: :wink:
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Baruch schreef:
frans schreef:Op de site van naturalis staat de cursus beschreven.
...
Dit lijkt mij gelijk de achileshiel van de cursus, want als de cursus gegeven wordt zoals ik hier veronderstel dan zal geen gristelijke school haar lammetjes zo het hol van de leeuw insturen.
Een vriend die bij Naturalis werkt vertelde me dat speciaal voor gristelijke groepjes het deel met prehistorische botten en skeletten wordt overgeslagen. Of dit ook op deze cursus sloeg neem ik aan, maar ik zal het voor de zekerheid eens navragen.

Groetjes,

Baruch
En de les is als volgt:

• Afbeelding
Tot meerdere eer en glorie van God en een betere wetenschappelijke kennis van Gods lammetjes (de kindertjes!).

MvG, Wim.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Toch wel hilarisch dat je een 'waarheid' moet beschermen door kinderen weg te houden bij bewijzen dat die 'waarheid' wel eens niet waar zou kunnen zijn. Dat geeft het wankele van die waarheid en de basis hiervan des te duidelijker aan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie