Achtelijke cultuur
Moderator: Moderators
- MOODY BLUE
- Diehard
Het relativeren van de/mijn eigen cultuur heb ik bewust gepraktizeerd vanaf 1970 tot 2001.
Voor mijzelf geldt dat ik niet de ene cultuur beter vindt dan de andere, maar wel vind ik dat mijn eigen cultuur in mijn eigen land niet hoeft te buigen voor een geïmporteerde cultuur.
De linkse 'kerk' wil graag dat hier een mengelmoes van allerlei culturen omgevormd wordt tot één multiculti cultuur, en dat wens ik zelf niet mee te maken, daar ik weet dat de hardste schreeuwers dan de dienst gaan uitmaken.
De ervaring leert dat dat dan vaak 'de bevlogenen' van religie's en/of ideologieën zijn.
Voor mijzelf geldt dat ik niet de ene cultuur beter vindt dan de andere, maar wel vind ik dat mijn eigen cultuur in mijn eigen land niet hoeft te buigen voor een geïmporteerde cultuur.
De linkse 'kerk' wil graag dat hier een mengelmoes van allerlei culturen omgevormd wordt tot één multiculti cultuur, en dat wens ik zelf niet mee te maken, daar ik weet dat de hardste schreeuwers dan de dienst gaan uitmaken.
De ervaring leert dat dat dan vaak 'de bevlogenen' van religie's en/of ideologieën zijn.

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.
Ik ben het met je eens Moody Bleu, maar het is ook vaak in dit land zo dat men achteraf pas van zijn fouten leert, en meestal is dat wat laat. En ook vaak niet vooruit kan kijken, dus op de lange termijn, je moet tenslotte nu kiezers trekken he, en dat doe je niet zo met vervelende maatregelen. Pappen en nathouden is vaak de regel. Tot er geen weg terug meer is. Hopelijk gaan de ogen iets eerder open deze keer.
Groet,
Kitty
Groet,
Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Cultuurrelativisme hoeft op zich niet slecht te zijn, maar het wordt gevaarlijk als men alleen de eigen cultuur gaat relativeren, en vreemde culturen uit verweggistan gaat idealiseren. Ons 'decadente' westen, versus het 'wijze/spirituele' oosten; wij verdorven europeanen versus Rousseau's 'noble wildman' (ik denk dat Rousseau nooit een koppensneller heeft ontmoet.)
Vriendelijke groet.
Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
- MOODY BLUE
- Diehard
PRECIES, DAT BEDOEL IK MAARDevious schreef:Cultuurrelativisme hoeft op zich niet slecht te zijn, maar het wordt gevaarlijk als men alleen de eigen cultuur gaat relativeren, en vreemde culturen uit verweggistan gaat idealiseren. Ons 'decadente' westen, versus het 'wijze/spirituele' oosten; wij verdorven europeanen versus Rousseau's 'noble wildman' (ik denk dat Rousseau nooit een koppensneller heeft ontmoet.)
Vriendelijke groet.

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.
ik sluit me hier bij aan
het echte probleem was altijd dat den haag ver weg staat van de gewone mensen
het is bekend dat je gauw datgene idealiseert wat anders is, en wat ver weg is
dat heeft z'n charme
maar in de liefde wordt ook steeds die fout gemaakt: verwachtingspatronen, waardoor een beeld onstaat dat afwijkt van de werkelijkheid
liefde houdt toch op z'n minst in de wil om elkaar te leren kennen
en dat blijft vaak achterwege omdat men vaak de voorkeur geeft aan het zich vastklemmen aan geidealiseerde verwachtingspatronen
waar liefde je boven jezelf uit doet stijgen zijn dit soort verwachtingspatronen en geidealiseerde beelden niets dan escapisme
het echte probleem was altijd dat den haag ver weg staat van de gewone mensen
het is bekend dat je gauw datgene idealiseert wat anders is, en wat ver weg is
dat heeft z'n charme
maar in de liefde wordt ook steeds die fout gemaakt: verwachtingspatronen, waardoor een beeld onstaat dat afwijkt van de werkelijkheid
liefde houdt toch op z'n minst in de wil om elkaar te leren kennen
en dat blijft vaak achterwege omdat men vaak de voorkeur geeft aan het zich vastklemmen aan geidealiseerde verwachtingspatronen
waar liefde je boven jezelf uit doet stijgen zijn dit soort verwachtingspatronen en geidealiseerde beelden niets dan escapisme
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
1.-datgene idealiseert wat anders is, en wat ver weg is
a)Idealen zijn voorstellingen van gewenste dingen zoals ze zouden moeten zijn en die men niet werkelijk kent (of ze nu ver weg of dichtbij zijn doet niets ter zake )of waarvan je zelfs niet weet of ze bestaan ....
b) Wat jj bedoelt zijn projecties van wensen en van "werkelijkheden "die ons zijn "verteld " en/of schuilen als motiverende gegevens en programma's in onze evolutionaire mentale en gedrags-uitrusting ....
c) en die we nog niet hebben gevonden of gerealiseerd , maar gemakshalve( omdat we ze niet willen opgegeven ) in verre streken of andere tijden ( of zelfs in het onzichtbare en het hiernamaals aanwezig ) veronderstellen als zijnde daar(misschien) aanwezig
In de liefde en de oorlog zijn geen regels ...in de liefde wordt ook steeds die fout gemaakt
Je vind of verliest , of je wint of je verliest ....punt
de fout is --> dat je het opgeeft
.De rest is broodje aap ....
Liefde of haat is het gevolg van elkaar ( op zin minst initieel visueel of oppervlakkig )kennen ... niet omgekeerd ...liefde houdt toch op z'n minst in de wil om elkaar te leren kennen
Verliefd zijn op de liefde is een onnuttig ideaal : een gegeven ; typisch voor diegenen die -geen echte tastbare liefde kennen of ooit kunnen kennen ....
Liefde ruikt , smaakt ,is tastbaar en is gericht op bestaande dingen van vlees en bloed ....
Het kan ook overgaan .... (wat velen dan weer NIET willen accepteren in hun "ideaal beeld "of "verwachtingspatroon " ervan )
zie 1c)de voorkeur geeft aan het zich vastklemmen aan geidealiseerde verwachtingspatronen
zich vastklemmen betekent zijn streefdoelen / idealen niet zomaar opgegeven omdat je de" echte " liefde nog niet hebt gevonden ...waar liefde je boven jezelf uit doet stijgen zijn dit soort verwachtingspatronen en geidealiseerde beelden niets dan escapisme
Het betekent NIET de voowaarde om door middel van de reeds aanwezige " ware " liefde" die strevingen te overstijgen , om de doodeenvoudige reden dat je die strevingen vanzelf verliest als je de "ware "liefde bereikt en/of kent , ondervind .... of je kan verlangen( en streven ) naar datgene wat je, je ervan herinnerd te herhalen ...
Je vind gewoon de liefde omdat je het niet opgeeft ernaar te zoeken ...
Wanneer je echter bllijft zoeken naar een soort "onmogelijke soort geidealiseerde nooit eindigende "liefde "( van horen zeggen of waarop JIJ meent zomaar recht te hebben of omdat het je is beloofd ) zijn het misschien wel escapismen ( maar volgens mij vooral egoismen die leiden tot frustraties ) ...
Wat is dat toch met al die religieuze monotheisten en hun verkrampte en gefrustreerde kijk op de " liefde " ?
Ga verdomme eens bij een sexuoloog als je het niet meer weet en stop aub eens eventjes met het leven te degraderen en /of in te vullen met verachtings-patronen
Probeer eens te leven ipv van al die puberale , futiele en onzinnge "idealen "te blijven aanhangen .....
GET REAL , BEFORE IT IS TOO LATE ....
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
verwachtingspatronenpardon, verachtingspatronen???
heb je wel begrepen wat ik heb geschreven???
Wat heb ik dan niet begrepen van uw triviaal geblaat ... ?
moet jij zelf maar weten ......en ik geen behoefte aan sexuologen
is jouw handelsmerk...je hoeft maar je motto onderaan te lezen om dat te weten ...domme opmerking
Ni dieu , Ni maitre
aan tsjok45,
jouw vreemde opmerking over sexuologen getuigt ervan dat je totaal niets hebt begrepen van wat ik duidelijk heb willen maken
jij reageert associatief op zinsneden zonder het verband te begrijpen
gelukkig hab d je het nog net op tijd in de gaten
en dan nog iets: iedereen heeft recht op liefde
jouw operking dat ik meen daarop alleenrecht te hebben o.i.d. is weer behoorlijk suuggestief
groet,
mustafa
jouw vreemde opmerking over sexuologen getuigt ervan dat je totaal niets hebt begrepen van wat ik duidelijk heb willen maken
jij reageert associatief op zinsneden zonder het verband te begrijpen
en inderdaad, dit is het enige wat ik echt bedoeldeWanneer je echter bllijft zoeken naar een soort "onmogelijke soort geidealiseerde nooit eindigende "liefde "( van horen zeggen of waarop JIJ meent zomaar recht te hebben of omdat het je is beloofd ) zijn het misschien wel escapismen ( maar volgens mij vooral egoismen die leiden tot frustraties ) ...
gelukkig hab d je het nog net op tijd in de gaten
en dan nog iets: iedereen heeft recht op liefde
jouw operking dat ik meen daarop alleenrecht te hebben o.i.d. is weer behoorlijk suuggestief
groet,
mustafa
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
Daar heb je gelijk in ......jij reageert associatief op zinsneden zonder het verband te begrijpen
maar ik zie andere verbanden dan diegenen die jij wilt of legt ?
OKen inderdaad, dit is het enige wat ik echt bedoelde
ja en dat doe je , door dat recht te eren van diegenen die je lief hebt en bijvoorbeeld je geliefde minstens te helpen in de moeilijkste momenten op haar/zijn levensloop ipv ze/hem te laten vertrekken om het alleen op te lossen ....en dan nog iets: iedereen heeft recht op liefde
Dat is geen ideaal , maar een bewijs en de plicht van de liefde ...
Ja hoor ,jouw operking dat ik meen daarop alleenrecht te hebben o.i.d. is weer behoorlijk suuggestief
Noem het gerust een soort provocatie ... Ik wil namelijk graag verder met deze gesprekken , omdat ik je interesssant genoeg blijf vinden ...of moet ik jou misschien negeren ? .....
P.S.
Het enige waar ik me hier aan erger is dat je overal jouw soort begrip van
"ontsmette vergeestelijkte liefde " tracht binnen te smokkelen ...
."Onbekend is onbemind " is ( voor mij ) een ware uitspraak die niet meteen naast de bewering kan staan dat " je iemand ( of iets ) zult lief hebben wanneer je die iemand leert kennen " hoe wervend of hoe voortdurend herhalend die persoon ( of die cultuur ) ook blijft beweren het waard te zijn ....
Bijvoorbeeld ;
Dat we de islam (of een andere soort godsdienst/cultuur ) meer zullen liefhebben wanneer we die cultuur beter leren kennen( wordt ons verzekerd ) ... is NIET evident ....
Ik vind ook uw vergelijking van "geprojecteerde idealen in tijd en geografische ruimte " met de " fouten die men maakt in de liefde " een misplaatste en gratuite poging die ik heb begrepen als een zoveelste inleiding op een nog te volgen preek over uw antroposofisch (?) - achtige versie van de vredelievendste aller godsdiensten ..... vandaar deze stok in uw wielen
Capish ?
Ni dieu , Ni maitre
toch begrijp je ergernis nog niet helemaal
liefde is groter dan jezelf
en het maken van fouten staat gelijk aan het nog niet goed beantwoorden aan liefde
en wat is er op tegen om liefde als ideaal te zien?
maar wel om te worden verwezenlijkt natuurlijk
en de mogelijkheid daartoe maakt zich kenbaar als het klikt tussen mensen
want dat zegt je dat het kan
ik heb overigens geen bezwaar tegen provocatie, want dat doe ik ook
is wel riskant heb ik intussen wel gemerkt
liefde is groter dan jezelf
en het maken van fouten staat gelijk aan het nog niet goed beantwoorden aan liefde
maar wel om te worden verwezenlijkt natuurlijk
en de mogelijkheid daartoe maakt zich kenbaar als het klikt tussen mensen
want dat zegt je dat het kan
ik heb overigens geen bezwaar tegen provocatie, want dat doe ik ook
is wel riskant heb ik intussen wel gemerkt
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
Ach, mustafa ....liefde is groter dan jezelf
Liefde is groot omdat het , het produkt (of een uitdrukkingsmiddel/gedrag) is van " grote mensen "
Bovendien is Liefde gewoon AARDS ....
Het overkomt je
.... (en sommigen overkomt het nooit ).... en het stuurt je vervolgens ;als het " klikt "
Dat is ingebouwd in de meeste mensen ./ niet bedacht , noch gepland ...noch ge-kontroleerd ....
Idealen zijn slechts sublimaties van een "motiverend verlangen"..... hoogstens rationaliserende planmakerij ( --> het kan zelfs leiden tot een bepaalde vorm van "ge-arrangeer" )
Liefde is geen koude schotel ....
"Ge-idealiseeerde" of" ideale liefde" is noch een standaard noch een toetsteen noch een vervangmiddel voor hetgeen wat daadwerkelijk wordt en kan worden beleefd ....
"Achterlijke culturen" ( om terug te keren naar het onderwerp )zijn , volgens mij , onder meer subculturen die de biologische basis van het mens-zijn bijven ontkennen op allerlei manipulerende en parasitaire manieren , ten voordele van hun "idealiseringen " en de sociale positie /status of rang in de pikorde van diegenen die er opportunistisch gebruik van kunnen maken en omwille van de verspreiding en overleving van de "onderbouwende ideeen" in die deelculturen ....
Maar goed , laat ik dit tussendoortje hier maar afsluiten ....
Ni dieu , Ni maitre
liefde is verheffend
het gevoel te kunnen vliegen, en dat noem jij aards???
maar je hebt in zoverre gelijk: liefde grijpt aan op het aardse, wil zich fysiek uiten, vruchten laten zien, maar liefde doorbreekt grenzen, wil eenwording, en wil transformeren, verfijnen, vergeestelijken ...
de zon is een hemellichaam waar dit proces al heel ver is
het s.g. van de zon is dan ook vele malen geringer dan dat van de aarde
je opmerkingen over achterlijke culturen gaat inderdaad wel op voor eeuwenlang christendom
het gevoel te kunnen vliegen, en dat noem jij aards???
maar je hebt in zoverre gelijk: liefde grijpt aan op het aardse, wil zich fysiek uiten, vruchten laten zien, maar liefde doorbreekt grenzen, wil eenwording, en wil transformeren, verfijnen, vergeestelijken ...
de zon is een hemellichaam waar dit proces al heel ver is
het s.g. van de zon is dan ook vele malen geringer dan dat van de aarde
je opmerkingen over achterlijke culturen gaat inderdaad wel op voor eeuwenlang christendom
Laatst gewijzigd door mustafa op 01 okt 2006 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
En óók voor eeuwenlange gewelddadige islamitische expansie.mustafa schreef:je opmerkingen over achterlijke culturen gaat inderdaad wel op voor eeuwenlang christendom
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)