Carla schreef:
Goed. Ik heb enigszins de tijd nodig gehad om uit de shock te raken waar ik in verkeerd was na deze opmerking.
Je baseert dus het begrip 'ervaringsdeskundige op het gebied van stemmen in het hoofd van Socrates' op het feit dat je ze zelf gehoord hebt én dat mensen zich kunnen inbeelden hoe het moet voelen om aan een kruis genageld te worden. Zeg ik het zo goed?
EDIT: Ik erger me behoorlijk aan mensen die Wikepedia als bron aanhalen. Beseffen jullie je dat die artikelen door de eerste de beste JL geschreven kunnen zijn?
Nou als je echt geshockeerd was door mijn opmerking, begrijp je denkelijk niet
waarom sommige mensen zich heel sterk met een historische persoon indentificeren
Deze indentificatie kan zelfs de normaal gesproken geslachtelijke lichamelijke realteit
op de achtergrond plaatsen. Zo zijn er b.v. vrouwen die zich ook met Jezus identificeren.
Vrouwen identificeren zich in onze cultuur vaker met een van de beide Maria's.
Jezus moeder en die andere Maria Magdalena.
Ik zei het al in een andere posting dat b.v. ook Nietzsche zich met Jezus identificeerde.
Iemand waarvan je dat niet zo zou denken.
Het gaat dan in laatste instantie over de inbeelding hoe het is om aan het kruis genageld te
worden. Het is een herkenning tussen gebeurtenissen in het leven van Jezus, die ook anders was, bijzondere gaven had, niet door de massa begrepen werd en gebeurtenissen in de eigen biografie...... Wouter Kusters ( winnaar Socratesprijs )
drukte het in zijn bekroond boek " pure waanzin " zo uit ;
" Voor zgn. psychotische mensen valt de tijd weg, historische gebeurtenissen uit
het verleden worden in het hier en nu ervaren/beleefd.... "
http://www.nieuwezijds.nl/frame.php?url ... 22065.html
Daarom zul je schat ik op elke gesloten afdeling mensen aantreffen die zich
denken/voelen/beleven als Jezus, Maria, Johannes de Doper, de duivel, etc....
Ik erger me niet over de wikipedia. Ik ben voorstander van het " Linux-principe ".
Vrije kennis die door iedereen geschreven en geediteerd kan worden.
De kracht van het collectief.