De AI personages zijn onder ons

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: De AI personages zijn onder ons

Bericht door Maria »

Maria schreef: 07 aug 2025 09:22 Het is zelfs sterker.
Door het gebruik van AI blijkt de mens onzekerder en minder sociaal vaardig te worden in real life.
NB
Net als bij het veelvuldig gebruik van whatsapp trouwens, maar dat heeft mi. toch een andere reden.

Het nieuwste wat ik merkte afgelopen week.
Nu lees ik:
Kun je Meta AI uit WhatsApp verwijderen?
Je hebt het waarschijnlijk al gezien op WhatsApp: Meta AI is gearriveerd. Bij steeds meer mensen popt deze AI-chatbot op met een eigen gesprek. Maar, wat als je helemaal geen kunstmatige intelligentie wil gebruiken, of die van specifiek Meta niet?
Een kwalijke zaak, die de chat verslavingen zelfs zal aanwakkeren.
Nog een groter gevaar voor het misvormen of zelfs verlies van sociale vaardigheden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Maria schreef: 07 aug 2025 09:40
Maria schreef: 07 aug 2025 09:22 Het is zelfs sterker.
Door het gebruik van AI blijkt de mens onzekerder en minder sociaal vaardig te worden in real life.
NB
Net als bij het veelvuldig gebruik van whatsapp trouwens, maar dat heeft mi. toch een andere reden.

Het nieuwste wat ik merkte afgelopen week.
Nu lees ik:
Kun je Meta AI uit WhatsApp verwijderen?
Je hebt het waarschijnlijk al gezien op WhatsApp: Meta AI is gearriveerd. Bij steeds meer mensen popt deze AI-chatbot op met een eigen gesprek. Maar, wat als je helemaal geen kunstmatige intelligentie wil gebruiken, of die van specifiek Meta niet?
Een kwalijke zaak, die de chat verslavingen zelfs zal aanwakkeren.
Nog een groter gevaar voor het misvormen of zelfs verlies van sociale vaardigheden.
Wat ik kwalijker vind is AI-personages die geprogrammeerd zijn om zich voor te doen als gewone personages, en die een politieke agenda hebben. Maar dat is een complottheorie natuurlijk…
Misschien…
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 aug 2025 09:21
Maria schreef: 06 aug 2025 19:49
Leon schreef: 06 aug 2025 10:54 Ik verdenk sommige deelnemers ervan AI personages te zijn. Een waarschuwing voor anderen: Als U eindeloos aan de praat gehouden wordt en gevoed wordt met gevoelens van frustratie door de deelnemers, bedenk dan dat ze AI-personages kunnen zijn, geprogrammeerd op een bepaalde manier, zonder gevoel of geweten. Dan kunt u zich tijd en moeite, en frustratie, besparen.
Ik verdenk eerder personen, die voorheen in een niet zo perfecte dictie schreven en plotseling een cusrsus schrijfvaardigheid gehad lijken te hebben. Inclusief het opsommen van punten en ook plotseling in alinea's schrijven, daar waar ik dat eerder niet zag.
Maar natuurlijk leert men ook aldoende.
Oefening baart kunst.
Mensen, die ons eindeloos aan de praat lijken te willen houden, inclusief de vele herhalingen, lukt dat mi. ook zonder AI hulp.
Daar ga ik in mee.
Probleem is echter hoe toont men het aan?

Misschien kunnen we AI een tekstanalyse laten doen?
Dan bestrijden we vuur met vuur!! :lol: :lol:
Heel juist. Ik ben er voor.
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 aug 2025 09:28
dikkemick schreef: 07 aug 2025 09:21 Ik snap je punt en we kijken allen door de gekleurde bril. En dit forum zou het medium moeten zijn om die bril af te kunnen zetten.
Ik geef toe: ik heb daar de grootste moeite mee.
Ik heb daar zo mijn eigen ideeën over.
Een forum moet iets bewaren van een mondelinge discussie.
Daarin is weinig plaats voor verwijzingen naar het internet of AI teksten.

PS.
Door de eis dat men een internet bron moet geven heeft men de deur voor AI wagenwijd open gezet.
Ik prefereer ook een persoonlijke gedachtenwisseling en discussie.
Echter waarom zou ik iemand geloven en serieus nemen als hetgeen beweerd wordt niet aangetoond wordt of kan worden?
Dan is de bron wsl: "Heb ik ooit geleerd, gelezen of gehoord",
Maar evengoed een combinatie zijn van gegevens, samengesteld door het eigen brein van de schrijver ervan.
Het eigen persoonlijk geproduceerde "AI" zeg maar.
Echter met nog minder mogelijkheid om terug te gaan naar de bron ervan.

Zolang men AI als naslagwerk gebruikt voor een bepaald onderwerp en vandaar naar de bronnen waar het om gaat, is het eigenlijk geen punt.
Zelfs heel leerzaam.
Maar bedenk: Vaak ook van het caliber: Ooit ergens gelezen.
De eerste bron daarvan en of die betrouwbaar is, daar gaat het om.
Maar als dat ook al teveel moeite is, dan houdt het op als argument voor in een discussie.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Leon schreef: 07 aug 2025 09:47 Wat ik kwalijker vind is AI-personages die geprogrammeerd zijn om zich voor te doen als gewone personages, en die een politieke agenda hebben. Maar dat is een complottheorie natuurlijk…
Inderdaad.
Niet alleen theorie vrees ik.
Dat is meteen reden om AI niet te gebruiken als geloofwaardige achtergond info.
Maar altijd verder te zoeken naar de bronnen ervan.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 07 aug 2025 10:07
Leon schreef: 07 aug 2025 09:47 Wat ik kwalijker vind is AI-personages die geprogrammeerd zijn om zich voor te doen als gewone personages, en die een politieke agenda hebben. Maar dat is een complottheorie natuurlijk…
Inderdaad.
Je kunt je AI-tools vragen om de bronnen te noemen.

Het grote nut van AI zit 'm naar mijn idee in het feit, dat het veel meer 'ziet' in de hopen irrelevante info die je vaak
terugkrijgt als je wat zoekt. En op vrijwel alle terrein. En combineren kan het ook.
Maar ik vind dat je het wel een beetje ethisch moet gebruiken. En ik twijfel daar wel eens aan als ik sommige posts lees.
Als posts een beetje heel erg onmenselijk worden bv..

AI gebruiken als een of andere vorm van trollen, agent, bot of zie maar is abject op een serieus forum, maar helaas..
niet iedereen voelt dat zo. En wat doe je eraan? :roll:
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Gerard R. schreef: 07 aug 2025 10:27
Inderdaad.

Het grote nut van AI zit 'm naar mijn idee in het feit, dat het veel meer 'ziet' in de hopen irrelevante info die je vaak
terugkrijgt als je wat zoekt. En op vrijwel alle terrein. En combineren kan het ook.
Maar ik vind dat je het wel een beetje ethisch moet gebruiken. En ik twijfel daar wel eens aan als ik sommige posts lees.

AI gebruiken als een of andere vorm van trollen, agent, bot of zie maar is abject op een serieus forum, maar helaas..
Bij vermoedens negeren en niet op ingaan. Dat is toch het enige, maar zo lastig want het bloed wordt onder je nagels weggehaald.
Misschien…
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Inderdaad.
Klopt.
Maar geef dan die eigenlijke bron aan op FT.

Btw.
Verwijzen naar AI, bijv. chatgpt, kan niet als je niet eerst inlogt en dan het gesprek download om het daarna hier te plaatsen.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 07 aug 2025 10:52
Inderdaad.
Klopt.
Maar geef dan die eigenlijke bron aan op FT.

Btw.
Verwijzen naar AI, bijv. chatgpt, kan niet als je niet eerst inlogt en dan het gesprek download om het daarna hier te plaatsen.
Inderdaad. Best een goede regel om hier duidelijk en open te zijn met 'bronnen'.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Leon schreef: 07 aug 2025 10:45
Gerard R. schreef: 07 aug 2025 10:27 Maar ik vind dat je het wel een beetje ethisch moet gebruiken. En ik twijfel daar wel eens aan als ik sommige posts lees.

Bij vermoedens negeren en niet op ingaan.
Maar vermoedens zijn zo subjectief. 8*)
Dat is toch het enige, maar zo lastig want het bloed wordt onder je nagels weggehaald.
Ook buiten het onderwerp van een vermoede AI-trol.
Mensen schrijven in het heetst van strijd soms meer dan ze later zouden doen, als ze eerst tot 10 tellen.
Ook het steeds weer in herhaling vallen vind ik knap irritant.
Je zou willen reageren, maar dat zou ook alleen weer een herhaling zijn.
Dat soort discussies kun je dan beter laten, dan er steeds weer voor de zoveelste keer op ingaan.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Maria schreef: 07 aug 2025 11:35
Leon schreef: 07 aug 2025 10:45
Gerard R. schreef: 07 aug 2025 10:27 Maar ik vind dat je het wel een beetje ethisch moet gebruiken. En ik twijfel daar wel eens aan als ik sommige posts lees.

Bij vermoedens negeren en niet op ingaan.
Maar vermoedens zijn zo subjectief. 8*)
Dat is toch het enige, maar zo lastig want het bloed wordt onder je nagels weggehaald.
Ook buiten het onderwerp van een vermoede AI-trol.
Mensen schrijven in het heetst van strijd soms meer dan ze later zouden doen, als ze eerst tot 10 tellen.
Ook het steeds weer in herhaling vallen vind ik knap irritant.
Je zou willen reageren, maar dat zou ook alleen weer een herhaling zijn.
Dat soort discussies kun je dan beter laten, dan er steeds weer voor de zoveelste keer op ingaan.
Het is sowieso bijzonder dat fora zoveel “flat characters” en geen “round characters” kennen. Het lijkt wel alsof op een forum rondhangen een excuus is om zo eendimensionaal mogelijk te zijn.
Misschien…
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Leon schreef: 07 aug 2025 11:42 Het is sowieso bijzonder dat fora zoveel “flat characters” en geen “round characters” kennen. Het lijkt wel alsof op een forum rondhangen een excuus is om zo eendimensionaal mogelijk te zijn.
Ik kende deze termen nog niet, dus opgezocht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Flat_char ... _character

Ik denk niet, dat je echte personen kunt vergelijken met bedachte personages/karakters uit fictie.
De meeste mensen, die hier lid worden, doen dat vanwege een specifieke interesse.
Voor andere interesses zoeken zij een andere internet omgeving.
Soms blijken bijkomende onderwerpen ook in de interesse sfeer te passen en destilleert het zich uit, als er geen andere hot-topics van actuele aard zijn.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Maria schreef: 07 aug 2025 12:47 Ik denk niet, dat je echte personen kunt vergelijken met bedachte personages/karakters uit fictie.
Het is in ieder geval niet zo raadzaam.

Wel is het zo dat bedacht figuren door schrijvers soms gebaseerd op mensen die de schrijver kende uit zijn omgeving.
Ze zijn dan best wel menselijk en er kunnen soms mensen zijn die wat op ze lijken.

\ps.
Een aantal figuren uit Dane Dare (SF) waren gebaseerd op personen die de schrijver persoonlijk kende.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

ik gebruik Ai dagelijks, tijdens het schrijven van software code.
ik zoek niet eerst meer op hoe het beste de code te schijven, ik vraag het aan AI en neem over wat ik nuttig vind.
Dat gaat pakken sneller dan te googelen.

't Is wel zo dat voor een beginnende ontwikkelaar dit misschien niet zo postitief is maar ik hoef geen fancy code
meer te schrijven, ben bijna op pensioen en heb alles al wel eens zien passeren.

Ook als ik andere zaken opvraag (over mijn niet professionele interesses) vind ik het gewoon geweldig.
de snelheid waarmee je nu iets gevonden hebt/opgelost krijgt is ongelooflijk.
Ik neem wel NIETS klakkeloos aan/over van onze ai en bekijk alles sceptisch.
en double check als ik het niet vertrouw of zoek verder op de concepten die de ai me aanreikt.
en dat gaat prima.

waar het naar toe gaat, weet ik ook niet. ik vind het een prima tool zoals het nu is maar
ik ben wel niet zeker of we niet beter ermee zouden stoppen waar we nu geraakt zijn.
alhoewel dat stoppen niet zal gebeuren, dat krijg je niet voor elkaar.....

dus het is dubbel. uiteindelijk zouden we het beter niet hebben (naar de toekomst toe) maar nu vind ik het prima.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Maria schreef: 07 aug 2025 12:47
Leon schreef: 07 aug 2025 11:42 Het is sowieso bijzonder dat fora zoveel “flat characters” en geen “round characters” kennen. Het lijkt wel alsof op een forum rondhangen een excuus is om zo eendimensionaal mogelijk te zijn.
Ik kende deze termen nog niet, dus opgezocht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Flat_char ... _character

Ik denk niet, dat je echte personen kunt vergelijken met bedachte personages/karakters uit fictie.
De meeste mensen, die hier lid worden, doen dat vanwege een specifieke interesse.
Voor andere interesses zoeken zij een andere internet omgeving.
Soms blijken bijkomende onderwerpen ook in de interesse sfeer te passen en destilleert het zich uit, als er geen andere hot-topics van actuele aard zijn.
De eendimensionale opstelling van deelnemers maakt de gesprekken vatbaar voor eendimensionale AI agents
Misschien…
Plaats reactie