Moraal

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: Moraal

Bericht door Bonjour »

Peter van Velzen schreef: 25 jul 2025 02:50 Daar wil ik op zich niets aan veranderen. Er valt op zich veel over te zeggen, maar als we denken dat iemand zich daar aan schuldig maakt, moeten we weliswaar checken of men dit inderdaad (bewust) deed of dat er sprake is van een vergissing, maar als we dat gedaan hebben, en het is geen vergissing, dient er wel degelijk ingegrepen te worden.
Is het gebrek aan respect voor het leven en bewegingsvrijheid van 1 volk, niet een vorm discriminatie dat op het forum bestreden moet worden?

Is steun een een staat die dit respect niet toont dan ook iets wat bestreden moet worden?

Met bestrijden bedoel ik hier: Uitleggen dat het niet orde is en er daarna op ingrijpen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Bonjour schreef: 25 jul 2025 09:32 Is steun een een staat die dit respect niet toont dan ook iets wat bestreden moet worden?
Dat is te zwart-wit.
Ik verafschuw het regime van Trump, maar steun de staat Amerika.
Ik vind Hamas een gruwelijke organisatie, maar ben voor een Palestijnse staat.
Ik ben tegen het doden van mensen, maar steun de strijd van Oekraine.

Met bestrijden bedoel ik hier: Uitleggen dat het niet orde is en er daarna op ingrijpen.
Ja uitleggen - discussieren, met woorden bestrijden.
Maar waarom ingrijpen?
Met welk doel precies?

Heel wat fora zijn actiever in het bannen van " foute" meningen, bijvoorbeeld religieuze fora.
De beoordeling " Fout" is altijd subjectief.
En een mening wegdrukken is een gemiste kans. Het leidt tot bubbels en radicalisering, een groot probleem in deze tijd.

Ik heb het natuurlijk niet over het overschrijden van forumregels, zoals openlijk racisme uitdragen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

gerard_m schreef: 24 jul 2025 16:17Mein Kampf zou niet verboden moeten zijn, in tegendeel: mensen zouden kennis moeten nemen van de walgelijke inhoud om onwetendheid te bestrijden.
Mein Kampf is niet verboden, behalve in Rusland. Publicatie vereist soms wetenschappelijke annotatie vanwege de gevoelige en extremistische inhoud, maar het is niet verboden. Gelukkig maar.
Zionist
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

gerard_m schreef: 24 jul 2025 16:17 ...
NB: Mein Kampf zou niet verboden moeten zijn, in tegendeel: mensen zouden kennis moeten nemen van de walgelijke inhoud om onwetendheid te bestrijden.
Je hoeft het niet te verbieden. Er is geen doorkomen aan weet ik als ervaringsdeskundige.
Laatst gewijzigd door Mullog op 25 jul 2025 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

gerard_m schreef: 25 jul 2025 09:44
Bonjour schreef: 25 jul 2025 09:32 Is steun een een staat die dit respect niet toont dan ook iets wat bestreden moet worden?
Dat is te zwart-wit.
Ik verafschuw het regime van Trump, maar steun de staat Amerika.
Ik vind Hamas een gruwelijke organisatie, maar ben voor een Palestijnse staat.
Ik ben tegen het doden van mensen, maar steun de strijd van Oekraine.

Ja uitleggen - discussieren, met woorden bestrijden.
Maar waarom ingrijpen?
Met welk doel precies?

Heel wat fora zijn actiever in het bannen van " foute" meningen, bijvoorbeeld religieuze fora.
De beoordeling " Fout" is altijd subjectief.
En een mening wegdrukken is een gemiste kans. Het leidt tot bubbels en radicalisering, een groot probleem in deze tijd.
Het moge duidelijk zijn, na mijn diverse bijdragen in dit onderwerp, hoe ik hierin sta.
Net als bij andere onderwerpen, waar verschil is van mening, blijf ik de vrijheid om dat ook te uiten belangrijk vinden en zoals ik dat steeds schrijf, zolang er voldoende tegenwicht is.
Ik ben het dan ook grotendeels met de Gerard-M eens.

Mensen, die voor het tegenwoordige Israelische beleid zijn, zetten zichzelf mi. vaak te kijk door het blijvend belichten van het recht op zelfverdediging, zoals dat de eerste periode van de oorlog nog te verdedigen was.
In het vervolg zie ik echter steeds het herhalen van de eerste argumenten, die over het zelfbeschikkingsrecht gaan voor de staat Israel, waar het al lang niet meer over gaat.
En dus steeds weer een eenzijdige belichting vanuit zionistisch standpunt, wat echter ook de laatste perioden van het vernietigen van heel Gaza en het steeds gewelddadiger optreden in de West Bank niet kan goedpraten.
Om dan te spreken van een moreel failliet van de mensen, die aandacht willen en empathie voelen voor het hele Palestijnse volk in Gaza, dat steeds meer het slachtoffer wordt van de uithongering, is buiten alle proporties en een spiegel, die direct terugslaat op de schrijver ervan zelf.
Ook op hen, die het daarmee eens zijn.

Zolang we dat duidelijk kunnen maken, hebben degenen die het Israelische beleid blijven verdedigen, vooral ook in het vervolg van de laatste maanden, hier op FT, geen poot om op te staan.
Zetten alleen zichzelf te kijk.
Als zij FT als forum daarvoor veranstwoordelijk willen stellen en niet tot een genuanceerder inzicht wensen of kunnen komen, dan zou ik mezelf eerder een tijd terugtrekken uit deze discussie.
Ik heb het natuurlijk niet over het overschrijden van forumregels, zoals openlijk racisme uitdragen.
Dit is eigenlijk waar de discussie nu in dit topic om draait, omdat ze steeds vaker subjectiever uitgelegd worden.
Ook al liggen de definities onder vuur en ben ik er niet voor ze te veranderen alleen oiv. van onze gedachten en meningen aangaande dit onderwerp.
Het gaat dan vooral om de termen zionistisch, antisemitisme en racisme, die de laatste tijd wereldwijd in verschillende betekenissen worden gebruikt. Genocide is dubieus, al is etnische zuivering geheel op zijn plaats.
Vergelijkingen met eerdere jodenvervolgingen, het isoleren van joden, en dat nazistisch gedachtengoed noemen is logisch, meer nog dan bij andere volkeren die genocide plegen.
Juist omdat het nu een aantal Joden zijn, die zich zondig maken aan hetgeen hen is aangedaan in de verschillende perioden van jodenvervolging, ons nog het meest bekend uit de eerste periode van het nazisme.
Het vergelijken met wat uiteindelijk resulteerde in de Holocaust gaan mi. dan weer ver buiten de lijnen, omdat de intentie en de uitvoering ervan enig is in zijn soort.

Ik realiseer me wel degelijk, dat voor mij de term zionisme in deze tijd naar de meer uitgebreide betekenis van het woord aan het veranderen is.
We moeten proberen daarop attent te blijven of dat alleen een subjectief gevoel is of dat het ook een daadwerkelijk andere betekenis krijgt.
Wij allemaal.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mullog schreef: 25 jul 2025 12:11
gerard_m schreef: 24 jul 2025 16:17 ...
NB: Mein Kampf zou niet verboden moeten zijn, in tegendeel: mensen zouden kennis moeten nemen van de walgelijke inhoud om onwetendheid te bestrijden.
Je hoeft het niet te verbieden. Er is geen doorkomen aan weet ik als ervaringsdeskundige.
Er lijkt een misverstand te zijn.

In de meeste landen is het boek helemaal niet verboden, maar bemoeilijkt men wel de verspreiding of het herdrukken.
Oostenrijk heeft zich bij wet de auteursrechten voor eeuwig toegeëigend.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dingo
Forum fan

Bericht door dingo »

Zodra je forumregels hanteert heb je het al over een moraal die op het forum geldt. Daar ontkom je volgens mij niet aan en qua wetgeving ben je volgens mij ook verplicht om zaken als haatzaaien e.d. tegen te gaan. Dus ja dan komt het er op neer dat je iets van iemands mening vindt. Hoe je daar dan op reageert is dan weer een kwestie van omgangsvormen. En die hebben weleens te lijden onder een langdurige verhitte discussie en daar mag je als moderatie best op ingrijpen i.m.o.
Levensovertuiging: het geheel van opvattingen dat je hebt over het leven en over de manier waarop je het beste kunt leven.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Deze Israëliër komt er wel eerlijk voor uit.
Ingezonden brief krant.

Gods wegen
'Naar mijn bescheiden mening beschouwt God onze taak simpelweg als het ontruimen van het land', aldus rabbijn Avraham Zarbiv (Ten eerste, 22 /7), om op die manier zijn misdadig gedrag in Gaza goed te praten. Het zou interessant zijn om te weten hoe hij logischerwijs de hand van diezelfde God ziet bij het uitvoeren van de Holocaust door de Duitsers.

Een ding is alvast wel duidelijk: Gods wegen zijn zo ondoorgrondelijk dat in zijn naam de vreselijkste misdaden tegen de menselijkheid zonder blikken of blozen kunnen worden gelegitimeerd. Zonder enige tegenspraak krijgt deze godgeleerde man de ruimte in de krant om zijn waanzinnige ideeën te verspreiden. Is er nou niemand bij de krant die in een commentaar, hoe terzijde ook, hierop weerwoord durft te geven?

Ton ten Barge, De Heurne

En dat bedoel ik. Als je iets vindt, zeg het dan. Draai er niet omheen. Dat er dan moreel commentaar op komt mag ook.

En nog een voorbeeld van immoreel schijnheilig gedrag.

Ingrijpen
Tijdens de Kosovo-oorlog (1998-1999) greep de internationale gemeenschap krachtig en effectief in toen er 12 duizend burgerslachtoffers waren gevallen. De tussenstand in Gaza bedraagt momenteel ongeveer 60 duizend.

Jan Ludwig, Aduard
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 25 jul 2025 12:35 Ingrijpen
Tijdens de Kosovo-oorlog (1998-1999) greep de internationale gemeenschap krachtig en effectief in toen er 12 duizend burgerslachtoffers waren gevallen. De tussenstand in Gaza bedraagt momenteel ongeveer 60 duizend.

Jan Ludwig, Aduard
Kosovo was een duidelijke genocide op 8 duizend moslimmannen. Gaza niet. De Bosnisch-Servische strijdkrachten hadden het doel om een specifieke etnisch-religieuze groep - de Bosnjakse moslimmannen - uit te roeien. De 45 miljoen doden tijdens de Grote Sprong Voorwaarts en Culturele Revolutie was geen genocide, omdat de doodsoorzaken vooral lagen in beleid, honger als wapen en het doden zonder de intentie een etnische groep uit te roeien.

Mijn schatting vanaf het begin was dat de Palestijnen er niet met minder dan 100.000 doden vanaf kunnen komen in zo'n dichtbevolkt gebied waar Hamas tussen de burgers opereert. Mijn schatting was (en is nog steeds) tussen de 100.000 en 500.000 slachtoffers.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

dingo schreef: 25 jul 2025 12:29 Zodra je forumregels hanteert heb je het al over een moraal die op het forum geldt. Daar ontkom je volgens mij niet aan en qua wetgeving ben je volgens mij ook verplicht om zaken als haatzaaien e.d. tegen te gaan. Dus ja dan komt het er op neer dat je iets van iemands mening vindt. Hoe je daar dan op reageert is dan weer een kwestie van omgangsvormen. En die hebben weleens te lijden onder een langdurige verhitte discussie en daar mag je als moderatie best op ingrijpen i.m.o.
Sterker, Nederland gebruikt de IHRA-definitie als beleidskader en richtlijn in de opsporing voor antisemitisme, en er zijn aantoonbaar op dit forum meerdere uitingen gedaan die daarmee in strijd zijn.
Zionist
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 25 jul 2025 13:51

Jan Ludwig, Aduard
Kosovo was een duidelijke genocide op 8 duizend moslimmannen. Gaza niet. De Bosnisch-Servische strijdkrachten hadden het doel om een specifieke etnisch-religieuze groep - de Bosnjakse moslimmannen - uit te roeien. De 45 miljoen doden tijdens de Grote Sprong Voorwaarts en Culturele Revolutie was geen genocide, omdat de doodsoorzaken vooral lagen in beleid, honger als wapen en het doden zonder de intentie een etnische groep uit te roeien.

Mijn schatting vanaf het begin was dat de Palestijnen er niet met minder dan 100.000 doden vanaf kunnen komen in zo'n dichtbevolkt gebied waar Hamas tussen de burgers opereert. Mijn schatting was (en is nog steeds) tussen de 100.000 en 500.000 slachtoffers.
Het is duidelijk dat we hier te maken hebben met iemand die zich vasthoud aan strohalmen. We gaan kijken hoelang dat nog stand kan houden.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 25 jul 2025 13:59
dingo schreef: 25 jul 2025 12:29 Zodra je forumregels hanteert heb je het al over een moraal die op het forum geldt. Daar ontkom je volgens mij niet aan en qua wetgeving ben je volgens mij ook verplicht om zaken als haatzaaien e.d. tegen te gaan. Dus ja dan komt het er op neer dat je iets van iemands mening vindt. Hoe je daar dan op reageert is dan weer een kwestie van omgangsvormen. En die hebben weleens te lijden onder een langdurige verhitte discussie en daar mag je als moderatie best op ingrijpen i.m.o.
Sterker, Nederland gebruikt de IHRA-definitie als beleidskader en richtlijn in de opsporing voor antisemitisme, en er zijn aantoonbaar op dit forum meerdere uitingen gedaan die daarmee in strijd zijn.
We gaan hier weer enorm of topic mee. Maar die definitie is gevaarlijk en wel om de volgende reden: hij tracht mensen in hun recht op vrije meningsuiting te beperken en waarmee het deze terreurstaat alle ruimte geeft onbeperkt hun gang te gaan met betrekking toe het etnisch zuiveren van de Palestijnen en andere onsmakelijkheden want je zou daar dan geen kritiek over mogen uiten.

Wow, de bek valt me er van open dat men hier op de proppen durft te komen met zoiets ondemocratische als deze definitie, en erger zelfs omarmt.

Godzijdank is deze discriminerende definitie, met betrekking tot het vrije woord, niet rechtsgeldig en mogen we hopen dat die dat ook nimmer zal worden.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
ChaimNimsky
Superposter

Mus schreef: 25 jul 2025 14:12die definitie is gevaarlijk...
Nederland gebruikt die IHRA-definitie als beleidskader en richtlijn in de opsporing voor antisemitisme
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 25 jul 2025 14:12:scissors:
Maar die definitie is gevaarlijk en wel om de volgende reden: hij tracht mensen in hun recht op vrije meningsuiting te beperken en waarmee het deze terreurstaat alle ruimte geeft onbeperkt hun gang te gaan met betrekking toe het etnisch zuiveren van de Palestijnen en andere onsmakelijkheden want je zou daar dan geen kritiek over mogen uiten.

Wow, de bek valt me er van open dat men hier op de proppen durft te komen met zoiets ondemocratische als deze definitie, en erger zelfs omarmt.

Godzijdank is deze discriminerende definitie, met betrekking tot het vrije woord, niet rechtsgeldig en mogen we hopen dat die dat ook nimmer zal worden.
Je gaf eerder al aan dat je bereid bent om Modwarnings en de regels van dit forum aan je laars te lappen als die jouw pro-Palestina activisme zouden dwarsbomen en dat je bereid bent daar een ban voor op de koop te nemen. Nu suggereer je dat zulks ook voor wetten geldt waar jij het in dat kader niet mee eens bent. Moedig, dat zeker, maar:
  • hoe plaats je die feiten binnen het kader van dit topic op Freethinker, qua Moraal dus?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 25 jul 2025 13:51

Jan Ludwig, Aduard

Sorry, maar al je excuses om je meest humane heilige leger te ontzien schieten bij mij echt in t verkeerde keelgat!

Heb je dit topic wel helemaal in de smiezen? Begrijp je wat hier met moraal wordt bedoeld?

En heb je dan in de gaten dat jouw morele IDF genocidaal bezig is? Kun je daar eens een keer inhoudelijk op reageren ipv ze de hand boven t hoofd te houden met "feitjes" over Kosovo. Dat laatste dan alweer om de aandacht af te leiden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gesloten