Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door Gerard R. »

Wat een typisch topic..

Ik kwam dit tegen en ook dit is weer vatbaar voor verschillende meningen en invalshoeken.
Maar het is geen gekte: Palestijnen in Gaza hebben nauweijks nog te eten en te drinken, de rest laat ik maar even.
De bommen terwijl Hamas gedecimeerd zou zijn. Op tenten enz. de gebouwen zijn bijna op.
Gemeld door verscheidene nieiuwsbronnen. Net als Biden lijkt Trump het best te vinden.

https://x.com/tayfun_balcik/status/1917 ... 32/photo/1

Ik zou graag willen, maar ik kan er niets anders van maken. En ja, er zijn meer landen waar het hel is.

:(
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

(Nog) niet in de NOS nieuwsberichten.
https://www.christenenvoorisrael.nl/art ... -van-judea
Israël heeft het hoogste alarmniveau voor bosbranden afgekondigd, vanwege de grote branden die op dit moment woeden nabij Jeruzalem. Er zijn massa-evacuaties, wegafsluitingen en een toenemend aantal gewonden. Griekenland en Cyprus hebben daarnaast noodhulp gestuurd voor de brandbestrijding.

Meerdere bosbranden zijn vandaag uitgebroken in de heuvels van Judea, te midden van hoge temperaturen en harde wind. Dit leidde tot evacuaties, wegafsluitingen en de annulering van de nationale fakkelceremonie ter gelegenheid van Israëls Onafhankelijkheidsdag. De hevigste brand ontstond in het Eshtaol-woud, nabij Mesilat Zion en Neve Shalom, wat leidde tot onmiddellijke evacuaties. De vlammen verspreidden zich snel door het uitgedroogde terrein, versterkt door het droge weer en harde windvlagen.
Het komt vaker voor in deze streken.
Zowel Palestijnse als Israelische gebieden worden getroffen.
De branden en de wind, die ze verspreidt, maken geen onderscheid.
Niet iedereen zal er hetzelfde over denken, maar dit gun ik toch niemand.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

De nieuwe (?) ontwikkeling in het Midden-Oosten is dat er in Gaza een soort van door de staat Israël georganiseerde anarchie ontstaat waarbij het recht van de sterkste bepaald wie er toegang tot het restantje van de voorraden krijgt. En de wereld kijkt toe.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mullog schreef: 30 apr 2025 20:32 De nieuwe (?) ontwikkeling in het Midden-Oosten is dat er in Gaza een soort van door de staat Israël georganiseerde anarchie ontstaat waarbij het recht van de sterkste bepaald wie er toegang tot het restantje van de voorraden krijgt. En de wereld kijkt toe.
Enige hoop die ik hier wil uitspreken is dat het recht uiteindelijk zal zegevieren. Dat er nog rechtvaardigheid in de wereld is en dat deze niet afhankelijk is van medestanders/vriendjes maar dus echt onafhankelijk.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

ChaimNimsky schreef: 30 apr 2025 18:13 ... terwijl Israel reeds 465.000 reservisten heeft; dat is meer dan dan alle landen van de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk samen.
Niet dat het er verder toe doet, maar dat klopt niet. Aangezien Finland altijd algemene dienstplicht heeft onderhouden heeft alleen dat land al een totaalaantal aan reservisten van 870.000.

https://intti.fi/reservissa.
Born OK the first time
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Yom Ha'atzmaut.

De Israëlische onafhankelijkheidsdag.

Vandaag vier ik Yom Ha'atzmaut:
  • De Israëlische onafhankelijkheidsdag.
Israëlische Onafhankelijkheidsdag, Yom Ha'atzmaut, wordt jaarlijks gevierd
op de 5e dag van de Hebreeuwse maand Ijar. In 2025 valt dit op de avond van
woensdag 30 april tot de avond van donderdag 1 mei.

De datum verschuift elk jaar in de westerse [gregoriaanse] kalender, omdat
die gebaseerd is op de Hebreeuwse kalender. Soms wordt de viering ook
een dag vervroegd of uitgesteld om de sabbat niet te verstoren.
Chosen People Ministries - 30 apr 2025 schreef:
Israel's Independence Day: Yom Ha'atzmaut

This year, we reflect on Israel's Independence Day,
honoring the nation's resilience through a tumultuous history
while celebrating its enduring spirit and hope for the future.

VIDEO duurt 4 minuten:

Zie Wikipedia: Jom Haätsmaoet
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Rereformed schreef: 01 mei 2025 02:33
ChaimNimsky schreef: 30 apr 2025 18:13 ... terwijl Israel reeds 465.000 reservisten heeft; dat is meer dan dan alle landen van de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk samen.
Niet dat het er verder toe doet, maar dat klopt niet. Aangezien Finland altijd algemene dienstplicht heeft onderhouden heeft alleen dat land al een totaalaantal aan reservisten van 870.000.

https://intti.fi/reservissa.
Je hebt helemaal gelijk: Finland heeft een uitzonderlijk groot aantal reservisten; meer dan de Verenigde Staten.
Zionist
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Peter van velzen schreef:Ik heb een nieuw topic geopend over het conflict in het Midden Oosten. Voorlopig blijft dit het enige topic over de militaire acties van Israël en die van haar tegenstanders, dat we toelaten. Lees die opening goed door en lucht daarna pas je hart, over datgene dat jou bezig houdt. Het oude topic blijft gesloten. Na 5 weken is het niet zo actueel meer.

viewtopic.php?p=658997#p658997
Mag ik vragen wat jij niet begrepen hebt van bovenstaande mededeling van de moderatie kant?

Je bent hier namelijk de boel behoorlijk aan het provoceren.

Waarom zul je vragen?

Nu hier om:

Ik aan de andere kant kan hier tegenover zetten dat ik vandaag de vreselijke Nakba herdenk die het gevolg was van die zgn onafhankelijkheid van deze schurkenstaat, wat m.i. die zgn feestdag een inkt en inkt zwart verhaal maakt.
Het is mijn schuld dat het niet duidelijk was. Ik heb de mededeling gecorrigeerd. Er staat nu:
Peter van velzen schreef:Voorlopig blijft dit het enige topic over het midden Oosten, dat we toelaten.
Overigens is de onafhankelijkheid niet zogenaamd. Israël is onafhankelijk, Palestina vooralsnog niet.

Verder heb ik de berichten aan dit topic toegevoegd ook al is er niet echt iets nieuws aan herdenking van de gebeurtenissen uit 1948.
Peter van Velzen
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

HierEnNu schreef: 01 mei 2025 03:34
Vandaag vier ik Yom Ha'atzmaut:
  • De Israëlische onafhankelijkheidsdag.
=D> 8*)
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En provoceren mag! =D> voor de nakba!, ondertekend door zionist (mag allemaal). Binnenkort applausje voor dode nr. 60.000
Nog even wat antisemitisch nieuws dan voor de prullenbak:
https://nos.nl/artikel/2565348-israel-o ... -van-start

Israël verhongert, vermoordt en verdrijft Palestijnen, en blokkeert tegelijkertijd humanitaire organisaties die hun levens proberen te redden." Met die woorden opende de Palestijnse ambassadeur in Nederland Ammar Hijazi vandaag een week van hoorzittingen in het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag.

Maar goed, het zal bij adviezen blijven dus lekker je eigen onafhankelijkheid vieren en de uitspraken negeren.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

dikkemick schreef: 01 mei 2025 07:54 En provoceren mag! =D> voor de nakba!, ondertekend door zionist (mag allemaal). Binnenkort applausje voor dode nr. 60.000
Nog even wat antisemitisch nieuws:
https://nos.nl/artikel/2565348-israel-o ... -van-start
Dat is nog maar de vraag. Want:
21 doden gemeld bij Israëlische bombardementen op Gaza
Het officiële dodental in Gaza sinds het begin van de oorlog in oktober 2023 is gestegen tot boven de 52.000. Een studie in het Britse wetenschappelijk tijdschrift The Lancet stelde eerder dit jaar dat het werkelijke dodental door oorlogsgeweld waarschijnlijk veel hoger ligt. Zo'n 41 procent van de doden wordt niet geregistreerd, schatte de studie, wat zou betekenen dat het dodental nu op bijna 90.000 uitkomt.
Dus het feestje van de 60.000 heb je gemist. Maar zonder eten gaan we snel naar de 100.000, misschien wel naar de 250.000! Wie heeft er een atoombom nodig als je de grenzen kan afsluiten! Hiroshima had 166.000 doden.

Het spelletje verplassen gaat niet op. Volgens goed ingelichte Israëlische kringen heeft Gaza 2 miljoen reservisten.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Kan misschien beter mijn onderschrift vervangen voor:
'De continuïteit van een ziekte brengt je in slaap' Elias Canetti.

Misschien dat sommigen niet meer wakker te schudden zijn?

Thomas Hogeling beschreef vorige week in zijn column in NRC mooi hoe lastig het is om over Gaza te schrijven. Hoe herkenbaar!
Het is nl ook een kwestie van angst: angst om net het verkeerde te schrijven, angst voor reacties. Het is beangstigend hoe laconiek de macht elke vorm van opkomen voor de onderdrukten wegzet als fout. Dat was de strekking van het stuk. En het klopt!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Voor degene die nog niet op de hoogte waren van het gegeven dat ik van Palestijnse afkomst ben.

Ik kijk niet met een een westerse blik naar de roversbende die zichzelf ten koste van mijn voorouders, waaronder mijn bloedverwanten, met geweld een stuk land hebben toegeëigend en vervolgens hun vlag op hebben geplant.

Voor mij is die zgn onafhankelijkheid zgn omdat je een staat moet erkennen als staat om over onafhankelijkheid te kunnen spreken. Als Palestijn zal ik never nooit een staat die op vele mogelijke manieren de vernietiging van mijn volk al sinds jaar en dag nastreeft erkennen als legitieme staat, dus spreek ik van een zgn staat. Dat feit ga ik me niet laten afnemen door mensen die met een westerse, naoorlogse, schuldblik naar het geheel kijken.

Groet mus
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 01 mei 2025 07:54 En provoceren mag! =D> voor de nakba!, ondertekend door zionist (mag allemaal). Binnenkort applausje voor dode nr. 60.000
ach die zgn onafhankelijkheidsdag staat zo’n beetje gelijk aan een feestje vieren op 4 mei tijdens de dodenherdenking. Daar snapt iedereen van dat dat ongepast is. De Nakba echter is veel minder bekent en dus mag er best feest worden gevierd op de graven van al die vermoorde, gemarteld, verkrachtte en gehate Palestijnen die het zgn heerlijke joodse paradijs besmetten met hun bestaan.
Oh, het doet me zo ergens aan denken terwijl ik die laatste zin op schrijf. Was er niet eerder een volk dat als besmet werd beschouwd? Ff denken hoor…. Nee geen flauw idee eigenlijk, zal aan mij gelegen hebben.

Wij herdenken bij de Nakba in stilte,1 voor 1, alle bekende en onbekende slachtoffers, waaronder mijn bloedverwanten, die gevallen zijn om die zgn fantastische onafhankelijke Joodse staat, die vandaag gevierd wordt, mogelijk te maken.

Het is volstrekt ongepast om op graven van gevallenen te dansen, maar hé wie ben ik niet waar? Misschien gewone fatsoensrakker die wel rekening kan houden met de pijn en het verdriet van anderen en dus niet op 4 mei als een volstrekte onbenul feestjes gaat bouwen op de graven van hen die zijn omgekomen in de tweede wereld oorlog.
Laatst gewijzigd door Mus op 01 mei 2025 09:46, 2 keer totaal gewijzigd.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Hier en nu te volgens LIVE stream

Heel nieuwe ontwikkeling dus!
Reuters - 15 minuten geleden begonnen met streamen schreef:
Israel marks its 77th anniversary in a grim and fractious mood, overshadowed by the war in Gaza and while 59 hostages are still held in Hamas captivity. The main ceremony will be held at the presidential residence and will be addressed by Israeli President Isaac Herzog.

LIVE stream:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Plaats reactie