Israël is niet het enige land dat flink inzet op promotie. Ik accepteer het als onderdeelRereformed schreef: ↑18 mei 2025 09:18
Overigens net zo ongepast als de voortdurend herhaalde frase "New day will rise, life will go on", hetgeen niemand kan aanhoren zonder het gevoel te krijgen dat hier goedkoop en smakeloos de realiteit waar Gaza en Israel zich in bevindt wordt gebagatelliseerd.”Een boodschap van hoop” zingen waar absoluut geen hoop te bespeuren valt is grotesk.
van de bredere Eurovisie-strategie die veel landen toepassen. Het zou mij verbazen
als Nederland en Finland daar níet aan meedoen.
Wat betreft het lied zelf: zangeres Yuval Raphael overleefde op 7 oktober 2023 persoonlijk
het bloedbad op het muziekfestival Supernova Sukkot Gathering. Ze verstopte zich in
een schuilkelder in de buurt van kibboets Be'eri met 50 andere mensen, terwijl ze granaat-
scherven opliep door granaten die in de schuilkelder werden gegooid. Raphael was één
van de 11 overlevenden die zich acht uur lang onder dode lichamen hadden verstopt.
Haar nummer is dus geen politieke boodschap over Gaza, maar een verwerkingspoging van
haar eigen traumatische ervaring. De frase “New day will rise” gaat over haar
persoonlijke overleving, en dus niet over het bagatelliseren van het lijden van anderen.
Eurovisie doet alsof het apolitiek is, maar we weten allemaal dat thema’s als oorlog,
mensenrechten en identiteit er al jaren in doorklinken. Niemand hoeft het lied mooi
te vinden, maar om het als smakeloos of grotesk te bestempelen,
gaat voorbij aan het persoonlijke lijden dat eraan ten grondslag ligt.
Het zou me verbazen als jij er onbevooroordeeld zonder politieke bril naar kijkluistert,
dus puur als muzikale en emotionele expressie, dat jij dan niet zou erkennen dat het
een krachtig en oprecht nummer is. En tevens een geweldige song
die nagenoeg perfect werd uigevoerd en performed.