MessageFromOne.blog, mijn blog

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
holog
Bevlogen

Re: MessageFromOne.blog, mijn blog

Bericht door holog »

Gloomy schreef: 08 mar 2026 18:07 Dit artikel verkent de hypothese dat bewustzijn en subjectieve ervaringen kunnen ontstaan uit oscillatoire processen en interferentiepatronen binnen neurale en informatievelden. In dit speculatieve kader fungeert meditatie als een mechanisme dat in staat is om fase-relaties in deze oscillaties te moduleren, waardoor mogelijk ongewenste ervaringsstaten zoals pijn worden opgelost of ontbonden. Hoewel het model sterk theoretisch is, probeert het concepten uit de neurowetenschap, fysica en contemplatieve tradities met elkaar te verbinden.

https://messagefromone.blog/2026/03/08/ ... ce-system/

Zit ik juist? :evil3:
Het leest als next-level Deepak Chopra met formules. Klinkt cool, maar gevaarlijk als mensen het serieus nemen en denken dat meditatie pijn, depressie (kanker) oplost via anti-velden. Risky business. Bewijs?

Persoonlijk, ik vind dit niet zomaar onschuldige speculatie. Zelfs als pure hypothese kan dit soort content gevaarlijk zijn, juist omdat het er wetenschappelijk uitziet (formules, oscillaties, interferentie, Schrödinger-vergelijking, EEG-referenties). Veel mengeling van quantum met contemplatieve ideeën, zonder harde wetenschappelijke onderbouwing.

Ben je het eens dat dit meer theoretisch, speculatief is dan evidence-based? Heb je specifieke studies of experimenten die deze ideeën ondersteunen? Ik ben benieuwd naar je bronnen.

Zit je juist? Nou, als het om speculatie gaat, ja. Maar als wetenschap? Hmm, eerder Chopra next-level.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Plaats reactie