Waar gaat dit over?
In elk Frans dorpje waar je doorheen komt alleen maar kunnen denken aan gezwoeg van achthonderd jaar terug, is dat niet een beetje overdreven daar ging het om.
Anekdotisch: ik leidde een keer een kennis door Leiden (wat apart persoon). Toen we langs de Lakenhal liepen kwam er opeens een uitbarsting ' Tjemig wat is daar een kapitaal tegenaan gegooid zeg! - ? Een paar honderd jaar oud gebouw - zo'n punt van maken?
Maar dit is misschien een soort afwijking mijnerzijds, dat kan ook.
Het lijkt me dat kerken ouder dan 300 jaar in geval wel bewaring verdienen. Tot ruïnes laten vervallen of zelfs helemaal weghalen zou toch een beetje het hart uit menig dorp weghalen. Denk ik.
Nieuwe Notre Dame is werkelijk schitterend
Moderator: Moderators
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Re: Nieuwe Notre Dame is werkelijk schitterend
Ik heb de indruk dat jouw kennis een echte cultuur barbaar is.B.S. schreef: ↑22 dec 2024 04:19 Waar gaat dit over?
In elk Frans dorpje waar je doorheen komt alleen maar kunnen denken aan gezwoeg van achthonderd jaar terug, is dat niet een beetje overdreven daar ging het om.
Anekdotisch: ik leidde een keer een kennis door Leiden (wat apart persoon). Toen we langs de Lakenhal liepen kwam er opeens een uitbarsting ' Tjemig wat is daar een kapitaal tegenaan gegooid zeg! - ? Een paar honderd jaar oud gebouw - zo'n punt van maken?
Het lijkt me dat kerken ouder dan 300 jaar in geval wel bewaring verdienen. Tot ruïnes laten vervallen of zelfs helemaal weghalen zou toch een beetje het hart uit menig dorp weghalen. Denk ik.
Helaas zijn er nog wat van dat type.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Ik moet zeggen, dat in al die jaren, dat ik in Frankrijk rondgezworven heb, dit nooit in mijn gedachten opgekomen is.B.S. schreef: ↑22 dec 2024 04:19 Waar gaat dit over?
Vooral in gebieden waar natuursteen een veelgebruikt bouwmateriaal is, staan er al vanaf de 13e eeuw kleine en grotere kerken.
Tegenwoordig veel leeg, maar zeker in nogal afgelegen dorpen nog altijd in gebruik.
Ga maar eens Bretagne of de Provence door en zie hoeveel ervan al 500 tot 700 jaar in gebruik zijn.
Hoe ouder de cultuur is, hoe meer oude kerken er zijn overgebleven.
https://www.kn.nl/frankrijk/franse-poli ... kgebouwen/
En dat vooral in gebieden, waar de mensen het nu het meest moeten hebben van toerisme, wat ter plaatse vaak rond oude architectuur opgebouwd is.Kerkliefhebbers kunnen op vakantie in Frankrijk gewoonlijk hun hart ophalen. Het land telt meer dan veertigduizend historische kerken; zelfs de kleinste plaatsjes hebben vaak een kerk die minstens honderd jaar oud is. Een groot deel van de Franse kerkgebouwen die nu nog bestaan, zijn zelfs van middeleeuwse makelij.
...........
Van de veertigduizend religieuze gebouwen die voor de twintigste eeuw gebouwd zijn, hebben vijftienduizend een monumentstatus. Daarvan lijden er veel onder gebrekkig onderhoud, met name op het platteland. Zeker vijfhonderd kerken zijn permanent gesloten en nog eens vijfduizend zouden kunnen verdwijnen binnen nu en 2030, concludeert het rapport.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Als de gebruikers van de kerk het onderhoud voor hun rekening nemen is er niets aan de hand. Als ze allemaal naar de gemeente of rijk gaan kijken als het dak gerepareerd moet worden, is het een ander verhaal, want dan moet de samenleving voor iets betalen en dan moet je gaan afwegen of het het geld waard is.
En de overheid heeft geen oneindige pot met geld. Dus moet er afgewogen worden hoeveel draagkracht er is om de gemeentelijke belastingen met voldoende bedrag omhoog te gooien om het onderhoud van alle kerken te betalen.
Nu denk ik dat een gemiddelde Franse gemeente in Bretagne zo 10 van die prachtige oude kerken op zijn grondgebied heeft. En ik durf te wedden dat er bijna geen lid van die gemeente is die de belangrijke verschillen tussen die kerken kan benoemen.
Dus dan is het afwegen. Veel belasting laten betalen en alle kerken onderhouden of minder belasting en een keuze maken tussen de kerken, de bibliotheek, het park, het zwembad etc. Ik denk niet dat de mensen in de gemeente voor veel belasting gaan en ook niet dat ze voor alle kerken gaan, ten kostte van allerlei andere voorzieningen.
En de overheid heeft geen oneindige pot met geld. Dus moet er afgewogen worden hoeveel draagkracht er is om de gemeentelijke belastingen met voldoende bedrag omhoog te gooien om het onderhoud van alle kerken te betalen.
Nu denk ik dat een gemiddelde Franse gemeente in Bretagne zo 10 van die prachtige oude kerken op zijn grondgebied heeft. En ik durf te wedden dat er bijna geen lid van die gemeente is die de belangrijke verschillen tussen die kerken kan benoemen.
Dus dan is het afwegen. Veel belasting laten betalen en alle kerken onderhouden of minder belasting en een keuze maken tussen de kerken, de bibliotheek, het park, het zwembad etc. Ik denk niet dat de mensen in de gemeente voor veel belasting gaan en ook niet dat ze voor alle kerken gaan, ten kostte van allerlei andere voorzieningen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.