Is er leven na de dood ?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Samante

Bericht door Samante »

Beste Daniëlla,
Als ik in bed lig ben ik op een zeker moment mijn bewustzijn kwijt. Er is een soort niets en op zich is dat niets zeer prettig. Ik heb er, bij het wakker worden, louter mooie herinneringen aan. Even helemaal niets. Dat is heerlijk.
Verder droom ik eigenlijk iedere nacht, meestal kan ik mijn dromen nog goed herinneren bij het wakker worden. Ook dat vind ik heerlijk, het is een ander soort wereld in dat dromenland en behalve enige vreugde of angst voel ik daar weinig. Pijn bestaat er niet bijvoorbeeld.

Om eerlijk te zijn maakt het me helemaal niets uit als met het sterven het bewustzijn volledig weg is. Het is niet erg als alles ophoudt. Wel heb ik graag dat het sterven niet al te lang duurt, het mag wat mij betreft plotseling zijn. Ik kijk tevreden terug op mijn leven en ik ben ook niet kieskeurig over het moment waarop het gebeuren gaat. Ik heb er dus vrede mee met de dood, ook al ben ik absoluut niet levensmoe, en ik ben me ervan bewust dat verzetten zinloos is en een doodsstrijd ook vaak onaangenaam is voor de omgeving.

Ik heb het idee dat bij het sterven nog iets van bewustzijn overblijft. Dat mijn wezen een lichaam heeft dat groter is dan het gestorven lichaam. Dat het lichaam dat overblijft minstens zo groot is als het heelal en ik erachter kom overal te bestaan. Bovendien vermoed ik dat mijn wezen in alle tijd bestaat. Dus van het begin tot en met het einde. Dat hetzelfde geldt voor alle wezens.
Ik vermoed dat na het sterven een soort ontdekkingsreis start, zoals dat bij iedere keer gaat dat je sterft, waarbij je opnieuw beseft dat je beste vriend en je grootste vijand ander variaties van jezelf zijn. Dat je ontdekt dat je in alles en iedereen hebt bestaan en niet alleen in dat ene lichaampje dat je achterlaat.
Op een zeker moment heb je ook weer alles gezien van dat God-zijn en kies je er weer voor om opnieuw een leven te gaan leven.

Ik zie me niet op een harpje spelen in de wolken van de hemel en ook zie ik me niet in een hel met likkende vlammen. Nee, ik acht het mogelijk dat je er gewoon achter komt dat je God zelf bent en dat je het perspectief opnieuw kunt verplaatsen in weer een nieuw persoontje een heel leventje lang. En dat dan steeds weer opnieuw.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

tjeerdo schreef:Memento werd genoemd tijdens een casus. Ken je deze film. Is deze film het bekijken waard.
Ken ik niet, maar wat ik zo op de IMDB lees is het beslist een film die ik moet gaan zien. Het zal voor velen een schok zijn dat deze vorm van geheugenverlies daadwerkelijk voorkomt. Ik heb ooit nog een zoetspappige film gezien over een jonge vrouw die wel een geheugen heeft, maar slechts voor één dag. Als ze slaapt, vergeet ze alles weer wat ze die dag heeft beleefd. Ik kan die film alleen niet terugvinden.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Samante

Bericht door Samante »

tjeerdo schreef:Memento werd genoemd tijdens een casus. Ken je deze film. Is deze film het bekijken waard.
Die film is zeker de moeite waard. Gaat over iemand die geen korte termijngeheugen heeft. Film is achterstevoren opgenomen en je moet hem eigenlijk 2 keer bekijken.
Als je hem 2 keer bekijkt zie je hoe een spelletje met je mind wordt gespeeld.
Echt een aanrader! Alleen niet kijken op commerciele zender met reclameblokken tussendoor.
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

cymric schreef:[Het vreemde is dat christenen die gelukkig zijn er nooit meteen een einde aan maken. Waarom is dat? Je hebt God gevonden, je praat met de gozer, en dan nog sukkel je een heel leven door terwijl je op dat moment klaar bent om in zijn glorie te baden. Geen enkele christen houdt serieus rekening met de mogelijkheid dat hij van zijn geloof zal vallen, en dan heeft God geen genade met je. Waarom doorleven en niet en masse een overdosis barbituraten onder het mom Heer, hier ben ik! innemen?
Dat is niet zo vreemd. Omdat als je gelukkig bent er geen enkele reden is om er een einde aan te maken. Blijkbaar zijn er nogal wat mensen die denken dat een christen niet gelukkig kan zijn ?

Rekening houden met het feit dat je kunt afdwalen : Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die dit doen. Maar om dan te zeggen dat God geen genade meer heeft met je is kortzichtig. Het offer van Jezus is en blijft geldig. Jezus is juist gestorven om onze fouten te vergeven. Het gaat er in de eerste plaats niet om, om wat ik doe maar wat God wil. Namelijk dat er niemand verloren gaat.
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

MOODY BLUE schreef:
mysterieus2000 schreef:
(Moody blue) Hoe weet jij dan dat eeuwig gelukkig zijn 'leuk/fijn' zal zijn?

En als je niet gelooft in een geestelijke voortzetting van bestaan na de dood hoeven atheïsten zich daar gelukkig ook niet mee bezig te houden. Heerlijk, bij de dood houdt alles op ............
Omdat ik gelukkig zijn associeer met vreugde, plezier, tevredenheid, innerlijke rust en vrede.

De uitspraak heerlijk bij de dood houdt alles op kan ik echt niet lijmen met nu gelukkig zijn.
Dit betekend dat je ofwel nu niet gelukkig bent ofwel dat je er een draai aangeeft om nu niet te moeten nadenken over de mogelijkheid van het bestaan van de hel.

Misschien weerspiegel ik hier wel mijn eigen belevenis van vroeger toen ik nog geen christen was. Als iemand mij over God vertelde dan zei ik "Ik weet niet of Hij bestaat en ik wil het ook niet weten, althans nu op dit moment wil ik er niet aan denken"

Groetjes Daniella
Mijn beste Daniëlle,

Ik zal even niet boos worden, maar je bent voortdurend bezig je eigen belevingswereld te projecteren op mensen die totaal anders denken en voelen dan jou.
Komt wederom erg onvolwassen en weinig empathisch over.

Als ik zeg dat ik w.s. net zo gelukkig leef als jij, met vallen en opstaan dus, dan heb je mij daarin te geloven, als je dat niet doet dan spreekt daar een groot disrespect uit.
Beste MOODY BLUE?
Bedankt dat je niet boos op me wordt. :oops:
Ik geloof je best als je zegt dat je gelukkig leeft. Het zou heel arrogant zijn van mij om te beweren dat alleen gelovigen zoals ik genieten van het leven. Integendeel ik denk dat de meeste christenen dat juist niet doen.

Groetejs Daniella
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

HarrieMe schreef:De reacties van Daniella zeggen meer over haar dan over de mensen die ze niet wil of kan begrijpen. Als zij gelukkig is met de gedachte na de dood verder te leven, begrijp ik weer niet waarom ze hierover blijft doorvragen. Als nuchtere oudere kerel, hoef ik daar geen eeuwe oude boeken met magische spreuken over te raadplegen. Dood is dood en daar verandert niemand wat aan.
Gewoon uit interesse voor jullie. Het gaat me er ook niet om dat ik gelijk wil krijgen. De toekomst zal dit wel uitwijzen en ik zelf kan daar toch niets aan veranderen.

Groetjes Daniella
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Prediker 9,1-12
De vreugde van het leven
1 Ik vestigde mijn aandacht op het volgende en heb het onderzocht: Wat de wijzen en rechtvaardigen tot stand brengen, is in de hand van God. Ook hun liefde, ook hun haat. Geen mens kan in de toekomst zien. 2 Hij weet alleen dat ieder mens hetzelfde lot wacht. Ben je een rechtvaardige of zondaar, goed en rein of onrein, offer je wel of offer je niet, ben je goed of zondig, durf je makkelijk een eed te zweren of ben je bang een eed te zweren – 3 alle mensen treft hetzelfde lot. Dat is zo triest bij alles wat de mensen doen onder de zon; en hoe triest ook dat hun hart hun leven lang vol kwaad en dwaasheid is, en dat hun leven eindigt bij de doden. 4 Voor wie nog leven mag, is er nog hoop; beter een levende hond dan een dode leeuw. 5 Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten. 6 Hun liefde en hun haat, alle hartstocht die ze ooit hebben gehad, ging allang verloren. Ze nemen nooit meer deel aan alles wat gebeurt onder de zon.
7 Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. 8 Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. 9 Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven. 10 Doe wat je hand te doen vindt. Doe het met volle inzet, want er zijn geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid in het dodenrijk. Daar ben je altijd naar op weg. 11 Ik heb onder de zon opnieuw gezien dat niet altijd een snelle hardloper de wedloop wint, een sterke held de oorlog, dat hij die wijs is niet altijd zijn brood heeft, en hij die inzicht heeft de rijkdom, hij die bekwaam is het respect. Zij allen zijn afhankelijk van tijd en toeval. 12 Nooit weet de mens wanneer zijn tijd gekomen is: zoals de vissen verraderlijk worden gevangen door de fuik en de vogels door de val, zo wordt de mens verrast door de verraderlijke tijd, wanneer die als een klapnet op hem valt.
Mooi he. :roll:
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

cymric schreef:Wederom: zie het essay A Ghost In The Machine voor eenieder die heilig gelooft in de ziel. Goed lezen---niet scannen, lezen!---en dan uitleggen hoe de ziel het waargenomene verklaart, of hoe God ingaat op de geschetste problemen.
Is een interessant artikel, alhoewel 45 pagina's engelse tekst regel per regel aandachtig lezen wel veel huiswerk is.

Ik kom hier zeker nog op terug
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Stanhope schreef:Een Bijbels advies voor mijn vriendin Daniella

Prediker 9,1-12

De vreugde van het leven
1 Ik vestigde mijn aandacht op het volgende en heb het onderzocht: Wat de wijzen en rechtvaardigen tot stand brengen, is in de hand van God. Ook hun liefde, ook hun haat. Geen mens kan in de toekomst zien. 2 Hij weet alleen dat ieder mens hetzelfde lot wacht. Ben je een rechtvaardige of zondaar, goed en rein of onrein, offer je wel of offer je niet, ben je goed of zondig, durf je makkelijk een eed te zweren of ben je bang een eed te zweren – 3 alle mensen treft hetzelfde lot. Dat is zo triest bij alles wat de mensen doen onder de zon; en hoe triest ook dat hun hart hun leven lang vol kwaad en dwaasheid is, en dat hun leven eindigt bij de doden. 4 Voor wie nog leven mag, is er nog hoop; beter een levende hond dan een dode leeuw. 5 Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten. 6 Hun liefde en hun haat, alle hartstocht die ze ooit hebben gehad, ging allang verloren. Ze nemen nooit meer deel aan alles wat gebeurt onder de zon.
7 Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. 8 Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. 9 Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven. 10 Doe wat je hand te doen vindt. Doe het met volle inzet, want er zijn geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid in het dodenrijk. Daar ben je altijd naar op weg. 11 Ik heb onder de zon opnieuw gezien dat niet altijd een snelle hardloper de wedloop wint, een sterke held de oorlog, dat hij die wijs is niet altijd zijn brood heeft, en hij die inzicht heeft de rijkdom, hij die bekwaam is het respect. Zij allen zijn afhankelijk van tijd en toeval. 12 Nooit weet de mens wanneer zijn tijd gekomen is: zoals de vissen verraderlijk worden gevangen door de fuik en de vogels door de val, zo wordt de mens verrast door de verraderlijke tijd, wanneer die als een klapnet op hem valt.
Gelukkig hebben we nu ook het nieuwe testament. Salomo was zeker en vast heel erg wijs, maar ik denk toch dat Jezus nog iets wijzer was.

Groetjes Daniella
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

bad_religion schreef:Beste Mysterieus, soms ben ik bang voor de dood, als ik er te veel bij nadenk. Maar dat is heel gezond. Maar ik zie niet in dat eeuwig leven iets daarvan wegneemt of mij gelukkiger kan maken? Eigenlijk zorgt, een volkomen normale angst voor de dood , voor meer geluk in de daagjes die ik moet gaan......

Is het de angst voor de dood dat mensen eeuwig willen leven, is anders je leven verziekt? Toch ga je dood, en als je heel eerlijk bent dan heb je weinig kans dat er ook maar iets van dat je je inbeeld overblijft. Christen zijn dan misschien niet bang voor de dood, maar ik hoor ze altijd zijken over het leven na de dood....bang?
Ik denk dat het inderdaad gezond is om een afkeer te hebben van de dood en in het heden te leven en te genieten van de dingen van het nu.

Nu ik weet dat kanker terug actief is in mijn lichaam en ik waarschijnlijk geen hoge leeftijd zal behalen denk ik wel bewuster na over de dood. Moest ik niet overtuigd zijn dat mijn leven hierna verder gaat dan zou ik mij waarschijnlijk krampachtiger willen vasthouden aan dit leven. Nu ga ik daar meer relaxed mee om. Ik geniet van het nu maar kijk uit naar het andere wat mij belooft is.

Groetjes Daniella
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Beste Samante,

Ik heb je stukje gelezen. Bedankt zo begrijp ik je weer iets beter.

Groetjes Daniella
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

mysterieus2000 schreef: Nu ik weet dat kanker terug actief is in mijn lichaam en ik waarschijnlijk geen hoge leeftijd zal behalen denk ik wel bewuster na over de dood. Moest ik niet overtuigd zijn dat mijn leven hierna verder gaat dan zou ik mij waarschijnlijk krampachtiger willen vasthouden aan dit leven. Nu ga ik daar meer relaxed mee om. Ik geniet van het nu maar kijk uit naar het andere wat mij belooft is.

Groetjes Daniella
Wordt het geen tijd om niet meer te denken aan wat beloofd is, maar te proberen van de tijd die je nu rest te genieten? Vaak heeft een positive houding t.o.v. het leven een veel betere uitwerking op de gezondheid dan geloof.
Laatst gewijzigd door HarrieMe op 05 jul 2006 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

HarrieMe schreef: Mysterieus schreef
Nu ik weet dat kanker terug actief is in mijn lichaam en ik waarschijnlijk geen hoge leeftijd zal behalen denk ik wel bewuster na over de dood. Moest ik niet overtuigd zijn dat mijn leven hierna verder gaat dan zou ik mij waarschijnlijk krampachtiger willen vasthouden aan dit leven. Nu ga ik daar meer relaxed mee om. Ik geniet van het nu maar kijk uit naar het andere wat mij belooft is.
Groetjes Daniella
Wordt het geen tijd om niet meer te denken aan wat beloofd is, maar te proberen van de tijd die je nu rest te genieten? Vaak heeft een positive houding t.o.v. het leven een veel betere uitwerking op de gezondheid dan geloof.
Waarom denk je nu dat ik niet van het leven geniet. Of dat ik geen positieve houding tov het leven heb. Dit argument lees ik hier dikwijls. Zeg je geloof vaarwel en geniet van het leven. Waarom kan ik niet geloven EN genieten van het leven ?

Groetjes Daniella
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Of er leven is na de dood?
Ik weet het niet. Er zijn geen tastbare bewijzen voor in ieder geval.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Hallo Daniëlla,

Oprecht wens ik je veel sterkte met jouw lleven met kanker.
Vele jaren heb ik als verpleegkundige in ziekenhuizen en verpleeghuizen mensen met kanker begeleid.

Wat mij opviel bij gelovigen van elke religie dat ze zo twijfelden over de vraag of ze al dan niet in de hemel/het Paradijs zouden komen.
Dat ze erg angstig waren en twijfelden aan hun gedrag tijdens het leven dat achter hen lag.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Plaats reactie