Bij de Inca's lukte dat de Priesterkaste wel.Mullog schreef: ↑27 nov 2023 18:57 Een week of twee geleden zijn achter ons de aardappelen gerooid. Dat doet niet de boer maar een loonbedrijf. Met een paar man op wat tractoren die af aan rijden en een rooi machine die ze rooit (Voor degene die interesse hebben, er ligt nog het nodige op het land en wie het wilt mag het hebben. Voorheen gingen er nog weleens Turkse families over het land, maar die doen dat ook niet meer).
Het poten wordt volgens mij ook door een loonbedrijf gedaan. Die hebben volgens mij namelijk de machines want voor de individuele boer is dat niet aantrekkelijk.
Ik vraag me af hoe dat zonder geld zou moeten:
- Het personeel met aardappels betalen?
- De machines met aardappels kopen?
Je zou een soort van administratie kunnen bijhouden waarbij mensen elkaar spullen diensten toezeggen als betaling voor spullen en diensten. Maar dat komt op hetzelfde neer als geld. Met 18 miljoen gaan herten jagen bij de Oostvaardersplassen lijkt mij ook geen oplossing. Dat zou misschien kunnen als we de bevolking van Nederland decimeren tot enkele duizenden o.i.d.
- Overgaan op handwerk, zowel bij het poten als rooien?
@Mcmadtasty, je hebt gelijk dat we door de productiecyclus de planeet uitputten maar of dat door het geld komt vraag ik mij af. Interessanter is hoe jij voor je ziet dat we de huidige maatschappij omvormen naar wat jij als ideaal ziet. Kun je daar wat duidelijkheid over geven?
Natuurlijk was die maatschappij wel wat overzichtelijker dan de onze.
Maar het bleek dus wel mogelijk.