Vandaar dat ik mijn reactie niet echt on topic vond en het heb verplaatst naar een nieuw onderwerp.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑23 okt 2023 10:57Zou kunnen.Maria schreef: ↑23 okt 2023 10:52 Binnen 20 minuten kreeg dit topic opeens uitgebreide aandacht.![]()
Ik had een reactie geschreven, maar ik denk toch dat het een apart topic beter is.
Het rijke roomse leven
Het ging me trouwens meer om dat schilderij, waar ik geen afbeelding van kan vinden.
De voorhuid van Jezus.
Moderator: Moderators
Re: De voorhuid van Jezus.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.

- Rereformed
 - Moderator
 - Contacteer:

Je betoog wordt steeds verwarder. Je wil nu dus beweren dat je het boek waarnaar je refereert op dit moment niet bij je hebt, maar je je herinnert dat het een schilderij afbeeldt van Maarten van Heemskerk uit ca. 1530 waar duidelijk een overleden Jezus met erectie staat afgebeeld, en dat je je dat schilderij zo goed herinnert dat je kan zeggen dat het een ander schilderij is dan dat ik vond dat uit 1532 dateert en waarover men die discussie inderdaad voert?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑23 okt 2023 10:57 Ik kan niet meer thuis scannen anders had ik dat gedaan.
Wel, dan wachten we gewoon, en maak je die scan of met je mobiel een foto wanneer je weer thuis bent, waarna je die foto als bijlage aan dit topic kan toevoegen.
Ik ben benieuwd.
Born OK the first time

- 
				ChaimNimsky
 - Superposter

Is het wellicht dit schilderij? Ook Rubens schijnt een opgestane Christus met een erectie te hebben geschilderd.

Zionist

- Rereformed
 - Moderator
 - Contacteer:

Aangezien het een lendendoek uitbeeldt die vaak aan de voorkant geknoopt is kan ook dit enkel gezien worden met behulp van aanvullende verbeelding. Toegegeven, het is niet onmogelijk om te denken dat de schilder het bewust zo uitbeeldde: men krijgt de gedachte aan seks gemakkelijk, maar kan hem er niet van beschuldigen dit oogmerk te hebben gehad. Een soort stiekeme kritiek op de strikt religieuze kijk op het leven, een soort voorganger van Freuds "What's on a man's mind". Vooral aangezien er Ecce Homo onder staat.ChaimNimsky schreef: ↑23 okt 2023 11:29 Is het wellicht dit schilderij? Ook Rubens schijnt een opgestane Christus met een erectie te hebben geschilderd.
Born OK the first time

- TIBERIUS CLAUDIUS
 - Superposter

Er staat toch gewoon, dat ik geen schanner heb.Rereformed schreef: ↑23 okt 2023 11:18Je betoog wordt steeds verwarder. Je wil nu dus beweren dat je het boek waarnaar je refereert op dit moment niet bij je hebt, maar je je herinnert dat het een schilderij afbeeldt van Maarten van Heemskerk uit ca. 1530 waar duidelijk een overleden Jezus met erectie staat afgebeeld, en dat je je dat schilderij zo goed herinnert dat je kan zeggen dat het een ander schilderij is dan dat ik vond dat uit 1532 dateert en waarover men die discussie inderdaad voert?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑23 okt 2023 10:57 Ik kan niet meer thuis scannen anders had ik dat gedaan.
Wel, dan wachten we gewoon, en maak je die scan of met je mobiel een foto wanneer je weer thuis bent, waarna je die foto als bijlage aan dit topic kan toevoegen.
Ik ben benieuwd.
Dan kan ik het plaatje natuurlijk niet scannen om het hietrte tonen.
PS.
Ik heb ook geen mobiel.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

- TIBERIUS CLAUDIUS
 - Superposter

Yep.ChaimNimsky schreef: ↑23 okt 2023 11:29 Is het wellicht dit schilderij? Ook Rubens schijnt een opgestane Christus met een erectie te hebben geschilderd.
Bedankt.
PS.
Het boekje vermeldde dat het vaker zo werd geschilderd.
De naam Rubens werd niet genoemd.

- Rereformed
 - Moderator
 - Contacteer:

- 
				ChaimNimsky
 - Superposter

Hier is die van Rubens.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑23 okt 2023 11:44 Yep.
Bedankt.
PS.
Zionist

- TIBERIUS CLAUDIUS
 - Superposter

Nogmaals bedankt.ChaimNimsky schreef: ↑23 okt 2023 11:52Hier is die van Rubens.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑23 okt 2023 11:44 Yep.
Bedankt.
PS.
Je kunt duidelijk beter op het net zoeken dan ik.

- 
				ChaimNimsky
 - Superposter

Heb gezocht op "resurrection erection"TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑23 okt 2023 11:57 Nogmaals bedankt.
Je kunt duidelijk beter op het net zoeken dan ik.
Zionist

- TIBERIUS CLAUDIUS
 - Superposter

Daar moet je dan wel op komen.ChaimNimsky schreef: ↑23 okt 2023 11:59Heb gezocht op "resurrection erection"TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑23 okt 2023 11:57 Nogmaals bedankt.
Je kunt duidelijk beter op het net zoeken dan ik.![]()

- Rereformed
 - Moderator
 - Contacteer:

Ik staarde ooit ook lang op een jezustafereel van Titiaan op de kaft van een boek dat ik beloofd had te gaan lezen, en kon ook de gedachte aan iets seksueels niet ontgaan: viewtopic.php?f=33&t=6993
"Op dit schilderij zien we dus een ideaal mens, met het lichaam van Jan Železný (met in plaats van een speer een vlag van overwinning in z’n hand) en een kop van George Harrison in z’n jonge jaren toen hij nog My Sweet Lord zong, met slechts een paar flarden van een kleed nog om z’n lendenen. Om z’n penis zit net weinig genoeg stof om op te merken dat het er ééntje is die er mag zijn..."
En onmiddellijk erachteraan: "De figuur van Jezus deed me overigens meteen denken aan het symbool van de Franse Revolutie, de vrouw met de mooie borsten en de Franse vlag in de hand".
Born OK the first time

- TIBERIUS CLAUDIUS
 - Superposter

Nog even over het inmiddels wel bekende schilderij.
Ergens heeft het iets onlogisch wan het is na de kruisafname.
Mij lijkt het dat ze toen wel gelijk de doornenkroon zouden hebben verwijderd.
Ook weet ik geen teksten waarin nog gewag wordt gemaakt van het later dragen van die kroon.
Misschien dat de schilder de kroon behield om het lijden nog wat te accentueren?
Het kan echter ook best een andere rede gehad hebben, we kunnen de schilder er niet meer naar vragen.

Ergens heeft het iets onlogisch wan het is na de kruisafname.
Mij lijkt het dat ze toen wel gelijk de doornenkroon zouden hebben verwijderd.
Ook weet ik geen teksten waarin nog gewag wordt gemaakt van het later dragen van die kroon.
Misschien dat de schilder de kroon behield om het lijden nog wat te accentueren?
Het kan echter ook best een andere rede gehad hebben, we kunnen de schilder er niet meer naar vragen.

- Peter van Velzen
 - Site Admin

Hoewel het onderwerp nogal fictief is, kon ik niet nalaten Deze pagina op te slaan. (gevonden door te zoeken op "post mortem erection".

Ik wens u alle goeds