Geschiedenis van de Gazastrook

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Geschiedenis van de Gazastrook

Bericht door dikkemick »

Kom niet aan Israël, Appelfflap! Israël is voor velen heilig. O danks wat ze aangericht hebben in de Gazastrook en West Bank.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: 14 okt 2023 18:10 Kom niet aan Israël, Appelfflap! Israël is voor velen heilig. O danks wat ze aangericht hebben in de Gazastrook en West Bank.
https://www.haaretz.com/2005-11-04/ty-a ... fda3b20000
een man die nadien de nobelprijs voor de vrede won
en neergeschoten werd door een ultra orthodoxe jood

aan de andere kant dan arafat
terrorist, nobelprijs voor de vrede, terrorist die stierf onder Israleishc huisarrest
een complex dramatisch verhaal heel die regio

1948
1 groot feest voor de ene
1 groot drama en trauma voor de andere
probeer daar eens iets van te maken
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Toen mijn zus en ik kinderen waren, hadden we wel eens ruzie. En het was (volgens ons allebij) altijd "de ander" die begonnen was. Dat is nu eenmaal een kinderachtige gewoonte. Het conflict begon al 87 jaar geleden, Hamas werd opgericht in 1987, en de helft van de inwoners van de Gaza-strook werd geboren na 2005. Degenen die "begonnen" zijn al lang dood. Wanneer hebben we het eens over de mensen die er mee ophouden?
Ik wens u alle goeds
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

ETA en IRA leren dat er een modus te vinden is waarmee het geweld te verminderen en uiteindelijk vermeden kan worden. Daar gaat tijd overheen en misschien moeten de mensen waarmee het begonnen is uit het proces verdwenen zijn voordat nieuwe generaties de zinloosheid gaan beseffen.

Maar belangrijker nog. Er moet op zijn minst duidelijk en realistisch uitzicht zijn op het verdwijnen van de oorzaak of voedingsbodem van het geweld en de onvrede, lijkt mij. En dat laatste ontbreekt volledig in die regio.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mullog schreef: 15 okt 2023 09:04 ETA en IRA leren dat er een modus te vinden is waarmee het geweld te verminderen en uiteindelijk vermeden kan worden. Daar gaat tijd overheen en misschien moeten de mensen waarmee het begonnen is uit het proces verdwenen zijn voordat nieuwe generaties de zinloosheid gaan beseffen.

Maar belangrijker nog. Er moet op zijn minst duidelijk en realistisch uitzicht zijn op het verdwijnen van de oorzaak of voedingsbodem van het geweld en de onvrede, lijkt mij. En dat laatste ontbreekt volledig in die regio.
Zou het ETA en IRA gelukt zijn om het geweld te verminderen als landen zoals bijvoorbeeld Rusland, Syrië en Iran er belang bij hadden gehad om Spanje en Ierland te destabiliseren en de militante terroristische kopstukken van ETA en IRA hadden blijven voorzien van geld en voldoende wapens en dergelijke?

Mij lijkt dat één van de oorzakelijke voedingsbodems van het geweld en onvrede in die regio de schrijnende armoede en miserabele sociale omstandigheden zijn. Maar ja, schrijnende armoede en miserabele sociale omstandigheden is ook wat door oorlog veroorzaakt wordt en zo kan dan één van die vicieuze cirkels ontstaan waar men daar in terecht is gekomen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 14 okt 2023 19:44 Toen mijn zus en ik kinderen waren, hadden we wel eens ruzie. En het was (volgens ons allebij) altijd "de ander" die begonnen was. Dat is nu eenmaal een kinderachtige gewoonte. Het conflict begon al 87 jaar geleden, Hamas werd opgericht in 1987, en de helft van de inwoners van de Gaza-strook werd geboren na 2005. Degenen die "begonnen" zijn al lang dood. Wanneer hebben we het eens over de mensen die er mee ophouden?
Als ze krijgen waar ze recht op hebben, dus niet slechts een ommuurd Texel. Als ze gelijk worden gesteld aan alle andere inwoners. Als het annexeren stopt. Een eerlijke verdeling van middelen en grondgebied.
En dat ze het niet snel eens zullen worden (ik wil meer!) betekent dat andere partijen de knoop moeten doorhakken.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 15 okt 2023 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 14 okt 2023 19:44 Toen mijn zus en ik kinderen waren, hadden we wel eens ruzie. En het was (volgens ons allebij) altijd "de ander" die begonnen was. Dat is nu eenmaal een kinderachtige gewoonte. Het conflict begon al 87 jaar geleden, Hamas werd opgericht in 1987, en de helft van de inwoners van de Gaza-strook werd geboren na 2005. Degenen die "begonnen" zijn al lang dood.
Degenen die 'het conflict' begonnen zijn, die zijn inderdaad al lang dood, althans, dat is toch afhankelijk van hoe men 'het conflict' binnen die context definieert. 'Het huidige conflict', de oorlog die zich daar in Gaza's 'hier en nu' afspeelt, is toch echt begonnen door Hamas met Operatie al-Aqsa Storm: laten we daar vooral geen twijfel over laten ontstaan! Ik hoop dat Hamas, degenen dus die met Operatie al-Aqsa Storm de huidige oorlog begonnen zijn, dat die ook snel net zo dood zullen zijn als degenen die 'het conflict' begonnen zijn ...

Peter van Velzen schreef:Wanneer hebben we het eens over de mensen die er mee ophouden?
Nou, over Netanyahu wordt al meer dan genoeg geklept hoor!
Het ziet er naar uit dat Netanyahu na deze oorlog er mee zal ophouden,
althans, er mee zal ophouden Premier van Israël te zijn!
  • Onder de bevolking is de populariteit van Netanyahu naar een dieptepunt gedaald. Uit een recente peiling blijkt dat vier op de vijf Israëlische Joden Netanyahu en zijn regering verantwoordelijk houden voor de aanval van vorige week. Een meerderheid van hen wil dat Netanyahu weggaat als de oorlog uitgevochten is. Onder hen zijn er ook velen die voorheen zijn regering wel steunden.

Inwoners van Israël zijn woedend dat Mr. Security, zoals de premier vaak genoemd wordt, het land niet heeft kunnen beschermen tegen de grootste aanval op burgers in de geschiedenis van het land.
    BRON: NOS Nieuws gisteren, 20:35
    Mr. Security nu oorlogspremier, maar 'Netanyahu is vertrouwen compleet verloren'
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

NOS op 3 14 okt 2023 schreef:
De Gazastrook uitgelegd

De Gazastrook: een klein stukje land waar de hele wereld van heeft gehoord. Al jarenlang vechten Israël en Hamas, en de leefomstandigheden van de bewoners zijn steeds slechter geworden. Wat is dit voor plek? En wat ging er aan de huidige oorlog vooraf?

VIDEO duurt 13 minuten:

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De geschiedenis is inmiddels in grote lijnen wel bekend. Het heden ook! Wat nu belangrijk is, is de toekomst. Toekomst voor alle partijen in dat broeinest.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 14 okt 2023 18:02
HierEnNu schreef: 14 okt 2023 16:37De huidige oorlog vindt nu plaats en niet hier of op de WestBank,
maar rondom en in de Gazastrook ... nog wel.
Wat mij betreft is de oorlog al 75j bezig, niet pas sinds vorige zaterdag
Dit is een historisch feit:
  • De Arabisch-Israëlische Oorlog van 1948, die 75 jaar geleden begon op 14 mei 1948 eindigde op 20 juli 1949 met de definitieve wapenstilstand overeenkomst, niet via een multilaterale overeenkomst, doch via aparte, bilaterale overeenkomsten met Egypte, Libanon, Jordanië en Syrië.
Een historisch feit lijkt mij een redelijker uitgangspunt dan iets "Wat mij betreft", toch?
appelfflap schreef:Ik weet dat je het daar niet mee eens bent
Uiteraard, want ik ga uit van een historisch feit,
jij gaat uit van "Wat mij betreft"!
appelfflap schreef:Er is enkel dan aandacht voor de regio
als de Palestijnen op 1 of andere manier in opstand komen.
Dat Hamas op de manier zoals zij deden een oorlog start valt niet goed te praten,
al helemaal niet omdat de regio anders geen aandacht krijgt!
BTW:
  • waarom gaf jij zelf die regio vóór deze oorlog geen aandacht?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 14 okt 2023 17:34 Lieve HierEnNu,

:scissors:
Ik ook van jou! :twisted:

tot volgende week of zo!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 15 okt 2023 11:55
dikkemick schreef: 14 okt 2023 17:34 Lieve HierEnNu,

:scissors:
Ik ook van jou! :twisted:

tot volgende week of zo!
Kun je nagaan dat jij hier de strijdbijl al niet kunt begraven. Hoe moet dat in het ommuurde Gaza wel niet zijn? Hoeveel water kunnen deze gevangenen in dit (nog) overbevolkte gebied nog bij de wijn doen om het verleden te vergeten en de draad voor vrede weer op te pakken? Hoeveel land mag er nog geannexeerd gaan worden voordat de pleuris weer uitbreekt? Dit verleden (dat dus nog steeds heden is)is niet zomaar te vergeten
Laatst gewijzigd door dikkemick op 15 okt 2023 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

HierEnNu schreef: 15 okt 2023 11:52 Dit is een historisch feit:
  • De Arabisch-Israëlische Oorlog van 1948, die 75 jaar geleden begon op 14 mei 1948 eindigde op 20 juli 1949 met de definitieve wapenstilstand overeenkomst,
de vraag is natuurlijk wat de Palestijnen die toen in dat gebied leefden met die oorlog te maken hadden. zij waren geen onderdanen vd buurlanden

historisch feit?
In 1948 was er 1 feit
een feest voor de ene (onafhankelijkheid) en een verschrikkelijk trauma voor de anderen (Al Nakba)
hetzelfde gebeurt dan met elke gebeurtenis.

voor jou is deze terroristische aanval iets dat volledig op zichzelf staat en niets te maken heeft met 75j bezetting en odnerdrukking,
zoals harari stelt; De Palestijnen worden genegeerd en zijn hooguit een veiligheidsrisico terwijl westbank verder wordt geannexeerd en de Palestijnen kunnen daar niets tegen doen..

Dit kun je niet volhouden als je vrede en veiligheid wil

maar goed
je blijft suggereren dat ik Hamas zou goedpraten. Dat toont hoe dit conflict enorme irrationele emoties oproept
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 15 okt 2023 12:27
HierEnNu schreef: 15 okt 2023 11:52 Dit is een historisch feit:
  • De Arabisch-Israëlische Oorlog van 1948, die 75 jaar geleden begon op 14 mei 1948 eindigde op 20 juli 1949 met de definitieve wapenstilstand overeenkomst,
de vraag is natuurlijk wat de Palestijnen die toen in dat gebied leefden met die oorlog te maken hadden. zij waren geen onderdanen vd buurlanden
Een mijns inziens veel actuelere en derhalve ook veel belangwekkendere vraag is natuurlijk wat die 1500 mensen, vreedzame burgers waaronder babies, van 13 verschillende nationaliteiten die tijdens Operatie al-Aqsa Storm zijn afgeslacht, onthoofd en ontvoerd daarmee te maken hadden.

appelfflap schreef:historisch feit?
In 1948 was er 1 feit
een feest voor de ene (onafhankelijkheid) en een verschrikkelijk trauma voor de anderen (Al Nakba)
hetzelfde gebeurt dan met elke gebeurtenis.
"Wat jouw betreft" wel ja ... OK!
En ligt daar volgens jou de oorzaak dat 1500 mensen, vreedzame burgers waaronder babies, van 13 verschillende nationaliteiten tijdens Operatie al-Aqsa Storm zijn afgeslacht, onthoofd en ontvoerd? Goh ...
appelfflap schreef:voor jou is deze terroristische aanval iets dat volledig op zichzelf staat en niets te maken heeft met 75j bezetting en odnerdrukking,
Zanik niet zo als je wil dat ik reageer:
kom op met de quote en link waar ik zulks schrijf!
appelfflap schreef:zoals harari stelt; De Palestijnen worden genegeerd en zijn hooguit een veiligheidsrisico terwijl westbank verder wordt geannexeerd en de Palestijnen kunnen daar niets tegen doen..
Jouw woorden, niet de mijne, wel helder dat zulks jouw rigide standpunt is!
appelfflap schreef:Dit kun je niet volhouden als je vrede en veiligheid wil

maar goed
je blijft suggereren dat ik Hamas zou goedpraten.
Zanik niet zo als je wil dat ik reageer:
kom op met de quote en link waar ik zulks schrijf!
appelfflap schreef:Dat toont hoe dit conflict enorme irrationele emoties oproept
Welke irrationele emoties roept dit conflict bij jou op?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Appelfflap zanikt, ik zanik. We zaniken allemaal HierEnNu als we het verleden blijven oprakelen.
Maar het heden komt voort uit t verleden
Einstein/Mick
Plaats reactie