Hoe is zo iets mogelijk hier in Nederland?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
B.S.
Bevlogen

Re: Hoe is zo iets mogelijk hier in Nederland?

Bericht door B.S. »

'Lone Wolves'...en de echte wolven in Nederland nu zijn niet meer zo 'lone'...
Dader bekend bij de politie, toch kon hij zijn uitrusting opbouwen...
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 28 sep 2023 19:12 Van die lonesome cowboys die waarschijnlijk diep in de shit zat en zo denkt zijn problemen te kunnen oplossen.
Ga t weer met belangstelling volgen qua advocatuur en straf.
Maar het zou toch sociaal aanvaardbaar moeten zijn dat in dit soort gevallen wat mij betreft de doodstraf weer wordt ingevoerd als bewezen wordt dat dit door deze persoon gedaan is? Wat schiet de maatschappij ermee op door zo’n persoon te laten leven? Het resultaat zoals het er nu is, pakt voor niemand positief uit! En zo’n persoon hebben we in onze samenleving niet nodig. Toch? Enkel negativiteit, zelfs indien je zo’n persoon in een TBS kliniek zou plaatsen. Maar vertel het me als ik ernaast zit!
We are dancing again!
"Antisemitisme bestaat niet vanwege de staat Israël! De staat Israël móét bestaan vanwege antisemitisme!
🔱
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 28 sep 2023 22:02
dikkemick schreef: 28 sep 2023 19:12 Van die lonesome cowboys die waarschijnlijk diep in de shit zat en zo denkt zijn problemen te kunnen oplossen.
Maar het zou toch sociaal aanvaardbaar moeten zijn dat in dit soort gevallen wat mij betreft de doodstraf weer wordt ingevoerd als bewezen wordt dat dit door deze persoon gedaan is? Wat schiet de maatschappij ermee op door zo’n persoon te laten leven? Het resultaat zoals het er nu is, pakt voor niemand positief uit! En zo’n persoon hebben we in onze samenleving niet nodig. Toch? Enkel negativiteit, zelfs indien je zo’n persoon in een TBS kliniek zou plaatsen. Maar vertel het me als ik ernaast zit!
Stel: de persoon heeft een hersentumor? Stel: de persoon is sociaal, economisch en emotioneel helemaal kapot gemaakt?.
Wat ik vind is dat we goed moeten achterhalen wat de reden of oorzaak is geweest. Hoe het zover heeft kunnen komen. Doodstraf blijf ik tegen. Je kunt iemand niet met droge ogen vertellen: "jij hebt iemand dood gemaakt, dat mag niet, dus maken wij jou dood".
Ik accepteer de straf die er voor staat maar ik ben altijd weer bang dat een advocaat naamsbekendheid wil krijgen en dat de straf lager uitvalt door een lepe advocaat.
Gedegen (psychologisch en medisch) onderzoek met een daarbij passende behandeling.
P.s Zou jij, mocht je op dat moment in t EMC zijn geweest deze gast aangesproken hebben?
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
lost and not found yet!
Superposter

dikkemick schreef: 28 sep 2023 22:21
lost and not found yet! schreef: 28 sep 2023 22:02
Stel: de persoon heeft een hersentumor? Stel: de persoon is sociaal, economisch en emotioneel helemaal kapot gemaakt?.
Wat ik vind is dat we goed moeten achterhalen wat de reden of oorzaak is geweest. Hoe het zover heeft kunnen komen. Doodstraf blijf ik tegen. Je kunt iemand niet met droge ogen vertellen: "jij hebt iemand dood gemaakt, dat mag niet, dus maken wij jou dood".
Ik accepteer de straf die er voor staat maar ik ben altijd weer bang dat een advocaat naamsbekendheid wil krijgen en dat de straf lager uitvalt door een lepe advocaat.
Gedegen (psychologisch en medisch) onderzoek met een daarbij passende behandeling.
P.s Zou jij, mocht je op dat moment in t EMC zijn geweest deze gast aangesproken hebben?
1. Oke, de persoon heeft een hersentumor! Maar is dat een excuus om zo te handelen? Je zult het als een verzachtende omstandigheid kunnen proberen, maar toch. Nutteloos voor de maatschappij! Ps, deze persoon was al veroordeelt voor dierenmishandeling!
2. Probeer de reden of oorzaak maar te achterhalen! Neemt niet weg dat deze persoon totaal nutteloos voor de maatschappij blijft!
3. Dat is een vraag waar ik geen antwoord op kan geven, dat zou ik alleen kunnen als ik het meegemaakt zou hebben!

Ps, zoals eerder aangegeven, de straffen in Nederland zijn te laag!
We are dancing again!
"Antisemitisme bestaat niet vanwege de staat Israël! De staat Israël móét bestaan vanwege antisemitisme!
🔱
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Lanfy, in wezen zijn we allemaal nutteloos voor de maatschappij. Alle nuttelozen de nek omdraaien?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Lost and not Found Yet:
Ik raad aan het boek van Jonathan J. Moore, Tussen Galg en Guillotine. Executies door de Eeuwen heen https://www.scheltema.nl/boek?authortit ... 9059089761
https://www.boekwinkeltjes.nl/b/2183894 ... ties-door/
aan te schaffen, dan weet waarover u praat. Ook executies door dodelijke injecties kunnen niet 'humaan' kan ik alvast vertellen.
Laatst gewijzigd door B.S. op 28 sep 2023 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.
lost and not found yet!
Superposter

dikkemick schreef: 28 sep 2023 22:31 Lanfy, in wezen zijn we allemaal nutteloos voor de maatschappij. Alle nuttelozen de nek omdraaien?
Dus in jouw ogen ben ik nutteloos voor de maatschappij? Gebaseerd op??? Ben benieuwd?
We are dancing again!
🔱
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

De kerkhoven liggen vol.met onmisbare mensen, meneer Lost and not found Yet.
lost and not found yet!
Superposter

B.S. schreef: 28 sep 2023 22:44 Lost and not Found Yet:
Ik raad aan het boek van Jonathan J. Moore, Tussen Galg en Guillotine. Executies door de Eeuwen heen https://www.scheltema.nl/boek?authortit ... 9059089761
aan te schaffen, dan weet waarover u praat. Ook executies door dodelijke injecties kunnen niet 'humaan' kan ik alvast vertellen.
Waarom zouden ze humaan moeten zijn om uit te voeren op mensen die zich ook niet humaan gedragen? Waarom zouden we ons willen inzetten voor mensen die voor 100% nutteloos zijn?
We are dancing again!
🔱
lost and not found yet!
Superposter

B.S. schreef: 28 sep 2023 22:47 De kerkhoven liggen vol.met onmisbare mensen, meneer Lost and not found Yet.
Heb ik het hier over doden gehad? Of over onmisbare personen?
We are dancing again!
🔱
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Dikkemick bedoelde in algemeen-filosofische zin dat we uiteindelijk allemaal min of meer nutteloos zijn. Het gezegde over volle kerkhoven is daar een variant op.
U had het eerder wel over de doodstraf Lost And Not Found Yet.
Als 'humane' executies u koud laten, Lost And Not Found Yet, kunt u in het boek van Moore volop inspiratie opdoen. U weet dan hoe dan ook waarover u spreekt. Win-Win.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Laten we het eens van een andere kant bekijken

(bron) Onschuldig de gevangenis in: 6 geruchtmakende gerechtelijke dwalingen uit de afgelopen 40 jaar

En ik denk dat dit een soort topje van de ijsberg is.

Volgens mij stond er recentelijk weer een berichtje dat iemand na 15 jaar in de VS onschuldig vast te hebben gezeten werd vrijgelaten. Daarin werd vermeld dat de afgelopen jaren van 35 mensen de onschuld is bewezen die op hun executie zaten te wachten.

Maar gezellig snelrecht is natuurlijk makkelijk. Tenzij je er zelf slachtoffer van wordt :mrgreen:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 28 sep 2023 22:44
dikkemick schreef: 28 sep 2023 22:31 Lanfy, in wezen zijn we allemaal nutteloos voor de maatschappij. Alle nuttelozen de nek omdraaien?
Dus in jouw ogen ben ik nutteloos voor de maatschappij? Gebaseerd op??? Ben benieuwd?
Stel, wij sluiten beiden morgen onze ogen.

Maatschappij naar de knoppen?
Nee die draait gewoon door, zoveel nut hebben wij.
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

Als principe ben ik voor de doodstraf.

Eerste probleem : waar trek je de lijn ?
Er zijn misdrijven die voor mij in aanmerking komen voor de doodstraf.
Er zijn misdrijven die duidelijk niet in aanmerking komen .
Waar trek je de lijn en hoe ga je dat in een wet gieten ?

Tweede probleem : hoe kan je zeker zijn van de schuld ?
Sommige misdrijven hebben een duidelijke schuldige (alhoewel 100% zekerheid niet bestaat).
Sommige misdrijven hebben een veel minder duidelijke schuldige.
Waar trek je de lijn en hoe ga je dat in een wet gieten ?

Ik heb liever dat de doodstraf wordt omgezet in levenslang dan dat er een onschuldige zou worden geexecuteerd.

Dus voor mij : geen doodstraf.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Afgezien van "de strafmaat": de tragedie in Rotterdam — en dit is zeker niet zo'n eerste tragedie — was in potentie te voorkomen want "men" wist van de psychische toestand van de betrokkene, maar 'de instituten' werken "zoals ze doorgaans werken" (of: was het "vroeger" echt beter?): zodoende dat we het weer kunnen hebben over de schuldvraag, achteraf. ;)

Ook hebben sommigen het over "het nut (van iemand) voor een samenleving",

Terwijl dat concept van "nut" heel vaak vanuit het voortbestaan van instituten, overheidsinstellingen of bedrijven wordt beschouwd.

"je moet wel wat bijdragen, hè".
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Plaats reactie