dikkemick schreef: 19 feb 2023 14:53Nee, dit sloeg inderdaad nergens op. Excuus. Geboren uit een totaal ontbreken van ook maar enig begrip van dit festijn.
Mooi! Och, kleinigheidje houd je altijd hé? Ook tijdens kar na val:
. . . . . . . . . . . . . Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten: . . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan . . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden." .
dikkemick schreef: 19 feb 2023 14:53Nee, dit sloeg inderdaad nergens op. Excuus. Geboren uit een totaal ontbreken van ook maar enig begrip van dit festijn.
Mooi! Och, kleinigheidje houd je altijd hé? Ook tijdens kar na val:
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
En het wordt gekker en gekker!
Het gaat heus niet alleen om zuipen en hossen,nee, nee.
In sommige dorpjes wordt een jaar lang gebouwd aan grote thema praalwagens en worden met man en macht bijbehorende kostuums en attributen vervaardigd om dan ff een paar uur aan één stuk mee te lopen in de plaatselijke optocht. Met als [anti]climax de onvermijdelijke prijsuitreiking.
Aan de kant staan de mensen rijen dik zich te verdringen om toch maar vooral niets te mssen van al dat bizarre vertoon. En ja, wie zou daar geen ontzettende dorst van krijgen?
Zondag trok de grote Rogstaekersoptocht door het centrum van Weert. Meer dan 60 deelnemers liepen in een kleurrijk lint over de Weerter singels.
Toen de optocht begon kwam er nog was motregen uit de lucht. Maar toen de wagen van vorst Jasper om 13.35 uur aanstalten maakte om te vertrekken werd het droog.
Op de singels stond het publiek, soms rijen dik, te genieten van de creaties die voorbij kwamen gedurende de twee uur. Vanavond vindt in de Poort van Limburg de prijsuitreiking plaats en dan zal bekend worden wie de ‘Gouwe Rog’ in handen krijgt.
Hoezo het wordt steeds gekker? In het 'zwaar' Katholieke zuiden wordt met Carnaval zelfs de kerk niet ontzien, niks daarvan, zelfs de kerk wordt verkleed:
Ook hoogwaardigheidsbekleders zoals gouverneur, zo noemen wij LimLanders 'onze' commisaris van de Koning, Emile Roemer, doen driftig mee, 'onze' commisaris van de Koning, Emile Roemer, heeft zich voor de gelegenheid kennelijk verkleed als commisaris van de Koning :
En al staken de vuilnisophalers, logisch toch met Carnaval, het gewone leven gaat door, dus de leveranciers van bier en andere drank werken gewoon s'nachts door. Het zal mij niets verbazen als vanwege de huidige personeelstekorten menig stakende vuilnisophaler stiekem een centje bijverdiend door bier te vervoeren:
Wie zich nu nergens meer over verbaast, nou, die Katholieken gaan wel gewoon braaf naar kerk hoor, waarom ook niet, want zelfs mijnheer Pastoor staat verkleed de mis te vieren met voor de verandering weer eens een volle kerk, maar dan wel vol verklede mensen:
Rond 15.45 uur was het zo druk in de stad, dat de gemeente mensen opriep om niet meer naar de binnenstad van Den Bosch te komen, maar carnaval "elders" te vieren.
VIDEO duurt 1 minuut Kerkdienst met verklede pastoor en verklede mensen in polonaise door de kerk
n Horst aan de Maas in Limburg gaf de burgemeester vanochtend de sleutel van de stad aan de Prins Carnaval. Daarmee heeft de prins vervolgens drie dagen de leiding over de gemeente.
Een kleinigheidje houd je altijd natuurlijk, maar welke ECHTE LimLander zou zulks niet willen:
.
sterven in het harnas!
De nabestaanden. "Het is zoals hij het gewild zou hebben" :
Een voormalig Prins Carnaval van Grave is gisteravond plotseling overleden op een feest in de carnavalstent in de Brabantse stad.
Wens van nabestaanden
Zondag gaan alle carnavalsfestiviteiten in Potshuusburg, zoals Grave tijdens carnaval heet, wel door. Dat is volgens de plaatselijke carnavalsvereniging de "uitdrukkelijke wens" van de nabestaanden. "Het is zoals hij het gewild zou hebben", aldus de vereniging.
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan . . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden." .
Tijdens de optochten wordt politiek en/of oorlog niet vermeden,
zoals blijkt uit volgend fotoke welk uitbeeld hoe bloeddorstige
Vlad[imir] Vlad[imirovitsj] Dracula[Putin] een bloed bad neemt in badkuip Oekraïne:
s'Dinsdags is DE dag voor de 'Zate Hermeniekes' [dweilorkestjes]!
'Zaat' is LimLands dialect voor dronken. 'Zate Hermeniekes' worden ook wel sjpaskapel of joekskapel genoemd afhankelijk van het lokale dialect. De 'Zate Hermeniekes' trekken dan van kroeg naar kroeg, waarbij het er niet om tedoen is om kwalitatieve muziek te verzorgen
maar vooral om er de stemming goed in te brengen en te houden.
HierEnNu schreef: 22 feb 2023 12:43
'Zaat' is LimLands dialect voor dronken. 'Zate Hermeniekes' worden ook wel sjpaskapel of joekskapel genoemd afhankelijk van het lokale dialect. De 'Zate Hermeniekes' trekken dan van kroeg naar kroeg, waarbij het er niet om tedoen is om kwalitatieve muziek te verzorgen
[youtube]/youtube]
Is dit nou die Jostieband??
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
HierEnNu schreef: 22 feb 2023 12:43
[youtube]/youtube]
Is dit nou die Jostieband??
Onee, nee, nee!!! Aan de kwaliteit van het Jostiband Orkest kunnen die niet tippen!
Maar als over een tijdje 'Global Warming' ver genoeg gevorderd is,
dan wordt onze Carnaval NOG gezelliger! Zoiets:
In een week tijd is het aantal ziekenhuisopnames van coronapatiënten opgelopen met zo'n 39 procent. Vooral in Noord-Brabant, Limburg en het oosten van het land "gaat het hard"
Volgens het LCPS valt "niet een op een te zeggen" in hoeverre carnaval de aanjager is geweest van de huidige besmettingsgolf.
Ik probeer me als Noorderling altijd in te leven in de pret die mensen in het Zuiden en elders met Carnaval hebben.
Helaas lukt me dat niet. Misschien met flink wat bier e.d..
Het is een heel andere wereld en blijkbaar willen mijn hersens er niet aan.
Wat ik wel zie is allerlei min of meer geslaagde zakenlieden en notabelen prins worden enzo.
Maar ik vind het mooi als het publiek daar veel plezier mee heeft.
Het verschijnsel Carnaval enigszins deels en in stapjes verklaard:
Gerard R. schreef: 09 mar 2023 22:18
Ik probeer me als Noorderling altijd in te leven in de pret die mensen in het Zuiden en elders met Carnaval hebben.
Helaas lukt me dat niet.
Wil je zulks echt kans van slagen geven dan
ff stoppen met proberen in te leven en
eerst een keertje open en zonder vooroordelen deelnemen om het zelf te beleven.
Daarna verloopt het inleven makkelijker en zal wellicht tot op zekere hoogte lukken.
Gerard R. schreef:Misschien met flink wat bier e.d..
Flink wat bier is niet noodzakelijk hoor en te veel zal juist een belemmering vormen.
Maar inderdaad, alcohol bevordert sociaal losser gedrag.
Gerard R. schreef:
Het is een heel andere wereld en blijkbaar willen mijn hersens er niet aan.
Als je wilt dat je hersenen er wel aan willen, neem dan een keer 40 dagen vasten in achting en neem die herinnering mee voorafgaand aan een paar dagen Carnaval vieren, want die 40 dagen vasten is het vooruitzicht na de viering van de Carnavalsdagen. Die meute Carnavalvierders vormt aldus tevens een soort van 'lotgenotengroep' waardoor het gevoel van éénheid kan emergeren en de feestelijke, blije en vrolijke stemming zich als een virus kan verspreiden.
Gerard R. schreef:Wat ik wel zie is allerlei min of meer geslaagde zakenlieden en notabelen prins worden enzo.
Het Prins worden enzo is een kostbare zaak,
maar levert [óók politiek gezien] ook veel [invloed] op.
Gerard R. schreef:Maar ik vind het mooi als het publiek daar veel plezier mee heeft.
'Panem et circenses' oftewel 'brood en spelen'.
Nou, met het inmiddels minimale aantal van praktiserende rooms-katholieken zullen er weinig zijn die vasten nog serieus nemen.
Raar iets trouwens, dat roomse vasten - alsof je toch een heel.klein beetje mee moet lijden met Christus - nergens voor nodig stelden protestanten vast...
Vrijdag geen vlees ging ook nergens over... de Heilige Petrus had het alleen maar ingesteld om de prijs van zijn vis te doen stijgen...(noot: deze 'argumentatie' is echt gebruikt ten tijde van de Reformatie.)
Ik neem het vasten heel serieus, hoewel ik wel ooit een uizondering maak.
Zo vast ik principieel niet in het weekend en ook niet door de weeks,
s'nachts vast ik vrijwel voortdurend, behalve als ik wakker ben en
tijdens het tandenpoetsen houd ik me heel strikt aan mijn belofte te vasten!
Wel vast ik consequent het hele jaar lang door in het jaar van St Juttemis en
St. Juttemis wordt gevierd als Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen