Angst voor Putin? Buigen voor Erdogan!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Angst voor Putin? Buigen voor Erdogan!

Bericht door appelfflap »

Rereformed schreef: 09 jan 2023 06:39 Zo gaat het echt niet. De VS en heel Europa wil dat Finland en Zweden bij de NAVO komt, daar kan geen Turkije een veto tegenin brengen.
Turkije krijgt heus wel een militair cadeautje van de VS.
unanimiteit en vetorecht betekenen net dat.

yep
men zal de stem van de turken afkopen, daar twijfel ik geen seconde aan maar men kan de turken niet dwingen
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

appelfflap schreef: 09 jan 2023 12:25

yep
men zal de stem van de turken afkopen, daar twijfel ik geen seconde aan maar men kan de turken niet dwingen
Men hoeft "de Turken" ook niet te dwingen of af te kopen, alléén Erdogan!
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Rereformed schreef: 09 jan 2023 06:39 Zo gaat het echt niet. De VS en heel Europa wil dat Finland en Zweden bij de NAVO komt, daar kan geen Turkije een veto tegenin brengen.

yep
Dat zit er wel in.
Wel is de vraag welke prijs de nieuwe Sultan er voor vraagt.
Een deel van Syrië misschien, wat dan de basis legt voor een eeuwenlang conflict?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jan 2023 09:19

yep
Dat zit er wel in.
Een deel van Syrië misschien, wat dan de basis legt voor een eeuwenlang conflict?
Sinds wanneer is Erdogan gepromoveerd tot 'de nieuwe Sultan'? Dat Erdogan zich gedraagt als Sultan maakt hem nog geen nieuwe Sultan hoor en dat gedrag bepaalt al helemaal niet welke 'prijs' hij zal krijgen voor het opheffen van diens veto, integendeel!

De suggestie dat men uit angst voor Putin zó diep voor Erdogan zou buigen dat Erdogan een deel van Syrië krijgt[?] is sowieso bespottelijk, want Zweden heeft geen enkele zeggenschap over [delen van] van Syrië.

Als Erdogan al een deel van Syrië zou krijgen zal zulks van Syrië zelf afkomstig moeten zijn, hetgeen mijns inziens niet geheel ondenkbaar is gezien de huidige toenadering tussen Turkije met Rusland en met Syrië. Tel daar nog Iran bij op en er ontstaat een machtige 'AS-Alliantie' in die regio, zeker als China en Noord-Korea bereid zijn om vanuit de achterhoede hulp te bieden op een manier zoals het Westen [VS, NAVO, EU en Zweden/Finland] nu bieden aan Oekraïne!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

HierEnNu schreef: 11 jan 2023 10:24
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jan 2023 09:19

yep
Dat zit er wel in.
Sinds wanneer is Erdogan gepromoveerd tot 'de nieuwe Sultan'? Dat Erdogan zich gedraagt als Sultan maakt hem nog geen nieuwe Sultan hoor en dat gedrag bepaalt al helemaal niet welke 'prijs' hij zal krijgen voor het opheffen van diens veto, integendeel!

De suggestie dat men uit angst voor Putin zó diep voor Erdogan zou buigen dat Erdogan een deel van Syrië krijgt[?] is sowieso bespottelijk, want Zweden heeft geen enkele zeggenschap over [delen van] van Syrië.

Als Erdogan al een deel van Syrië zou krijgen zal zulks van Syrië zelf afkomstig moeten zijn, hetgeen mijns inziens niet geheel ondenkbaar is gezien de huidige toenadering tussen Turkije met Rusland en met Syrië. Tel daar nog Iran bij op en er ontstaat een machtige 'AS-Alliantie' in die regio, zeker als China en Noord-Korea bereid zijn om vanuit de achterhoede hulp te bieden op een manier zoals het Westen [VS, NAVO, EU en Zweden/Finland] nu bieden aan Oekraïne!
Het was spottent bedoeld, wel geeft het de situatie weer want hij gedraagt zich wel als een sultan.
Ik moet nog zien dat hij vertrekt via de stembus.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 jan 2023 10:29 Het was spottent bedoeld, wel geeft het de situatie weer want hij gedraagt zich wel als een sultan.
Ik moet nog zien dat hij vertrekt via de stembus.
Sorry hoor, ik vergeet telkens dat jij niet schrijft wat je bedoeld, maar vaak iets schrijft waarmee je iets anders bedoeld. Het nut van Erdogan bespotten tijdens een discussie over 'Angst voor Putin? Buigen voor Erdogan!' zie ik al helemaal niet en, alhoewel ik jou je 'LoLLetjes' wel gun hoor, maakt zulks het voor mij[!] telkens opnieuw erg lastig om te reageren op wat je daadwerkelijk schrijft als je er meestal iets anders mee bedoeld.

Ik ben dan ook niet voornemens om te gaan reageren op wat je wellicht ergens misschien mee bedoeld, maar blijf eventueel hooguit gewoon reageren op datgene wat je daadwerkelijk schrijft:
  • hiervoor bij voorbaat mijn excuses!
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Traineren en kleineren, dat is wat Erdogan aan het doen is! Brrr ...

Kan Turkije's veto echt niet overruled worden? Met zo een vriend heb je geen vijand nodig,
zijn 'we' [als het niet anders kan] niet beter af
met Finland en Zweden zonder Turkije, dan
met Turkije zonder Finland en Zweden?
NOS Nieuws gisteren, 18:53 schreef:
Turkije eist 130 'terroristen' van Zweden en Finland voor NAVO-aanvraag

In juni wilde Turkije nog dertig mensen uitgeleverd zien.
.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Misschien moeten de Amerikanen nu echt eens goed met Ankara gaan praten.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 17 jan 2023 14:12 Misschien moeten de Amerikanen nu echt eens goed met Ankara gaan praten.
Ja, die snap ik zeker.
Echter: zoiets zou me toch doen denken aan wat Russen tegenwoordig met hun lidstaten van de federatie doen, denk
aan de WitRussen (of erger, denk aan de Tsjetsjenen e.d.). Het is naar mijn beleving een giga-dilemma, maar ik zou toch andere staten in mijn domein niet teveel 'naar mijn pijpen willen laten dansen'. Daar worden ze alleen maar dwars(er) van en dat is nou juist niet wat je wilt als alle neuzen een kant op moeten staan. Hongarije is wel genoeg nu..
¥¥ O ja lastig.. bij de maat nemen bestens 1 en dezelfde maat gebruiken... niet twee of meer.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gezien de huidige ontwikkelingen in Zweden gaat mijns inziens Putins [schaduw]maatje Erdogan zijn veto handhaven.

In Zweden heeft momenteel het Zweedse tijdschrift Flamman zelfs een tekenwedstrijd aangekondigd waarbij een satirische tekening van de Turkse president tekenaars 10.000 Zweedse kronen verdienen, zoals Erdogan als opgewonden mannelijk geslachtsdeel met het hoofd van Erdogan als eikel of het hoofd van de Turkse president als een vesting waar de Zweedse regering inloopt, onwetend van alle gevaren die er zich schuilhouden. Zulks gaat een hoogoplopende diplomatieke rel worden en vervolgens zal Turkije, mits Erdogan daar aan de macht blijft, hun vetorecht ook op de langere termijn volhouden en nog dichter tegen Rusland aankruipen, waarbij Putin in zijn vuistje zal lachen.
NOS Nieuws gisteren, 17:49 schreef:
Erdogan-satire toont Zweedse worsteling met Turkije

Hoelang wil Zweden nog dansen naar de pijpen van de Turkse president Erdogan? Dat is de boodschap waarmee het Zweedse tijdschrift Flamman een tekenwedstrijd heeft aangekondigd.

<<< knip >>>

De concessies wekken wrevel in Zweden. Na tweehonderd jaar neutraliteit is het pragmatisme van de conservatieve regering richting Turkije, velen een doorn in het oog. Aretakis: "Onze minister van Buitenlandse Zaken zei onlangs dat Turkije een democratisch land is waarmee we dezelfde waarden delen... Beschamend."

<<< knip >>>

De Zweedse regering veroordeelde de pop-actie en noemde het een poging om NAVO-toetreding te 'saboteren'. Aretakis noemt het bewijs dat de NAVO-kwestie de vrijheid van demonstratie en meningsuiting van Zweedse Koerden beïnvloedt. Hij begrijpt dat de actie als smakeloos kan worden opgevat, maar hekelt het gebrek aan een kritische houding tegenover Erdogan. "Hij moet zich niet mengen in Zweedse aangelegenheden, onze regering laat zich zo gijzelen door een autocraat."

Ook de Zweedse premier Kristersson lijkt zich bewust dat de rek eruit is. Begin deze maand zei hij dat er geen concessies meer gedaan worden.
Finland heeft eerder al duidelijk aangegeven dat men zonder Zweden niet toe zal treden.
lanier schreef: 09 jan 2023 12:09 Theoretisch gezien kan Rusland een klein stukje Finland bezetten. Dan kan Finland niet toetreden tot de NAVO. Zoals gezegd 'theoretisch' want dat zie ik in de verste verte niet gebeuren. Zowel Finland als Zweden is lid van de Europese Unie, dus een aanval op één van beide landen zou ongekende gevolgen hebben, wel of niet lid van de NAVO.

Erdogan zal uiteindelijk inbinden. Turkije kan dan wel een vetorecht hebben, dat gaan ze op de langere termijn niet volhouden.
Veel 'wishful thinking'!

Finland heeft eerder al duidelijk aangegeven dat men zonder Zweden niet toe zal treden en Putins [schaduw]maatje Erdogan gaat gezien de huidige ontwikkelingen in Zweden zijn veto handhaven.

Wat een klein stukje Finland bezetten betreft, daar zal Putin zo nodig ook niet voor terugschrikken, dat heeft hij met de inval in Oekraïne toch wel duidelijk gemaakt! Feitelijk houdt Rusland zelfs flinke delen van Finland nog steeds bezet, althans, die delen hebben ze nooit teruggegeven aan Finland!

Maar een klein stukje Finland bezetten zal niet nodig zijn, want zonder Zweden gaat Finland niet toetreden en gezien de huidige ontwikkelingen in Zweden zal Turkije hun veto handhaven.
.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Kan Rusland een overwinning behalen in Oekraïne? Dat valt nog te bezien. Laat staan dat Rusland ook maar iets kan bereiken door een stukje Finland te bezetten. En dan ook nog tegelijkertijd? Dat is hoogst onwaarschijnlijk.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

HierEnNu schreef: 20 jan 2023 12:00 Finland heeft eerder al duidelijk aangegeven dat men zonder Zweden niet toe zal treden en Putins [schaduw]maatje Erdogan gaat gezien de huidige ontwikkelingen in Zweden zijn veto handhaven.
erdogan handel uit eigenbelang maar is geen maatje,
net als indie, China of Iran.
de 1e 2 kunnen nu goedkoop gas inkopen en Iran kan zakendoen met moskou en eraan verdienen (drones)

de uitlevering wordt niets en dat weten de turken ook. De vraag is dus wat ze echt willen.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

lanier schreef: 21 jan 2023 19:48 Kan Rusland een overwinning behalen in Oekraïne? Dat valt nog te bezien.
Wat nog te bezien valt is of Rusland verslagen zal worden in Oekraïne. Putin zal niet ontevreden zijn als Rusland de inmiddels veroverde gebieden [gedeeltelijk?] bezet kan houden, want dan is het belangrijkste doel bereikt: Oekraïne kan dan geen lid van de NAVO worden.
lanier schreef:Laat staan dat Rusland ook maar iets kan bereiken door een stukje Finland te bezetten.
Zulks hoeft pas overwogen te worden nadat Erdogan/Turkije toestemming verleent tot toetreding van Zweden/Finland. Wat Rusland bereikt door een stukje Finland te bezetten lijkt me helder: Finland/Zweden kunnen dan geen lid van de NAVO worden.

Wat mijns inziens niet veronachtzaamd mag worden is dat tijdens deze 'Derde Wereld Oorlog' ook de aanstaande [potentiële militaire!] strijd om Arctica op de achtergrond meespeelt en de DoD [Department of Defense] van de VS daar inmiddels helder, openlijk en niet mis te verstaan [militair!] beleid voor heeft ontwikkeld.

Finland en Zweden hebben en vertegenwoordigen [voor de EU!] beide grote belangen in Arctica!
  • The members of the Arctic Council include the eight Arctic States (Canada, Denmark, Finland, Iceland, Norway, Sweden, the Russian Federation, and the United States
    • LandKaart Arctic Region.jpg
lanier schreef:
En dan ook nog tegelijkertijd? Dat is hoogst onwaarschijnlijk.
Hoogst onwaarschijnlijk?

Ik zal voor mezelf spreken:
de inval in Oekraïne zoals die zich ontwikkeld heeft, DAT was hoogst onwaarschijnlijk!
Ondanks dat zulks hoogst onwaarschijnlijk was, IS het toch echt gebeurt!
Mij zal het dus niet meer zo verbazen als wat nu nog hoogst onwaarschijnlijk is toch gebeurt!
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 21 jan 2023 20:31
HierEnNu schreef: 20 jan 2023 12:00 Finland heeft eerder al duidelijk aangegeven dat men zonder Zweden niet toe zal treden en Putins [schaduw]maatje Erdogan gaat gezien de huidige ontwikkelingen in Zweden zijn veto handhaven.
erdogan handel uit eigenbelang maar is geen maatje,
Zowel Putin als Erdogan leiden hun land [uit eigenbelang!] als een 'Capo di tutti capi'
Maffia-maatjes zijn het!
appelfflap schreef:net als indie, China of Iran.
de 1e 2 kunnen nu goedkoop gas inkopen en Iran kan zakendoen met moskou en eraan verdienen (drones)

de uitlevering wordt niets en dat weten de turken ook. De vraag is dus wat ze echt willen.
Ik heb op die vraag slechts één antwoord:
  • Voorkomen dat Zweden en Finland lid worden van de NAVO,
    • want: wat anders?
.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik zal voor mezelf spreken:
de inval in Oekraïne zoals die zich ontwikkeld heeft, DAT was hoogst onwaarschijnlijk!
Ondanks dat zulks hoogst onwaarschijnlijk was, IS het toch echt gebeurt!
Mij zal het dus niet meer zo verbazen als wat nu nog hoogst onwaarschijnlijk is toch gebeurt!
Heel leuk en aardig maar dit zegt allemaal niets.
Poetin nam het risico en dacht in 5 dagen Kiev te hebben ingenomen. Vervolgens zou er een Russische marionet president worden naar het voorbeeld van Wit-Rusland. Poetin verkeek zich echter op de weerstand van Oekraïne, was niet goed geïnformeerd over de staat van zijn leger, en verkeek zich op de motivatie van zijn soldaten. Het bleek al snel dat de Russen niet konden doordrukken. Experts zeiden toen al dat het heel erg lastig zou gaan worden voor de Russen.
Iedere legerofficier weet dat je geen oorlog moet voeren op 2 fronten. Het is kolder om te denken dat de Russen Finland gaan aanvallen en tegelijk oorlog voeren in Oekraïne. Dat gaat nooit gebeuren. Het Finse leger is hypermodern, zeer gemotiveerd, Finland heeft 900.000 reservisten en steun van de NAVO is al toegezegd.
Poetin haalt zijn soldaten met name uit afgelegen gebieden. Hij heeft veel minder steun in het westen van het land. Kijk eens op de kaart hoe ver Sint Petersburg vanaf de Finse grens ligt. Een paar aanvallen op die stad en de Russen staan op hun achterste benen.
Aangezien gedacht wordt dat de oorlog in Oekraïne nog wel even door zal gaan, hoeven Finland en Zweden niet overhaast lid te worden van de NAVO.
Plaats reactie