lanier schreef: ↑21 jan 2023 19:48
Kan Rusland een overwinning behalen in Oekraïne? Dat valt nog te bezien.
Wat nog te bezien valt is of Rusland verslagen zal worden in Oekraïne. Putin zal niet ontevreden zijn als Rusland de inmiddels veroverde gebieden [
gedeeltelijk?] bezet kan houden, want dan is het belangrijkste doel bereikt: Oekraïne kan dan geen lid van de NAVO worden.
lanier schreef:Laat staan dat Rusland ook maar iets kan bereiken door een stukje Finland te bezetten.
Zulks hoeft pas overwogen te worden nadat Erdogan/Turkije toestemming verleent tot toetreding van Zweden/Finland. Wat Rusland bereikt door een stukje Finland te bezetten lijkt me helder: Finland/Zweden kunnen dan geen lid van de NAVO worden.
Wat mijns inziens niet veronachtzaamd mag worden is dat tijdens deze '
Derde Wereld Oorlog' ook de aanstaande [
potentiële militaire!] strijd om Arctica op de achtergrond meespeelt en de DoD [
Department of Defense] van de VS daar inmiddels helder, openlijk en niet mis te verstaan [
militair!] beleid voor heeft ontwikkeld.
Finland en Zweden hebben en vertegenwoordigen [
voor de EU!] beide grote belangen in Arctica!
- The members of the Arctic Council include the eight Arctic States (Canada, Denmark, Finland, Iceland, Norway, Sweden, the Russian Federation, and the United States
lanier schreef:
En dan ook nog tegelijkertijd? Dat is hoogst onwaarschijnlijk.
Hoogst onwaarschijnlijk?
Ik zal voor mezelf spreken:
de inval in Oekraïne zoals die zich ontwikkeld heeft,
DAT was hoogst onwaarschijnlijk!
Ondanks dat zulks hoogst onwaarschijnlijk was,
IS het toch echt gebeurt!
Mij zal het dus niet meer zo verbazen als wat nu nog hoogst onwaarschijnlijk is toch gebeurt!