Amerauder schreef: ↑24 nov 2022 10:08
Rereformed schreef: ↑22 nov 2022 17:34
Omdat het niet enkel maar een verhaaltje van "oprecht geluk" is. Er kleeft ook een heleboel kwalijks aan, zowel voor de gelover als voor de omgeving.
Kunnen we dat zo in het algemeen stellen dan? Is dat niet wat eenzijdig? Soms is religie kwalijk ja, maar toch niet per definitie?
"Religie" is per definitie heel moeilijk te definiëren, dus inderdaad, dat kan men niet zo in het algemeen stellen.
Mijn opmerking was een opmerking over de Abrahamitische boekgodsdiensten, oftewel godsdiensten die zich beroepen op godsopenbaring. Daar kleeft een heleboel kwalijks aan. En zelfs bij de aanhangers daarvan kan men op uitzonderingen stuiten.
Albert Ellis schreef ooit een informatieve analyse van de psychische storingen waar je overgeven aan boekgeloof toe kan leiden. Maar hij schreef dertig jaar later in een boek: "Hoewel ik eerder de overtuiging was toegedaan dat religiositeit, en in het bijzonder vrome religiositeit, tegengesteld is aan metale gezondheid, heb ik meerdere malen mijn denken over religie herzien. De laatste jaren ben ik tot de conclusie gekomen dat religieuze inslag en overtuigingen (zelfs extreme en absolutistische) af en toe toch emotioneel gezonde uitkomsten produceren." Geen idee of hij hiermee bedoelt te zeggen dat iemand een extreem en absolutistisch wereldbeeld kan hebben, maar tegelijkertijd over de kunst kan beschikken dat in het dagelijkse leven niet mee te laten spelen (compartmentalization), maar het is in ieder geval duidelijk dat men zich altijd hoeden moet voor te kort door de bocht gaan.
En, voor zover het onzin is, heeft het nog steeds de potentie om veel ergere dingen op afstand houden.
Inderdaad. Wanneer "tot geloof komen" iemand afhelpt van bijvoorbeeld drugsverslaving of misdaad, of ander ellendig depressief bestaan, dan zou men kunnen opmerken dat religie voor die mensen een beter alternatief is. Net zoals morfine een beter alternatief is dan de patient helse pijnen te laten doorstaan, half rechtop lopen beter is dan in de goot liggen en strompelen beter dan bedlegerig te zijn. Godsgeloof is beter dan zelfmoord doen vanwege depressie.
"Waarom zouden we mensen met onvolwassen denken hun oprechte geluk willen ontnemen, alleen omdat het niet ‘echt’ is?"
Mijn antwoord zou zijn: wanneer zo'n persoon bijvoorbeeld zich op dit forum begeeft om zijn "waarheden" rond te spuien.
We hadden recentelijk iemand op het forum die als voorbeeld kan dienen. Hij loopt met het idee rond dat God hem van schizofrenie af kan helpen, volgens deze theologie: "... wanneer God iemand de moeite waard vindt dan geneest Hij hem ook wanneer dat menselijkerwijs onmogelijk is."
Waarop ik hem deze reaktie gaf:
"Ik vind het vreselijk te horen dat je aan schizofrenie lijdt.
Het maakt discussie met je over het christelijk geloof wel heel moeilijk, want je onderdompelen in religie om wanhoop in je leven te bezweren of eraan te ontsnappen is niet iets wat ik iemand zou willen ontzeggen, net zoals ik het niet in mijn hoofd zou halen om het toedienen van morfine bij helse pijnen iemand te willen ontzeggen of af te raden.
Maar bovenstaande religieuze redenatie - dat God ook ongeneeslijke ziekten kan genezen, indien iemand de moeite waard is, gaat behoorlijk veel verder dan "je overgeven aan religie als troost". Met deze redenatie lever je jezelf uit aan een extremiteit in je denken die je noodlottig kan zijn.
Moeten we hieruit opmaken dat jij op dit moment met de gedachte leeft dat God jou genezen heeft? Indien zo, gebruik je dus geen medicatie meer?
En indien je uiteindelijk niet genezen blijkt te zijn, leef je dan met de gedachte dat jij
niet de moeite waard bent voor God?
Begrijp je dat zowel geloven dat je genezen bent als geloven dat je niet genezen bent je enorm veel schade kan berokkenen?"
Typisch voor de aan geloof verslaafde persoon
beantwoordde hij deze reaktie met een apologie voor zijn geloof, terwijl hij aan de aangeduide extremiteiten in zijn denken, de oorzaak ervan en de problemen die hieruit voortvloeien, geen aandacht schonk. Zijn reaktie illustreert perfect wat er kwalijk is aan je overgeven aan boekgeloof.