Tussen het geloof in God en het geloof in Sinterklaas

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Tussen het geloof in God en het geloof in Sinterklaas

Bericht door HierEnNu »

VseslavBotkin schreef: 23 nov 2022 18:03 Allemaal gaan ze geloven in hun larpwereld alsof hij echt zou zijn. En dat is maar goed ook, anders zou de maatschappij in elkaar storten, haha.
Is dat wel "maar goed ook"?
Is het alternatief "zou de maatschappij in elkaar storten" wel zo 'slecht'?

Bovendien:
als iedereen tegelijk het geloof in hun larpwereld zou verliezen dat er dan een revolutie zou kunnen ontstaan die de maatschappij doet instorten is één ding, maar als zulks één voor één individueel plaats zou vinden, dan zou de maatschappij langzaam maar zeker kunnen evolueren naar andere [gezondere] vormen van samenleven.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Amerauder schreef: 24 nov 2022 10:08
Rereformed schreef: 22 nov 2022 17:34
Omdat het niet enkel maar een verhaaltje van "oprecht geluk" is. Er kleeft ook een heleboel kwalijks aan, zowel voor de gelover als voor de omgeving.
HierEnNu schreef: 23 nov 2022 11:23
Het punt daar is mijns inziens juist dat het geloof in God, of beter gezegd de daaruit voortvloeiende religies, bepaald geen mooie cultuur is en al helemaal geen bijdrage levert aan een betere wereld, integendeel!
Kunnen we dat zo in het algemeen stellen dan? Is dat niet wat eenzijdig? Soms is religie kwalijk ja, maar toch niet per definitie?
Religies maken per definitie gebruik van hersenspoeling en indoctrinatie, liefst al op zeer jonge leeftijd, op basis van imaginaire wezens die ALmachtig zouden zijn en naar willekeur dood en verderf zaaien of onder strikte voorwaarden eeuwige gelukzaligheid in het vooruitzicht stellen, dus ja, religie is per definitie kwaadaardig, ook die religies waar tevens 'goede werken' uitvloeien.

Ik ken geen religie waar zulks niet voor opgaat en zelfs de Sinterklaas'religie' vind ik wat dat betreft ook verwerpelijk, want die maakt van dezelfde soort instrumenten gebuik.

Bestaan er wel religies die NIET gebruik maken van hersenspoeling en indoctrinatie?
Amerauder schreef:En, voor zover het onzin is, heeft het nog steeds de potentie om veel ergere dingen op afstand houden.

Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat iemand er een religie op nahoudt waarvan wij bij onszelf denken: “Hou dat maar liever voor je, ik kan er helemaal niets mee.” Maar onderwijl zou het precies die religie kunnen zijn die hem er van weerhoudt zich aan veel schadelijkere ideologieën te onderwerpen. In zo’n geval hebben we het niet alleen over onschuldige onzin, we hebben het zelfs over een ronduit wenselijke situatie en een positief effect van religie.
Nee, dan hebben we het over mensen met waanideeën die professionele hulp nodig hebben zodat die minder kwetsbaar worden voor volksmennende oplichters!
Amerauder schreef:
heeck schreef: 23 nov 2022 12:18 << knip >>
dat er naast jouw goedmoedig indenken van onschadelijk vertier hordes klaar staan om zulks tot op het bot uit te baten.
Precies, dat is wat volksmennende oplichters doen!

Amerauder schreef: << knip >>
Doen we dat niet allemaal een beetje? Speelt niet iedereen met de samenleving mee? Gedragen we ons niet allemaal politiek correct en sociaal wenselijk?

Kierkegaard heeft het eens zo omschreven:
Zoals kinderen oorlogje spelen, zo speelt tegenwoordig heel het christenvolk ‘christendommetje’, met de geestelijkheid voorop.
En:
VseslavBotkin schreef: 23 nov 2022 18:03 Wat doe je, als mensen gaan denken dat hun larp-wereld echt is? Dan krijg je wat wij een "samenleving" zouden noemen!

Precies dit dus!

Zo vreemd is het helemaal niet dat mensen ‘mee spelen’. Velen vergeten zelfs dat ze dat aan het doen zijn, ze vergeten dat het spel dat ze spelen een spel is.
Ik kan mijn mening daarover niet beter verwoorden
dan met de volgende uitspraken van Jiddu Krishnamurti:
"It's no measure of health
to be well adjusted
to a profoundly sick society.

To fit into the norm
does not necessarity indicate balance.
The norm itself may be the product
of an unbalanced culture."
Amerauder schreef: Ze vergeten dat ze een masker dragen en denken dat het masker hun eigen gezicht is. En niet alleen gelovigen!
Warm aanbevolen:
Blijf jezelf - Throw your mask away and be yourself - ZW.jpg
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ronaldus67 schreef: 25 nov 2022 08:06 dan zou ik met deze vorm van minachting stoppen als ik jou was.
"Als ik jou was" is een heel gebruikelijk zegswijze waarbij iedereen begrijpt wat bedoeld wordt. Toch is het eigenlijk een heel vreemde uitdrukking, want als ik jou was zou ik het precies zo doen als jij, want anders zou ik jou niet zijn, maar mij!

Zelf beperk ik me daarom gewoonlijk tot "Ik zou dat onder dezelfde omstandigheden zo niet doen" of tot het overdrachtelijke "Als ik in jouw schoenen stond, dan"

Sorry Ronaldus67, zelfs bij correct taalgebruik kan ik mijn drift, de mierrenneukende muggenzifterij, soms niet bedwingen!
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

HierEnNu schreef: 25 nov 2022 10:30.
Religies maken per definitie gebruik van hersenspoeling en indoctrinatie, liefst al op zeer jonge leeftijd, op basis van imaginaire wezens die ALmachtig zouden zijn en naar willekeur dood en verderf zaaien of onder strikte voorwaarden eeuwige gelukzaligheid in het vooruitzicht stellen, dus ja, religie is per definitie kwaadaardig, ook die religies waar tevens 'goede werken' uitvloeien. .
Als we het hebben over correct taalgebruik: de term "hersenspoelen" wordt tegenwoordig vaak erg losjes gebruikt, zo ook hier.
Als religies per definitie van hersenspoeling gebruik maken, is zo'n 80-90 % van de wereldbevolking gehersenspoeld.
Dat lijkt me niet correct.

Ik ben zelf katholiek opgevoed maar kan geen hersenspoeling of indoctrinatie vanuit religie herinneren. Voor zover er indoctrinatie was, ging dat om politieke standpunten, waar docenten op school trouwens grondig aan meededen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

gerard_m schreef: 25 nov 2022 11:10
HierEnNu schreef: 25 nov 2022 10:30.
Religies maken per definitie gebruik van hersenspoeling en indoctrinatie, liefst al op zeer jonge leeftijd, op basis van imaginaire wezens die ALmachtig zouden zijn en naar willekeur dood en verderf zaaien of onder strikte voorwaarden eeuwige gelukzaligheid in het vooruitzicht stellen, dus ja, religie is per definitie kwaadaardig, ook die religies waar tevens 'goede werken' uitvloeien. .
Als we het hebben over correct taalgebruik: de term "hersenspoelen" wordt tegenwoordig vaak erg losjes gebruikt, zo ook hier.
Als religies per definitie van hersenspoeling gebruik maken, is zo'n 80-90 % van de wereldbevolking gehersenspoeld.
Dat lijkt me niet correct.

Ik ben zelf katholiek opgevoed maar kan geen hersenspoeling of indoctrinatie vanuit religie herinneren. Voor zover er indoctrinatie was, ging dat om politieke standpunten, waar docenten op school trouwens grondig aan meededen.
Wellicht had ik het woord hersenspoeling beter weg kunnen laten daar de term indoctrinatie wat mij betreft ruim de lading dekt. Het vanaf zeer jonge leeftijd het kind de basis aanname opdringen dat God bestaat is mijns inziens indoctrinatie.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 25 nov 2022 12:41
Wellicht had ik het woord hersenspoeling beter weg kunnen laten daar de term indoctrinatie wat mij betreft ruim de lading dekt. Het vanaf zeer jonge leeftijd het kind de basis aanname opdringen dat God bestaat is mijns inziens indoctrinatie.
Leuk onderwerp. Mij is al vanaf zeer jonge leeftijd verteld dat Sinterklaas bestaat. Dit noemen we doorgaans geen indoctrinatie. Bij religie lijkt dat anders te liggen. Dan spreken we al snel van indoctrinatie. Is het verschil omdat dit laatste (religie) langer wordt volgehouden en er gestraft wordt als je niet (meer) gelooft? Hersenspoeling klinkt als overtreffende trap van indoctrineren.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 25 nov 2022 12:57
HierEnNu schreef: 25 nov 2022 12:41
Leuk onderwerp. Mij is al vanaf zeer jonge leeftijd verteld dat Sinterklaas bestaat. Dit noemen we doorgaans geen indoctrinatie.
Dat klopt, maar gelovige ouders noemen het kind de basis aanname opdringen dat God bestaat doorgaans ook geen indoctrinatie, maar bijvoorbeeld onderwijs [zondagsSCHOOL! :^o ], godsdienstLES! :^o of zelfs opvoeding.

Ik kan me vinden in wat de Wikipedia er over zegt:
Wikipedia schreef:
Indoctrinatie

Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard.
Daar staat ook heel streng te lezen:
Wikipedia schreef:Indoctrinatie en onderwijs dienen niet verward te worden.
en dat is uiteraard zo en geldt ook voor de opvoeding, maar waar en wie mag de grens trekken tussen educatie/opvoeding welke gericht is op zelfstandig leren denken en een mening vormen enerzijds en anderzijds het systematisch en eenzijdig onderwijzen/opvoeden van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard?
dikkemick schreef:Bij religie lijkt dat anders te liggen. Dan spreken we al snel van indoctrinatie. Is het verschil omdat dit laatste (religie) langer wordt volgehouden en er gestraft wordt als je niet (meer) gelooft?
DE straf van het niet [meer] in Sinterklaas geloven is, net als bij religie, dat je geen cadeautjes meer krijgt van de niet-bestaande imaginaire ALLmachtige [Sinterklaas/God]. Het geloof in Sinterklaas wordt maar al te vaak tot aan het laatste jaar van de basissschool in stand gehouden hoor en ik vind het 6 tot 10 jaar blootstellen aan indoctrinatie van een jong kind door de ouders, op wie dat kind doorgaans blindelings vertrouwt, best wel lang!

Zelf zie ik het verschil met name in het empathisch meegaan met de ontwikkeling van het kind, dat op het moment dat de fase van magisch denken afgerond wordt het kind 'de waarheid' verteld wordt dat Sinterklaas niet bestaat.

Magisch denken is een normale fase in de ontwikkeling die gewoonlijk na het 6e en vóór het 10e jaar wordt 'afgerond', hoewel ik betwijfel of zulks ooit echt wordt afgerond! Over het algemeen begint een kind vanaf een jaar of 6 door te krijgen dat magisch denken niet overeenstemt met de waarneembare werkelijkheid.
dikkemick schreef:Hersenspoeling klinkt als overtreffende trap van indoctrineren.
Eens!

Bovendien heeft hersenspoeling binnen deze context een veel te sterke negatieve bijklank, nog afgezien of hersenspoelen wel mogelijk is, want kan zulks wel, 'het geheugen als een harde schijf ff wissen en vervolgens het menselijk brein herprogrammeren'?

Pogingen tot hersenspoelen is wellicht meer van toepassing
op sektes [zoals religies? :angel12: ] en totalitaire regimes.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Amerauder schreef: 24 nov 2022 10:08
Rereformed schreef: 22 nov 2022 17:34 Omdat het niet enkel maar een verhaaltje van "oprecht geluk" is. Er kleeft ook een heleboel kwalijks aan, zowel voor de gelover als voor de omgeving.
Kunnen we dat zo in het algemeen stellen dan? Is dat niet wat eenzijdig? Soms is religie kwalijk ja, maar toch niet per definitie?
"Religie" is per definitie heel moeilijk te definiëren, dus inderdaad, dat kan men niet zo in het algemeen stellen.
Mijn opmerking was een opmerking over de Abrahamitische boekgodsdiensten, oftewel godsdiensten die zich beroepen op godsopenbaring. Daar kleeft een heleboel kwalijks aan. En zelfs bij de aanhangers daarvan kan men op uitzonderingen stuiten. Albert Ellis schreef ooit een informatieve analyse van de psychische storingen waar je overgeven aan boekgeloof toe kan leiden. Maar hij schreef dertig jaar later in een boek: "Hoewel ik eerder de overtuiging was toegedaan dat religiositeit, en in het bijzonder vrome religiositeit, tegengesteld is aan metale gezondheid, heb ik meerdere malen mijn denken over religie herzien. De laatste jaren ben ik tot de conclusie gekomen dat religieuze inslag en overtuigingen (zelfs extreme en absolutistische) af en toe toch emotioneel gezonde uitkomsten produceren." Geen idee of hij hiermee bedoelt te zeggen dat iemand een extreem en absolutistisch wereldbeeld kan hebben, maar tegelijkertijd over de kunst kan beschikken dat in het dagelijkse leven niet mee te laten spelen (compartmentalization), maar het is in ieder geval duidelijk dat men zich altijd hoeden moet voor te kort door de bocht gaan.
En, voor zover het onzin is, heeft het nog steeds de potentie om veel ergere dingen op afstand houden.
Inderdaad. Wanneer "tot geloof komen" iemand afhelpt van bijvoorbeeld drugsverslaving of misdaad, of ander ellendig depressief bestaan, dan zou men kunnen opmerken dat religie voor die mensen een beter alternatief is. Net zoals morfine een beter alternatief is dan de patient helse pijnen te laten doorstaan, half rechtop lopen beter is dan in de goot liggen en strompelen beter dan bedlegerig te zijn. Godsgeloof is beter dan zelfmoord doen vanwege depressie.

"Waarom zouden we mensen met onvolwassen denken hun oprechte geluk willen ontnemen, alleen omdat het niet ‘echt’ is?"
Mijn antwoord zou zijn: wanneer zo'n persoon bijvoorbeeld zich op dit forum begeeft om zijn "waarheden" rond te spuien.
We hadden recentelijk iemand op het forum die als voorbeeld kan dienen. Hij loopt met het idee rond dat God hem van schizofrenie af kan helpen, volgens deze theologie: "... wanneer God iemand de moeite waard vindt dan geneest Hij hem ook wanneer dat menselijkerwijs onmogelijk is."
Waarop ik hem deze reaktie gaf:

"Ik vind het vreselijk te horen dat je aan schizofrenie lijdt.
Het maakt discussie met je over het christelijk geloof wel heel moeilijk, want je onderdompelen in religie om wanhoop in je leven te bezweren of eraan te ontsnappen is niet iets wat ik iemand zou willen ontzeggen, net zoals ik het niet in mijn hoofd zou halen om het toedienen van morfine bij helse pijnen iemand te willen ontzeggen of af te raden.

Maar bovenstaande religieuze redenatie - dat God ook ongeneeslijke ziekten kan genezen, indien iemand de moeite waard is, gaat behoorlijk veel verder dan "je overgeven aan religie als troost". Met deze redenatie lever je jezelf uit aan een extremiteit in je denken die je noodlottig kan zijn.

Moeten we hieruit opmaken dat jij op dit moment met de gedachte leeft dat God jou genezen heeft? Indien zo, gebruik je dus geen medicatie meer?
En indien je uiteindelijk niet genezen blijkt te zijn, leef je dan met de gedachte dat jij niet de moeite waard bent voor God?

Begrijp je dat zowel geloven dat je genezen bent als geloven dat je niet genezen bent je enorm veel schade kan berokkenen?"

Typisch voor de aan geloof verslaafde persoon beantwoordde hij deze reaktie met een apologie voor zijn geloof, terwijl hij aan de aangeduide extremiteiten in zijn denken, de oorzaak ervan en de problemen die hieruit voortvloeien, geen aandacht schonk. Zijn reaktie illustreert perfect wat er kwalijk is aan je overgeven aan boekgeloof.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu
Je schrijft:... dat is uiteraard zo en geldt ook voor de opvoeding, maar waar en wie mag de grens trekken tussen educatie/opvoeding welke gericht is op zelfstandig leren denken en een mening vormen enerzijds en anderzijds het systematisch en eenzijdig onderwijzen/opvoeden van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard?

Dit is direct de oplossing voor t 'probleem'. Educatie, opvoeding, onderwijs en ... zelfontplooiing van het kind. Godsgeloof is absoluut aanvechtbaar maar doorgaans niet voor het geïndoctrineerde kind. Hoe anders is dat voor Sinterklaas?
Kritiek is ook een sleutelwoord. Kritiek op de Sint mag, kritiek op God/Jezus ook? Ik denk dat bij godsgeloof meer dwang en zeer bewuste sturing komt kijken dan bij het kinderlijk geloof in Sinterklaas.
God staat zeer ver van feeën, heksen, draken en Sinterklaas af. Ondanks dat een kritische insteek dit fenomeen onderuit zal halen (God dus).
Voor zover ik weet zijn er geen Sintscholen, Sint-cathegisaties of Sint kampen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 26 nov 2022 10:13 Dit is direct de oplossing voor t 'probleem'. Educatie, opvoeding, onderwijs en ... zelfontplooiing van het kind. Godsgeloof is absoluut aanvechtbaar maar doorgaans niet voor het geïndoctrineerde kind.
Hoe stel je je dat voor?
In Europa worden kinderen goed geschoold en een groot deel van de bevolking is al goed opgeleid. Wat gaat nog meer scholing brengen?

Of bedoel je scholing waarin uitgelegd wordt dat je niet in een god moet geloven?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 26 nov 2022 12:31
dikkemick schreef: 26 nov 2022 10:13 Dit is direct de oplossing voor t 'probleem'. Educatie, opvoeding, onderwijs en ... zelfontplooiing van het kind. Godsgeloof is absoluut aanvechtbaar maar doorgaans niet voor het geïndoctrineerde kind.
Hoe stel je je dat voor?
In Europa worden kinderen goed geschoold en een groot deel van de bevolking is al goed opgeleid. Wat gaat nog meer scholing brengen?

Of bedoel je scholing waarin uitgelegd wordt dat je niet in een god moet geloven?
Een absolute scheiding van geloof en onderwijs. Artikel 23 exit!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

dikkemick schreef: 26 nov 2022 12:53 Een absolute scheiding van geloof en onderwijs. Artikel 23 exit!
Dat helpt niet. In dat geval regelt het geloofsinstituut het zo dat het kinderen direct na school naar het eigen clubhuis overhevelt om daar de benodigde bijscholing te krijgen.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Rereformed schreef: 26 nov 2022 14:34
dikkemick schreef: 26 nov 2022 12:53 Een absolute scheiding van geloof en onderwijs. Artikel 23 exit!
Dat helpt niet. In dat geval regelt het geloofsinstituut het zo dat het kinderen direct na school naar het eigen clubhuis overhevelt om daar de benodigde bijscholing te krijgen.
Maar op school alleen algemeen onderwijs! Wat kinderen in de vrije tijd doen (wat ouders dus bepalen in dit geval) zoeken ze maar uit. Zolang t binnen de grenzen van de wet blijft.
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 26 nov 2022 14:49
Maar op school alleen algemeen onderwijs! Wat kinderen in de vrije tijd doen (wat ouders dus bepalen in dit geval) zoeken ze maar uit. Zolang t binnen de grenzen van de wet blijft.
Dat kan toch aanleiding zijn tot conflicten met de ouders.
Wat de een als waarheid ziet en dus onder algemeen zou moeten vallen, ziet de ander als een Mythe.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 nov 2022 15:49
dikkemick schreef: 26 nov 2022 14:49

Dat kan toch aanleiding zijn tot conflicten met de ouders.
Wat de een als waarheid ziet en dus onder algemeen zou moeten vallen, ziet de ander als een Mythe.
We weten allemaal wat feitelijke kennis is. Een onafhankelijk instituut moet dan samenstellen en onderwijzen. Ik pleit voor een zeer strikte scheiding religie en onderwijs.
Einstein/Mick
Plaats reactie