Regulatieve ideeën

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Amerauder
Ervaren pen

Re: Regulatieve ideeën

Bericht door Amerauder »

Hallo Leon,

Laat me ten eerste mijn waarderingen uitspreken voor het geduld waar je blijk van geeft – op dit forum in het algemeen – in je pogingen de lezers hier van een wat, zal ik maar zeggen, gezonder perspectief te verschaffen. Ik hoop dat je je niet uit het veld laat slaan door alle aversie (en, soms, regelrechte impertinentie) die je daarmee uitlokt. Lach er vooral om!

Wat betreft het onderwerp:

Leon schreef: 30 aug 2022 18:19 Kennis/wetenschap speelt een rol de ene kant op, teveel en het klimaat wordt ongunstig. Geloof/verwarring speelt een rol de andere kant op, teveel en het klimaat wordt ook ongunstig.

Mag ik vragen waarom je dit in de categorie ‘Grenswetenschappelijk en Alternatief behandelen’ plaatst? Kan ik dit zien als een uitdrukking van een link tussen de kwesties determinisme en geestelijk welzijn?

Kierkegaard – misschien wel Kants grootste opvolger – heeft deze link in ieder geval in detail uitgewerkt. Wat je schrijft over een balans tussen vrijheid en determinisme doet me denken aan hoe hij de menselijke geest beschrijft als een synthese tussen mogelijkheid en noodzakelijkheid. Mogelijkheid en noodzakelijkheid ziet hij als wezenlijke onderdelen van het zelf – een tekort aan één van beide leidt tot vertwijfeling; wanhoop; een onderdrukkend gevoel van machteloosheid.

Het belang van beide elementen in een zelf levert twee formules op voor vormen van geestelijke verwarring:

• De vertwijfeling van de mogelijkheid is een gebrek aan noodzakelijkheid.
  • De vertwijfeling van de noodzakelijkheid is een gebrek aan mogelijkheid.

Een zelf met een gebrek aan noodzakelijkheid is een fantast, is onwerkelijk. Bijvoorbeeld, iemand die zich al te veel bezig houdt met zaken die alleen in zijn gedachten bestaan.

Een zelf met een gebrek aan mogelijkheid is een slaaf van de geesteloosheid. Denk hier bijvoorbeeld aan mensen die zich als volledig door de buitenwereld gedetermineerd wanen, maar ook aan sciëntisme. Veruit de meeste Nederlanders en ook de meesten die berichten plaatsen op dit forum lijken tot deze tweede categorie te behoren.

– En dat laatste lijkt ook te zijn waar je vaak tegenaan loopt in de discussie.
Leon
Diehard

Re: Regulatieve ideeën

Bericht door Leon »

Hallo Amerauder, ik had al verwacht dat dit onderwerp doodgedaan was. Dank om het nog even te behandelen.

Kierkegaard heeft een mooi vergelijk tussen noodzakelijkheid en mogelijkheid. Wat ik wil toevoegen is dat het regulatieve ideeën zijn. En dat het brein-complex als het ware bijstuurt de ene kant op of de andere om het organisme optimaal te laten functioneren.

Het is dus geen definitieve keuze voor een van in dit geval twee perspectieven.

Zo is de geloof ook niet een definitieve keuze, maar iets wat je even toestaat om vervolgens even weg te bewegen van het gedetermineerde denken.
Je moet iets nooit opvatten als definitieve waarheid, maar als regulatief idee. Een zeer krachtig en bruikbaar denken van Kant.

Een dergelijke positie kan alleen aannemelijk gemaakt worden en niet wetenschappelijk bewezen, vandaar in de rubriek grenswetenschappelijk. Het zal in deze rubriek ook niet gauw het verwijt uitlokken dat ik een theorie als waar wil verkopen. Ik wil slechts wat reguleren.
Misschien…
Plaats reactie