Wat betreft "willekeur", dat is volgens mij expliciet de strekking van het eerste artikel waar je een link naar gaf... maar jouw quote (over die "irreducible phenotypic bias hypothese") zou inderdaad de indruk kunnen wekken dat hij 'de deur open wil houden' voor b.v. "intelligent design" (daar moest ik dan direkt aan denken toen ik het zag).
Ik vermoed dat hij de deur open wilde houden voor "kwalitatieve emergentie",
In eerste instantie begrijp ik die quote (in de context van zijn artikel) niet helemaal. Eerder refereert hij namelijk naar een paper dat (volgens mij) over kwantitatieve emergente complexiteit gaat — https://arxiv.org/pdf/0809.0151.pdf — de gedachte dat 'plat reductionisme' allerlei gedrag niet kan verklaren onder het motto "more really is different" (de titel van de paper). Dat klinkt mij niet onlogisch. Ik denk de strekking van de paper te begrijpen maar ik kan de link nog niet zomaar leggen naar die "irreducible phenotypic bias".
Na het zien van jouw andere links (met de "bewustzijn kan niet geëvolueerd zijn"-stelling en de reactie van Jerry Coyne) verwacht ik dat Bernardo impliciet de kwestie "kwalitatieve vs. kwantitatieve emergentie" aan de kaak stelt. Dat is volgens mij de hele essentie van de hele "hard problem of consciousness", dat is inderdaad geen gemakkelijke kwestie.
Interesting
Groetjes,
Raymond.